• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolumny dla wymagających

Marek Matacz
15 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa kolumn to prawdziwa sztuka, więc ważny jest wykorzystany materiał. Budowa kolumn to prawdziwa sztuka, więc ważny jest wykorzystany materiał.

Zapytaliśmy ekspertów z dwóch trójmiejskich salonów o to, jak wybrać jeden z najważniejszych elementów muzycznego zestawu - kolumny.



Co najbardziej liczy się dla Ciebie przy wyborze kolumn?

Budowa kolumn to prawdziwa sztuka, dlatego ważny jest wykorzystany materiał. - Niezwykle istotne są elementy konstrukcyjne. Oczywistą sprawą jest jakość samych głośników, np. to, z jakiego materiału są wykonane - papier, metal, sztuczne włókna, jakie są ich właściwości mechaniczne. Ważna jest jakość złącz, tzw. terminali, które mogą być wykonane np. z pozłacanej lub posrebrzanej miedzi, albo z samego brązu. Duże znaczenie ma nawet grubość tej dodatkowej warstwy. Wiele zależy od tzw. zwrotnicy i jej jakości. Jest to element elektroniczny, który rozdziela sygnał na poszczególne głośniki np. wysoko, nisko i średniotonowe. Istotna jest też obudowa, np. jej wrażliwość na wpadanie w rezonans. Jest to złożony problem - wylicza Jacek Fidali, współwłaściciel salonu HiFi Ja i Ty.

Niemniej istotne jest umiejętne wykorzystanie tych materiałów. Tutaj liczy się ekspercka wiedza producenta. - Istnieją różne rozwiązania techniczne, a każda firma rozwija własne pomysły. Niektóre są bardzo nietypowe. Na przykład znana, brytyjska firma Kef produkuje znakomite kolumny Uni-Q, w których wysokotonowy głośnik umieszczony jest wewnątrz średniotonowego. W przypadku tych dźwięków, ludzkie ucho potrafi rozpoznać miejsce, z którego do nas docierają. Taki zestaw zapewnia, że słyszymy je dokładnie w tym samym punkcie. Oczywiście, żadna konfiguracja nie jest pozbawiona wad. Możemy jedynie mówić o maksymalnym stopniu zbliżenia się do oryginału - wyjaśnia Waldemar Cymanowski z salonu Albatros.

Klient nie ma łatwego wyboru, bo wytwórców kolumn, konstrukcyjnych pomysłów i modeli jest bardzo wiele. - Świat audio jest naprawdę wielki. O ile np. wśród producentów samochodów mamy do czynienia z pewną liczbą dużych, średnich i małych firm, to różnorodność wytwórców sprzętu muzycznego jest dużo większa - mówi Jacek Fidali.

Oczywiście, istotna jest również cena. Za dobry dźwięk trzeba zapłacić sporo, ale okazuje się, że czasami można przepłacić.

- Istnieje pewna granica, po przekroczeniu której wzrost satysfakcji z dźwięku jest niewspółmierny do przyrostu ceny. Można zapłacić np. 200 proc. więcej, a jakość dźwięku poprawi się np. tylko o 3 proc. - tłumaczy Waldemar Cymanowski.

Musimy jeszcze pamiętać o innej ważnej kwestii. Kolumny, jak wiadomo nie działają same, a dobranie odpowiedniego zestawu jest również nie lada wyzwaniem.

- Gra cały system. Jego składowe trzeba dopasować tak, jak kostki domina i to jest największą sztuką. Można połączyć wzmacniacz, kolumny i źródło dźwięku, kierując się testami i odpowiednio wysoką ceną, a zestaw mimo to nie będzie grał tak, jakbyśmy chcieli. Kupując sprzęt audio, klienci często kierują się danymi technicznymi. W przypadku kolumn zwracają uwagę na pasmo przenoszenia i maksymalną moc. To zdecydowanie zbyt mało. Przede wszystkim powinniśmy wziąć pod uwagę skuteczność. Ten parametr wyrażany jest w decybelach i od niego zależy, jakiego wzmacniacza powinniśmy użyć. Kolumna o niskiej skuteczności, pomiędzy 82 a 85 dB, potrzebuje wzmacniacza o dużej mocy, najczęściej tranzystorowego. Przy średniej skuteczności mamy już większy wybór. Możemy wziąć pod uwagę konstrukcje tranzystorowe, lampowe lub hybrydowe, czyli łączące lampy i tranzystory. Natomiast kolumny o dużej skuteczności, czyli te z przedziału 93-100 dB świetnie zagrają z lampowymi wzmacniaczami o małej mocy - wyjaśnia Jacek Fidali. - Liczy się każdy element. Znacznie ma nawet kabel zasilający - dodaje ekspert Albatrosa.

Przy podejmowaniu decyzji największą rolę odegra jednak muzyczny gust. - Ostatecznie liczą się osobiste preferencje. Możemy porównać kolumny do samochodów. Jedna osoba wybierze model terenowy, inna - sportowe auto, a jeszcze inna - rodzinną limuzynę. Jeśli ktoś zamierza słuchać muzyki granej w małych składach jazzowych, będzie potrzebował innych kolumn niż ktoś, kto chce słuchać dużych składów, np. muzyki symfonicznej czy big-bandowej. Prawda jest taka, że uczymy się słuchać, tzn. z biegiem czasu rozwijamy swój zmysł muzyczny - mówi Jacek Fidali.

Jacek Fidali, ekspert z salonu HiFi Ja i Ty poleca:

Chciałbym opowiedzieć o kolumnach, które dobrze znam. Zacząłbym od wspaniałych głośników szerokopasmowych Bodnar Audio. Te kolumny polskiego producenta nie posiadają zwrotnic, tzn. dźwięk nie jest w nich rozdzielany na poszczególne pasma. W tym wypadku stanowi to atut. Dzięki tym głośnikom możemy słuchać muzyki w sposób holograficzny. To znaczy, że nie zagrają one tak samo dla każdego miejsca w domu czy w salonie, ale siedząc w odpowiednim miejscu, tzw. sweet spocie, znajdziemy się przed przepiękną, trójwymiarową sceną. Znajdą się na niej tzw. źródła pozorne. Usłyszymy np. konkretnych muzyków w określonym miejscu sceny, bardziej wysuniętych, wycofanych, z dobrze obrysowanym konturem. Polecałbym te głośniki do słuchania muzyki kameralnej. W przypadku muzyki klasycznej, granej w małych składach, doskonale usłyszymy barwę skrzypiec, wiolonczeli czy trąbki. W trio jazzowym, gdzie mimo tylko trzyosobowego składu, bardzo wiele się dzieje, te kolumny wspaniale pokażą nam barwę instrumentów i ustawienie muzyków na scenie.

Cena (za parę): 11 900 zł.

Do dużych składów muzycznych poleciłbym niemieckie kolumny Isophon. Zastosowano w nich bardzo ciekawe i nowoczesne przetworniki ceramiczne. Mają one dużą przewagę technologiczną nad papierowymi, metalowymi lub wykonanymi z włókien sztucznych. Łącząc je z odpowiednio silnym wzmacniaczem możemy się cieszyć wspaniałym dźwiękiem, który oprócz pięknej przestrzeni posiada dużą dynamikę, szeroką skalę i rewelacyjny detal.

Cena Isophon Vescova: 38 700 zł

Bardziej dynamicznej muzyki możemy posłuchać na przykład na modelu Swans 2.2. Te duże, ważące po 65 kg kolumny oferują dźwięk o dużej skali z pięknie brzmiącym basem. Zapewniają go dwa 23 centymetrowe, niskotonowe przetworniki z każdej strony. Będą z nich zadowoleni wszyscy, którzy lubią silny kontrabas, stopę perkusji i dobrze rozwinięte dolne pasmo, jak ma to miejsce np. w muzyce funkowej. Pamiętajmy jednak, że nasze pomieszczenie musi być odpowiednio duże do tego zestawu!

Cena Swans 2.2: 31 218 zł

Tym, którzy dopiero wkraczają w świat dźwięku zaproponowałbym wybór pozycji spoza marketów. Za podobną niewygórowaną kwotę, jaką możemy tam wydać, w sklepie specjalistycznym znajdziemy znacznie lepszy sprzęt, który zaspokoi nasze potrzeby. Dla rozpoczynających przygodę z muzyką, dobrym wyborem mogą być dosyć uniwersalne, polskie kolumny Audio Academy Phoebe III lub Pylon Topaz.

Cena Audio Academy Phoebe III: 2900 zł
Pylon Topaz: 2600 zł

Waldemar Cymanowski, ekspert z  Albatros poleca:

Głośniki firmy KEF. Głośniki firmy KEF.
Z pewnością warto polecić głośniki firmy KEF, np. z serii Reference. Osiągnięto w nich rewelacyjną przestrzeń dźwięku w średnich częstotliwościach. Niezależne strojenie głośników niskotonowych pozwoliło na uzyskanie bardzo zaawansowanego kontrastu. To są głośniki dla wszystkich, lubiących przestrzeń.

Cena: 37 998 zł

Znaczna część klientów uważa, że potrzebuje kolumn podłogowych. W niedużych pomieszczeniach lepiej może się sprawdzić kolumna podstawkowa. Decydując się na głośniki podstawkowe, w podobnym pułapie cenowym, możemy stać się posiadaczami modelu wyższej klasy. Chciałbym więc zaproponować tego rodzaju kolumny legendarnej duńskiej marki Dynaudio. Ze względu na prestiż firmy, nie znajdziemy jej głośników w internetowych sklepach czy wyszukiwarkach produktów. Kolumny z serii Focus 160 mogą konkurować z wieloma znacznie droższymi, podłogowymi modelami. Natomiast jednym wyjątkowych głośników tej firmy jest podstawkowa kolumna SPECIAL TWENTY FIVE. Na wielu targach uznawana za najlepszą konstrukcję tego rodzaju. Warto zwrócić uwagę na ten właśnie model. W tym wypadku lepiej się jednak pospieszyć z zakupem, bo jego produkcja jest już zakończona.

Cena Dynaudio Special Twenty Five 19 900 zł
Dynaudio Focus 160: 8 000 zł

Nie można przejść też obojętnie obok głośników włoskiej firmy Sonus Faber. Jej projektanci łączą najwyższej klasy dźwięk z dziełem sztuki pod względem wizualnym. Na przykład, większość kolumn obitych jest skórą. Polecałbym np. serię Cremona.

Cena Sonus Faber Cremona M: 35 990 zł

  • Isophon Vescowa.
  • Swans.
  • Pylon Topaz.
  • Dynaudio Focus 160.
  • Dynaudio Special 25.
  • Isophon Vescowa.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (118) 7 zablokowanych

  • Fill (1)

    Jak słyszę audiofil to śmiać mi się chce ,przepraszam wszystko co ma w nazwie fil kojarzy mi się z wielką przesadą . Audiofil pedofil itd. to jest chyba jakieś zboczenie. Profesjonalizm nic wam nie mówi tylko fil. Głupota zatacza coraz większe kręgi , file wykorzystują niewiedzę ludzi i wciskają ciemnotę , sam zrobiłem kolumny które po odsłuchaniu przez mojego przyjaciela audiofila spowodowały że kopara opadła jemu tak nisko że stwierdził o sobie "na co ja wydałem 89 tysiaków ". Wiedza i profesjonalizm się kłania , gdy słyszę słowo audiofil to mi się włos jeży na głowie i nie tylko.

    • 1 1

    • Wiedza

      To rozumiem, że zakładasz firmę produkującą głośniki prawda?

      • 0 1

  • "37 998 tys. zł" (3)

    Całkiem sporo, prawie 38 milionów za kolumny...

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 38 2

    • Moje naglosnienie (1)

      Moje naglosnienie wyglada tak ze wychodzi sygnal z laptopa oczywiscie po odpowiednim ustawianiu 100% mocy na lewy kanal i 67% na drugi do telewizora cyfrowego przez hdmi, zas z tv sygnal wychodzi dalej kablem jack do wiezy marki thomson z osobnym kanalem dla subofera , jednak polaczone tylko zwyklymi kanalami i teraz kanaly kanal prawy 67% mocy 4 glosniki po dwa srednicy 6 cm 3 drozne logitech o mocy 3 w jeden i lewy kanal 100% mocy dwie kolumny 3 drozne z czego jedna 25 w podlaczona do lewego kanalu i 40 w podlaczona plusem do kanalu dla subofera i minusem do minusa lewego kanalu efekt: przy 67% mocy 97 db w mieszkaniu, powyzej 67 zaczynaja sie jarac koncowcki mocy da sie ?

      • 0 0

      • Moje naglosnienie

        Cena zestawu : bezcenna

        • 0 0

    • A gdzie w ankiecie odpowiedź

      "preferencje co do dźwięku" :-) Jeden lubi wysokie tony, inny niskie. Kolumny są budowane w oparciu o zestawy różnych głośników. Nie do końca jest to tylko kwestia suchych parametrów technicznych.

      • 2 0

  • Tonsil! (1)

    Własnie, Tonsile! Kultowa marka, Polska, ruszyli od nowa, naprawdę jest w czym wybierać ;) Od siebie polecam Altusy 380, sprzęt rewelacyjny - i dźwięk, i wykonanie. Warte swoich pieniędzy, bezapelacyjnie!

    • 2 0

    • Racja!

      W warszawie widziąłem ich an targach, 380 faktycznie robią robotę, ale jeżeli ktoś nie chce czegoś tak duzego, to będa wchodzić mniejsze 280, które tez pokazują co umieją! Dzwięk i wykonanie na mega poziomie. Pytanie kiedy, bo w sklepie ich chyba jeszcze nie ma, ale chyba warto sprawdzać

      • 0 0

  • Sklep AVstore

    Świetna obsługa i profesjonalna znajomość audio video

    Bardzo polecam sklep avstore.pl

    • 0 0

  • fajnie doradzać sprzęt za 30 000

    tylko mam pytanie. czy osoby - eksperci - wypowiadający się o tym że kabel zasilający ma znaczenie potrafią jeśli bym do nich podjechał - udowodnić mi ten "ogromny" wpływ. bo rozumiem że nie chodzi tu o to by odróżnić kabel zasilający "z zestawu" - od kabla oderwanego ze starej lampy, pogryzionego w piwnicy przez szczury i przyczepionego na taśmie izolacyjnej do zestawu. bo wtedy faktycznie kabel mógłby mieć znaczenie.
    może ktoś potrafi mi opisać owy cudowny wpływ kabla zasilającego. podobnie zresztą jak zmianę jakości dźwięku przy stosowaniu kabla z końcówkami posrebrzanymi lub pozłacanymi.

    • 0 1

  • realista

    Polecam Monitor Audio RX6 lub Dynaudio Focus, do 5 tys graja super ze wzmacniaczem Marantz tak za 3 tys. Odsłuchiwałem takie za 20 tys i powyzej 5 tys nie slychac juz roznicy w pokoju odsluchowym a co dopiero w domu...
    Pozdrawiam miłosnikow dobrego dzwieku za dobre pieniądze
    Dziekujemy maruderom. ;-)

    • 2 1

  • JBL

    Onkyo 609 plus JBL E 80 w zupelnosci wystarcza do domowego kina,sub w tej konfiguracji tylko kaleczy muze,nadaje sie jedynie do filmu.A jesli chodzi o muze z plyt audio-nie mp3 to odpalam Technics A800S MARK 2 (koncowka mocy plus przedwzmaczniacz) kolumny KLIPCH i mozna sie rozkoszowac muzyka.Technics,oczywiscie bez korektora.

    • 0 0

  • a co z TONSILEM ????? - podobno najlepsze..... POLSKIE :)

    wszystko co dobre i..... zawadzało "zachodowi" - zostało R O Z P I E P R Z O N E ! - spółki..... spółeczki...... kolesie ..... korupcja .... itd. itp. - I MAMY TO CO MAMY !

    • 3 0

  • Audiofilizm to choroba

    ja miałem po kolei używki: tonsil - JBL- QBA - dynaudio, zasilane po kolei radmor-technics-audiolab
    barwę zacząłem słyszeć dopieno od QBA i na tym można było skończyć ale przeszedłem z bloku do domku i skusiły dynaudio ale okazały sie tak wymagające prądowo, że trzeba było zmienić wzmacniacz na mocniejszy
    już więcej nie trzeba, cały proces trwał 20 lat
    najważniejsza jest i tak muzyka która poprzez drgające powietrze i uszy jest odbierana w mózgu, to mózg jest najważnieszy, nie kolumny

    • 3 0

  • Bezedura (1)

    Wystarczy wejść na jakąkowiek stronę profesjonalnego studia nagrań i zobaczyć czego używają prawdziwi zawodowcy, a nie "audiofile" w stylu tych z artykułu. Z świecie inżynierów dźwięku generalnie jest dość mocno obśmiewane to całe towarzystwo, a już w szczególności kwatki typu kable zasilające i podstawki pod kable głośnikowe. To kolejne bajeczki, naciąganie naiwnych i generalnie niedouczonych ludzi z kasą. Bardzo dobrze grające aktywne konstrukcje można kupić za 4000 zł para i na nich pracują ZAWODOWO ludzie mający troszeczkę większe pojęcie niż sprzedawcy ze sklepu, którzy jak maniacy samochodowi znają sięna markach i modelach ale za chuchu nie umieją jeździć...

    • 4 4

    • Ostatnie zdanie tyczy się również ciebie. Sprzęt w studiu nagrań służy tylko i wyłącznie do jednego celu. Musisz brać też pod uwagę że zazwyczaj są to monitory bliskiego pola. Wyobrażasz sobie że przeciętny Kowalski będzie słuchał z rodziną muzyki w odległości 50 cm do 1 m od kolumn w idealnie przystosowanym pomieszczeniu i przy idealnie ustawionych kolumnach? To tak jakby kupić ciężarówkę bo ma 500 KM i duże koła, bo ludzie którzy jeżdżą na tym sprzęcie śmieją się z kierowców osobówek.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane