wiadomości - Samochody

Salony samochodowe w dobie kryzysu

Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy.
Jazdy testowe spod domu, wideoprezentacja samochodu czy zakup auta online - tak aktualnie wygląda praca salonów samochodowych. Ku uciesze dealerów i klientów - funkcjonowanie obiektów powoli wraca do normy. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Ostatnie miesiące to niezwykle trudny czas dla prawie wszystkich branż, w tym także motoryzacyjnej. Dealerzy samochodowi wyraźnie odczuli spadek zainteresowania zakupem nowych aut, ale zdaje się, że przetrwali najtrudniejszy czas, bo życie powoli wraca do normalności. Zajrzeliśmy do czterech trójmiejskich salonów.



Czy kupił(a)byś nowy samochód z salonu online, bez wychodzenia z domu?

nie, auto trzeba zobaczyć na żywo i przede wszystkim odbyć jazdę testową 73%
raczej nie, to zbyt duże ryzyko 14%
tak, to świetne rozwiązanie, jestem na tak 13%
zakończona Łącznie głosów: 961

Branża mocno odczuła kryzys



Pandemia koronawirusa zdewastowała światowe gospodarki. Mocno w kość dostała - i niestety wciąż dostaje - branża motoryzacyjna, która w ciągu ostatnich dwóch miesięcy gwałtownie wyhamowała. Zamknięcie fabryk spowodowało drastyczny spadek liczby sprzedawanych aut. Oczywiście nie tylko wstrzymana produkcja ma wpływ na liczbę sprzedawanych aut, ale - co zrozumiałe - także brak zainteresowania ze strony klientów.

- To prawda, za nami trudne dwa miesiące i nie mam tu na myśli jedynie znikomego ruchu w naszych salonach, ale przede wszystkim szybkie wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie klientom kontaktu z BMG, zarówno w obszarze sprzedaży, jak i serwisu. Sytuacja epidemiczna wymusiła na nas wdrożenie nowych form komunikacji z klientami. To chociażby wirtualny salon BMG czy wideoprezentacje - wyjaśnia Adam Braumberger z salonu Mercedes-Benz BMG Goworowski.
- Trudny czas postanowiliśmy potraktować nie tylko jako kolejne wyzwanie, ale wręcz szanse na wzmocnienie pozycji na rynku. Podjęliśmy szereg działań, które przyczynią się do umocnienia wizerunku Lexusa jako niezawodnej marki, która wyprzedza oczekiwania klientów nawet w tak wyjątkowym czasie - mówi Aneta JanczewskaLexus Trójmiasto.

Salony samochodowe w Trójmieście


Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie.
Popularną usługą oferowaną przez dealerów jest wideoprezentacja modelu. Klient bez wychodzenia z domu może zobaczyć model, który go interesuje. Doradca handlowy podczas nagrywania filmu opowie o danym samochodzie. fot. BMW Zdunek

Szybka reakcja: sprzedaż online



Większość trójmiejskich dealerów dynamicznie zareagowała na rozwój sytuacji i wdrażane obostrzenia. W celu dostosowania się do nowych standardów, ale przede wszystkim utrzymania ciągłości pracy salonów i serwisów, wprowadzono wiele udogodnień dla klientów, w tym m.in. wirtualne formy komunikacji. Klient nie musi teraz wychodzić z domu, aby obejrzeć model, który go interesuje. Tak naprawdę nie musi wychodzić z domu, żeby kupić nowy samochód. Niewykluczone, że właśnie tak będzie wyglądała salonowa przyszłość.

- W kwietniu zauważyliśmy mocny spadek liczby klientów, zarówno tych osobiście odwiedzających salony, jak i kontaktujących się telefonicznie. Cały czas jednak utrzymujemy z klientami kontakt online poprzez czat na stronie oraz wideorozmowy. Aktualnie wiele osób wstrzymuje się z decyzją o zakupie auta, czekają na dalszy rozwój sytuacji - mówi Agnieszka MoczyńskaBMW Zdunek.
- Ruch w salonie zdecydowanie się zmniejszył. Wzrosła jednak liczba osób kontaktujących się z nami drogą e-mailową, telefonicznie, przez media społecznościowe czy czat na stronie. Aktualnie dominuje online, ale powoli wracamy do normy - wyjaśnia Agata MarszałVolvo Drywa.
fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

W salonach mniej pracowników



Z racji na dużo mniejszy ruch w salonach dealerzy ograniczyli liczbę pracowników przebywających w obiektach do absolutnego minimum. Wiele firm podzieliło swoich pracowników na zespoły. To zabieg mający na celu uniknięcie paraliżu firmy w postaci ewentualnej kwarantanny wszystkich pracujących osób.

- Te osoby, które mogą, pracują zdalnie, a reszta zespołu pracuje w systemie zmianowym. Główną siłą napędową firmy są teraz serwisy. Liczymy, że wszystko niedługo wróci do normy - dodaje Marszał.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy.
Właściciel firmy BMG Goworowski - Bogdan Goworowski, reklamujący akcję #niezwalniamy. fot. BMG Goworowski

Niektórzy dealerzy nie zwalniają



Niestety w branży motoryzacyjnej nie udało się uniknąć fali zwolnień. Nieoficjalnie mówi się, że pracę w trójmiejskich salonach straciło kilkaset osób. W wielu firmach skończyło się jedynie na redukcji wynagrodzeń.

- Spółka BMG Goworowski nie podjęła żadnych działań mających wpływ na wielkość zatrudnienia. Od początku pandemii zagwarantowaliśmy stabilność zatrudnienia, co wymagało kompromisu w postaci zgody na redukcję części wynagrodzenia. Jesteśmy inicjatorem społecznej akcji #niezwalniamy, która została objęta patronatem Pracodawców Pomorza, a informacja o tym projekcie pojawiała się w rozgłośniach radiowych w bloku poświęconym motoryzacji. Mam nadzieję, że tym razem znajdziemy również godnych naśladowców, cieszę się, że z podobną inicjatywą wyszła firma Intervapo - dodaje Braumberger.
Firm, które poszły w ślady BMG, jest więcej, to chociażby Volvo Drywa.

- Na początku pandemii właściciel zapowiedział, że zrobi wszystko, aby nie musieć dokonywać zwolnień. I ta sztuka się udała - dodaje Marszał.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m.
W salonach BMW Zdunek zalecany dystans wynosi 2 m. fot. BMW Zdunek

Środki bezpieczeństwa to podstawa



We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. Podczas obsługi klientów zachowywany jest stosowny dystans, a doradcy odziani są w maseczki ochronne i rękawiczki. Ponadto po każdym użyczeniu auta do jazd testowych samochód jest dezynfekowany, a w wielu przypadkach także ozonowany. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku prac serwisowych.

- Byliśmy jedną z pierwszych firm dealerskich, która wprowadziła nowe usługi serwisowe gwarantujące bezpieczną obsługę. Należy tu wspomnieć o usłudze door-door, która cieszy się niesłabnącą popularnością, usługę Express Check-in, jak również wyposażyliśmy nasze serwisy w ozonatory, które wykorzystywane są do bezpłatnego odkażania samochodu po usłudze serwisowej - wylicza Braumberger.
- W każdym miejscu w salonie można znaleźć środki do dezynfekcji rąk oraz rękawiczki ochronne. Regularnie dezynfekcji poddawane są wszystkie samochody zarówno ekspozycyjne, jak i testowe oraz zastępcze. Pojazdy przyjmowane na serwis poddawane są ozonowaniu. Otworzyliśmy internetowy salon Lexusa oraz możliwość komunikowania się z działem handlowym za pomocą wideoczatu - mówi Janczewska.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa.
We wszystkich salonach obowiązują zasady bezpieczeństwa. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Powrót do normalności



Życie salonów samochodowych powoli wraca do normalności? Wszystko na to wskazuje.

- Od maja zauważamy, że życie salonów wraca do normy. Klientów jest coraz więcej i coraz odważniej zaglądają do salonów, oczywiście przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa - dodaje Moczyńska.
- Na szczęście etap spadku wizyt w salonie mamy już za sobą, a od dwóch tygodni obserwujemy znaczący wzrost wizyt w naszych salonach - mówi Braumberger.
Wybierając się do salonów, warto sprawdzić godziny i dni pracy danego obiektu. W związku z koronawirusem wiele firm zmieniło godziny funkcjonowania. Niektórzy dealerzy zrezygnowali z pracy w soboty.

Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku.
Nowoczesna stacja Lexusa została otwarta niedawno, bo pod koniec grudnia 2019 roku. fot. Ryszard Suprun / Lexus Trójmiasto
- Wierzymy, że stopniowo wszyscy przyzwyczajamy się do życia w nowej rzeczywistości, która stanie się dla nas normalnością. Pewne zasady i procedury opracowane na czas epidemii zostaną z nami już na zawsze. Obserwujemy coraz większy ruch w salonie i serwisie. Sprzedajemy coraz więcej samochodów. Wskazuje to na to, że powoli wracamy do normalności - dodaje Janczewska.
- Powoli zaczynamy pracować w pełnym wymiarze, jednak staramy się wprowadzać zmiany stopniowo i zawsze z głową. Jak już wspomniałam, w chwili obecnej napędem naszej firmy są serwisy. Gdy już wszyscy przywykliśmy do pandemii, klienci zaczęli do nas wracać. Jeżeli wcześniej zdarzyło się odwołać wizytę w związku z obostrzeniami i sytuacją w kraju - teraz umawiają się ponownie. Warto dodać, że kolejka w naszych serwisach jest bardzo długa. Na swoją kolej trzeba czekać dwa-trzy tygodnie - zakończyła Marszał.  
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie.
Niedawno ukończony został nowy salon Mercedes-Benz BMG Goworowski, zlokalizowany w Gdyni przy ul. Łużyckiej. Z racji na aktualną sytuację huczne otwarcie nowoczesnego obiektu trzeba odroczyć w czasie. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze artykuły