wiadomości - Aktualności

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Do celu z pilotem - czy warto kupić droższą nawigację samochodową?

Warto pamiętać o bezpieczeństwie i programowanie celu podróży wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego.
Warto pamiętać o bezpieczeństwie i programowanie celu podróży wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego. mat. prasowe

Niektóre modele nawigacji samochodowych kupić można taniej niż bilet na express do Warszawy i pomyłką byłoby nazwać je dobrem luksusowym. Wraz z naszymi ekspertami zastanawiamy się jednak czy warto zainwestować w tego typu sprzęt dziesięciokrotnie więcej, kupując nawigacje z górnej półki. Przepłacimy czy zainwestujemy w jakość?



- Nawigacja przede wszystkim ma służyć kierowcy. Jak dobry pilot rajdowy ma skutecznie "dyktować" trasę, przy czym nie może utrudniać jazdy i odwracać uwagi - mówi Radosław Ciepliński, kierowca rajdowy i instruktor ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy EnjoyDriving. - Bieżące informacje o utrudnieniach ruchu również będą bardzo pomocne.

Jako pierwsza w Polsce mechanizm omijania korków i niespodziewanych zatorów drogowych wprowadziła AutoMapa (AutoMapa Traffic). Dziś standardy te spełnia wiele urządzeń marek Becker (na przykład Becker revo.2 w cenie 1,8 tys.), Garmin (Garmin Nüvi 2585 TV - 1,2 tys.), Goclever (Goclever Navio 505 AutoMapa Europa - 600 zł), NavRoad (NavRoad LEEO S - 900 zł, NavRoad AURO 2 S - 600 zł), TomTom (TomTom GO Live 1005 Europa LMT - 1,2 tys). Warto też wspomnieć o urządzeniu Mio Spirit 697 Europe Plus LTU (ok. 1 tys.).

Technika vs. ergonomia

Urządzenia te różnią się w specyfikacji technicznej, lecz nie da się ukryć, że podczas wyboru w pierwszej kolejności częściej kierujemy się estetyką i ergonomią niż porównaniem dostępnej pamięci i dodatkowymi funkcjami. Oczywiście ergonomia jest bardzo ważna - urządzenie, z którym spędzimy w trasie długie godziny nie powinno być za duże ani za małe, a widok mapy musi być dla nas całkowicie czytelny. Istotne jest także gdzie i w jaki sposób zamontujemy urządzenie.

- Optymalnym rozwiązaniem jest dotykowy ekran o przekątnej około pięciu cali - stwierdza Radosław Ciepliński. - Na miejsce montażu polecam deskę rozdzielczą, tak by nawigacja była poniżej linii wzroku i nie zasłaniała przedniej szyby. Podstawą dla mnie jest jednoczesny podgląd mapy na jednej części ekranu, a na drugiej widok 3D z punktu widzenia kierowcy, znany z podstawowych rozwiązań GPS. Ważne jest również intuicyjne menu, przez co z łatwością wprowadzimy cel podróży oraz dodatki zwiększające wygodę i bezpieczeństwo, takie jak możliwość obsługi typu hands free, czy kompatybilność ze smartfonami przez bluetooth, dzięki czemu możemy wykorzystać nawigację także jako głośnik telefonu głośnomówiącego.

Jeśli chcemy wyjść z samochodu i rowerem zwiedzić okolicę, przyda nam się akumulator, który podtrzyma pracę urządzenia przez 3-4 godziny.
Jako urządzenie spełniające wszystkie te warunki nasz ekspert wskazuje nawigację Garmin Nuvi 3590 LMT (1,5 tys. złotych). W stosunkowo wysoką (względem konkurencji) cenę tej nawigacji wchodzi bezterminowa subskrypcja komunikatów drogowych oraz subskrypcja nuMaps Lifetime, która umożliwia do czterech aktualizacji map w roku, przez cały okres eksploatacji urządzenia. Jest to szczególnie istotne przy tak dynamicznej rozbudowie sieci dróg jak obecnie dzieje się to w Polsce. Dla porównania, Goclever zapewnia darmową aktualizację mapy Polski przez 2 lata od wydania zakupionej przez nas wersji, AutoMapa zaś aktualizowana jest aż sześciokrotnie w ciągu roku. Warto też wspomnieć, że wcześniejsza wersja tej nawigacji (Garmin nuvi 3490 LMT) uzyskała pierwsze miejsce w zeszłorocznym zestawieniu nawigacji miesięcznika PCWorld Computer.

Wszystko w jednym
Czy z nawigacją samochodową czujesz się bezpieczniej?

tak, wiem jak jechać i kieruję przez to spokojniej

32%

bywa różnie, nawigacja też się myli

35%

nie ma to dla mnie znaczenia, zawsze kieruję się zasadą ograniczonego zaufania

25%

nie, jeżdżąc według jej wskazówek tracę poczucie realnej przestrzeni

8%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 255

O ile w cenie do 400 złotych znajdziemy kilka ciekawych propozycji nawigacji, takich jak VIA 125 IQ z pięciocalowym, dotykowym wyświetlaczem o rozdzielczości 480x272 piksele, pamięcią 4 GB i bezprzewodowym łączem bluetooth, to zakup na przykład Larka FreeBird 43 (160 zł) zdecydowanie nas ograniczy. Wbudowany 1 GB pamięci nie udźwignie w praktyce więcej niż zawartość zamieszczonej w zestawie mapy Polski. Nie wszystkie tanie modele mają nawet czytnik kart SD.
Jako niezbyt istotny dodatek potraktować można oferowane przez wiele, także tańszych, nawigacji opcje odtwarzania plików audio, wideo, zdjęć, e-booków, a nawet odbierania telewizji. Jeśli ma to dla kogoś istotne znaczenie przy ostatecznym wyborze, powinien zastanowić się nad zakupem odpowiedniego oprogramowania do tabletu lub smartfona.

- AutoMapa oprócz długiej listy producentów tradycyjnych nawigacji samochodowych dostępna jest praktycznie na każdym urządzeniu mobilnym - mówi Janusz M. Kamiński, rzecznik prasowy marki. - Za wyborem urządzenia, na którym korzystamy z nawigacji samochodowej przemawiają konkretne preferencje użytkowników. Ponieważ często się przemieszczam i zależy mi na tym by wozić ze sobą jak najmniej urządzeń, mam ją zainstalowaną na iPhonie 5 (cenię sobie korzystanie z całego ekosystemu Apple'a) i tablecie Nexus 4. W naszym zespole panuje jednak bardzo duże zróżnicowanie w tym zakresie.

Na koniec jeszcze kilka oczywistych z pozoru uwag o bezpieczeństwie: programowanie celu podróży powinniśmy wykonywać zawsze na postoju, podobnie jak podłączenie telefonu do nawigacji jako zestawu głośnomówiącego. Wykonywanie tych czynności podczas jazdy jest dużo bardziej niebezpieczne niż konsekwencje nietrafionego zakupu.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 70)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Najnowsze artykuły

wydarzenia

Najczęściej czytane