• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzyka z płyt winylowych. Jaki gramofon wybrać?

Marek Nowak
27 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gramofony i winyle przeżywają wielki powrót. Ich popularność podyktowana jest nie tylko wartością sentymentalną, ale również doskonałą jakością dźwięku. Gramofony i winyle przeżywają wielki powrót. Ich popularność podyktowana jest nie tylko wartością sentymentalną, ale również doskonałą jakością dźwięku.

Spotkanie z ekspertami połączone z odsłuchiwaniem muzyki na hi-endowym sprzęcie będącym kompletnym analogowym torem audio, rozpoczęło cykl spotkań organizowanych przez gdański salon Premium Sound. Oferta kierowana jest zarówno do nowych, jak i doświadczonych miłośników czarnej płyty, gramofonów, wzmacniaczy lampowych i dobrych kolumn.



Czy powrót do słuchania płyt winolowych ma sens?

- Mocny powrót na rynek gramofonów i winyli to okres ostatnich dwóch, może trzech lat - Arkadiusz Sztander, właściciel salonu muzycznego Premium Sound. - Rośnie zainteresowanie tym sprzętem, jednak klienci często nie mają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, żeby odpowiednio dobrać i skonfigurować jego poszczególne elementy i dlatego postanowiłem zapraszać do Gdańska ekspertów, którzy mogli odpowiedzieć wszelkie pytania i wspomóc klientów w najbardziej kłopotliwych kwestiach.

Odbywające się przez dwa dni spotkania (piątek i sobota) przybrały głównie charakter luźnych rozmów. Niektórzy z uczestników zainteresowani byli przede wszystkim kwestiami technicznymi lampowego odtwarzania dźwięku, inni konfiguracją i konserwacją sprzętu. Jeden z nich poprosił też o sprawdzenie jak jego własny, przywieziony z domu gramofon, sprawdzi się w zastawieniu z hi-endowym sprzętem zaproponowanym przez ekspertów. Przesłuchano fragmenty bardzo wielu płyt.

- Gramofon kupiłem dwa lata temu, ale moja fascynacja płytami winylowymi sięga dzieciństwa
- mówi Aleksander Górecki, miłośnik audio z Rumi. - Przyjechałem na warsztaty, ponieważ chcę dowiedzieć się więcej o wzmacniaczach lampowych. Wychodzę z założenia, że to nie wstyd czegoś nie wiedzieć, ale jeśli nie chcesz się tego dowiedzieć, to powinieneś zacząć się wstydzić.

Była to także dobra okazja, by posłuchać muzyki na wyjątkowym sprzęcie. Wartość zestawu używanego przez prowadzących oszacować można na circa 100 tys. zł. Znalazł się w nim gramofon firmy Nottingham Analogue, wkładka MC Ortofon Quintet Black, wzmacniacz, przedwzmacniacz i stereofoniczna końcówka mocy firmy Audion, step up transformer Ortofon ST-80 SE, używane były dwa zestawy kolumn głośnikowych; Diapason i Living Voice Auditorium R 3.

- Biorąc pod uwagę specyfikację techniczną - pasmo, moc, czy zniekształcenia, wzmacniacze lampowe prezentują się fatalnie
- prowokował prowadzący warsztaty Tomasz Kwiatkowski, menadżer marki Mediam. - Dźwięk, jaki dzięki nim uzyskujemy ma jednak lepszą barwę, stereofonię, przestrzenność, jest bardziej łagodny, pastelowy, fizjologiczny... Sprzęt tego typu najbardziej nadaje się do słuchania muzyki klasycznej, opery i jazzu.

Wielokrotnie podkreślano jednak, że zarówno w technologii lampowej, jak i tranzystorowej istnieje bardzo wiele rodzajów urządzeń, a wszelkie uogólnienia są niebezpieczne. Co więcej, poszczególne elementy skonfigurowanego zestawu także mają wpływ na całość brzmienia.

- Nie należy też sobie wyobrażać, że aby rozpocząć przygodę z gramofonami trzeba mieć na koncie od razu sto tysięcy złotych
- podkreśla Arkadiusz Sztander. - Gramofony Pro-ject, które polecałbym początkującym, kupimy już za tysiąc złotych.

Stosunkowo łatwo też kupić w Trójmieście płyty winylowe, stanowiska z nimi wracają do salonów zajmujących się dystrybucją płyt CD, a nawet marketów ze sprzętem elektronicznym. Wydawane współcześnie winyle kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Innymi dostępnymi w Trójmieście markami gramofonów są FunkFirm (ceny od 4 tys. zł), Avid (od 10 tys. zł za sprzęt uzbrojony i gotowy do odtwarzania płyt) i wspomniany Nottingham Analogue (od 6 tys. zł).

Górna granica cen gramofonów jest natomiast niezwykle trudna do oszacowania,
przykładowo model Avid Acutus, którego posiadaczem jest między innymi Dmitrij Miedwiediew możemy kupić za 50 tys. zł, jednak gdy zależy nam na modelu, którego obudowa wzbogacona będzie o złote elementy, możemy zapłacimy przynajmniej dwukrotnie więcej. Tu już jednak nie chodzi o dźwięk.

Kolejne warsztaty w salonie Premium Sound zapowiadane są na 9 i 10 maja.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (77) 4 zablokowane

  • tja, lepsze stereo

    Co za bzdury z lepszym dzwiekiem stereofonicznym....

    • 0 1

  • tylko winyl

    Aktualnie w moim systemie stosunek odsłuchiwanych płyt winylowych w stosunku do CD to mniej więcej 80/20. Ale jeszcze jakiś czas temu, było dokładnie odwrotnie - tak jak niektórzy piszą, winyl to był przede wszystkim klimat, trzaski, itp - słychać było różnice na korzyść czarnej płyty tylko w przypadku naprawdę dobrze nagranych płyt. Dzisiaj proporcję się odwróciły, ale bardzo dużym wysiłkiem - topowy przedwzmacniacz, wymiana okablowania wewnątrz gramofonu, nowa wkładka, interconnecty do przedzmacniacza, staranna regulacja ramienia. Ale jak się przejdzie to wszystko, to efekt naprawdę jest doskonały. Niestety bardzo dużo zależy od samych płyt - oryginalne nowe analogowe tłoczenia, nie remasterowane, są już bardzo trudno osiągalne i są niestety drogie, ale pojawiają się wydania tłoczone współcześnie z oryginalnych masterów na analogowym sprzęcie. Nowe remasterowane też są OK, wprawdzie mamy tu do czynienia z cyfrową obróbką, ale wciąż jest duuużo lepiej niż z CD.

    • 1 1

  • Ja kupiłam gramofon za 300 zł piekny nowy wiecej nie potrzeba działa i stare płyty pięknie odtwarza, Jedyny problem to nowe płyty, kupiłam 3 i jedna powyginana druga podrapana trzecia też jakieś muchy w nosie ma. Nowym płytom mówię NIE

    • 0 0

  • LOUDNESS WAR

    Proponuję poczytać co to takiego. Są też filmy na YT, które pokazują na czym polega ten trend. Płyty analogowe nie mogą być poddawane takiej kompresji jak kopie cyfrowe. Dlatego brzmią "lepiej" - czyli naturalniej.

    Współcześnie wydane płyty, oraz reedycje oznaczone "digitaly remastered" nie brzmią tak jak oryginały - głośność dźwięków jest skompresowana do jednego poziomu, dzięki czemu wszystko wyraźnie słychać.

    Ale to tak jakby książki były przepisane wielką literą - początkowo łatwiej się to czyta, ale na dłuższą metę staje się męczące.

    Co ciekawe dźwięk reklam w radiu i TV jest poddany temu samemu zabiegowi.

    • 0 0

  • Do korekty

    "możemy zapłacimy przynajmniej dwukrotnie więcej"

    Albo zapłacimy albo możemy zapłacić.

    • 0 0

  • winyl

    Tylko winyl

    • 1 0

  • Płytowy boom w Trójmieście

    Coraz więcej w Trójmieście miejsc, gdzie można nabyć analogowe krążki czy gramofony. Sprzęty wykonane w latach 70. czy 80. to solidne urządzenia na lata! Jeśli ktoś jeszcze nie był u nas na Monciaku, to zapraszam na:

    • 1 0

  • Onkyo a Onkyo

    Aby kupić współczesny gramofon , którego parametry techniczne uspokoją Nas wewnętrznie kosztuje powyżej 5 tys. zł. BardO mierny Onkyo 1050 F to koszt 2000 zł. W tej cenie lub niższej cenie mamy super zachowanego Techniczna SL 1900 czy ostatnie z dawnych lat 1986-1991 Onkyo CP 1057F. Wystarczy jeszcze na dobrą wkładkę , wybór duży w przedziale 400-900 zł. Wzmacniacz z kat 70-80 zagra lepiej niż te nowe z manufaktur. To wszystko co proponują te specjalistyczne sklepy to świetny drenaż kieszeni bogatych snobów nie rozróżniających dźwięku z mo3 a CD, nie mówiąc o winylu. Dobry sprzęt, można skompletować w granicach 3000 zł. Pozdrawiam

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane