• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamper: dom na kółkach

Marek Nowak
24 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Akcyza od busów przerabianych na kampery odroczona

Turystyka kamperowa w Polsce nie jest tak popularna, jak w Skandynawii, Holandii czy Niemczech, jednak z roku na rok przybywa sprowadzanych - między innymi do Trójmiasta - aut pełniących przez okres wakacji funkcję przewoźnego domu.



Cena wysokiej klasy kampervana Hymer na podwoziu Mercedes Spritnter lub Iveco Daily, wyposażonego w najwyższej klasy sprzęt łazienkowy i kuchenny to wydatek rzędu 600 tysięcy złotych. Podobne ceny spotkamy weryfikując auta Bürstner. W niższym przedziale cenowym znajdziemy między innymi popularne kampervany Rimor i McLouis, a także modele Forda i Fiata.

Bardziej luksusowym rozwiązaniem są kampery zintegrowane (integral), których zabudowa połączona jest z szoferką, zaś sam pojazd tworzy jednolitą bryłę. Największą zaletą tego typu aut jest lepsza aerodynamika oraz oryginalne rozwiązania proponowane przez poszczególnych producentów. W produktach Carthago na podwoziu MAN do naszego domu na kółkach będziemy mogli na przykład spakować nawet małe, czteroosobowe auto. Jeśli chodzi o budżet, to przekroczyliśmy właśnie milion złotych i nie jest to jeszcze maksymalna suma, jaką moglibyśmy wydać na zakup tego typu pojazdu. Największe i najdroższe pojazdy kempingowe produkowane są w USA, z myślą o pełnym luksusie użytkowania; korzystają z nich w końcu, między innymi, znane zespoły muzyczne podczas tras koncertowych. Marathon Coach czy Fleetwood RV Jamboree, nie zmieściłyby się jednak niestety na większości kempingów w Europie.

Wyposażenie deLuxe

Kupując kamper zwykle od razu decydujemy się na określoną, powiązaną z producentem aut ofertę wyposażenia i po prostu odhaczamy na liście kolejne opcje rozbudowy modelu podstawowego, począwszy od liczby akumulatorów i dachowych baterii słonecznych, przez klimatyzację, aż po liczbę telewizorów (przymocowanych na stałe do ścian i wysuwanych z sufitu), standard nagłośnienia, ogrzewanie podłogowe w łazience i ewentualną kuchenkę mikrofalową.

- Najbardziej popularnym producentem wyposażenia kuchni kamperów średniej klasy jest firma Thetford - mówi Ewa Lewandowska-Barszczak z gdańskiej firmy LuxCamper, zajmującej się wypożyczaniem tego typu pojazdów. - Inwestując w wyższej klasy kuchenki Smef musimy się liczyć ze sporą dopłatą. Nie powinniśmy się też upierać przy wstawieniu do kampera takiego samego sprzętu, jaki mamy w domu. Kuchenka w kamperze powinna działać zarówno na zewnętrzne, dostępne do kempingu źródło zasilnia prądem (230 V), jak i na samochodowy akumulator (aby można było przygotować posiłek w trakcie jazdy) oraz na butlę gazową.

W praktyce może się więc okazać, że piekarnik nie przygotuje nam różnych dań na różnych poziomach w z góry zaplanowanym czasie (jak to potrafią na przykład produkty firmy Franke), jednak znajdujące się na wyposażeniu kampera butle gazowe o pojemności starczającej zwykle na kilka sezonów intensywnego użytkowania, pozwolą nam zjeść ciepły posiłek z dala od wszelkich źródeł zasilania.

- Należy też pamiętać, że wyposażenie drugiego rzędu, takie jak pościel, talerze i sztućce nigdy nie wchodzi w zakres wyposażenia świeżo kupowanych pojazdów - zaznacza Ewa Lewandowska-Barszczak. - Wypożyczając kamper musimy więc wziąć ze sobą poduszkę i coś do przykrycia.

Dzika północ

Podróż luksusowym kamperem to:


W średniej wielkości kamperze o powierzchni około 15 metrów kwadratowych (z szoferką) może jechać i sypiać siedem osób. Jednym z najpopularniejszych kierunków, który wybierają Polacy kupujący i wypożyczający te pojazdy są kraje skandynawskie, w szczególności Norwegia.

- Standardowy okres wynajmu kampera to dwa tygodnie, jednak dwukrotnie zdarzyli nam się także klienci, którzy wypożyczyli pojazd na dwa miesiące - mówi Lewandowska-Barszczak.

Na trasie zmierzających na północ turystów z Niemiec czy Holandii ważnym punktem podróży jest też oczywiście Gdańsk. Zwiększony ruch w interesie z roku na rok zauważa także Zbigniew Lew, specjalizujący się w serwisie części turystycznej kamperów.

- Naprawiamy lodówki, kuchenki, ogrzewanie, prysznice i instalację wodną kamperów - mówi. - W sezonie letnim przyjeżdżają do nas zarówno stali klienci, jak i turyści. Trafiają do mnie głównie starsze samochody z usterkami zarówno mechanicznym, jak i elektronicznymi. Kampery nie są mniej ani bardziej trwałe niż inne auta.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (84) ponad 10 zablokowanych

  • Czy to jest artykuł reklamowy tej firmy od tej pani? (2)

    A firma od wyposażenia toalet to Thetford, a nie Tethford. Poza tym, średniej wielkosci kamper jest na 4-5 osób, a nie na 7. No i nie kosztuje takich pieniędzy, bo za 200-300 tysięcy można kupić nowe i wypasione kampery. Pan redaktor po łebkach temat przygotował.

    • 65 7

    • Caravaningowiec

      Nie, nie jest to artykuł reklamowy tej firmy ! A co do reszty, to mam podobne zdanie.

      • 2 0

    • Niby Luxkamper, a na zdjęciu najtańszy kamper na rynku za 139900 netto

      • 5 0

  • A jaka jest standardowa cena wynajmu? (3)

    Ktoś wie? Nie wyczytałam w artykule...

    • 19 2

    • W sezonie letnim to już nawet 500-550 zl netto za dobe

      • 4 0

    • od 400 za dobe

      czwsto plus dodatkowe oplaty jak sprzatanie, nadkilometry

      • 4 0

    • 1zl - 1min.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane