Jest prosty, elegancki i przede wszystkim - ponadczasowy. Classic Blue to ciemny odcień niebieskiego, uznany kolorem roku przez Instytut Pantone. To w tej tonacji barwnej możemy spodziewać się najgorętszych trendów wnętrzarskich w nadchodzącym 2020 roku.
jest piękny i ponadczasowy
71%
interesujący, ale nie zdecydował(a)bym się na wprowadzenie go do swojego wnętrza
11%
jeszcze nie jestem do niego przekonany(a), może się to zmieni
10%
Instytut Pantone jak co roku w grudniu ogłosił kolor, który będzie motywem przewodnim nadchodzących 12 miesięcy.
Tym razem specjaliści wybrali 19-4052 Classic Blue, czyli przyjemny i jednocześnie elegancki ciemny odcień niebieskiego, który kojarzy się z barwą wieczornego nieba, ale też ze spokojem, pewnością siebie i stabilizacją, a także zakotwiczeniem w rzeczywistości. W najbliższych miesiącach możemy się więc spodziewać umocnienia pozycji tego koloru m.in. w aranżacjach wnętrz.
Przypomnijmy, że kolorem roku 2019 Instytutu Pantone był Living Coral, który wprowadza wakacyjny klimat i nadaje przestrzeniom niewymuszoną elegancję. Ten kolor odnosi się także do zwrócenia uwagi na środowisko i ochronę delikatnego ekosystemu raf koralowych.
Najgorętsze trendy wnętrzarskie na nadchodzący sezon
- W ostatnich latach trendy modowe i wnętrzarskie są mocno związane z naszą aktualną sytuacją w życiu codziennym. Cały świat skupiony jest na ekologii i zatrzymaniu niszczenia przyrody, dlatego nie dziwi popularyzowanie trendów związanych z naturą i ucieczką od otaczającego nas zgiełku. Kolorem roku został ogłoszony Classic Blue, symbolizujący wieczorny zmierzch. To trochę jak wezwanie do zatrzymania się, uspokojenia i zastanowienia, może też wyciszenia i skupienia. To kolor często wybierany jako symbol stabilizacji i wiarygodności. Gościł już wcześniej w naszych wnętrzach, teraz jednak będzie miał nową ważną rolę - mówi Tadeusz Kostrzak ze Studio Baranska Design. Głęboki odcień koloru niebieskiego świetnie będzie komponować się z kolorami ziemi, czyli popularnymi w aranżacjach beżami, piaskami, brązami. Możemy pokusić się o zestawienie go z odrobiną złota, szmaragdowej zieleni, burgundu czy zgaszonego różu. W ten sposób podkreślimy jego elegancję.
- Wyborom Instytutu Pantone zawsze przyglądamy się z zainteresowaniem. Nie tylko wyznaczają trendy w modzie, designie, zawsze rzucają ciekawą perspektywę na otaczający nas świat, punktują słabości, wskazują na pragnienia. Classic Blue królujący w tym sezonie ma symbolizować spokój, pewność siebie, pragnienie stabilizacji i trwałych życiowych fundamentów. I trudno zaprzeczyć, że jego obecność we wnętrzu to rzeczywiście mocny, pewny akcent, ale zupełnie nieagresywny, a nawet uspokajający - mówi Fabian Adaszewski, marketing manager z BoConcept Trójmiasto.
Chwilowy zachwyt czy ponadczasowe rozwiązanie?
Co ważne,
kolor ma szansę zagościć w naszych wnętrzach na dłużej niż rok. Ten elegancki i ponadczasowy odcień świetnie odnajdzie się zarówno w marynistycznych, jak i nowoczesnych, klasycznych czy industrialnych wnętrzach oraz w przestrzeniach w stylu glamour. W innych wnętrzach może również być detalem uzupełniającym aranżację.
- Na pewno w dodatkach, zwłaszcza w aranżacjach nawiązujących do tematów marynistycznych, które popularne są w nadmorskich apartamentach. Classic Blue widzimy jako kolor na ścianę, tekstylia, w odważniejszych wariantach jako kanapa czy fotel - dodaje Fabian Adaszewski. Warto jednak pamiętać, by zachować umiar w kompozycjach z udziałem Classic Blue.
- Trzeba jednak pamiętać, że nie można z nim przesadzić, bo to ciemny kolor i może zdominować wnętrze, które stanie się trochę ponure lub po prostu za ciężkie. Może więc wybrać jedną ścianę albo tylko jakąś część. Na pewno dużo łatwiej dobrać w tym kolorze dodatki, na przykład poduszki, miski lub patery albo wazon. Właśnie tego typu elementy wprowadziliśmy do naszej najnowszej kolekcji - dodaje Tadeusz Kostrzak.
Trendy 2020 roku
Warto wspomnieć także o dwóch innych trendach, które aktualnie dość mocno się rozwijają i wraz z kolorem Classic Blue zajmą ważne miejsce w 2020 roku.
- Pierwszy z nich, etniczny, bardzo wyraźnie był widoczny na tegorocznych targach w Mediolanie. To połączenie kolorów piasku, beżu, brązu czy żółtego oraz bardzo geometryczne zdecydowane wzornictwo prosto z Afryki. Drugi natomiast odnosi się do ekologii i przedmiotów z recyklingu. Można wyraźnie zaobserwować rozkwit sklepów z meblami do renowacji. Coraz więcej firm pracuje też nad produkcją przedmiotów z recyklingu. Nasze studio może się pochwalić opracowaniem produktów ze szkła pochodzącego w 100 proc. z odpadów, są to na przykład stoliki kawowe i lampy, które w 2020 roku wejdą do stałej kolekcji. Jedna z nich, lampa Art Glass Deco ze szkłem z recyklingu, została w zeszłym miesiącu finalistą Darc Awards w Londynie - podkreśla Tadeusz Kostrzak.