• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samolotem, czyli z fasonem

BaWo
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prywatne samoloty nie są już niczym nadzwyczajnym na lotnisku w Rębiechowie. Coraz częściej "parkuje" tu choćby amerykański Eclipse. Prywatne samoloty nie są już niczym nadzwyczajnym na lotnisku w Rębiechowie. Coraz częściej "parkuje" tu choćby amerykański Eclipse.

Już nie samochody i jachty, ale samoloty. Dziś prawdziwym wyróżnieniem jest posiadanie UL-a, czy Cessny. Najbogatsi skłaniają się w stronę śmigłowców. Nawet kosztujących milion euro Eurocopterów.



Cessna to jedna z najpopularniejszych maszyn kupowanych przez prywatnych użytkowników. Cessna to jedna z najpopularniejszych maszyn kupowanych przez prywatnych użytkowników.
Jeszcze dziesięć lat temu po pomorskim niebie latało nie więcej niż dziesięć prywatnych samolotów. Dziś jest ich ponad pięćdziesiąt. W samym hangarze Aeroklubu Gdańskiego na stałe parkuje obecnie 10 prywatnych samolotów. Najtańsze, tzw. ultralekkie samoloty (UL), kosztują nie mniej niż 200 tysięcy złotych. Najdroższe - nowe Cessny, dochodzą do miliona.

Przy nieograniczonym budżecie kupiłbyś najpierw:

- Coraz więcej majętnych mieszkańców metropolii trójmiejskiej chce latać. Widać to po liczbie przeprowadzanych przez nas kursów - mówi Joanna Jakubowska, dyrektor gdańskiego aeroklubu. - Żeby móc korzystać z uroków prywatnego samolotu, trzeba zdać bardzo trudne egzaminy i wyciągnąć z kieszeni 25 tysięcy złotych. W dzisiejszych czasach to niemało. Tymczasem liczba kursantów utrzymuje się cały czas na tym samym poziomie.

Kiedy zdobędziemy już kwalifikacje umożliwiające latanie, czas kupić samolot. Najtańsze, ultralekkie samoloty o ładnie brzmiących nazwach Virus, Sting, czy Taurus, kosztują od 200 do ponad 300 tysięcy złotych. Jeżeli komuś marzy się prawdziwy samolot, może za podobne pieniądze kupić 40-letnią Cessnę. 20-letnia kosztuje pół miliona złotych, a nowa - prawie milion.

Coraz więcej niewielkich samolotów przylatuje do nas z USA. Wśród nich pojawiają się także nowe samoloty, a także dyspozycyjne samoloty odrzutowe, takie jak na przykład amerykański Eclipse, zabierający na pokład do pięciu pasażerów, mogący latać z prędkością prawie 700 km/h. Takie cacko kosztuje ponad dwa miliony złotych. Takie samoloty są coraz częściej stałymi rezydentami portu lotniczego w Rębiechowie.

- Na naszym lotnisku "parkuje" kilka większych, prywatnych maszyn - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Oprócz stałych rezydentów, pojawia się u nas coraz więcej samolotów przybywających z różnych stron Europy. Paradoksalnie opłaty za postój nie są wcale aż takie wysokie. Cena dobowego postoju małego samolotu turystycznego zaczyna się od... 50 zł.

Nie one jednak są najnowszym krzykiem mody. Coraz więcej lokalnych biznesmenów kieruje swoje uczucia w stronę helikopterów, które nie potrzebując lotnisk mogą parkować na posesji swojego właściciela. Najpopularniejsze są niewielkie Robinsony, choć zdarzają się także w Trójmieście pierwsze Eurocoptery, kosztujące nawet milion euro. W Polsce lata obecnie ponad 200 cywilnych śmigłowców.

Kupno statku powietrznego to dopiero początek wydatków. Paliwo na godzinę ekonomicznego lotu samolotem kosztuje od 100 do 4000 złotych. Podstawowa obsługa i utrzymanie samolotu to minimum 1000 złotych miesięcznie. Nie jest to więc zabawa dla osób posiadających chude portfele. I właśnie o to chodzi.
BaWo

Miejsca

Zobacz także

Opinie (68) 6 zablokowanych

  • (2)

    Idealnym miejscem zamieszkania dla właściciela samolotu jest falowiec - wychodzisz z mieszkania, odpalasz peta, troche po schodach i zanim spalisz jesteś na dachu - pas startowy.

    • 104 3

    • Tylko trochę pokręcony (1)

      • 9 0

      • i dobrze, można lądować na gazie...

        • 21 0

  • Learjet to jest to, a nie Eclipse (4)

    • 8 1

    • To może od razu Gulfstream V ;-)

      • 1 1

    • ale w czym on jest tym?

      za duzo FSXa

      • 3 1

    • ja wolę efszesnaście jaszczomp

      • 2 1

    • a ja

      < corvette sn 601A.

      • 1 1

  • idealnuy poradnik dla snoba :)podobnie jak ankieta (5)

    "trzeba zdać bardzo trudne egzaminy i wyciągnąć z kieszeni 25 tysięcy złotych."Ale tylko w Rajskiej zielonej wyspie dla buraków!!Bo wkazdym innym kraju jest o wiele łatwiej i kilkarazy taniej .Chocby juz w Czechach czy na Słowacji!!Nie wspominajac juz o USA gdzie latanie jest dostepne dla wszystkich!

    • 28 16

    • skąd wiesz, że w Czechach, na Słowacji i w USA jest łatwiejszy egzamin?

      nie ma informacji o tym na co składa się koszt egzaminu, więc nie możesz mówić czy jest drogi czy tani. Myślisz, że w USA ekspedientki z Wal-Marta latają samolotami?

      • 7 1

    • (1)

      nie masz 25 tysi na kursy i egzaminy a masz milion na samolot?

      • 6 0

      • co Ty, on jest mega w*urwiony, że innych na to stać, a jego nie.

        • 13 1

    • w Czechach jest taniej na ultralighty (1)

      cena standardowej PPL jest podobna jak w Polsce. te same przepisy JAA i podobne koszty instruktora. samo wynajecie samolotu kosztuje w calej europie tyle samo. najtansza cessna 150 lub 152 to koszt 400zl bez instruktora. dla porownania w USA to 200 za najstarsze egzemplarze. koszt instruktora moze sie roznic, wiadomo w niemczech czy norwegii bedzie drozej, ale w czechach dokladnie to samo. oni maja tylko na ultra lighty swoje przepisy a do PPL to europejskie.
      poziom trudnosci tez reguluja przepisy, w europie mamy wszyscy JAA. tyle w temacie

      • 5 1

      • Dzieki, pozdro

        • 3 0

  • cena za eclipse (3)

    eclipse kosztuje nie 2 mln zlotych ale 2 mln USD.. chyba ze autor ma na mysli jakas uzywana wersje

    • 15 2

    • albo ze skrzydłami jako opcji za dopłatą. (1)

      • 5 0

      • ze śmigłem

        • 2 0

    • nowy tak

      ale jak ma wylatana czesc resursu to moze byc i 4 razy tanszy

      • 5 0

  • (1)

    Golf lepszy

    • 24 3

    • A już z czipem w tedeiku, to...

      z drogi Dreamlinerze i A380!

      • 9 1

  • Pytam z czystej ciekawości (5)

    Jakie są przybliżone miesięczne koszty utrzymania takiego małego odrzutowca. Mam na myśli takie koszty jak:

    - wynagrodzenie pilota
    - miejsce w hangarze
    -paliwo
    -ubezpieczenie
    -serwis
    - i wszystkie inne

    Mam świadomość ze koszty zmienne zależą od tego ile latamy i gdzie ale ile trzeba mieć na ten cel miesięcznie, żeby w ogóle do takiego czegoś się przymierzyć. Zawsze ,mnie to ciekawiło

    • 6 3

    • ponawiam pytanie (2)

      tyle osób komentujących więc zapewne w temacie...

      • 4 1

      • no nie żartuj sobie, że nie wiesz, pewnie nawet samolotu nie masz...
        wobec powyższego skandalem jest, że w ogóle pozwolono Ci tutaj pisać, to miejsce, jak sama nazwa wskazuje, jest deluks, nędzy tu nie powinno się wpuszczać

        • 4 4

      • dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach :-)

        • 12 1

    • moge ci powiedziec ile kosztuje wszystko do Cessny 150/152 (1)

      hangarowanie + paliwo + ubezpieczenie + przeglady + serwis - 400zl za godzine jesli latasz w miare duzo. jak malo to wyjdzie ci i 600zl. to cessna z namniejsyzm silnikiem lycoming 360 - 115 konnym. podobna jest cena za morane socata rallye 125. wieksza cessna 172 ze 160-180 konnym silnikiem to wydatek x 1.5. 220 konna 182 x2.

      • 4 1

      • Jeden "deal" byznesowy za 10, 20 czy 50mln USD,
        i nie pamiętasz, że były jakieś koszty ;)

        • 2 0

  • a tanie ultralekkie samoloty? (1)

    Przecież był artykuł na tym portalu o tym że na ultralekkie samoloty nie potrzeba normalnej licencji a tylko jakieś uprawnienia wystarczą, które nie kosztują aż tak dużo.

    • 2 2

    • tak licencja na Ultralighty

      w Czechach koszt okolo 8-10 klockow (3 lata temu), troche taniej niz w Polsce, ale jak doliczysz hotele, dojazdy i to ze musisz wziac urlop...

      • 4 0

  • Skandal (1)

    Nie życzę sobie, żeby moje wynagrodzenie i różnorakie usługi w trakcie lotu z szefem były tu ujęte w pozycji: - i wszystko inne.

    • 18 1

    • prywatna stewardessa czyli luksusowa prostytutka

      • 0 0

  • I tak nic nie pobije 20 letniego GOLFA (4)

    to jest luksus polskiego plebsu :)

    • 27 13

    • o jaki ty błyskotliwy jesteś (1)

      • 17 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Sama nzawa Volk- wagen -taki byl cel: dla ludu i się sprawdził

      chwalę sobie stare Passaty, nie do zdarcia

      • 8 1

    • a ty cwaniak pewnie jezdzisz nowym ferrari

      • 4 1

  • Przy nieograniczonym budżecie kupiłbyś najpierw: (5)

    Przy nieograniczonym budżecie kupiłbym sobie autora ankiet z trojmiastokropkapeel i już miałbym tego, no... zgadnijcie kogo ;-)

    • 14 4

    • (2)

      z definicji, ankieter sporządza ankietę celem pozyskania informacji, które jego interesują, a nie ankietowanych. na tym ten biznes polega. czaisz, ziom, czy narysować?

      • 10 4

      • (1)

        poproszę o rysunek

        • 14 2

        • jo, może Ryśka z Klanu.

          pozdr

          • 1 2

    • Ryśka z Klanu ? (1)

      • 3 1

      • ryśka z kranu

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane