Bycie aktywnym dla wielu z nas jest sposobem na życie. Sportowcy i trenerzy stają się bohaterami masowej wyobraźni wraz z trendem na wszystko, co zdrowe, ekologiczne lub sprzyjające osiągnięciu harmonii ciała i ducha. Bycie w formie jest modne, co zauważył także przemysł odzieżowy.
- Moda na zdrowy tryb życia to najlepszy trend, jaki pojawił się w ostatnim czasie, zwłaszcza z punktu widzenia osób, którym sport towarzyszy od dziecka. Dbamy o zdrowy styl życia, stajemy się świadomymi konsumentami i uważamy na to, co jemy - zauważa Ewa Kondera, właścicielka butiku Damy Nie Damy.
Antypoślizgowe, odprowadzające wilgoć, wodoodporne, oddychające. Chciałoby się powiedzieć po prostu praktyczne. Nic bardziej mylnego, bo
nowoczesna moda sportowa obok użyteczności stawia na nowe technologie, wspierając tę gałąź przemysłu, która produkuje odzież o specjalnym przeznaczeniu i szerokim spektrum zastosowania, poczynając od tworzenia bariery przed deszczem czy zimnem, a na ochronie przed bakteriami kończąc. Polscy projektanci chętnie eksperymentują z tkaniną wykorzystując siatkę, papier czy neopren do stworzenia linii ubrań o sportowym charakterze.
- Aktualnie motywy sportowe przewijają się w wielu kolekcjach ważnych projektantów, widać je na wszystkich wydarzeniach modowych, w tym podczas pokazów na zagranicznych tygodniach mody. Natomiast trend "athleisure", czyli łączenie mody ze sportową stylistyką, rozwija się niezwykle dynamicznie, co utwierdza tylko w przekonaniu, że sport zadomowił się w świecie mody. W stworzonej przeze mnie kolekcji RS połączyłam wiedzę technologiczną z pierwiastkiem modowym. Kolekcja została zaprojektowana w Los Angeles, a inspiracją był wielkomiejski krajobraz. Stąd monochromatyczne bazy zestawione ze strukturami hologramowymi i opalizującymi siatkami - mówi Ranita Sobańska, dyrektor kreatywna marki 4F.- W swojej pracy, zarówno tworząc kolekcje olimpijskie z zespołem 4F, jak i pracując nad autorskimi projektami, zawsze łączę zamiłowanie do sportu, technologii i szeroko pojętego designu. Kobieta w moich autorskich kolekcjach jest osobą wymagającą, która zwraca większą uwagę na design i formę. Modele muszą leżeć perfekcyjnie, a materiały spełniać wysokie oczekiwania jakościowe. Klientka RS jest świadoma, dynamiczna, nowoczesna, ale i pragmatyczna. Lubi sportową elegancję, ceni jakość i nietuzinkowy wygląd - dodaje Sobańska.
Czarne, bezkształtne dresy i obszerne koszulki zastąpiły dopasowane legginsy i topy w dodających energii, żywych kolorach.
Zamiast sztampowych wzorów marki proponują malarstwo abstrakcyjne, dynamiczną kreskę rodem z komiksu albo przeskalowane fotografie. Utarło się, że w kolekcji każdego młodego projektanta musi się znaleźć szary dres. Z drapanej lub pętelkowej "dresówki" można stworzyć wszystko, od spodni na poranny marszobieg, po wyjściową sukienkę, oczywiście w sportowym stylu.
Trudno uwierzyć, że puchowe kamizelki z połyskującego ortalionu gościły niedawno na wybiegach u Chloe czy MMC. Ich zaletą jest użyteczność - są ciepłe i zarazem lekkie - a jeśli zaufać stylistom, to sprawdzą się nie tylko podczas podróży w zimnym wagonie kolejowym czy też na górskim stoku.
- Na nasz asortyment składają się kolekcje polskich marek, produkowane u nas w kraju, a w dodatku często w domowym zaciszu. Znamy dostawców osobiście, co buduje świadome podejście do oferowanych produktów. Większość z nich powstała z własnego zapotrzebowania na coś wygodnego i ładnego, czego nie ma w sieciówkach. Chcemy przede wszystkim wygody, która wychodzi z sal sportowych na ulice. I dobrze. Ten rozwój łamie stare stereotypy, że dres jest złą wizytówką. Można przecież "podrasować" wizytówkę i wykorzystać taką samą tkaninę w innym projekcie, który nawet wpasuje się w korporacyjny dress code. Dzięki temu widzimy szpilki i spodnie dresowe na okładach kolorowych magazynów. Korzystajmy z tej swobody, którą daje nam moda i nośmy to, co wygodne, stylowe i dobre gatunkowo - opowiada Ewa Kondera.W 2010 roku Isabel Marant zaprezentowała sportowe buty na koturnie, które pokochał cały świat.
Modele zarezerwowane dotąd dla przestrzeni sal gimnastycznych i klubów fitness szturmem wkroczyły na czerwone dywany. Projektują je wszyscy, od Chanel po Max Marę. W kolekcjach znajdziemy zarówno te z zamszu czy siatki, pikowane, wzorzyste oraz faworytów sezonu, do których zaliczymy metaliczne skóry i gadzią fakturę. Tommy Hilfiger proponuje sznurowane, wysokie trampki na koturnie. U Celine tradycyjnie króluje minimalizm, tym razem w białym wydaniu. Na drugim biegunie znalazł się
Markus Lupfer, który nie zna słowa umiar. Na jego butach znajdziemy wszystko: od połączenia żakardu, metalicznego połysku i brokatu, po różowy motyw zebry z eleganckim chwostem, prosto z włoskich mokasynów. Dla wszystkich tych, w których drzemie natura artysty, pozostaje możliwość personalizowania obuwia, oferowana przez sklepy internetowe.
Wielkie marki przyciągają jak magnes, dlatego wśród "twarzy" kolekcji nie brakuje osób związanych ze sportem, ale też projektantów czy artystów. W kręgu osób współpracujących dotąd z marką Puma znaleźli się m.in. Louis Hamilton, Usain Bolt czy Rihanna. Nike prezentuje bardziej konserwatywny pogląd, dlatego do kooperacji przy tworzeniu kolekcji zaprosiło Serenę Williams. W zespole związanym z Adidasem znajdziemy takie nazwiska jak:
Stella McCartney, Rita Ora, Jeremy Scott, Kanye West czy Pharrell Williams. Rozszerzenie listy znanych nazwisk zaangażowanych w kampanie reklamowe niewątpliwie wpływa efektywnie na wyniki sprzedaży i pozwala rozszerzyć grupę docelową klientów.
Polska marka 4F postawiła w tym sezonie na współpracę z Magdaleną Mielcarz oraz limitowaną kolekcję autorstwa Ranity Sobańskiej, która projektowała stroje sportowe dla polskiej reprezentacji na Igrzyskach Olimpijskich w Vancouver, Londynie i Soczi. Przy okazji kolejnych, w Rio de Janeiro, będzie współpracowała z zawodnikami z Polski, Łotwy oraz Serbii.
- Ubrania z limitowanej kolekcji RS x 4F oraz w moich autorskich projektach RS mają pomagać w codzienności. Dlatego szukam równowagi między nowoczesną technologią a solidnym rzemiosłem. Projektowanie odzieży sportowej jest trudne, bo wymaga rozeznania w najnowszych technologiach i ciągłej uwagi skierowanej na funkcjonalność i przeznaczenie odzieży. Jednocześnie ważne jest zachowanie pierwiastka modowego, tak aby ubrania poza walorami użytkowymi, także prezentowały się atrakcyjnie. Pamiętać należy, że projektowanie kolekcji 4F dla wybitnych sportowców w kraju i na świecie to duże wyzwanie. Skoro są najlepsi, to i kolekcje muszą być tworzone na miarę mistrzów. Stale szukamy nowych rozwiązań technologicznych, jak łączenie ultradźwiękami, stosowanie materiałów kompresyjnych w celu stymulacji mięśni, czy spajanie szwów za pomocą tapingu - tłumaczy projektantka Ranita Sobańska.Obraz kobiety-sportowca, stereotyp zbudowany na sile mięśni i męskości bez żalu zostawiamy w ubiegłym wieku.
Przywodząc na myśl współczesne bohaterki kobiecego świata sportu częściej widzimy kobiety atrakcyjne, zadbane i... świetnie ubrane.