• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mercedes EQS SUV: "elektryk" za ponad 800 tys. zł

Michał Jelionek
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (161)
Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Mercedes nie zwalnia tempa - całkiem niedawno wypuścił na rynek kolejny elektryczny model. To topowy EQS, ale w uterenowionej wersji SUV. Jego cennik otwiera kwota 608 800 zł. Poznajcie go nieco bliżej.



Czy podoba ci się elektryczny Mercedes EQS SUV?

Ponad rok temu w gdyńskim salonie BMG GoworowskiMapka odbyła się huczna, trójmiejska premiera jednego z bardziej zaawansowanych technologicznie "elektryków" w historii - Mercedesa EQS. Chwilę później mieliśmy przyjemność przetestować ten samochód. Teraz, po roku od wspomnianych testów, w nasze ręce trafiła odmiana EQS SUV. W przypadku tego modelu nie było już takiego rozgłosu i promocji jak w przypadku tradycyjnego nadwozia. Czy to oznacza, że EQS SUV jest "mniej kochanym dzieckiem" Mercedesa?

Minie osobiście bardziej do gustu przypadł większy, masywniejszy SUV. W moim odczuciu prezentuje się zdecydowanie lepiej od limuzyny. No ale o gustach - wiadomo - się nie dyskutuje. Auto naprawdę jest potężne. Czuć to w szczególności, gdy się z niego wysiada - jest wysoko i trzeba uważać, żeby w taką pogodę nie pobrudzić nogawki. Do tego należy dopisać wysoką pozycję za kierownicą, a także - nie wiem czemu - ale mięsistą kierownicę, która jakby wciąż chciała nam przypominać o tym, że prowadzimy wielki wóz.

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Wymiary i stylistyka



SUV mierzy 5125 mm długości, 1959 mm szerokości i 1718 mm wysokości. Jego rozstaw osi to 3210 mm. Pojemność bagażnika przy standardowej konfiguracji siedzeń wynosi 645 l. Możną ją maksymalnie zwiększyć do 2100 l.

Może i dziwnie to zabrzmi, ale moim zdaniem bryła EQS SUV jest zgrabniejsza od sylwetki standardowego EQS-a. Nieprzekombinowany pas przedni, minimalistyczny tył z ciekawą grafiką świateł i zadziorną stylizacją zderzaka, a do tego wysuwane klamki i gigantyczne, 22-calowe koła - ot, cały Mercedes EQS SUV. Stonowana stylistyka, za którą i tak większość się obejrzy.

Silnik



Przejdźmy jednak do najważniejszego, czyli napędu i zasięgu. W nasze ręce trafiła topowa odmiana EQS SUV 580 4MATIC, którą napędzają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 544 KM (858 Nm maksymalnego momentu obrotowego), dzięki czemu ważący ponad 2,7 tony SUV "setkę" osiąga w 4,6 sekundy. Przy takiej wadze to naprawdę świetny wynik. Przyznam szczerze, że dynamiczne przyspieszanie po aktywowaniu trybu sportowego to kosmos. Trudno nawet opisać to uczucie. Młodzież powiedziałaby "sztos". No ale nie oszukujmy się, ten samochód ma czym wbijać w fotele.

  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
A jak się prowadzi EQS SUV? Mimo takiego gabarytu bardzo sportowo. Robiące wrażenie przyspieszenie w połączeniu z bardzo precyzyjnym układem kierowniczym i nieco usztywnionym zawieszeniem daje kierowcy dużo przyjemności za "kółkiem". Nie zapominajmy jednak, że taki samochód kupuje się nie tylko ze względu na osiągi, ale także, a może przede wszystkim, na komfort jazdy. A ten w EQS SUV jest na bardzo wysokim poziomie. Ten elegancki SUV został wyposażony w pneumatykę, co wyczuwalnie wpływa na komfort resorowania, a pisząc wprost: żadne wyboje nie są nam straszne.

Jest jeszcze jedna zaleta - tylna oś skrętna (tylne koła odchylają się od osi maksymalnie aż o 10 stopni), która przy takich wymiarach okaże się niezwykle pomocna np. na ciasnych parkingach.

Co ciekawe, EQS SUV oferuje także tryb... offroadowy. Pytanie tylko: po co? Chyba tylko po to, aby zwiększył się prześwit i łatwiej było pokonać przeszkody w... miejskiej dżungli. Nie wyobrażam sobie, aby ktokolwiek topił tak luksusowy samochód w błocie.

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Zasięg



EQS SUV został wyposażony w potężną baterię o pojemności 108,4 kWh, która wypełnia całą podłogę. Na ile wystarcza? Wszystko zależy od stylu jazdy, dróg, którymi się poruszamy, ale też pory roku (głównie temperatur). Podczas jazd testowych większość czasu spędziłem na autostradzie i drogach ekspresowych, co - umówmy się - nie jest wymarzonym poligonem dla aut elektrycznych.

Korzystałem z tego samochodu dokładnie tak, jak z tradycyjnego auta spalinowego, bez żadnych wyrzeczeń w stylu: wyłączę klimatyzację albo multimedia, żeby zaoszczędzić energię. Nic z tych rzeczy. A i stopa nie była najlżejsza. Jaki był tego efekt? Średnie zużycie energii na poziomie 35 kWh na 100 km. Co pozwoliło na przejechanie na jednej baterii równe 300 km. Nie za dużo, ale przypomnę, że przy prędkościach powyżej 100 km/h zasięg "elektryka" znika w mgnieniu oka.

Jestem przekonany, że przy jeździe testowej głównie w mieście średnie zużycie energii oscylowałoby w granicach 25 kWh na 100 km. Taki wynik pozwoliłby już na przejechanie około 430 km na pełnej baterii. Problem w tym, że producent chwali się zasięgiem nawet... 593 km.

BMW serii 7: kontrowersyjny wygląd i technologiczny majstersztyk BMW serii 7: kontrowersyjny wygląd i technologiczny majstersztyk

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Rekuperacja i ładowanie



Warto wspomnieć o bardzo efektywnie działającej rekuperacji. Odzyskiwanie energii jest wyraźnie odczuwalne i tak naprawdę poruszając się po mieście, od świateł do świateł, można zapomnieć o istnieniu pedału hamulca, bo auto samo wyhamowuje, a przy tym odzyska energię. Co oczywiście przekłada się na wydłużenie zasięgu. Inteligentna rekuperacja jest zoptymalizowana pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu. Do wyboru mamy w sumie trzy poziomy rekuperacji (regulacja odbywa się przy użyciu łopatek przy kierownicy).

Bateria daje możliwość ładowania prądem stałym z mocą nawet 200 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora z 10 do 80 proc. w 31 minut. Korzystając z ładowarki ściennej (tzw. wallbox) o mocy 22 kW naładowanie do pełna potrwa 5 godzin. Ładowanie bezpośrednio z domowego gniazda to już kwestia kilkudziesięciu godzin.

Mercedes EQS - najbardziej luksusowy Mercedes EQS - najbardziej luksusowy "elektryk"
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV

Wnętrze



Zasiadamy wygodnie w wielkim, otulającym, podgrzewanym, wentylowanym, no i oczywiście masującym fotelu, z "jaśkiem" pod głową, i zaczynamy zwiedzanie kabiny EQS SUV. Jak ją opisać w kilku słowach? Obszerna, komfortowa i zaawansowana technologicznie. Mercedes przyzwyczaił nas do świetnie skrojonych wnętrz. "Elegancja Francja" przy użyciu topowych materiałów w iście królewskim stylu. W przypadku EQS SUV (co zresztą znamy już ze standardowego EQS-a) bank rozbija oczywiście przepotężna, rozpościerająca się na całą szerokość auta tafla z trzema ekranami. To tzw. "hyperscreen" oferujący obłędną jakość.

Co ciekawe, każda osoba podróżująca tym samochodem ze swojego miejsca ma możliwość sterowania urządzeniami pokładowymi (m.in. klimatyzacją czy multimediami). Kierowca - wiadomo, pasażer siedzący obok ma w swój własny ekran, na którym może np. pograć w grę, natomiast w drugim rzędzie do dyspozycji oddano w sumie trzy ekrany do rozrywki i sterowania funkcjami auta (dopłata blisko 14 tys. zł). Z tyłu jest też ładowarka indukcyjna w podłokietniku oraz "jaśki" na zagłówkach. Jest miło, przyjemnie, wygodnie...

Range Rover: królewski wóz za ponad milion Range Rover: królewski wóz za ponad milion
Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Cennik



Cennik EQS SUV w bazowej wersji 450 4MATIC otwiera kwota 608 800 zł. Za topową wersję 580 4MATIC trzeba zapłacić co najmniej 736 300 zł. Natomiast egzemplarz testowy został skonfigurowany na kwotę 829 900 zł. To niestety bardzo dużo.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer BMG Goworowski.

  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (161)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja