Drony wyścigowe - nowy wymiar sportu
Są szybkie (mkną powyżej 100 km/h), zwrotne i można nimi sterować. Drony wyścigowe to jedna z tych nowinek technicznych, które szybko zyskują nowych zwolenników. Dla wielu stała się życiową pasją, a dla niektórych nawet sposobem na życie.
Chociaż fotograficzno-filmowa funkcja dronów jest najbardziej powszechna, bezzałogowe maszyny mają szereg innych zastosowań. Tych dobrych i potencjalnie niebezpiecznych, jak w filmach science fiction, które powoli stają się prawdą. Najnowocześniejsze drony są już wyposażone w funkcję śledzenia obiektu, w tym również człowieka. Łatwo sobie wyobrazić, jaki można zrobić z niej użytek.
Drony znalazły również swoje zastosowanie w leśnictwie, lotnictwie wojskowym, reklamie, sztuce, dostarczaniu przesyłek kurierskich, a nawet ratowaniu życia. Mogą transportować krew, dostarczać niezbędny sprzęt medyczny (np. defibrylatory) lub zrzucać kamizelki ratunkowe topiącym się osobom. Pojawienie się sektora rekreacyjno-sportowego było tylko kwestią czasu. Dla niektórych drony to sposób na dobrą zabawę, chociaż coraz więcej osób traktuje je całkiem poważnie.
Drony - sport przyszłości
Pierwszą maszynę na wzór drona w 1898 roku stworzył Nikola Tesla. Urządzenie nie latało, lecz pływało pod wodą, ale sterowalność drogą radiową pozwala nazywać je pierwszym dronem w ponad 120-letniej historii. Wraz z rozwojem technologicznym drony zmieniały swoją formę i przede wszystkim rozmiar. Te sportowe poszły w kierunku miniaturyzacji. Stały się lżejsze, bardziej zwrotne i mają większe przyspieszenie, aby z łatwością pokonywać trudnodostępny teren i niebezpieczne przeszkody. Steruje się nimi za pomocą specjalnej aparatury, która przypomina pada do konsoli. Wyposażone są w kamery, a za pomocą specjalnych gogli, sterujący widzi to, co widziałby dron FPV (dop. red. first person view). Ponadto drony sportowe coraz częściej zaskakują swoim designem i kolorami.
- Na samym początku mojej przygody z dronami wszystko było "wow" podczas sterowania i widzenia tego, co widzi dron. Jeżeli latamy zwykłym dronem od marki np. DJI to nie jest to trudne, te drony latają "same". Często są wyposażone w zestawy czujników, które mniej lub bardziej skutecznie unikają kolizji. Co innego w przypadku dronów wyścigowych, tu na samym początku przygody latanie może sprawiać wiele trudu. Zdarza się mnóstwo kraks, upadków czy spotkań z innymi dronami na torach. W tym sporcie, jak w każdym, trzeba mieć dużo cierpliwości - mówi Filip Kubiak, 14-letni racer.
W Polsce profesjonalne zawody sportowe dla pilotów dronów organizowane są cztery-pięć razy do roku. Za granicą takie wydarzenia odbywają się w sezonie co tydzień i przyciągają rzesze obserwatorów, a nawet są transmitowane przez duże komercyjne sieci telewizyjne. W naszym kraju zainteresowanie dronami dopiero raczkuje, a nisza do zagospodarowania w tym obszarze jest ogromna. Zwłaszcza że sport jest bardzo widowiskowy a tory przeszkód nie muszą być proste i oczywiste. W Austrii odbywają się zawody "Race in ruins", gdzie nowa technologia spotyka się z historią, ponieważ zawodnicy pilotują swoje maszyny wśród pozostałości starego zamku. W tworzeniu torów nie ma ograniczeń, wystarczą wyobraźnia i oczywiście pieniądze.
Aby wziąć udział w zawodach nie zawsze trzeba trenować latami. Przy odpowiednich predyspozycjach wystarczy odrobina cierpliwości. Nie ma również ograniczeń wiekowych - na świecie w zawodach biorą udział nawet 10-letni zawodnicy.
- Gdy zaczniemy panować nad swoją maszyną, warto zacząć ścigać się z zawodnikami na podobnym poziomie. Jeśli chcemy brać udział w profesjonalnych zawodach, trzeba bardzo dużo trenować. Zdolnym wystarczy rok regularnego treningu codziennie. A latać może każdy. Latają dzieci i siwi prezesi firm. Każdym dostarcza to tyle samo emocji. Ważna jest dobra zabawa - mówi Maximilian Minta, ekspert bezzałogowych systemów latających, założyciel Neptun Studio.
Trójmiasto dla racerów
Aby rozpocząć przygodę z dronami w Trójmieście, warto m.in. dołączyć do lokalnej grupy na Facebooku "3city fpv", gdzie zamieszczane są informacje o najbliższych spotach w okolicy.
Gdy rozpocznie się sezon, pilotów można spotkać np. w Sulminie, niedaleko Otomina, gdzie każdy może przyjść i popatrzeć albo polatać lub przymierzyć gogle, żeby podejrzeć lot. To cenna możliwość, ponieważ nie każdemu pasuje dany rodzaj gogli.
- W ubiegłym roku lataliśmy m.in. na boisku obok skweru przy Ergo Arenie, w Parku Ronalda Reagana (poza godzinami szczytu) oraz w parku obok szpitala na Zaspie. Dwa lata wcześniej, spoty często odbywały się w Chwarznie, na polanie obok toru motocrossowego. W tych miejscach można nas najczęściej spotkać, głównie w weekendy lub w tygodniu wieczorami. W teorii latać można wszędzie, gdzie nie zabraniają przepisy - podpowiada Tomasz Waszinski, aktywny racer.
Jak zacząć przygodę z lataniem?
Na start najlepiej kupić najtańszego drona "zabawkę", którą dostaniemy w większości supermarketów. Można również pokusić się o nieco droższą wersję urządzenia FPV, z kamerą i okularami VR Box. Niektórzy zaczynają od symulatorów lotów dronem, które pozwalają zza biurka cieszyć się podniebnymi wrażeniami.
Gdy opanujemy już sterowanie urządzeniem, czas zainwestować w lepszy sprzęt. Ceny najprostszych urządzeń wahają się od 500 zł do 1500 zł. Taki pakiet na start będzie wystarczający. Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia, a w sprzęt inwestować można cały czas.
Komputer pokładowy, profesjonalna kamera z podglądem na żywo, stacja ładująca baterie, system wykrywania przeszkód (stosowany przy dronach filmowych), gogle czy bezpieczna torba - to tylko kropla w morzu, a ceny wszystkich elementów mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jeżeli chcemy inwestować w profesjonalne drony filmowe, cena będzie jeszcze większa.
Na Stadionie Narodowym Rugby odbyły się wyścigi dronów
- Nie trzeba posiadać żadnych supermocy, żeby zacząć. Trzeba mieć natomiast bardzo dużo samozaparcia, cierpliwości i determinacji. Drony wyścigowe najlepiej budować samemu, kupne konstrukcje są bardzo ograniczone. Wejście w hobby nie jest drogie, jednak utrzymanie się w nim to już koszta, których wiele osób nie bierze pod uwagę, gdyż jest to bardzo "kontuzyjny" dla maszyn sport - informuje Adam Bury, aktywny racer z Trójmiasta.
Jeżeli chcemy latać rekreacyjnie lub sportowo, a waga modelu wraz z baterią nie przekracza 600 g, nie będą potrzebne specjalne uprawnienia, ale nie zwalnia to z obowiązku przestrzegania przepisów. Warto również zapoznać się ze stroną Lataj z głową.
- Istnieje wiele rozmiarów dronow wyścigowych, od małych, zdolnych do lotów po mieszkaniu przez 5" do wyścigów, 7" do lotów na długi dystans i największych, prawie metrowej rozpiętości Xclass, przeznaczonych do spektakularnych wyścigów. Bez względu na to, którym dronem sterujemy, trzeba uważać. Drony wyścigowe to nie zabawka, a szybko kręcące się, ostre jak brzytwa śmigła potrafią pociąć skórę aż do kości, jeśli nie zachowamy ostrożności - dodaje Michał Kamiński, początkujący pilot dronów.
W poszukiwaniu ekstremalnych kadrów
Dla niektórych przyjemność z latania jest celem samym w sobie, inni dodatkowo poszukują pięknych kadrów. Takich, których zarejestrowanie wymaga odwagi, szybkości i sporej precyzji.
- Duża część naszej pasji to tzw. freestyle. Można to sobie skojarzyć ze skateboardingiem w latach 90. Freestyle nie ma ram i ograniczeń. Przy okazji szukamy pięknych kadrów. Właśnie znajdujemy się na Maderze w poszukiwaniu nowych lokalizacji do filmów. Możemy polecieć tam, gdzie Phantom [dop. red. - klasycznej wielkości dron filmowy] może tylko pomarzyć. Możemy zrobić kadr, którego wykonanie w inny sposób kosztowałoby tysiące złotych - mówi Robert Miroszewski, aktywny pilot z Chilli FPV Fun Team, gdzie można obejrzeć filmy z ekstremalnych lotów.
Filmy z dronów wyścigowych są zupełnie inne od spokojnych i płynnych kadrów, które znamy jako filmy z lotu ptaka. Są bardzo dynamiczne, szybkie, a perspektywa zmienia się w nieprzewidywalny sposób. Drony wyścigowe mogą podążać za obiektem w bardzo bliskiej odległości. Przydaje się to zwłaszcza podczas realizacji filmów z wyścigów samochodowych lub innych, w których obiekt porusza się z dużą prędkością.
Zobacz także
Opinie (42) 1 zablokowana
-
2019-04-20 08:08
Opinia wyróżniona
Sport
Polecam wszystkim tutaj hejtującym zapoznanie się z definicją sportu.
sport, z założenia pokojowe współzawodnictwo, którego istotę stanowi indywidualna bądź zespołowa rywalizacja (wg określonych reguł) prowadzona zgodnie z zasadami fair play oraz dążenie do osiągania jak najlepszych wyników, podejmowane także m.in. w celu rekreacji i doskonalenia własnych cech fizycznych;- 4 4
-
2019-04-19 23:06
Opinia wyróżniona
Jak zacząć przygodę z lataniem? (2)
Od instalacji aplikacji DroneRadar w smartfonie i zaznajomieniu się z mapą przestrzeni lotniczych oraz najnowszym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018.
Linków tu nie można wklejać, bo kasują więc odsyłam do...
Załącznik nr.6: "Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150Od instalacji aplikacji DroneRadar w smartfonie i zaznajomieniu się z mapą przestrzeni lotniczych oraz najnowszym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018.
Linków tu nie można wklejać, bo kasują więc odsyłam do...
Załącznik nr.6: "Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150 kg, używane w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 2 kg, używane w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV, używane w celach rekreacyjnych lub sportowych"
Przede wszystkim polecam zapoznać się z przestrzenią wojskową mctr epok (dawniej matz epok) rozciągającą się od sopockiego mola przez Gdynię, Rumię, Redę, Puck, aż kawałek za Władysławowa i wytycznymi Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP nr 26 z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie uszczegółowienia zasad wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ). Latanie bez zgody grozi karą pozbawienia wolności i jest przestępstwem.
Latam legalnie w strefach wojskowych i uzyskanie pozwolenia na lot zajmuje chwilę.
Robimy check-in w aplikacji i dzwonimy na wieżę: podajemy imię i nazwisko, prosimy o pozwolenie na lot w takim i takim miejscu do danej wysokości (ponizej 150 metrów), do danej godziny, mówimy, że już zaznaczyliśmy się w aplikacji drone radar i na 99% przypadków otrzymamy zgodę oraz zostaniemy poinformowani o tym, żeby zadzwonić na wieżę po zakończeniu lotów. Jak już wylatamy wszystkie pakiety baterii to ponownie dzwonimy na wieżę, informujemy o zakończeniu lotów w tym i tym miejscu, panom wojskowym na wieży kontroli lotów życzymy spokojnej służby. Kasujemy check-in w aplikacji Drone Radar i wszysycy żyli długo i szczęśliwie.
A Gdańszczanie niech zapoznają się z obszarem kontrolowanym lotniska Gdańsk-Rębiechowo :)- 15 0
-
2019-04-20 08:34
Dla tych co sobie myślą "po co jakiś głupi program na telefon"...
"Czy aplikacja DroneRadar jest zintegrowana z PAŻP i wojskowymi Służbami Ruchu Lotniczego?
Tak. Aplikacja jest aktualnie w fazie testów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wykorzystuje aplikacjęDla tych co sobie myślą "po co jakiś głupi program na telefon"...
"Czy aplikacja DroneRadar jest zintegrowana z PAŻP i wojskowymi Służbami Ruchu Lotniczego?
Tak. Aplikacja jest aktualnie w fazie testów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wykorzystuje aplikację DroneRadar w celu ułatwienia uzyskania zgody na lot w wojskowych przestrzeniach MATZ"
"W jakim celu mam rejestrować miejsce lotów. Innymi słowy, po co robić Check-In?
Rejestracja lotów (Check-In) jest dobrowolna. Zgłoszenie miejsca lotów ułatwia do Ciebie kontakt w sytuacjach nietypowych (np. kiedy zbliża się w Twoim kierunku kilka samolotów) lub sytuacjach awaryjnych (np. przelot śmigłowca LPR). Poza tym, Twój Check-In jest widoczny przez wojskowe i cywilne służby zarządzania ruchem lotniczym, które mogą poinformować inny ruch o Twoich lotach."- 0 0
-
2019-04-19 23:22
"w Chwarznie, na polanie obok toru motocrossowego.".... leżącej w strefie kontrolowanej lotniska wojskowego rozciągającej w pionie już od poziomu gruntu. Ciekawe czy wszyscy zgłaszają się i latają legalnie :)
PS. Widzę, że już nawet na tej polance ostro szkoli Szkoła Latania Dronami.
NOTAM:
ostrzeżenie nawigacyjne /"w Chwarznie, na polanie obok toru motocrossowego.".... leżącej w strefie kontrolowanej lotniska wojskowego rozciągającej w pionie już od poziomu gruntu. Ciekawe czy wszyscy zgłaszają się i latają legalnie :)
PS. Widzę, że już nawet na tej polance ostro szkoli Szkoła Latania Dronami.
NOTAM:
ostrzeżenie nawigacyjne / navigation warning: operations of unmanned aerial vehicle (UAV) beyond visual line of sight (BVLOS) - matz epok. lateral limits (WGS-84): circle with 500m radius centered on: 542950.3N 0182651.1e vertical limits: GND-850ft amsl/ 100m agl contact: +48 xxx xxx xxx. b) 1904180700 C) 1904201700 D) 0700-1700 F) GND G) 850ft amsl created: 17 Apr 2019- 0 0
Wszystkie opinie
-
2019-04-19 23:46
Definicja Sportu. (4)
Pad w rękach (wyrabiamy mięśnie palców) latamy dronem i To się nazywa Sport .
To jest jakieś chore.
Sport to wysiłek fizyczny a przede wszystkim psychiczny ,trzeba pokonać słabości Naszego ciała.
A tu nowy wymiar sportu (ruszanie ,szybkie ruszanie kciukami u gałkami ocznymi) i to jest Sport nowy wymiar Sportu ,do czego My zmierzamy ? Stanie i ruszanie palcami to jest sport? Coś z Nami nie tak.
To nie jest sport to jest pasja ,to jest hobby a nie sport .Ogarnijcie się Ludzie .- 12 6
-
2019-11-12 12:44
definicja sportu odp
czyli wyscigi samochodowe to tez nie sport bo siedzisz i trzymasz kierownice i naciskasz pedał gazu, jazda konna to tez nie sport bo siedzisz i trzymasz lejce ... kon to sportowiec bo uzywa sily i kondycji a jezdziec juz nie , czyli szachy, bobsleje saneczki, tez nie sa sportem bo tylko siedza albo leza cos mi sie wydaje kolego ze nie znasz definicji slowa sport
- 0 0
-
2019-04-25 21:27
"Międzynarodowy Komitet Olimpijski uznaje szachy za dyscyplinę sportu"
zamknij pape marudo i pogodz sie z rzeczywistoscia :D
... kilometry to sie robi podczas biegania po sprzet po wywalce, dziesiatki razy podczas sesji treningowej- 0 1
-
2019-04-23 01:00
"Sport to wysiłek fizyczny a przede wszystkim psychiczny..." sam wlasnie odpowiedziales:) polataj dronem, przelec trase wyścigu i zobaczysz :) BTW, jak jezdzisz np wyczynowo na rowerze to jzu nei myslisz o fizycznych, wydolnosciowych aspektach tylko raczej kwestia wygranej to to co w twojej glowie.. tutaj tez:)
- 0 1
-
2019-04-20 11:33
No a na ten przykład szachy? To przecież też sport.
Siedzi się godzinami i czasem poruszy ręką.- 3 1
-
2019-04-19 11:18
(5)
Czyli to taka broń miotająca rzekłbym
- 4 1
-
2019-04-19 11:28
(4)
A ja powiadam ci, że bredzisz.
- 1 1
-
2019-04-19 11:29
(3)
Jeśli rozpędze drona do stu kilometrów na godzinę i walne cię w głowę to będzie to bredzenie?
- 1 2
-
2019-04-27 00:42
może tak zrób zamiast gadać bo ewidentnie bredzisz
- 0 0
-
2019-04-19 17:58
przecież już go walnął
nie widać?
- 0 0
-
2019-04-19 14:23
Wolę oberwać takim mini dronkiem, niż np. piłeczką golfową.
- 0 0
-
2019-04-19 09:41
(8)
co to za sport niby? stoja z kontrolerami i palcami ruszaja. czym to sie rozni od esportu na ktory jest taki hejt?
- 17 6
-
2019-04-19 11:08
(2)
jesteś taki cwaniak, załóż google i na stojąco polataj 5-10-15s, jak dasz radę będziesz wielki :P
- 3 4
-
2019-04-27 00:41
bez przesady, to dziecinnie łatwe, tym bardziej jak jest jakiś drogi
spróbuj sobie polatać takim za 80zł z biedronki to będziesz gość. Generalnie zasada jest taka, im tańszy tym gorszy w pilotażu.
- 0 0
-
2019-04-19 11:56
Uderz w stół a janusz sie odezwie
- 4 1
-
2019-04-19 11:31
Tu jak źle sterujesz to możesz dostać własnym dronem w łeb i to jest dodatkowa wartość. (1)
- 2 2
-
2019-04-19 12:50
Podobnie jest z rajdami - siedzi taki na fotelu, trochę ręką pokręci, coś nogą wdusi...
- 4 0
-
2019-04-19 11:13
A skąd jest hejt na esport?
Od kanapowych Januszy, którzy ostatnio sport w pierwszej osobie widzieli w podstawówce?
- 9 0
-
2019-04-19 11:05
Co ty
Ale otshohodzi. ?
- 0 0
-
2019-04-19 11:04
hej hej koleszko, tym że możesz przydzwonić w coś co jest realne a nie wirtualne :P
- 1 3
-
2019-04-19 08:48
Tez lubie drony, ale te muzyczne (3)
- 2 1
-
2019-04-19 11:54
zakładam klub strzelania do dronów (1)
- 3 1
-
2019-04-27 00:39
to lepiej żebyś strzelał do stosunkowo tanich
jak zniszczysz taki za tysiaka to będzie już przestępstwo. Nie będzie, natomiast, miało kompletnie żadnego znaczenia czemu to zrobiłeś.
- 0 1
-
2019-04-20 17:53
Artur?:)
- 0 0
-
2019-04-21 09:16
Bez sensu. Kolejne zabawki dla dorosłych dzieci.
- 2 6
-
2019-04-19 11:06
Matarnia (3)
Latają koło Ikei na Matarni ?
Ciekawe co na to lotnisko.- 5 1
-
2019-04-20 13:07
Prawo (1)
Warto zerknąć na przepisy i odległość parkingu od lotniska, loty tam są możliwe legalnie dronami o wadze mniejszej niż 600g czyli właśnie racerami :)
- 0 0
-
2019-04-20 16:17
Zerknąłem na mapę przestrzeni. Parking między Ikea-Mediamarkt: odległość parkingu mniejsza niż 1 kilometr.
Parking leży w strefie ctr epgd 1 km.
Strefa 1km od granicy lotniska.
Strefa jest zawsze aktywna.
Od poziomu terenu.
"Uwaga! Loty RPAS o masie startowej < 0,6 kg dozwolone w odległości większej niż 1KM od granicy lotniska lub poza terenem obiektów chronionych przez strefę P i do wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody, w tym drzew lub obiektów budowlanych, znajdujących się w promieniu do 100 m od operatora. Loty RPAS o masie startowej < 25kg dozwolone po uzyskaniu zgody PAŻP."
Źródło: Rozp. Min. Infrastruktury i Budownictwa
Wejdź na droneradar eu
Wejdź w mapę przestrzeni. W prawym górnym rogu mapy masz ikonkę z warstwami. Zaznacz tylko CTR1KM i przybliż sobie mapę.
Chyba, że o jakimś innym parkingu piszemy :)
Poza strefą jest już pobliski kościół pw. Świętego Rafała Kalinowskiego.- 0 0
-
2019-04-20 00:03
Na terenie Parku Handlowego Matarnia czy może 200 metrów na wschód od tego miejsca, bo to robi różnicę.
Według obowiązujących przepisów (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa): dronem poniżej 600 gram można latać w odległości powyżej 1 kilometra od ogrodzenia lotniska do wysokości 30 metrów lub do najwyższej przeszkody w promieniu 100 metrów od operatora.
IKEA i OBI są w strefie zakazu lotów bez zgody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (poniżej 1 km od ogrodzenia), ale za to 200 metrów dalej pod Lidlem już można latać.- 3 0
-
2019-04-19 12:35
Sport przyszłości, to tak jak esport. Na kanapie same grubasy. (1)
- 9 4
-
2019-04-20 13:09
Grubasy
Oj mało w tym sporcie grubasków
- 0 0
-
2019-04-19 23:06
Opinia wyróżniona
Jak zacząć przygodę z lataniem? (2)
Od instalacji aplikacji DroneRadar w smartfonie i zaznajomieniu się z mapą przestrzeni lotniczych oraz najnowszym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018.
Linków tu nie można wklejać, bo kasują więc odsyłam do...
Załącznik nr.6: "Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150 kg, używane w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 2 kg, używane w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV, używane w celach rekreacyjnych lub sportowych"
Przede wszystkim polecam zapoznać się z przestrzenią wojskową mctr epok (dawniej matz epok) rozciągającą się od sopockiego mola przez Gdynię, Rumię, Redę, Puck, aż kawałek za Władysławowa i wytycznymi Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP nr 26 z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie uszczegółowienia zasad wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ). Latanie bez zgody grozi karą pozbawienia wolności i jest przestępstwem.
Latam legalnie w strefach wojskowych i uzyskanie pozwolenia na lot zajmuje chwilę.
Robimy check-in w aplikacji i dzwonimy na wieżę: podajemy imię i nazwisko, prosimy o pozwolenie na lot w takim i takim miejscu do danej wysokości (ponizej 150 metrów), do danej godziny, mówimy, że już zaznaczyliśmy się w aplikacji drone radar i na 99% przypadków otrzymamy zgodę oraz zostaniemy poinformowani o tym, żeby zadzwonić na wieżę po zakończeniu lotów. Jak już wylatamy wszystkie pakiety baterii to ponownie dzwonimy na wieżę, informujemy o zakończeniu lotów w tym i tym miejscu, panom wojskowym na wieży kontroli lotów życzymy spokojnej służby. Kasujemy check-in w aplikacji Drone Radar i wszysycy żyli długo i szczęśliwie.
A Gdańszczanie niech zapoznają się z obszarem kontrolowanym lotniska Gdańsk-Rębiechowo :)- 15 0
-
2019-04-20 08:34
Dla tych co sobie myślą "po co jakiś głupi program na telefon"...
"Czy aplikacja DroneRadar jest zintegrowana z PAŻP i wojskowymi Służbami Ruchu Lotniczego?
Tak. Aplikacja jest aktualnie w fazie testów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wykorzystuje aplikację DroneRadar w celu ułatwienia uzyskania zgody na lot w wojskowych przestrzeniach MATZ"
"W jakim celu mam rejestrować miejsce lotów. Innymi słowy, po co robić Check-In?
Rejestracja lotów (Check-In) jest dobrowolna. Zgłoszenie miejsca lotów ułatwia do Ciebie kontakt w sytuacjach nietypowych (np. kiedy zbliża się w Twoim kierunku kilka samolotów) lub sytuacjach awaryjnych (np. przelot śmigłowca LPR). Poza tym, Twój Check-In jest widoczny przez wojskowe i cywilne służby zarządzania ruchem lotniczym, które mogą poinformować inny ruch o Twoich lotach."- 0 0
-
2019-04-19 23:22
"w Chwarznie, na polanie obok toru motocrossowego.".... leżącej w strefie kontrolowanej lotniska wojskowego rozciągającej w pionie już od poziomu gruntu. Ciekawe czy wszyscy zgłaszają się i latają legalnie :)
PS. Widzę, że już nawet na tej polance ostro szkoli Szkoła Latania Dronami.
NOTAM:
ostrzeżenie nawigacyjne / navigation warning: operations of unmanned aerial vehicle (UAV) beyond visual line of sight (BVLOS) - matz epok. lateral limits (WGS-84): circle with 500m radius centered on: 542950.3N 0182651.1e vertical limits: GND-850ft amsl/ 100m agl contact: +48 xxx xxx xxx. b) 1904180700 C) 1904201700 D) 0700-1700 F) GND G) 850ft amsl created: 17 Apr 2019- 0 0
-
2019-04-20 08:08
Opinia wyróżniona
Sport
Polecam wszystkim tutaj hejtującym zapoznanie się z definicją sportu.
sport, z założenia pokojowe współzawodnictwo, którego istotę stanowi indywidualna bądź zespołowa rywalizacja (wg określonych reguł) prowadzona zgodnie z zasadami fair play oraz dążenie do osiągania jak najlepszych wyników, podejmowane także m.in. w celu rekreacji i doskonalenia własnych cech fizycznych;- 4 4
-
2019-04-20 07:37
Hałasują i straszą ptaki
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.