wiadomości - Samochody

Salony samochodowe w dobie kryzysu

Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy.
Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Ostatnie miesiące to niezwykle trudny czas dla prawie wszystkich branż, w tym także motoryzacyjnej. Dealerzy samochodowi wyraźnie odczuli spadek zainteresowania zakupem nowych aut, ale zdaje się, że przetrwali najtrudniejszy czas, bo życie powoli wraca do normalności. Zajrzeliśmy do czterech trójmiejskich salonów.



Czy kupił(a)byś nowy samochód z salonu online, bez wychodzenia z domu?

nie, auto trzeba zobaczyć na żywo i przede wszystkim odbyć jazdę testową 73%
raczej nie, to zbyt duże ryzyko 14%
tak, to świetne rozwiązanie, jestem na tak 13%
zakończona Łącznie głosów: 961

Branża mocno odczuła kryzys



Pandemia koronawirusa zdewastowała światowe gospodarki. Mocno w kość dostała - i niestety wciąż dostaje - branża motoryzacyjna, która w ciągu ostatnich dwóch miesięcy gwałtownie wyhamowała. Zamknięcie fabryk spowodowało drastyczny spadek liczby sprzedawanych aut. Oczywiście nie tylko wstrzymana produkcja ma wpływ na liczbę sprzedawanych aut, ale - co zrozumiałe - także brak zainteresowania ze strony klientów.

- To prawda, za nami trudne dwa miesiące i nie mam tu na myśli jedynie znikomego ruchu w naszych salonach, ale przede wszystkim szybkie wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie klientom kontaktu z BMG, zarówno w obszarze sprzedaży, jak i serwisu. Sytuacja epidemiczna wymusiła na nas wdrożenie nowych form komunikacji z klientami. To chociażby wirtualny salon BMG czy wideoprezentacje - wyjaśnia Adam Braumberger z salonu Mercedes-Benz BMG Goworowski.
- Trudny czas postanowiliśmy potraktować nie tylko jako kolejne wyzwanie, ale wręcz szanse na wzmocnienie pozycji na rynku. Podjęliśmy szereg działań, które przyczynią się do umocnienia wizerunku Lexusa jako niezawodnej marki, która wyprzedza oczekiwania klientów nawet w tak wyjątkowym czasie - mówi Aneta JanczewskaLexus Trójmiasto.

Salony samochodowe w Trójmieście


Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie.
Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie. fot. BMW Zdunek

Szybka reakcja: sprzedaż online



Większość trójmiejskich dealerów dynamicznie zareagowała na rozwój sytuacji i wdrażane obostrzenia. W celu dostosowania się do nowych standardów, ale przede wszystkim utrzymania ciągłości pracy salonów i serwisów, wprowadzono wiele udogodnień dla klientów, w tym m.in. wirtualne formy komunikacji. Klient nie musi teraz wychodzić z domu, aby obejrzeć model, który go interesuje. Tak naprawdę nie musi wychodzić z domu, żeby kupić nowy samochód. Niewykluczone, że właśnie tak będzie wyglądała salonowa przyszłość.

- W kwietniu zauważyliśmy mocny spadek liczby klientów, zarówno tych osobiście odwiedzających salony, jak i kontaktujących się telefonicznie. Cały czas jednak utrzymujemy z klientami kontakt online poprzez czat na stronie oraz wideorozmowy. Aktualnie wiele osób wstrzymuje się z decyzją o zakupie auta, czekają na dalszy rozwój sytuacji - mówi Agnieszka MoczyńskaBMW Zdunek.
- Ruch w salonie zdecydowanie się zmniejszył. Wzrosła jednak liczba osób kontaktujących się z nami drogą e-mailową, telefonicznie, przez media społecznościowe czy czat na stronie. Aktualnie dominuje online, ale powoli wracamy do normy - wyjaśnia Agata MarszałVolvo Drywa.
fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

W salonach mniej pracowników



Z racji na dużo mniejszy ruch w salonach dealerzy ograniczyli liczbę pracowników przebywających w obiektach do absolutnego minimum. Wiele firm podzieliło swoich pracowników na zespoły. To zabieg mający na celu uniknięcie paraliżu firmy w postaci ewentualnej kwarantanny wszystkich pracujących osób.

- Te osoby, które mogą, pracują zdalnie, a reszta zespołu pracuje w systemie zmianowym. Główną siłą napędową firmy są teraz serwisy. Liczymy, że wszystko niedługo wróci do normy - dodaje Marszał.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy. fot. BMG Goworowski

Niektórzy dealerzy nie zwalniają



Niestety w branży motoryzacyjnej nie udało się uniknąć fali zwolnień. Nieoficjalnie mówi się, że pracę w trójmiejskich salonach straciło kilkaset osób. W wielu firmach skończyło się jedynie na redukcji wynagrodzeń.

- Spółka BMG Goworowski nie podjęła żadnych działań mających wpływ na wielkość zatrudnienia. Od początku pandemii zagwarantowaliśmy stabilność zatrudnienia, co wymagało kompromisu w postaci zgody na redukcję części wynagrodzenia. Jesteśmy inicjatorem społecznej akcji #niezwalniamy, która została objęta patronatem Pracodawców Pomorza, a informacja o tym projekcie pojawiała się w rozgłośniach radiowych w bloku poświęconym motoryzacji. Mam nadzieję, że tym razem znajdziemy również godnych naśladowców, cieszę się, że z podobną inicjatywą wyszła firma Intervapo - dodaje Braumberger.
Firm, które poszły w ślady BMG, jest więcej, to chociażby Volvo Drywa.

- Na początku pandemii właściciel zapowiedział, że zrobi wszystko, aby nie musieć dokonywać zwolnień. I ta sztuka się udała - dodaje Marszał.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m. fot. BMW Zdunek

Środki bezpieczeństwa to podstawa



We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. Podczas obsługi klientów zachowywany jest stosowny dystans, a doradcy odziani są w maseczki ochronne i rękawiczki. Ponadto po każdym użyczeniu auta do jazd testowych samochód jest dezynfekowany, a w wielu przypadkach także ozonowany. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku prac serwisowych.

- Byliśmy jedną z pierwszych firm dealerskich, która wprowadziła nowe usługi serwisowe gwarantujące bezpieczną obsługę. Należy tu wspomnieć o usłudze door-door, która cieszy się niesłabnącą popularnością, usługę Express Check-in, jak również wyposażyliśmy nasze serwisy w ozonatory, które wykorzystywane są do bezpłatnego odkażania samochodu po usłudze serwisowej - wylicza Braumberger.
- W każdym miejscu w salonie można znaleźć środki do dezynfekcji rąk oraz rękawiczki ochronne. Regularnie dezynfekcji poddawane są wszystkie samochody zarówno ekspozycyjne, jak i testowe oraz zastępcze. Pojazdy przyjmowane na serwis poddawane są ozonowaniu. Otworzyliśmy internetowy salon Lexusa oraz możliwość komunikowania się z działem handlowym za pomocą wideoczatu - mówi Janczewska.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Powrót do normalności



Życie salonów samochodowych powoli wraca do normalności? Wszystko na to wskazuje.

- Od maja zauważamy, że życie salonów wraca do normy. Klientów jest coraz więcej i coraz odważniej zaglądają do salonów, oczywiście przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa - dodaje Moczyńska.
- Na szczęście etap spadku wizyt w salonie mamy już za sobą, a od dwóch tygodni obserwujemy znaczący wzrost wizyt w naszych salonach - mówi Braumberger.
Wybierając się do salonów, warto sprawdzić godziny i dni pracy danego obiektu. W związku z koronawirusem wiele firm zmieniło godziny funkcjonowania. Niektórzy dealerzy zrezygnowali z pracy w soboty.

Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku.
Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku. fot. Ryszard Suprun / Lexus Trójmiasto
- Wierzymy, że stopniowo wszyscy przyzwyczajamy się do życia w nowej rzeczywistości, która stanie się dla nas normalnością. Pewne zasady i procedury opracowane na czas epidemii zostaną z nami już na zawsze. Obserwujemy coraz większy ruch w salonie i serwisie. Sprzedajemy coraz więcej samochodów. Wskazuje to na to, że powoli wracamy do normalności - dodaje Janczewska.
- Powoli zaczynamy pracować w pełnym wymiarze, jednak staramy się wprowadzać zmiany stopniowo i zawsze z głową. Jak już wspomniałam, w chwili obecnej napędem naszej firmy są serwisy. Gdy już wszyscy przywykliśmy do pandemii, klienci zaczęli do nas wracać. Jeżeli wcześniej zdarzyło się odwołać wizytę w związku z obostrzeniami i sytuacją w kraju - teraz umawiają się ponownie. Warto dodać, że kolejka w naszych serwisach jest bardzo długa. Na swoją kolej trzeba czekać dwa-trzy tygodnie - zakończyła Marszał.  
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie.
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • (12)

    Czekamy na obniżki)W Niemczech zarobki 2000E,nowe auto 20000E.U nas zarobki 2500zł,nowe auto 90000zł.I stąd nowe kupują w 90% floty a szary Kowalski sprowadza 1 mln używek z zachodu...

    • 156 18

    • (4)

      Czekaj, to w Polsce te same auta beda tansze niz w Niemczech bo mniej zarabiamy? A moze obnizyc podatki i akcyze?

      • 9 20

      • Janusz byznesu przytuli różnicę która zostanie po obniżce podatków. Pracownik zas dostanie tyle samo i jeszcze usłyszy, że na jego miejsce jest 10 ciu bezrobotnych.

        • 40 5

      • nie dlatego że mniej zarabiamy tylko dlatego że tam sam auta są tańsze ...

        więc u nas chyba też mogą być jak u nich

        • 13 3

      • No jasne, przecież producenci powinni dokładać aby tylko biednym Polakom zrobić dobrze ;) (1)

        • 9 15

        • No to chyba logiczne. Szczególnie Niemcy którzy rujnowali nasz kraj od wieków.

          • 12 0

    • Zarobki w Polsce 2500 zł..!? To co ty chłopcze, węgiel rozładowujesz w porcie czy świnie rozbierasz w rzeźni..? (4)

      • 10 31

      • (2)

        Dobrze napisał w polandi minimalna 12 ,5 zł netto x 180 godzin w miesiącu daje 2250 zł za miesiąc ciężkiej uczciwej pracy.W Niemczech minimalna 11 euro netto x 180 godzin daje 1980 euro zarobku.Jesteśmy w Uni dlaczego zarabiamy cztery razy mniej mając wszystko droższe.Nie każdy kradnie jak ty albo dy........a te polandię na vatach itp.

        • 31 5

        • w Niemczech minimalna 11 euro netto? czemu takie bzdury piszesz?? (1)

          • 5 3

          • Pomyłka......11 to za mało byle jaki Polak wyjeżdża po zawodówce i na start 15 -20 euro plus koryto.

            • 0 2

      • takie prace to za 1600

        za 2500 to już nie jest łatwo coś znaleźć, sam szukam tak dobrze płatnej roboty od 3 lat.

        • 9 0

    • Bzdura, nowego Citroena kupisz za 45000

      • 2 16

    • Naiwni ludzie

      Nowe DOBRE auto za 90tys???!!! Biorę od razu, mów gdzie

      • 0 2

  • Petarda !! kryzys. obniżki pensji, utraty posad....i drożyzna!!! (4)

    a ludzie walą do salonów po nowe auta, obudżcie się !!

    • 112 10

    • dla tych bogdanow goworowskich (1)

      plicht i innych wlascicieli to co ma zrobic kryzys? ze nagle nie dostana miesiecznie na czysto 70 tyz sł tylko 50 ? Spoleczenstwo i ciemny lud i tak potulnie pozwoli obciac swoja jałomużne za ciezka prace bo pod strachem ze straca prace beda znow najtansza sila jaka mozna kupic i tak dla bogatych nic to nie zmieni wrecz poprawa bo kazdy im bedzie buty calowal ze ma prace o tym nikt nie mowi a w kryzysie wazne jest to by ludzie nie poczuli sie za dobrze , a kazdy normlany umie liczyc w tym kraju tylko emigracja i rewolucja bo to co tu sie dzieje to jest bardzo smutne

      • 24 3

      • 50 tys to zarabia dobry dealer samochodowy

        Za 50 tys to taki właściciel nawet by nie wstawał z łóżka,dołóż jedno zero to tyle zarabia a bywa i więcej.

        • 19 7

    • (1)

      no ale jak ja chce kupic? to nie moge? mam przelac na radio co ma ryja?

      • 0 9

      • Tak, w imię solidarności powinieneś kupić jakiegoś 8 latka

        a pieniądze przekazać trollom z tego forum ;)

        • 6 1

  • (8)

    Bmw 8 ze zdjecia do starej osemki to nawet nie ma porownania. Nowoczesny gadzet. Przed laty jezdzila taka bordowa po Gdansku. To bylo cos. Ten Mercedes cabrio ci stoi tylem niezly,ale to juz nie sa linie "starych dovrych kreslarzy".

    • 41 12

    • I tak cię nie stać (2)

      Więc kogo to obchodzi

      • 6 12

      • No nie stać to fakt. Nie zmienia to faktu,ze mam swoje zdanie. A Ty?

        • 18 0

      • Ciebie też Homer. To, że weźmiesz w ratach na firme taty to nikomu nie imponuje.

        • 13 0

    • (2)

      Masz racje, a te stare bmw nijak sie ma do bmw 8 w trakcie wojny swiatowej, czyli czołgu. A ten czołg nijak sie ma do konia sprzed wojny. Postęp,mówi Ci to coś? Za 100 lat może bmw 8 to będzie latający samochód, ale taki jak ty przyjdzie i oooo w 2020 BMW 8 to było coś nie to co teraz

      • 1 14

      • (1)

        Czołg? Koń? Ale porownania. Jak jusz przy tym temacie to "daj se siana".

        • 7 0

        • Nie jusz, bo mnie rozjuszysz!!!!!

          • 1 0

    • taka jedna 850 bordowa

      ostatnie lata na kwietnej pod murem stala z zatartym silnikiem i popadala w ruine

      • 2 0

    • Teraz jeździ zielona 850i

      .

      • 0 0

  • Koronawirus a bezpieczeństwo (6)

    Byłem ostatnio na przeglądzie w salonie VW w Gdyni. Czekałem 3 godziny i byłem jedyną osobą w maseczce. Wliczając pracowników salonu jak i klientów. Masakra.

    • 57 10

    • Ale że co? Ci bez masek się masakrowali siekierami czy Ty ich piłą łańcuchową?

      • 6 6

    • no coz, (1)

      ja byłam ostatnio w serwisie innej marki, nie dla "Januszowej" i zarówno serwis jak i klienci używali poprawnie wszystkich środków ochrony osobistej...

      • 5 4

      • Musiało zabawnie wyglądać, jeśli naprawdę wszystkich

        środki ochrony osobistej obejmują sprzęt, którego celem jest: ochrona nóg, rąk, głowy, twarzy, oczu, dróg oddechowych i słuchu, izolacja całego organizmu a także zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości.

        • 6 1

    • VW

      Volkswagen, czyli auto dla ludu. Czego sie spodziewałeś?? hehe

      • 4 2

    • ja też byłem i był ten mały z Arki co tak mało zarabia

      rzeczywiscie 40 tyś i łączy koniec z końcem bo na maseczkę go nie stać .
      Mam wrażenie, że 3 lata temu i obsluga i usługa była lepsza w tym serwisie na Morskiej - ale może się mylę :)

      • 4 0

    • Następnym razem przyjdź w kombinezonie przeciwchemiczny OP1 prze takich oszołomów podatnych na informacje z mediów gospodarka pada

      • 5 3

  • To jest tylko samochód. Do tego robiony jak wszystko obecnie. (4)

    Tanio i bez trwałości. Nawet marki premium poszły w tę stronę...

    • 85 0

    • smutne, ale prawdziwe

      deska rodzielcza w nowym GLE to jakaś bida z nędzą...

      • 18 0

    • Być może, (1)

      ale mój Infiniti jest wykonany prawie doskonale!

      • 2 2

      • co nie zmienia faktu, że u większości producentów samochody projektują księgowi...

        • 2 0

    • mało jeszcze widziałeś

      Wpisz w wyszukiwarkę "cassino plant alfa romeo" to zobaczysz jak "po taniości" są robione dzisiaj samochody. Chyba, że miałeś na myśli jakiegoś taniego VWeja.

      • 0 0

  • (1)

    Jezeli obniza ceny to na poczatku nowego roku zastanowie sie nad zakupem.Jezeli nie, bede jezdzil tym co mam,co najmniej rok bez wiekszych nakladow.Mam nadzieje,ze stana przed wyborem obnizyc ceny albo zlomowac to co stoi na placach i zamykac fabryki.

    • 33 5

    • rozumiem że życzysz ludziom tam zatrudnionym żeby nie mieli pracy ?

      • 0 10

  • AMG to właściwie powinni dostać nagrodę. (4)

    Świetne zarobki, czysto, sterylnie, nawet obsługa w sam raz. Najlepszy dealer samochodowy. Lepiej kupić mercedes-benz im. A. Goworowski, niż tanią fabię czy inny szajs. AMG, najlepsze samochody, największe salony. Wszystko jest tam takie jak na vip.

    • 7 101

    • Podoba mi się akcja "nie zwalniamy" jest to zdrowe podejście.

      To jest faktyczna walka z kryzysem ponieść koszty i nie zwalniać. Akcje typu klaszczemy dla medyków, albo paczki dla medyków przy okazji reklama swojej próżności to kompletne bzdury nic nie wnoszące. Albo dawanie maseczek przez firmy mające milionowe zyski kto to kupi chyba ten co ogląda TVP1 bo i tak nic nie kuma. Nie zwalniaj swoich pracowników a wpierasz Państwo podatkami itd. się kręci. Brawo Pan Gaworowski.

      • 8 6

    • o co ci chodzi ?

      • 3 0

    • Tak, tak

      Na Ytubie pokazują dwaj panowie jak kupili AMG klasy S za milion i nie mogą się doprosić na usunięcie userki. Ha,ha,ha

      • 10 0

    • Niezadowolony klient

      W AMG jest najgorsza obsługa klienta z możliwych, serwis to porażka!!!

      • 1 0

  • Padło nie auta. (2)

    Padliny chcą sprzedać - litrówki na turbinie trzy tłokowe.Porządne samochody przestali produkować w 2007 roku.Teraz nie dość że drogi to i syf.

    • 69 6

    • (1)

      Mercedes się skończył na początku milenium. Są spory na którym okularniku, ja myślę, że tak do 2004.

      • 17 2

      • Zaczął się kończyć kiedy kupili Chryslera.

        Oszczędności robili od pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych - dlatego R129, W124 lepsze są przedliftowe (sprzed 1993).

        A teraz doszli do montowania silnika z Daci Duster do C klasy.

        Akcja z S 63s AMG za bańkę, w której najpierw ASO a później importer i leasingodawca (MBLeasing) odbijają piłeczkę - mam nadzieję że to raczej efekt " Polak Polakowi wilkiem", a nie oficjalna linia Stuttgartu.

        • 8 1

  • Aleo czym tutaj pisac 90% aut w Polsce to stare blachoszroty sredni wiek 15 lat !Umnie na osiedlu nikt niema nowego (1)

    najmłodsze to 10 latki pozostałe to 20 letnie szroty .I to największa dzielnica w mieście.

    • 50 6

    • Jak by było mnie stać to kupiłbym sobie nowy.

      • 4 0

  • Nowe autko (4)

    Jest małe zainteresowanie tymi autami bo są drogie A tak samo się psują. A za cenę jednego z aut wymienionych w artykule można kupić 2 inne dobrze wyposażone, a jaka jest różnica jazdy z punkt A do B. Żadna no ale są gusta i gusciki. Pozdrawiam

    • 53 19

    • inteligent starą pralke 10 letnią też kupujesz a telefon też zapewne mocno zużyty ? (3)

      To jest właśnie typowy prostak ,dlatego jesteśmy złomowiskiem Europy zachodniej.

      • 7 24

      • ciekawe (2)

        bmw np za 599 000 pln

        kto kupuje ?
        i dlaczego za pieniądze zarobione na krzywdzie innego człowieka ?

        • 8 9

        • tak tak

          uczciwy zarabia maks 2500, a złotowka wiecej to juz zlodziej. hehe

          • 11 13

        • Ciebie to musiał ksiądz na plebanii skrzywdzić , że takie zawistne brednie wypisujesz.
          Zacytuję twojego idola : zmień pracę , weź kredyt a będziesz jeździł takim samochodem.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze artykuły