• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wynajmij powietrzną taksówkę

Jakub Jakubowski
31 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cessna 182 Skyline Cessna 182 Skyline

Spotkanie biznesowe w Warszawie o 10.30, po południu szybkie zakupy w Berlinie, a na wieczór zaplanowane wyjście z przyjaciółmi do teatru w Trójmieście? Zastanawiasz się, czy zdążysz? Oczywiście, jeśli skorzystasz z podniebnej taksówki.



O godzinie 8:00 meldujesz się na lotnisku, a o godzinie 9:30 już będziesz siedział w limuzynie, która dowiezie cię na spotkanie. O 12:00 pijesz aromatyczną kawę na pokładzie samolotu, oddalając się od Warszawy z prędkością 800 km/h. W Berlinie wchodzisz do swoich ulubionych sklepów i po udanych zakupach wracasz do Trójmiasta. O 18:55 uśmiechnięty i zrelaksowany wchodzisz na widownię.

Samoloty są do dyspozycji przez całą dobę Samoloty są do dyspozycji przez całą dobę
Podróżując tradycyjnymi środkami lokomocji, na załatwienie tych wszystkich spraw potrzebne jest co najmniej kilka dni. Wyjazd samochodem jest katorgą, pociągiem podróż trwa kilka, czasami kilkanaście godzin, a rejsowy samolot albo nie leci w wybrane miejsce, albo nie lata akurat tego dnia, w którym chcemy skorzystać. Nic więc dziwnego, że taksówki powietrzne cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród ludzi biznesu. Z roku na rok powstaje coraz więcej prywatnych firm lotniczych, zajmujących się szybkim przewozem osób do różnych miast polskich oraz europejskich. Firmy te dysponują coraz bardziej nowoczesną flotą i są do dyspozycji klientów przez całą dobę.

- Rynek powietrznych taksówek musimy rozdzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to samoloty małe, zabierające na pokład do 4 osób. W tym segmencie panuje w Polsce niestety tak zwana wolna amerykanka - mówi Rafał Gontar, dyrektor zarządzający firmy Chapman Freeborn, lidera na światowym rynku charterów powietrznych. - Firm jest wiele, ale znaleźć taką, która posiada świadectwo przewoźnika AOC, to już jest duża sztuka. To świadectwo jest gwarancją wykonania przewozu zgodnie z dość rygorystycznym polskim prawem. Przewoźnik posiadający świadectwo AOC ponosi taką samą odpowiedzialność, jak przewoźnicy obsługujący loty rejsowe. Drugi rodzaj usług to przeloty samolotami większymi, zabierającymi na pokład nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt osób - dodaje Rafał Gontar.

Rynek taksówek powietrznych jest dość wąski, ale ma potencjał Rynek taksówek powietrznych jest dość wąski, ale ma potencjał
W tym drugim przypadku rynek jest już bardzo wąski. Jak twierdzi Rafał Gontar, w Polsce z tego typu usług korzysta kilkanaście osób, którzy są właścicielami samolotów lub mają w nich wykupione udziały. Oprócz nich lata grupa bardzo bogatych biznesmenów, którzy zamawiają takie usługi nie częściej niż kilka razy w roku.

- Nie da się ukryć, że popularność tego typu usług uzależniona jest od sytuacji ekonomicznej. Dzisiaj średnie i duże spółki giełdowe korzystają z powietrznych taksówek i charterów prywatnych odrzutowców w sposób umiarkowanie oszczędny. W sumie rocznie odbywa się około 2 tysięcy tego typu lotów z naszych krajowych lotnisk. Daje to nam mniej niż 10 lotów dziennie - mówi Rafał Gontar.

Wynajem podniebnej taksówki to nie tylko prestiż, ale głownie wygoda i oszczędność czasu. Szybki i sprawny przelot na dowolnej trasie, w preferowanych datach i godzinach umożliwia odwiedzenie kilku miejsc w Polsce lub w Europie w ciągu nawet jednego dnia. W porównaniu z przelotem rejsowym przelot podniebną taksówką nie wymaga długiego oczekiwania na start, niweluje niepotrzebne straty czasu związane z nadaniem i odbiorem bagażu, jest gwarancja, że bagaż nie zaginie, nie ma konieczności przesiadek, a poczęstunek podczas lotu może być dostosowany do gustu klienta.

Samolot Beechcraft Baron 58 z Gdańska do Warszawy leci godzinę. Samolot Beechcraft Baron 58 z Gdańska do Warszawy leci godzinę.
Istotnym udogodnieniem jest możliwość lądowania małych samolotów bliżej celu. Oczywiście za te wszystkie udogodnienia trzeba zapłacić, ale jak zapewniają operatorzy, są to koszty na poziomie podróży klasą biznes samolotem rejsowym.

- Wynajęcie samolotu lecącego z Trójmiasta do Warszawy i z powrotem to koszt 5500 złotych brutto. Zakładając, że na pokład samolotu Beechcraft Baron 58 wchodzi pięcioro pasażerów, to koszt podróży w dwie strony wynosi około tysiąca złotych. To nie są duże koszty. W ciągu tygodnia wykonujemy mniej więcej trzy loty z Trójmiasta. Z naszych usług korzystają głównie właściciele firm, ludzie, którzy potrzebują transportu natychmiast, a także... szpitale do transportu organów do przeszczepu - informuje Wiesław Kapitan z firmy Ibex, jednej z niewielu posiadających certyfikat AOC.

Klient składając zamówienie ma do wyboru awionetki, samoloty śmigłowe oraz odrzutowe, w zależności od indywidualnych wymagań. Są to m.in. maszyny typu Cesna, Learjet, Gulfstream, Challenger czy Global Express, czyli samoloty biznesowe. Każdy z nich posiada niezwykle urządzone i wygodne wnętrze oraz w zależności od typu samolotu zabiera na pokład od trzech do około dwudziestu pasażerów.

- W Trójmieście nie jest to może jeszcze aż tak popularna usługa, ale ten rynek ma duży potencjał. Mamy kilkunastu klientów na kwartał zainteresowanych wynajęciem powietrznej taksówki. Największym zainteresowaniem cieszą się helikoptery, które idealnie sprawdzają się w nagłej potrzebie, gdy musimy się gdzieś szybko przemieścić na
Helikopter doleci i wyląduje nawet tam, gdzie nie ma lotniska. Helikopter doleci i wyląduje nawet tam, gdzie nie ma lotniska.
stosunkowo niedalekiej odległości - mówi Jakub Żuchlewski, właściciel gdyńskiego biura podróży Sonrisa, będącego oficjalnym partnerem poznańskiej spółki Aina Travel - jednego z większych krajowych pośredników na rynku powietrznych taksówek.

Helikoptery to dobry wybór w sytuacji, gdy w miejscu, do którego się wybieramy nie ma lotniska. Śmigłowiec jest w stanie wylądować w miejscu niedostępnym dla samolotu, nawet na dachu biurowca, czy parkingu hotelowym. Najbardziej znanymi helikopterami, służącymi jako taksówki powietrzne, są śmigłowce Bell oraz Eurocoptery, które w zależności od modelu, są przystosowane do przewozu od jednego do sześciu pasażerów.

Zobacz także

Opinie (46) ponad 10 zablokowanych

  • "Najbardziej znanymi helikopterami,... (2)

    ...służącymi jako taksówki powietrzne, są śmigłowce Bell oraz Eurocoptery" - a na fotce Robinson R-44 :)

    • 55 5

    • Się czepiasz. (1)

      Nie mieli foty, to dali pierwszą lepszą. Helikopter jak helikopter, zasada działania taka sama. O.

      • 4 7

      • zawsze nie mają fotki, np. piszą o wieprzowinie a pokazują zająca, w końcu mięso to mięso

        • 2 0

  • Koszt przelotu

    Korzystanie z małego samolotu na linii obsługiwanej przez samolot rejsowy może się wydawać mało korzystne. Rejsowe samoloty są nieco tańsze. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę zaoszczędzony czas, to jest tu pewna korzyść.Mocną stroną takich samolotów jest możliwość dotarcia na lotniska, które są mniejsze, nieobsługiwane przez duże linie itd. Unikamy przesiadek, strat czasu. Sam korzystałem z takiej formy podróży w przypadku 1 z wyjazdów do zachodnich Niemiec. W ciągu jednego dnia udało się rano dolecieć na miejscu, cały dzień spędzić na spotkaniach i wrócić wieczorem do Trójmiasta. Reasumując - dla mnie była to oszczędność czasu i pieniędzy. 1 dzień w podróży i brak kosztów noclegów.

    • 29 6

  • Autor nieco się rozpędził. (9)

    Sugerowanie, że śmigłowiec może wylądować na dachu biurowca jest błędne. Może wylądować na dachu biurowaca, gdzie jest helipad. A to jest różnica. Chciałby autor lądować na dachu, nie znając nośności tego dachu?

    • 81 1

    • (5)

      A mi się coś zdaje, że gdyby zsumować wagę.. całego sprzętu, który służypracownikom danego biurowca, na danym piętrze, byłoby to wiecej kg, niż masa tego "wirnika" na dachu.

      • 0 7

      • coś ci się zdaje..

        jak pod smoleńskiem

        • 9 0

      • Chciałeś zabłysnąć i jak zwykle nie wyszło. (3)

        Stropy mają obliczone max. bezpieczne obciążenie. Do tego dokładasz masę śmigłowca + obciążenia dynamiczne związane z lądowaniem. Masz jeszcze jakieś pytania?

        • 2 0

        • czepiasz się (2)

          i masz się za znawcę, wiadomo o co chodziło autorowi. Pewnie każde zdanie powinien w nawiasie podpierać naukową ekspertyzą :)?

          • 2 3

          • Zamiast expertyzy :) (1)

            wystarczy więcej precyzji w artykule. Czekam na dalsze pytania.

            • 1 0

            • ..

              Popieram "experta". Bajkopisarze z trojmiasto.pl jak zwykle nie zablysneli ;)

              • 1 0

    • (1)

      ...ex-percie pewnie, że się czepiasz, przecież to każdy idiota wie, że nie na każdym dachu da się wylądować.

      • 0 1

      • Każdy idiota może wie,

        ale jak trafi na nie-idiotę? I będzie chciał wylądować np. na dachu zieleniaka?

        • 0 0

    • Bo to barany piszą bez odpoiednich kompetencji

      czyli Pan wcześniej piwo sprzedawał, jeden taki pracuje tam do dzisiaj

      • 0 0

  • Udane zakupy

    -I lżejszy o ile złotych?

    • 6 5

  • namiary

    mysle ze nie bedzie to problem aby ktos opowiedzial z trojmiasta jakie firmy najlepiej sie spisuja w kierunkach warszawa, berlin, bornholm, zakopane. bardzo prosze podzielic sie sprawdzonymi firmami.

    • 7 0

  • nie....najlepiej sprowadzicszarego obywatel na ziemie

    zakupy w berlinie ku...a jaja

    • 10 5

  • Czas jest kosztem pracy a zatem; (1)

    Tak jak wspomniałem czas jest kosztem pracy a zatem jego maksymalne skracanie jest dochodem w związku z tym w interesie dużego biznesu bo o takim rozmawiamy jest maksymalne skracanie kosztów pracy wynikających z czasu jaki poświęcamy na załatwianie interesów ,które bardzo często wymagają przemieszczania się np. z punktu A do punktu B na przestrzeni setek kilometrów.Myślę ,że taka taksówka jest złotym środkiem , która pozwala te koszty zminimalizować.Nie wiem jak traktują przepisy jeżeli chodzi o prowadzenie dużego biznesu czyli wprowadzić koszty czarterów jako koszty uzyskania przychodu i myślę ,że tak to można ująć lub zakupu własnej taksówki jako środek transportu i wprowadzić jako majątek firmy , który jest również kosztem uzyskania przychodu i w rozliczeniu rocznym wydaje mi się ,że można te koszty wprowadzić jako koszty uzyskania przychodu jeżeli się mylę dzisiaj to ,, jutro ,, to będzie bardzo aktualne

    • 3 6

    • Parę słów drodzy stronoczytacze

      Panie Bielski, zakupu taksówki tak jak i innych środków transportu stanowiących później majątek firmy nie wpisuje się w koszty uzyskania lecz się je amortyzuje na przestrzeni miesięcy i lat. Dopiero te odpisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodu. W dochodowej firmie znacznie bardziej opłaca się zawierać umowy leasingu operacyjnego i na wszystkie koszty dostawać comiesięczne faktury. A co do kosztu czarteru... tak można to wrzucać w koszty jak każdy bilet.

      • 5 1

  • 800 km/h ?

    .. a na zdjęciach Cessna i śmigłowiec.Cos mi tu nie halo.. :)

    • 22 0

  • EEE TAM (3)

    a JA na zakupy latam na MARSA a nie do jakiegos tam Berlina,eh

    • 25 5

    • Na Marsa powiadasz...

      A co na to lekarze i dlaczego masz dostęp do komputera, a w ogóle jak ty piszesz w tym kaftanie??? :)

      • 1 8

    • Mars srars, JA prawdziwy Kozak na zakupy jeżdzę aż na... (1)

      SZADÓŁKI!

      • 8 1

      • no tam dojazd zajmuje dluzej niz do berlina:D

        • 1 0

  • jak na zakupy to nie do Barlina samolotem...

    tylko rowerem za rógiem do Biedronki!!!

    • 19 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane