• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do celu z pilotem - czy warto kupić droższą nawigację samochodową?

Marek Nowak
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Warto pamiętać o bezpieczeństwie i programowanie celu podróży wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego. Warto pamiętać o bezpieczeństwie i programowanie celu podróży wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego.

Niektóre modele nawigacji samochodowych kupić można taniej niż bilet na express do Warszawy i pomyłką byłoby nazwać je dobrem luksusowym. Wraz z naszymi ekspertami zastanawiamy się jednak czy warto zainwestować w tego typu sprzęt dziesięciokrotnie więcej, kupując nawigacje z górnej półki. Przepłacimy czy zainwestujemy w jakość?



- Nawigacja przede wszystkim ma służyć kierowcy. Jak dobry pilot rajdowy ma skutecznie "dyktować" trasę, przy czym nie może utrudniać jazdy i odwracać uwagi - mówi Radosław Ciepliński, kierowca rajdowy i instruktor ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy EnjoyDriving. - Bieżące informacje o utrudnieniach ruchu również będą bardzo pomocne.

Jako pierwsza w Polsce mechanizm omijania korków i niespodziewanych zatorów drogowych wprowadziła AutoMapa (AutoMapa Traffic). Dziś standardy te spełnia wiele urządzeń marek Becker (na przykład Becker revo.2 w cenie 1,8 tys.), Garmin (Garmin Nüvi 2585 TV - 1,2 tys.), Goclever (Goclever Navio 505 AutoMapa Europa - 600 zł), NavRoad (NavRoad LEEO S - 900 zł, NavRoad AURO 2 S - 600 zł), TomTom (TomTom GO Live 1005 Europa LMT - 1,2 tys). Warto też wspomnieć o urządzeniu Mio Spirit 697 Europe Plus LTU (ok. 1 tys.).

Technika vs. ergonomia

Urządzenia te różnią się w specyfikacji technicznej, lecz nie da się ukryć, że podczas wyboru w pierwszej kolejności częściej kierujemy się estetyką i ergonomią niż porównaniem dostępnej pamięci i dodatkowymi funkcjami. Oczywiście ergonomia jest bardzo ważna - urządzenie, z którym spędzimy w trasie długie godziny nie powinno być za duże ani za małe, a widok mapy musi być dla nas całkowicie czytelny. Istotne jest także gdzie i w jaki sposób zamontujemy urządzenie.

- Optymalnym rozwiązaniem jest dotykowy ekran o przekątnej około pięciu cali - stwierdza Radosław Ciepliński. - Na miejsce montażu polecam deskę rozdzielczą, tak by nawigacja była poniżej linii wzroku i nie zasłaniała przedniej szyby. Podstawą dla mnie jest jednoczesny podgląd mapy na jednej części ekranu, a na drugiej widok 3D z punktu widzenia kierowcy, znany z podstawowych rozwiązań GPS. Ważne jest również intuicyjne menu, przez co z łatwością wprowadzimy cel podróży oraz dodatki zwiększające wygodę i bezpieczeństwo, takie jak możliwość obsługi typu hands free, czy kompatybilność ze smartfonami przez bluetooth, dzięki czemu możemy wykorzystać nawigację także jako głośnik telefonu głośnomówiącego.

Jeśli chcemy wyjść z samochodu i rowerem zwiedzić okolicę, przyda nam się akumulator, który podtrzyma pracę urządzenia przez 3-4 godziny.
Jako urządzenie spełniające wszystkie te warunki nasz ekspert wskazuje nawigację Garmin Nuvi 3590 LMT (1,5 tys. złotych). W stosunkowo wysoką (względem konkurencji) cenę tej nawigacji wchodzi bezterminowa subskrypcja komunikatów drogowych oraz subskrypcja nuMaps Lifetime, która umożliwia do czterech aktualizacji map w roku, przez cały okres eksploatacji urządzenia. Jest to szczególnie istotne przy tak dynamicznej rozbudowie sieci dróg jak obecnie dzieje się to w Polsce. Dla porównania, Goclever zapewnia darmową aktualizację mapy Polski przez 2 lata od wydania zakupionej przez nas wersji, AutoMapa zaś aktualizowana jest aż sześciokrotnie w ciągu roku. Warto też wspomnieć, że wcześniejsza wersja tej nawigacji (Garmin nuvi 3490 LMT) uzyskała pierwsze miejsce w zeszłorocznym zestawieniu nawigacji miesięcznika PCWorld Computer.

Wszystko w jednym

Czy z nawigacją samochodową czujesz się bezpieczniej?


O ile w cenie do 400 złotych znajdziemy kilka ciekawych propozycji nawigacji, takich jak VIA 125 IQ z pięciocalowym, dotykowym wyświetlaczem o rozdzielczości 480x272 piksele, pamięcią 4 GB i bezprzewodowym łączem bluetooth, to zakup na przykład Larka FreeBird 43 (160 zł) zdecydowanie nas ograniczy. Wbudowany 1 GB pamięci nie udźwignie w praktyce więcej niż zawartość zamieszczonej w zestawie mapy Polski. Nie wszystkie tanie modele mają nawet czytnik kart SD.
Jako niezbyt istotny dodatek potraktować można oferowane przez wiele, także tańszych, nawigacji opcje odtwarzania plików audio, wideo, zdjęć, e-booków, a nawet odbierania telewizji. Jeśli ma to dla kogoś istotne znaczenie przy ostatecznym wyborze, powinien zastanowić się nad zakupem odpowiedniego oprogramowania do tabletu lub smartfona.

- AutoMapa oprócz długiej listy producentów tradycyjnych nawigacji samochodowych dostępna jest praktycznie na każdym urządzeniu mobilnym - mówi Janusz M. Kamiński, rzecznik prasowy marki. - Za wyborem urządzenia, na którym korzystamy z nawigacji samochodowej przemawiają konkretne preferencje użytkowników. Ponieważ często się przemieszczam i zależy mi na tym by wozić ze sobą jak najmniej urządzeń, mam ją zainstalowaną na iPhonie 5 (cenię sobie korzystanie z całego ekosystemu Apple'a) i tablecie Nexus 4. W naszym zespole panuje jednak bardzo duże zróżnicowanie w tym zakresie.

Na koniec jeszcze kilka oczywistych z pozoru uwag o bezpieczeństwie: programowanie celu podróży powinniśmy wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego. Wykonywanie tych czynności podczas jazdy jest dużo bardziej niebezpieczne niż konsekwencje nietrafionego zakupu.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (71) 1 zablokowana

  • Nawigacja jest DeLuxe ???

    Nawigacja DeLuxe wg portalu trojmiasto.pl :) to jakis zart? pokazujecie tu maserati za ponad milion z wielkim ekranem navi a potem opisujecie ze mozna sobie dokupic tomtoma? błagam...kto wam pozwala na te artykuły? :)

    • 14 0

  • Nawigacja Nokii jest niezła, a jeśli Android, to mi przypadł do gustu najbardziej Sygic.

    • 3 3

  • Podstawa to aplikacja Yanosik na smartfona (2)

    i w drogę

    • 3 7

    • podstawa to antena na dachu (1)

      • 2 3

      • podstawa

        to niebity golfik z wyposionymi alufelami i dziołcha obok w białych kozaczkach

        • 5 1

  • A który współczesny samochód klasy premium nie ma wbudowanej nawigacji? Mi ona zupełnie wystarcza - trzeba tylko wgrywać aktualne mapy, które wychodzą z reguły raz na 6/12 miesięcy. Te doklejane na szybę dziwolągi to nie w tym dziale - powinno to być w dziale obciach a nie deluxe.

    • 8 2

  • a Yanosik !?? (1)

    • 3 3

    • lepszy Robin Hood

      • 3 0

  • Zamiast pilota to wystarczy jakakolwiek nawet najtańsza nawigacja :)

    Przynajmniej nie gdera całą trasę bez sensu...

    • 6 0

  • ekosystem Apple'a

    nie wiedziałem, że dzięki Jobbsowi mamy Puszczę Białowieską

    • 3 0

  • panu Kamińskiemu (2)

    polecam słownik języka polskiego, bo jako rzecznik powinien znać znaczenie słów, którymi się posługuje, a nie robić z siebie błazna.

    ekosystem = układ ekologiczny obejmujący związane ze sobą żywe organizmy i środowisko nieożywione (definicja SJP)

    • 8 0

    • No to dobrze się wyraził. Ekosystem Apple'a = fanboje + sprzęt. (1)

      • 1 2

      • Martwy system to nie ekosystem. Ekosystem musi zawierać pierwiastek ożywiony,

        • 2 0

  • Automapa i glos holka ! (1)

    Automapa i glos holka !

    • 11 2

    • hołek to czereśniak ,,,,

      • 1 3

  • Najlepszy jest TomTom Top Gear z głosem Jeremiego :D

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja