• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Salony samochodowe w dobie kryzysu

Michał Jelionek
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy obiekt Mazdy BMG w Gdańsku
Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy. Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy.

Ostatnie miesiące to niezwykle trudny czas dla prawie wszystkich branż, w tym także motoryzacyjnej. Dealerzy samochodowi wyraźnie odczuli spadek zainteresowania zakupem nowych aut, ale zdaje się, że przetrwali najtrudniejszy czas, bo życie powoli wraca do normalności. Zajrzeliśmy do czterech trójmiejskich salonów.



Czy kupił(a)byś nowy samochód z salonu online, bez wychodzenia z domu?

Branża mocno odczuła kryzys



Pandemia koronawirusa zdewastowała światowe gospodarki. Mocno w kość dostała - i niestety wciąż dostaje - branża motoryzacyjna, która w ciągu ostatnich dwóch miesięcy gwałtownie wyhamowała. Zamknięcie fabryk spowodowało drastyczny spadek liczby sprzedawanych aut. Oczywiście nie tylko wstrzymana produkcja ma wpływ na liczbę sprzedawanych aut, ale - co zrozumiałe - także brak zainteresowania ze strony klientów.

- To prawda, za nami trudne dwa miesiące i nie mam tu na myśli jedynie znikomego ruchu w naszych salonach, ale przede wszystkim szybkie wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie klientom kontaktu z BMG, zarówno w obszarze sprzedaży, jak i serwisu. Sytuacja epidemiczna wymusiła na nas wdrożenie nowych form komunikacji z klientami. To chociażby wirtualny salon BMG czy wideoprezentacje - wyjaśnia Adam Braumberger z salonu Mercedes-Benz BMG Goworowski.
- Trudny czas postanowiliśmy potraktować nie tylko jako kolejne wyzwanie, ale wręcz szanse na wzmocnienie pozycji na rynku. Podjęliśmy szereg działań, które przyczynią się do umocnienia wizerunku Lexusa jako niezawodnej marki, która wyprzedza oczekiwania klientów nawet w tak wyjątkowym czasie - mówi Aneta JanczewskaLexus Trójmiasto.

Salony samochodowe w Trójmieście


Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie. Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie.

Szybka reakcja: sprzedaż online



Większość trójmiejskich dealerów dynamicznie zareagowała na rozwój sytuacji i wdrażane obostrzenia. W celu dostosowania się do nowych standardów, ale przede wszystkim utrzymania ciągłości pracy salonów i serwisów, wprowadzono wiele udogodnień dla klientów, w tym m.in. wirtualne formy komunikacji. Klient nie musi teraz wychodzić z domu, aby obejrzeć model, który go interesuje. Tak naprawdę nie musi wychodzić z domu, żeby kupić nowy samochód. Niewykluczone, że właśnie tak będzie wyglądała salonowa przyszłość.

- W kwietniu zauważyliśmy mocny spadek liczby klientów, zarówno tych osobiście odwiedzających salony, jak i kontaktujących się telefonicznie. Cały czas jednak utrzymujemy z klientami kontakt online poprzez czat na stronie oraz wideorozmowy. Aktualnie wiele osób wstrzymuje się z decyzją o zakupie auta, czekają na dalszy rozwój sytuacji - mówi Agnieszka MoczyńskaBMW Zdunek.
- Ruch w salonie zdecydowanie się zmniejszył. Wzrosła jednak liczba osób kontaktujących się z nami drogą e-mailową, telefonicznie, przez media społecznościowe czy czat na stronie. Aktualnie dominuje online, ale powoli wracamy do normy - wyjaśnia Agata MarszałVolvo Drywa.

W salonach mniej pracowników



Z racji na dużo mniejszy ruch w salonach dealerzy ograniczyli liczbę pracowników przebywających w obiektach do absolutnego minimum. Wiele firm podzieliło swoich pracowników na zespoły. To zabieg mający na celu uniknięcie paraliżu firmy w postaci ewentualnej kwarantanny wszystkich pracujących osób.

- Te osoby, które mogą, pracują zdalnie, a reszta zespołu pracuje w systemie zmianowym. Główną siłą napędową firmy są teraz serwisy. Liczymy, że wszystko niedługo wróci do normy - dodaje Marszał.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy. Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy.

Niektórzy dealerzy nie zwalniają



Niestety w branży motoryzacyjnej nie udało się uniknąć fali zwolnień. Nieoficjalnie mówi się, że pracę w trójmiejskich salonach straciło kilkaset osób. W wielu firmach skończyło się jedynie na redukcji wynagrodzeń.

- Spółka BMG Goworowski nie podjęła żadnych działań mających wpływ na wielkość zatrudnienia. Od początku pandemii zagwarantowaliśmy stabilność zatrudnienia, co wymagało kompromisu w postaci zgody na redukcję części wynagrodzenia. Jesteśmy inicjatorem społecznej akcji #niezwalniamy, która została objęta patronatem Pracodawców Pomorza, a informacja o tym projekcie pojawiała się w rozgłośniach radiowych w bloku poświęconym motoryzacji. Mam nadzieję, że tym razem znajdziemy również godnych naśladowców, cieszę się, że z podobną inicjatywą wyszła firma Intervapo - dodaje Braumberger.
Firm, które poszły w ślady BMG, jest więcej, to chociażby Volvo Drywa.

- Na początku pandemii właściciel zapowiedział, że zrobi wszystko, aby nie musieć dokonywać zwolnień. I ta sztuka się udała - dodaje Marszał.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m. W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m.

Środki bezpieczeństwa to podstawa



We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. Podczas obsługi klientów zachowywany jest stosowny dystans, a doradcy odziani są w maseczki ochronne i rękawiczki. Ponadto po każdym użyczeniu auta do jazd testowych samochód jest dezynfekowany, a w wielu przypadkach także ozonowany. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku prac serwisowych.

- Byliśmy jedną z pierwszych firm dealerskich, która wprowadziła nowe usługi serwisowe gwarantujące bezpieczną obsługę. Należy tu wspomnieć o usłudze door-door, która cieszy się niesłabnącą popularnością, usługę Express Check-in, jak również wyposażyliśmy nasze serwisy w ozonatory, które wykorzystywane są do bezpłatnego odkażania samochodu po usłudze serwisowej - wylicza Braumberger.
- W każdym miejscu w salonie można znaleźć środki do dezynfekcji rąk oraz rękawiczki ochronne. Regularnie dezynfekcji poddawane są wszystkie samochody zarówno ekspozycyjne, jak i testowe oraz zastępcze. Pojazdy przyjmowane na serwis poddawane są ozonowaniu. Otworzyliśmy internetowy salon Lexusa oraz możliwość komunikowania się z działem handlowym za pomocą wideoczatu - mówi Janczewska.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa.

Powrót do normalności



Życie salonów samochodowych powoli wraca do normalności? Wszystko na to wskazuje.

- Od maja zauważamy, że życie salonów wraca do normy. Klientów jest coraz więcej i coraz odważniej zaglądają do salonów, oczywiście przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa - dodaje Moczyńska.
- Na szczęście etap spadku wizyt w salonie mamy już za sobą, a od dwóch tygodni obserwujemy znaczący wzrost wizyt w naszych salonach - mówi Braumberger.
Wybierając się do salonów, warto sprawdzić godziny i dni pracy danego obiektu. W związku z koronawirusem wiele firm zmieniło godziny funkcjonowania. Niektórzy dealerzy zrezygnowali z pracy w soboty.

Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku. Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku.
- Wierzymy, że stopniowo wszyscy przyzwyczajamy się do życia w nowej rzeczywistości, która stanie się dla nas normalnością. Pewne zasady i procedury opracowane na czas epidemii zostaną z nami już na zawsze. Obserwujemy coraz większy ruch w salonie i serwisie. Sprzedajemy coraz więcej samochodów. Wskazuje to na to, że powoli wracamy do normalności - dodaje Janczewska.
- Powoli zaczynamy pracować w pełnym wymiarze, jednak staramy się wprowadzać zmiany stopniowo i zawsze z głową. Jak już wspomniałam, w chwili obecnej napędem naszej firmy są serwisy. Gdy już wszyscy przywykliśmy do pandemii, klienci zaczęli do nas wracać. Jeżeli wcześniej zdarzyło się odwołać wizytę w związku z obostrzeniami i sytuacją w kraju - teraz umawiają się ponownie. Warto dodać, że kolejka w naszych serwisach jest bardzo długa. Na swoją kolej trzeba czekać dwa-trzy tygodnie - zakończyła Marszał.  
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie. Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Nie polecam audi centrum w gdyni, nawet oleju nie potrafia wymienic. jedynie kawe ale to tez nie mechanicy.

    • 29 2

  • (4)

    Pan Plichta dał największy pokaz bezwzględności wobec swoich pracowników. Bidulek z niego. Nie wiedziałam, że ledwo wiąże koniec z końcem.

    • 62 0

    • On wziął udział w akcji #mojakasatomojakasa (2)

      • 19 0

      • (1)

        Chlop z Wejherowa czego można się spodziewac

        • 20 0

        • Coś w tym jest....

          Wejherowo - stan umysłu...

          • 16 0

    • A co zrobił? Ja byłem kilka razy w Vw i wszystko wydawało się ok.. Tylko auta drogie jak złoto, euro w górę więc będzie raczej drożej niż taniej.

      • 0 6

  • przeglądy gwarancyjne droższe niż samochód używany (4)

    jak kogoś stać niech płaci. MI wystarczy sprawny używany o którego dbam sam z pomocą kolegi mechanika co właśnie w czasach dobrobytu zwinął warsztat - jeszcze przed epidemią. Ile to trzeba przewalić w miesiącu samochodów by zapłacić 3000 czynszu i 1500 zusu by coś w końcu zarobić dla siebie?

    • 21 3

    • (2)

      Za słaby fachowiec był.

      • 0 10

      • naprawiał silniki których aso nie ogarniało (1)

        • 8 0

        • wiec tu masz odpowiedź

          splajtował, naprawiając to co aso wymienia - tu są pieniądze

          • 4 0

    • M

      • 0 0

  • Eldorado się skończyło. Bezpowrotnie.

    Nowy samochód klasy premium traci w pierwszym roku 35-40% wartości - po co to więc kupować?
    Ale Polacy lubią się pokazać np. sąsiadowi. Wirus zweryfikował pewne poglądy - więcej pokory wobec życia. Bo zginiemy.

    • 22 17

  • Chcę kupić Dacię Lodgy

    czemu wszystko wyprzedane? Kiedy nowa oferta?

    • 8 2

  • Hahahahaha

    Chłopaki od Zdunka dobre z tymi 2 metrami.Sztos! ;D

    • 12 0

  • Ale się pieklą...

    ... już doczekać się nie mogą żeby kasę trzepać, kasa, kasa, kasa to jest to.... gonić kasę! Niektórym nic ten covid do myślenia nie dał!

    • 21 0

  • Merc (3)

    Sprawdźcie na yt globalmotors jak traktują klientów troszkę można otworzyć oczy

    • 20 0

    • To prwada

      Niezła akcja tam jest. Strzał w stopę dla mercedesa.

      • 9 0

    • (1)

      Patologia. To samo jest z innymi salonami. Wszystko cacy do czasu kiedy nie zacznie coś się psuć.

      • 0 0

      • nieprawda w Toyocie zawsze jest super

        • 0 0

  • poczekajcie

    przedsiebiorcy namioty szykują i dopiero jak wrócą będą zmieniać pół roczne porsche i GTRy na bardziej designerskie z kolekcji premium leasing płać i płacz

    • 14 0

  • Niech jeszcze ceny podniosą, auta są za tanie

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja