• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamper: dom na kółkach

Marek Nowak
24 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Akcyza od busów przerabianych na kampery odroczona

Turystyka kamperowa w Polsce nie jest tak popularna, jak w Skandynawii, Holandii czy Niemczech, jednak z roku na rok przybywa sprowadzanych - między innymi do Trójmiasta - aut pełniących przez okres wakacji funkcję przewoźnego domu.



Cena wysokiej klasy kampervana Hymer na podwoziu Mercedes Spritnter lub Iveco Daily, wyposażonego w najwyższej klasy sprzęt łazienkowy i kuchenny to wydatek rzędu 600 tysięcy złotych. Podobne ceny spotkamy weryfikując auta Bürstner. W niższym przedziale cenowym znajdziemy między innymi popularne kampervany Rimor i McLouis, a także modele Forda i Fiata.

Bardziej luksusowym rozwiązaniem są kampery zintegrowane (integral), których zabudowa połączona jest z szoferką, zaś sam pojazd tworzy jednolitą bryłę. Największą zaletą tego typu aut jest lepsza aerodynamika oraz oryginalne rozwiązania proponowane przez poszczególnych producentów. W produktach Carthago na podwoziu MAN do naszego domu na kółkach będziemy mogli na przykład spakować nawet małe, czteroosobowe auto. Jeśli chodzi o budżet, to przekroczyliśmy właśnie milion złotych i nie jest to jeszcze maksymalna suma, jaką moglibyśmy wydać na zakup tego typu pojazdu. Największe i najdroższe pojazdy kempingowe produkowane są w USA, z myślą o pełnym luksusie użytkowania; korzystają z nich w końcu, między innymi, znane zespoły muzyczne podczas tras koncertowych. Marathon Coach czy Fleetwood RV Jamboree, nie zmieściłyby się jednak niestety na większości kempingów w Europie.

Wyposażenie deLuxe

Kupując kamper zwykle od razu decydujemy się na określoną, powiązaną z producentem aut ofertę wyposażenia i po prostu odhaczamy na liście kolejne opcje rozbudowy modelu podstawowego, począwszy od liczby akumulatorów i dachowych baterii słonecznych, przez klimatyzację, aż po liczbę telewizorów (przymocowanych na stałe do ścian i wysuwanych z sufitu), standard nagłośnienia, ogrzewanie podłogowe w łazience i ewentualną kuchenkę mikrofalową.

- Najbardziej popularnym producentem wyposażenia kuchni kamperów średniej klasy jest firma Thetford - mówi Ewa Lewandowska-Barszczak z gdańskiej firmy LuxCamper, zajmującej się wypożyczaniem tego typu pojazdów. - Inwestując w wyższej klasy kuchenki Smef musimy się liczyć ze sporą dopłatą. Nie powinniśmy się też upierać przy wstawieniu do kampera takiego samego sprzętu, jaki mamy w domu. Kuchenka w kamperze powinna działać zarówno na zewnętrzne, dostępne do kempingu źródło zasilnia prądem (230 V), jak i na samochodowy akumulator (aby można było przygotować posiłek w trakcie jazdy) oraz na butlę gazową.

W praktyce może się więc okazać, że piekarnik nie przygotuje nam różnych dań na różnych poziomach w z góry zaplanowanym czasie (jak to potrafią na przykład produkty firmy Franke), jednak znajdujące się na wyposażeniu kampera butle gazowe o pojemności starczającej zwykle na kilka sezonów intensywnego użytkowania, pozwolą nam zjeść ciepły posiłek z dala od wszelkich źródeł zasilania.

- Należy też pamiętać, że wyposażenie drugiego rzędu, takie jak pościel, talerze i sztućce nigdy nie wchodzi w zakres wyposażenia świeżo kupowanych pojazdów - zaznacza Ewa Lewandowska-Barszczak. - Wypożyczając kamper musimy więc wziąć ze sobą poduszkę i coś do przykrycia.

Dzika północ

Podróż luksusowym kamperem to:


W średniej wielkości kamperze o powierzchni około 15 metrów kwadratowych (z szoferką) może jechać i sypiać siedem osób. Jednym z najpopularniejszych kierunków, który wybierają Polacy kupujący i wypożyczający te pojazdy są kraje skandynawskie, w szczególności Norwegia.

- Standardowy okres wynajmu kampera to dwa tygodnie, jednak dwukrotnie zdarzyli nam się także klienci, którzy wypożyczyli pojazd na dwa miesiące - mówi Lewandowska-Barszczak.

Na trasie zmierzających na północ turystów z Niemiec czy Holandii ważnym punktem podróży jest też oczywiście Gdańsk. Zwiększony ruch w interesie z roku na rok zauważa także Zbigniew Lew, specjalizujący się w serwisie części turystycznej kamperów.

- Naprawiamy lodówki, kuchenki, ogrzewanie, prysznice i instalację wodną kamperów - mówi. - W sezonie letnim przyjeżdżają do nas zarówno stali klienci, jak i turyści. Trafiają do mnie głównie starsze samochody z usterkami zarówno mechanicznym, jak i elektronicznymi. Kampery nie są mniej ani bardziej trwałe niż inne auta.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (84) ponad 10 zablokowanych

  • jak kamperem to tylko do Skandynawii

    • 0 0

  • W ubiegłym roku wraz z mężem podróżowaliśmy camperem na pickup AZAR4 https://azar4.com/pl/. Trasa biegła przez Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Czechy. Największym plusem takiego rozwiązania było to, że jadąc samochodem właśnie takiego typu, mającym napęd na wszystkie koła, naprawdę bez problemów mogliśmy podróżować poprzez różnego rodzaju drogi (w tym gruntowe) przy każdych warunkach pogodowych. Jeżeli ktoś nie ma takiego pickupa wraz ze specjalnie przeznaczonym do niego camperem, polecam chociaż raz wynająć taki pojazd i spróbować tego rozwiązania.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane