• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Salony samochodowe w dobie kryzysu

Michał Jelionek
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy obiekt Mazdy BMG w Gdańsku
Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy. Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy.

Ostatnie miesiące to niezwykle trudny czas dla prawie wszystkich branż, w tym także motoryzacyjnej. Dealerzy samochodowi wyraźnie odczuli spadek zainteresowania zakupem nowych aut, ale zdaje się, że przetrwali najtrudniejszy czas, bo życie powoli wraca do normalności. Zajrzeliśmy do czterech trójmiejskich salonów.



Czy kupił(a)byś nowy samochód z salonu online, bez wychodzenia z domu?

Branża mocno odczuła kryzys



Pandemia koronawirusa zdewastowała światowe gospodarki. Mocno w kość dostała - i niestety wciąż dostaje - branża motoryzacyjna, która w ciągu ostatnich dwóch miesięcy gwałtownie wyhamowała. Zamknięcie fabryk spowodowało drastyczny spadek liczby sprzedawanych aut. Oczywiście nie tylko wstrzymana produkcja ma wpływ na liczbę sprzedawanych aut, ale - co zrozumiałe - także brak zainteresowania ze strony klientów.

- To prawda, za nami trudne dwa miesiące i nie mam tu na myśli jedynie znikomego ruchu w naszych salonach, ale przede wszystkim szybkie wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie klientom kontaktu z BMG, zarówno w obszarze sprzedaży, jak i serwisu. Sytuacja epidemiczna wymusiła na nas wdrożenie nowych form komunikacji z klientami. To chociażby wirtualny salon BMG czy wideoprezentacje - wyjaśnia Adam Braumberger z salonu Mercedes-Benz BMG Goworowski.
- Trudny czas postanowiliśmy potraktować nie tylko jako kolejne wyzwanie, ale wręcz szanse na wzmocnienie pozycji na rynku. Podjęliśmy szereg działań, które przyczynią się do umocnienia wizerunku Lexusa jako niezawodnej marki, która wyprzedza oczekiwania klientów nawet w tak wyjątkowym czasie - mówi Aneta JanczewskaLexus Trójmiasto.

Salony samochodowe w Trójmieście


Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie. Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie.

Szybka reakcja: sprzedaż online



Większość trójmiejskich dealerów dynamicznie zareagowała na rozwój sytuacji i wdrażane obostrzenia. W celu dostosowania się do nowych standardów, ale przede wszystkim utrzymania ciągłości pracy salonów i serwisów, wprowadzono wiele udogodnień dla klientów, w tym m.in. wirtualne formy komunikacji. Klient nie musi teraz wychodzić z domu, aby obejrzeć model, który go interesuje. Tak naprawdę nie musi wychodzić z domu, żeby kupić nowy samochód. Niewykluczone, że właśnie tak będzie wyglądała salonowa przyszłość.

- W kwietniu zauważyliśmy mocny spadek liczby klientów, zarówno tych osobiście odwiedzających salony, jak i kontaktujących się telefonicznie. Cały czas jednak utrzymujemy z klientami kontakt online poprzez czat na stronie oraz wideorozmowy. Aktualnie wiele osób wstrzymuje się z decyzją o zakupie auta, czekają na dalszy rozwój sytuacji - mówi Agnieszka MoczyńskaBMW Zdunek.
- Ruch w salonie zdecydowanie się zmniejszył. Wzrosła jednak liczba osób kontaktujących się z nami drogą e-mailową, telefonicznie, przez media społecznościowe czy czat na stronie. Aktualnie dominuje online, ale powoli wracamy do normy - wyjaśnia Agata MarszałVolvo Drywa.

W salonach mniej pracowników



Z racji na dużo mniejszy ruch w salonach dealerzy ograniczyli liczbę pracowników przebywających w obiektach do absolutnego minimum. Wiele firm podzieliło swoich pracowników na zespoły. To zabieg mający na celu uniknięcie paraliżu firmy w postaci ewentualnej kwarantanny wszystkich pracujących osób.

- Te osoby, które mogą, pracują zdalnie, a reszta zespołu pracuje w systemie zmianowym. Główną siłą napędową firmy są teraz serwisy. Liczymy, że wszystko niedługo wróci do normy - dodaje Marszał.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy. Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy.

Niektórzy dealerzy nie zwalniają



Niestety w branży motoryzacyjnej nie udało się uniknąć fali zwolnień. Nieoficjalnie mówi się, że pracę w trójmiejskich salonach straciło kilkaset osób. W wielu firmach skończyło się jedynie na redukcji wynagrodzeń.

- Spółka BMG Goworowski nie podjęła żadnych działań mających wpływ na wielkość zatrudnienia. Od początku pandemii zagwarantowaliśmy stabilność zatrudnienia, co wymagało kompromisu w postaci zgody na redukcję części wynagrodzenia. Jesteśmy inicjatorem społecznej akcji #niezwalniamy, która została objęta patronatem Pracodawców Pomorza, a informacja o tym projekcie pojawiała się w rozgłośniach radiowych w bloku poświęconym motoryzacji. Mam nadzieję, że tym razem znajdziemy również godnych naśladowców, cieszę się, że z podobną inicjatywą wyszła firma Intervapo - dodaje Braumberger.
Firm, które poszły w ślady BMG, jest więcej, to chociażby Volvo Drywa.

- Na początku pandemii właściciel zapowiedział, że zrobi wszystko, aby nie musieć dokonywać zwolnień. I ta sztuka się udała - dodaje Marszał.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m. W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m.

Środki bezpieczeństwa to podstawa



We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. Podczas obsługi klientów zachowywany jest stosowny dystans, a doradcy odziani są w maseczki ochronne i rękawiczki. Ponadto po każdym użyczeniu auta do jazd testowych samochód jest dezynfekowany, a w wielu przypadkach także ozonowany. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku prac serwisowych.

- Byliśmy jedną z pierwszych firm dealerskich, która wprowadziła nowe usługi serwisowe gwarantujące bezpieczną obsługę. Należy tu wspomnieć o usłudze door-door, która cieszy się niesłabnącą popularnością, usługę Express Check-in, jak również wyposażyliśmy nasze serwisy w ozonatory, które wykorzystywane są do bezpłatnego odkażania samochodu po usłudze serwisowej - wylicza Braumberger.
- W każdym miejscu w salonie można znaleźć środki do dezynfekcji rąk oraz rękawiczki ochronne. Regularnie dezynfekcji poddawane są wszystkie samochody zarówno ekspozycyjne, jak i testowe oraz zastępcze. Pojazdy przyjmowane na serwis poddawane są ozonowaniu. Otworzyliśmy internetowy salon Lexusa oraz możliwość komunikowania się z działem handlowym za pomocą wideoczatu - mówi Janczewska.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa.

Powrót do normalności



Życie salonów samochodowych powoli wraca do normalności? Wszystko na to wskazuje.

- Od maja zauważamy, że życie salonów wraca do normy. Klientów jest coraz więcej i coraz odważniej zaglądają do salonów, oczywiście przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa - dodaje Moczyńska.
- Na szczęście etap spadku wizyt w salonie mamy już za sobą, a od dwóch tygodni obserwujemy znaczący wzrost wizyt w naszych salonach - mówi Braumberger.
Wybierając się do salonów, warto sprawdzić godziny i dni pracy danego obiektu. W związku z koronawirusem wiele firm zmieniło godziny funkcjonowania. Niektórzy dealerzy zrezygnowali z pracy w soboty.

Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku. Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku.
- Wierzymy, że stopniowo wszyscy przyzwyczajamy się do życia w nowej rzeczywistości, która stanie się dla nas normalnością. Pewne zasady i procedury opracowane na czas epidemii zostaną z nami już na zawsze. Obserwujemy coraz większy ruch w salonie i serwisie. Sprzedajemy coraz więcej samochodów. Wskazuje to na to, że powoli wracamy do normalności - dodaje Janczewska.
- Powoli zaczynamy pracować w pełnym wymiarze, jednak staramy się wprowadzać zmiany stopniowo i zawsze z głową. Jak już wspomniałam, w chwili obecnej napędem naszej firmy są serwisy. Gdy już wszyscy przywykliśmy do pandemii, klienci zaczęli do nas wracać. Jeżeli wcześniej zdarzyło się odwołać wizytę w związku z obostrzeniami i sytuacją w kraju - teraz umawiają się ponownie. Warto dodać, że kolejka w naszych serwisach jest bardzo długa. Na swoją kolej trzeba czekać dwa-trzy tygodnie - zakończyła Marszał.  
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie. Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Same plastikowe matchboxy dla bogatych....

    • 16 0

  • Narazie to chodzą i zebraja rabaty (6)

    Zniżka na covid, zniżka bo auta się nie sprzedają, a za gotówkę to zniżka.
    Janusze okazji i kolejna okazja do zebrania. Brak kasy, wakacje kredytowe a dalej zadłużyć się ile wejdzie

    • 11 5

    • Ludzie żebrzą? a czym "Ty" jeździsz Panie Sprzedawco? (5)

      Już ja znam takich jak "Ty"... Ludzie żebrzą o zniżki na nowe auta ('Biedaki"), a "Ty" Król parkietu w autosalonie, z dziesięcioletniej Skody Fabii, im zniżki nie dasz? Nie dasz, bo byś na aucie nic nie zarobił, przy tak niskiej marży. Zatem się tak nie wynoś Panie, bo tak naprawdę nisko stoisz w hierarchii. Kiedy będziesz zmieniał Fabię na pięcioletnią, to też będziesz się "uśmiechał o rabacik" (ale to dopiero za trzy lata).

      • 8 2

      • Rozbawiłeś mnie (4)

        Negocjacje i rozmowa o upustach a zebranie na covid to są dwie różne rzeczy. Pracuje i jeżdżę rozsądnym samochodem na który mnie stać i nie muszę zebrać. Jeżeli według ciebie oddać cała marże to dobry deal to na czym polega handel??? Marże są znikome, a auta będą drożały. Pewnie tez chodzisz i zawracasz d*pe słuchając kolejny raz tego samego z zaciekawieniem jakbyś pierwszy raz to słyszał po to żeby napić się dobrej kawy za darmo :))))

        • 2 5

        • (1)

          dobra kawa w salonie , ale mnie ubawiłeś , twoja kawa jest jak samochody które sprzedajesz - plastic fantastic

          • 4 2

          • Haha, teraz wiemy do jakich salonów chodzisz

            Skoro masz takie doświadczenia z kawa , zasługujesz na pochwałe

            • 1 3

        • Panie jak kogoś stać na nowe auto, to zwykle jest go również stać na filiżankę kawy... (1)

          Nie musi o nią żebrać, o rabat też nie musi, po prostu ceni własne pieniądze. Proponuje poszerzyć wiedzę nt. negocjacji. W skrócie chodzi o to, by obie strony były zadowolone z transakcji. Tego celu się nie osiągnie, jeżeli Klient wynegocjuje za mało. Nawet jeżeli sprzedasz mu auto, to ani Cię nie poleci, ani nie wróci. A jak się później poczuje oszukany, to na serwis też będzie jeździł do konkurencji. Chociaż to pewnie Ci "wisi", bo z tego akurat nic nie masz. Ostatnio Szanownym Sprzedawcom odbiła sodówka, bo popyt był- tymi wypowiedziami potwierdzasz, że w głowie jeszcze szumi.

          • 4 0

          • Nie macie pojęcia o czym mowicie

            Mówicie tylko na swoim przykładzie, ludziom odbiło, myślą ze mogą wszystko powiedzieć i zrobić. Gdybys na wystawach nie pilnował gadżetów to by Cię wynieśli z fotelem.

            • 3 3

  • Plichta jednego dnia mowi ze pracownicy sa najwazniejsi (5)

    A tydzien pozniej, bez słowa zwalnia 3/4 ludzi. Taki to "najlepszy dealer w europie".

    • 43 0

    • (1)

      Życie go zweryfikuje.
      To pokazuje jak człowiek jest słaby i byle g.no go przestraszy.

      • 11 0

      • raczej zus go zwryfikował...kto by ładował do tej studni gdy nie ma obrotów

        dobrze zrobił, jedyna szansa. weryfikacja swojego biznesu

        • 0 13

    • Ale... (1)

      wiesz, że u Plichty nie ma pracowników tylko podwykonawcy? Każdy z działu sprzedaży jest na własnej działalności, spora część doradców serwisowych również. Także "pozwalniał", a raczej zrezygnował z usług, ludzi na działalności. :D

      • 13 2

      • Nie do końca

        Ale nie wiem czy ty wiesz, ale oprócz działalności, równolegle podpisywane są normalne umowy, gdzie jest okres wypowiedzenia, i takie też wypowiedzenia dostali praktycznie wszyscy ludzie pracujący dla tego wejherowskiego złodzieja, a kilka dni wcześniej wprost była informacja od plichty - pracownicy najważniejsi.... ciekawe czemu po du*pie dostali pracownicy, dzięki którym ta firma istnieje. a nieroby i wałkarze dyrektorki dalej siedzą na d*pach i kręcą swoje lody. tak tak, ci co to może czytają to wiedzą o jakich ludzi chodzi. może śmiało nazwiskami porzucać...

        • 5 0

    • Najważniejsi - bo to łatwo redukowalne koszty.

      • 2 1

  • Jak chcą zawalczyć (3)

    to niech jakieś upusty większe dadzą. Tyle niesprzedanych aut mają i co?

    • 14 0

    • Sprzedadzą się , spokojnie, jeść nie wola (2)

      • 1 4

      • spokojnie jeszcze zawyjesz jak autka będą wiecznie stały na placu. ty papu potrzebujesz

        • 6 2

      • Moja gotówka też jeść nie woła

        Ja się obejdę bez nowego blachosmroda, ty bez mojej gotówki nie

        • 6 1

  • OnLine

    hej, jak tak ogólniej spojrzeć, do sprzedaży online nie są potrzebni dealerzy i ich koszty
    zastanowił bym się 3 razy na miejscu osób decyzyjnych, czy nie kopią sobie grobu szybciej niż sądzą

    • 7 0

  • Ktos w banku opowiadal,

    Ze kredyty goni kredyt i juz nie ma co zastawiać. Jak pierdzielnie to będzie vgolo i wesoło...

    • 2 2

  • Prawda (4)

    Byłem w bmw zdunek po mini i Bmw 1, w bmg po mazda 3 i a klase , kupiłem 2 a klasy w witman - obsługa u dwóch pierwszych tragedia- pseudo biznesmeni oceniający ludzi. W witman było bez szału -jakbyś kupował rower- ale lepiej niż u poprzedników . Żeby sprzedać auto za około 120 tys trzeba minimum szanować klienta a nie sapać i szydzić z niego.karma wraca ...każdemu przyda się otrzeźwienie , co do akcji nie zwalniam- tarcze dają kasę i wymagają takiej akcji, to nie z miłości do pracownikow

    • 21 4

    • Może tak dajesz się poznać bo fisiujesz przy sprzedawcy (3)

      Bo na szacunek to trzeba sobie zasłużyć a Ci fachowcy już znają takich jak Ty.

      • 1 12

      • czytelnik (1)

        Słuchaj Panie sprzedawco. Ja nie jestem może zbyt "trendi" . Mam rozczochrane włosy, jakieś sturlane jeansy, często łachmański ciuch na sobie. Ale zawsze szanuje ludzi.

        Niestety ludzie oceniają mnie po wyglądzie. I często spotykam się z złym traktowaniem, oczywiście takim nieformalnym. Natomiast, nie z jednego pieca chleb jadłem ale ten kto na mnie patrzy widzi we mnie zupełnie kogoś innego niż jestem, zgarbiony bo tak lubię - często z wzrokiem w dół. Ludzie myślą że jestem wstydliwy i słaby, stąd próbują swej wyższości. Jednak, nie wynika to raczej z w/w a raczej z tego, że ja na prawdę mam wywalone jak wyglądam na zewnątrz (w granicach rozsądku) i jak się zachowuje (nie jestem pozerem). Jestem sobą ale uwierz mi potrafiłbym przy... albo odpyskować tak że lepiej nie mówić jednak nie chce, jestem sobie taki cichy i spokojny bo chce takim być, nie pozuje nie robie z siebie pseudo cwaniaka, pseudo kozaka.

        I właśnie do czego zmierzam, ludzie błędnie oceniają po wyglądzie, po gestach, stylu chodzenia itp.

        W cebulandii jest też błędne rozumowanie - jeżeli ktoś jest miły = słaby = trzeba wyżyć swoje flustracje na nim o uwaga napatoczył się frajer a ja mam okazje.

        Jako profesjonalny sprzedawca proszę Ciębie, nie rób tak. już nie jeden się zdziwił jak do salonu przyszedł "dziad" i wyciągnął z kieszeni 200 tysięcy..

        Nie oceniajcie ludzi po wyglądzie ale po tym kim są i czy dobrymi ludźmi są.

        • 21 1

        • Te gnoje tego nie rozumieja

          komputron tego nie nauczy, to sie nazywa myslenie i intuicja.. Rowniez bylem w wielu samonach i sprzedawca sie cos wydaje jakby te auta w salonie nalezaly do nich a pod salonem same doje...ne wynalazki z lat 90 tych z odpadajacymi rurami...
          Prosze was... darujcie

          • 1 0

      • Na szacunek sprzedawcy sobie zasłużyć?

        Coś ci się pomyliło - może e czasach komuny.
        Sprzedawca jest trybikiem który ma zrobić wszystko żeby sprzedać samochód - nawet jeśli jest niewychowanym bucem to ma być miły, bo za to my właściciel płaci.

        • 2 3

  • mb amg witman

    Najlepsza obsługa i serwis tylko w amg witman

    • 4 8

  • Smiesznie ubrani

    W salonach garniturki i obsluga zero pasji w zawodzie polowa z nich

    • 5 1

  • Same plastikowe matchboxy dla bogatych....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja