• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni Maybach z gdyńskiego salonu?

BaWo
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Maybach Zeppelin był produkowany od 1928 r. Jego przekraczająca 3,3 tony waga obligowała kierowców do uzyskiwania specjalnego prawa jazdy. Maybach Zeppelin był produkowany od 1928 r. Jego przekraczająca 3,3 tony waga obligowała kierowców do uzyskiwania specjalnego prawa jazdy.

W Trójmieście sprzedano właśnie jednego z ostatnich fabrycznie nowych Maybachów, przyczyniając się tym samym do finału współczesnego nam fragmentu historii niezwykłej, luksusowej marki, kojarzonej nie tylko z samochodami, ale także ze sterowcami, czołgami, a nawet stojącym w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni kutrem pościgowym "ORP Batory".



Założyciel marki, Wilhelm Maybach, powinien stanąć wśród bardziej znanych ojców motoryzacji - Daimlera, Benza, Forda, Renault czy Duranta. Problem w tym, że do roku 1907 Maybach był zaledwie dyrektorem technicznym w zakładach Daimlera. Kiedy zaś założył własną firmę, ojców motoryzacji było już wystarczająco wielu, aby jego osoba spadła na dalszy plan.

Maybach był przede wszystkim silnikowcem. Stąd jego pierwsze samodzielne produkty napędzały samoloty i sterowce. Pierwszy samochód skonstruował dopiero w 1919 roku, kiedy wiadomo było, że Niemcy jeszcze przez długi czas nie będą posiadać statków powietrznych godnych tak znamienitego napędu.

W 1921 roku do sprzedaży trafił Maybach W3, będący motoryzacyjną ikoną Republiki Weimarskiej. Napędzany sześciocylindrowym silnikiem klejnot, mógł bez kompleksów stawać na jednym parkingu wytwórni Metro Goldwyn Mayer razem z kreacjami Rolls Royce'a, Hispano Suizy czy Farmana. Samochód napędzany był silnikiem o pojemności 5,7 litra i o mocy 70 KM, umożliwiał rozpędzenie się do prędkości maksymalnej wynoszącej 110 km/h. Rozstaw osi wynosił aż 3,6 metra. Do zbiornika mieściło się 120 litrów benzyny, a zużycie paliwa nie spadało poniżej 20 litrów na 100 kilometrów.

Najbardziej znanym przedwojennym Maybachem był model Zeppelin, produkowany od 1928 roku. Potężny silnik V12 o pojemności od 7 do 8 litrów i mocy do 200 KM napędzał to drugie w Europie auto z dwunastoma cylindrami pod maską. Jego przekraczająca 3,3 tony waga obligowała kierowców do uzyskiwania specjalnego prawa jazdy.

Kiedy europejska arystokracja i amerykańska finansjera woziła się Zeppelinami, firma powoli dostosowywała produkcję do oczekiwań swoich naturalnych klientów, na których czekała od 1919 roku. Potężne silniki zaczęły z powrotem trafiać na pokłady okrętów - w tym polskiego kutra ORP "Batory", którego możemy oglądać obecnie w Muzeum Marynarki Wojennej, oraz czołgów. Wszyscy miłośnicy militariów znają 12-cylindrowy, 700-konny silnik Maybacha HL230, montowanego w czołgach Panther i Tiger.

Po wojnie nie udało się wznowić ani produkcji silników, ani samochodów. Markę przejął i zamroził Mercedes, aby w 1997 roku pokazać światu prototyp superluksusowej limuzyny, która w dwóch wersjach trafiła do sprzedaży pięć lat później. Niezwykle wysoka cena, wynosząca ponad 300 tys. euro za podstawowy model, sprawiła, że nawet w ojczystych Niemczech sprzedano go zaledwie kilkadziesiąt sztuk.

Po Polsce jeździ takich aut około piętnastu. Najbardziej znanymi posiadaczami samochodów tej marki byli łódzki biznesmen Piotr Misztal i dyrektor Radia Maryja, ojciec Tadeusz Rydzyk. Ten ostatni był jednak właścicielem Maybacha tylko zaocznie. Przypisano mu bowiem auto należące do innego znanego biznesmena spod Torunia - Romana Karkosika.

Ostatnie ekskluzywne limuzyny z literką "M" na masce wyprodukowano w 2012 roku i właśnie taka limuzyna, w ekskluzywnej odmianie 62 S, sprzedała się niedawno w gdyńskiej firmie BMG.

Pod względem funkcjonalności 62 S zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników szos. Specjalne szyby, które jednym guzikiem stają się nieprzezroczyste, elektrycznie przesuwane zasłonki, barek z wysuwanym stolikiem, a nawet 2 monitory i telewizor. Wymagania, jakie klienci stawiają takim limuzynom sprawiają, że gabarytowo to prawie dwa samochody w jednym. Taką fortecę musi rozpędzać potężny silnik. I rzeczywiście: Maybach 62 S pod maską kryje silnik V12.

Maybachy od początku zaprojektowano tak, żeby kierowcą był szofer, który zadba o komfortowe przewiezienie notabla. Dlatego tez samochód wyposażono w szereg niezbędnych do tego urządzeń jak np. terminal głosowy między kabiną pasażerską a szoferką, oraz odsuwana szyba działowa (również z możliwością elektronicznego zamglenia).

Za samochód sprzedany w BMG trzeba było zapłacić ponad 3 mln zł. Kto go kupił? To oczywiście tajemnica handlowa. W oficjalnym cenniku opublikowanym przez Daimlera, przy wszystkich pięciu modelach Maybacha oferowanych przez firmę, widnieje adnotacja "koniec produkcji". To oznacza, że gdyńskie auto zanim jeszcze przekroczyło bramę salonu, stało się częścią historii motoryzacji.
BaWo

Miejsca

Zobacz także

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe czy nie wstawili do niego "kratki" (7)

    Można by oszczędzić ładną sumkę ...

    • 58 2

    • kratka, no i obowiązkowo dzienne lampy LED za 19,99 z Lidla , CB radio z 2 metrową anteną...

      • 2 0

    • Wstawili instalację gazową-na kratkę nie starczyło kasy.

      • 4 0

    • i tak VAT mozna odliczyc max od wartosci 80 tys. (2)

      co najwyzej odpis amortyzacyjny od takie fury. fiu fiu 19% to bedzie 570 000 od 3 baniej. na wypasiona S klase by styklo hah

      • 7 0

      • pomieszałeś vat z dochodowym, a i w tym jest 20 tys. Euro, więc nie zawsze 80 tys. zł (1)

        a vat od samochodu ciężarowego można odliczyć bez ograniczeń, z tym że kratka już nie działa

        • 6 0

        • faktycznie masz rację

          ale nie sądzę by dało sie Maybacha zarejestrować jako ciężarówkę

          • 5 1

    • Kratki może nie wstawił, ale pewnie zarejestrował jako Pomoc Drogową. (1)

      • 19 0

      • Teraz modne są bankowozy na fakturę

        • 18 0

  • jak zawsze o Kościele na chama
    "Po Polsce jeździ takich aut około piętnastu. Najbardziej znanymi posiadaczami samochodów tej marki byli ... i dyrektor Radia Maryja, ojciec Tadeusz Rydzyk" .... "Ten ostatni był jednak właścicielem Maybacha tylko zaocznie. Przypisano mu bowiem auto należące do innego znanego biznesmena spod Torunia - Romana Karkosika."
    czyli właścicielem nigdy NIE był ale zawsze można tak napisać by kogoś choć trochę opluć
    POrtal jak zawsze na dnie

    • 3 1

  • :) (5)

    Chcę poznać tego Pana :)

    • 53 24

    • (1)

      Pytanie czy on chce poznac ciebie

      • 20 0

      • Rydzyk znasz?to wystarczy

        on ma wyjatkową flotę niemieckich limuzyn, pani Arciszewska z Gdyni ktora skarzy Niemcow tez jezdzi Mercedesem i to nie byle jakim.Hipokryzja pislamu przekracza granice

        • 8 1

    • abp zwany Butelką

      • 15 6

    • (1)

      i kupic mu dzinsy ?

      • 28 2

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Przypisano mu bowiem auto należące do innego znanego biznesmena spod Torunia - Romana Karkosika. (13)

    Chamstwo czy głupota drogi autorze? Nie mądrzej napisać, że auto jest i zawsze było własnością pana Karkosika?

    • 106 53

    • przeciez wlasnie to napisal (5)

      • 20 22

      • Napisał tak (4)

        Najbardziej znanymi posiadaczami samochodów tej marki byli łódzki biznesmen Piotr Misztal i dyrektor Radia Maryja, ojciec Tadeusz Rydzyk. A powinno być - Najbardziej znanymi posiadaczami samochodów tej marki byli łódzki biznesmen Piotr Misztal i znany biznesmen spod Torunia - Roman Karkosik.

        .

        • 37 12

        • no nie wiem (3)

          O tym że Rydzyk "ma" Maybacha słyszał każdy w tym kraju, a o Karkosiku to chyba jednak mało kto.

          prosta sonda
          Słyszałeś/aś o Maybachu Rydzyka - łapka w górę
          Słyszałeś/aś o Maybachu Karkosika - łapka w dół

          • 70 20

          • Poprawnie byłoby tak (2)

            O tym że Rydzyk "ma" Maybacha słyszał każdy czytelnik GW i oglądacz TVN w tym kraju, a o Karkosiku to chyba jednak mało kto.

            • 36 11

            • Nie tylko słyszał tylko widział

              mercedesy sprzedawane przez radio maryja na aukcji, księdza prowadzacego maybacha na torunskich blachach, filmik na youtube. Jak dla mnie Rydzyk moglby miec nawet lanosa a i tak wiadomo ze zarabia kosztem głupców. Niczym nie rozni się od TVN a raczej dzieli się widownią.
              Tak samo sp Jankowski z Gdanska, tez niby skromny a jezdzil jaguarem,chodzil w bialej sutannie ze zlotymi wstawkami.

              • 2 4

            • Jako że Umiłowany Przywódca Ojciec Dyrektór, znany jest ze swojego zamiłowania do wszelkich luksusów i zbytków, był nie rzadko pasażerem, rzeczonego Maybacha. A dziennikarze to podchwycili i zrobili z niego właściciela. Było się trzymać zasad zakonu Redemptorystów, czyli życia w ubóstwie a nie rozbijać się Maybachami to by nie było tematu, a tak...

              • 20 18

    • Chamstwo i manipulacja dziennikarska! (1)

      TFU!

      • 27 8

      • dokladnie tak

        Redemptorysta nigdy nie byl wlascicielem takiego samochodu. Ale dla zdebilalych konsumentow propagandy z GW i TWN i tak nie jest to istotne.

        • 17 5

    • właściciel

      Powinno być najbardziej znani URZYTKOWNICY i Rydzyk się łapie

      • 4 8

    • Ustalmy fakty! (3)

      Jeździł Rydzyk Maybachem? Jeździł.
      Szeroka opinia publiczna pomyślała, że za swoje przekręty kupił sobie limuzyne? - Pomyślała.
      Prawdę napisał autor? -Napisał.
      Więc po co bijecie piane?

      • 20 34

      • Korkuś - leciałeś kiedyś samolotem? leciałeś! (2)

        To ewidentnie oznacza że za swoje przekręty kupiłeś samolot i jesteś jego właścicielem?

        • 33 8

        • A ty jesteś szeroka opinia publiczna z tego wnioskuje.

          Albo Tata Rydzyk nie jezdził Maybachem.
          Czy się znów mylę?

          • 3 6

        • Latał OLT

          jest Marcinem lub jego żoną

          • 13 2

  • (2)

    Czy samochód kosztuje 4mln czy 5mln, to tak samo musi stać w korku jak ten za 4tyś :-) Chociaż tu jest sprawiedliwość! ;-)

    • 10 2

    • (1)

      Jak już to "tys." nieuku. Nie ma czegoś takiego jak "tyś" w znaczeniu skrótu od "tysiąc" - może gdybyś to wiedział to byś nie musiał jeździć gruchotem za 4tys.

      • 3 7

      • gdyby był to skrót, to na końcu byłaby `kropka` nieuku!!!

        • 1 1

  • Dobrze, że

    wyjasniono tą plotkę z Rydzykiem, bo niektórzy do tej pory w to wierzą.

    • 4 0

  • Trzeba bardzo (2)

    uważać, bo łożyska amortyzatorów siadają.

    • 9 1

    • (1)

      Gdzie amortyzatory mają łożyska?

      • 2 1

      • w kolumnie mcpersona

        tylko że ten ma dmuchane podwozie

        • 3 0

  • Juz go nie beda produkowac? (2)

    W sumie nie moj problem, bo na moja kieszen jest "troszeczke" za drogi, ale Ojciec Karkosik i pan Rydzyk moga sie tym faktem zmartwic.
    Nadal beda zmuszeni dzielic sie jedna bryka.

    • 5 11

    • widać jak kłamstwo wiele razy POwtarzane (1)

      staje się prawdą....

      • 6 2

      • AMEN

        • 3 0

  • Ktoś wie (3)

    jak znosi gazowanie?

    • 16 0

    • ale możesz przepływke odłączyć i taką rurkę wsadzić

      • 3 0

    • Na pierwszej generacji czasami strzela (1)

      i wywala przepływkę

      • 7 0

      • To chyba

        zostanę przy swoim Golfie dwójce. Dziękuję za info.

        • 3 0

  • CZy to nie jest dowód że paliwa są zbyt tanie?

    Dla nowego właściciela Maybacha nawet 25 zł za litr to nie byłoby dużo;)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane