• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa oblicza samochodów hybrydowych

Marek Matacz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Lexus LS 600h
  • Mercedes S 400 BlueHybrid
  • BMW ActiveHybrid 7
  • Lexus RX 450h
  • Porsche Cayenne S Hybrid
  • Porsche Panamera Hybrid


W najbliższych latach czeka nas prawdziwy wysyp hybrydowych aut. Firmy posiadające takie samochody w swojej flocie prezentują nowe modele, a do panującej mody dołączają kolejni producenci. Czy warto się skusić na zakup?



Jak postrzegasz samochody hybrydowe?

Już niedługo będzie można wsiąść np. do hybrydowego Volvo czy Land Rovera. Według duńskiej organizacji doradczej CE Delft za trzy lata samochody z napędem elektrycznym i mieszanym mają stanowić 6 proc. sprzedaży w Europie, a w 2020 roku odsetek ten ma osiągnąć 27 procent.

- Nie sądzę, aby samochody z napędem hybrydowym były dużo bardziej przyjazne środowisku, niż te z tradycyjnym silnikiem. Istotna jest m.in. emisja szkodliwych związków podczas produkcji i utylizacji akumulatorów - mówi prof. Krzysztof Karwowski, kierownik Katedry Inżynierii Elektrycznej Transportu, Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej.

To prawda, że aby wyprodukować hybrydę, potrzeba znacznie więcej energii niż do wytworzenia tradycyjnego pojazdu, ale osiągane parametry spalania dają do myślenia. Jak podaje raport amerykańskiego Departamentu Energii, w ciągu całego życia pojazdu, ocenionego na ok. 250 tys. kilometrów, hybrydy zużywają ok. 2/3 ilości energii, jakiej potrzebuje samochód spalinowy, wliczając w to ich budowę.

Dla środowiska ulga, dla właściciela tylko w niewielkim stopniu, bo większy koszt kupna zwraca się dopiero po kilkunastu latach. - Przy dużej produkcji seryjnej ceny spadną, ale zawsze będą wyższe niż ceny rozwiązań ze zwykłym silnikiem spalinowym. Układ napędowy jest skomplikowany, a przez to droższy. Koszt akumulatorów jest bardzo wysoki i zdecydowanie wpływa na cenę - twierdzi prof. Karwowski.

Niektóre państwa dopłacają do zakupu. Nad odpowiednią ustawą pracuje też polskie Ministerstwo Środowiska. Pieniądze na dofinansowanie różnych aut o zmniejszonej emisji dwutlenku węgla mają pochodzić z handlu prawami emisji tego gazu.

Co prawda powstają już nowe baterie i coraz lepsze silniki elektryczne, ale co to może oznaczać? - Auta hybrydowe stanowią etap przejściowy. Po opanowaniu produkcji akumulatorów lub innych źródeł energii elektrycznej, motoryzację zdominują samochody elektryczne - przekonuje Karwowski.

Skąd więc pochodzą oszczędności hybryd? Odpowiedź jest prosta: dzięki łączeniu dwóch rodzajów napędów. Silnik spalinowy może działać dłużej przy optymalnych obrotach, zazwyczaj jest wyłączany przy każdym postoju. Dodatkowe oszczędności przynosi odzyskiwanie energii w czasie hamowania.

Gdzie więc auta hybrydowe najlepiej się sprawdzą? - Najwięcej korzyści może przynieść korzystanie z takiego napędu w warunkach miejskich, przy ograniczonej prędkości. Samochody te dysponują też niezłym przyspieszeniem - wyjaśnia gdański inżynier.

Z tą opinią zgadza się trójmiejski kierowca rajdowy Mikołaj Kempa. - Generalnie rzecz biorąc, hybrydowe konstrukcje dobrze sprawdzają się na drodze, ale moim zdaniem ich stosowanie znajduje większe uzasadnienie w jeździe miejskiej niż w trasie. Podczas jazdy miejskiej są dużo bardziej oszczędne, posiadają duży moment obrotowy dostępny praktycznie od razu, co powoduje, że dynamika takich pojazdów naprawdę jest imponująca. Niestety podczas trasy tracą swoje atuty z prostej przyczyny. Baterie nie są ładowane tak często jak podczas jazdy miejskiej. Oczywiście komfort przy wsparciu silnika elektrycznego jest bardzo wysoki. Dostajemy łatwe i dynamicznie przyspieszanie - mówi rajdowiec.

Auta te przestają być więc kojarzone ze spokojnymi i nieco nudnymi. Wiele obecnych i wchodzących do sprzedaży konstrukcji ma prawdziwie sportowe zacięcie. O możliwościach nowego napędu może świadczyć fakt, iż w tym roku, podczas osiemdziesiątej edycji Le Mans, zwyciężył samochód Audi e-tron quattro. To pierwszy triumf hybrydy w historii tego wyścigu. Poza tym kierowcy pozbywają się nieznośnego hałasu, co w przypadku sportów motoryzacyjnych ma duże znaczenie. Hybrydy pracują dużo ciszej niż zwykłe silniki spalinowe.

Według jednego ze scenariuszy przewidywanych przez ekspertów, z rozwojem nowych technologii, miasta coraz bardziej będą zapełniały się samochodami typowo elektrycznymi o stosunkowo niewielkim zasięgu, a pojazdy hybrydowe będą służyły jednak do dalszych podróży.

Niezależnie od tego, co przyniesie przyszłość, zarówno tym, którzy się już przekonali do spalinowo-elektrycznego napędu, jak i wszystkim sceptykom przedstawiamy kilka wybranych luksusowych modeli, dostępnych w trójmiejskich salonach.


BMW ActiveHybrid 7
BMW ActiveHybrid 7 BMW ActiveHybrid 7

Ta luksusowa limuzyna jest mimo swojej wielkości jednym z najszybszych samochodów hybrydowych na świecie. Na przyspieszenie do setki potrzebuje tylko 5,7 sekundy. Taki wynik auto zawdzięcza nowej filozofii inżynierów BMW, wymownie nazwanej Efficient Dynamics. Mówiąc w skrócie, chodzi o zapewnienie maksymalnych osiągów przy zmniejszeniu wymagań paliwowych i emisji spalin. Hybrydowa Siódemka wyposażona jest w napęd określany jako "mild". Oznacza to, że dodatkowy motor elektryczny używany jest podczas przyspieszania, a silnik spalinowy wyłączany jest na każdym postoju.

Parametry:
Moc - 320 KM
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Przyspieszenie o 100 km/h - 5,7 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 6,8l
Cena modelu bazowego - 407 900 zł


Mercedes S 400 BlueHybrid
Mercedes S 400 BlueHybrid Mercedes S 400 BlueHybrid

Tę limuzynę uznano w USA za jedyną hybrydę, którą naprawdę opłaca się kupić, ponieważ na amerykańskim rynku samochód ten jest tańszy od podobnego auta z napędem spalinowym. Szkoda, że w Polsce te proporcje są zupełnie inne. W S400 BlueHybrid pracuje napęd działający podobnie jak w BMW 7 - silnik benzynowy wspierany jest niedużym motorem elektrycznym.

Parametry:
Moc 275 KM
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h - 7,2 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 8l/100 km
Cena modelu bazowego - 417 000 zł


Lexus LS 600h
Lexus LS 600h Lexus LS 600h

Oto limuzyna z pełnym napędem hybrydowym, co oznacza, że silniki mogą pracować razem lub oddzielnie. Ten flagowy model Lexusa wyposażony jest w potężny 5-litrowy silnik V8 wspomagany motorem elektrycznym. Lexus twierdzi, że w najnowszej wersji zostało poprawionych aż 3 tys. elementów. To jeden z najcichszych aut w swojej klasie - tzw. wskaźnik zrozumiałości mowy sięga prawie 100 proc. przy prędkości 100 km/h.

Parametry:
Moc 445 KM
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h - 6,1 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 8,6l/100 km
Cena modelu bazowego - 539 900 zł


Lexus RX 450h
Lexus RX 450h Lexus RX 450h

Pierwszy model tego sportowego crossovera powstał w 2005 roku. Najnowsza wersja przejęła w obszarze napędu najlepsze cechy poprzednika, oferując jednocześnie lepsze osiągi. Przy mocy prawie 300 KM, pełny napęd hybrydowy zapewnia spalanie zbliżone do tego, jakie oferuje czterocylindrowy diesel.

Parametry:
Moc - 299 KM
Prędkość maksymalna - 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h - 7,8 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 6,3l/100 km
Cena modelu bazowego - 298 000


Porsche Cayenne S Hybrid
Porsche Cayenne S Hybrid Porsche Cayenne S Hybrid

Ten SUV o sportowym duchu również napędzany jest w pełni hybrydowym napędem w którym silnik V6 wspomagany jest elektrycznym motorem o mocy 47 KM, łącznie uzyskując moc 380 KM. Na szczególną uwagę zasługuję specjalny tryb Sailing, który pozwala na oszczędności przy dużych prędkościach i długiej jeździe.

Parametry:
Moc 380 KM
Prędkość maksymalna -242 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h - 6,5 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 8,2l/100 km
Cena modelu bazowego - 97 535 Euro


Porsche Panamera Hybrid
Porsche Panamera Hybrid Porsche Panamera Hybrid

Porsche proponuje również sportową limuzynę. W Panamerze, znalazł się ten sam napęd, który pracuje w modelu Cayenne. Mniejsza masa oznacza oczywiście lepsze osiągi.

Parametry:
Moc - 380 KM
Prędkość maksymalna - 270 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h - 6,0 s
Spalanie w cyklu mieszanym - 7,1l/100 km
Cena modelu bazowego - 127 318 Euro

Miejsca

Opinie (37) 3 zablokowane

  • w wiekszosci wypadkow bnie potrzeba w samochodzie osobowym silnika wiekszego niz 1300 cm3

    już ktoś wyżej napisał ze wystarczająca moc to 65-100 KM ale jeżeli jednym z głównych parametrów ktorym czaruje sie klijentow jest czas na osiągniecie predkosci 1oo km/h - to niestety mamy to co mamy

    • 3 0

  • To tylko chwyt marketingowy mody dla bogatych!! Lobby arabskie nie pozwoli na taka masowa produkcje! (3)

    Juz dawno mozna by to zrobic ale wszystko jest blokowane przez arabów oraz reszte producentów ropy.

    • 4 1

    • te wszystkie araby o ktorych piszesz (1)

      sa na pasku garbatych nosów z wall street. dostaja drogie zabawki, pałace, samoloty, zeby tylko cicho siedzieli i byli przychylni swiatowym koncernom naftowym

      • 1 1

      • myslenie logiczne jest ci obce???Araby wydobywaja rope dla żydków poto by sie mogli bogacic ich kosztem .A żydki za to im kupuja luksusowe auta.Czy ty wogle czytales bzdury jakie napisałes?

        • 0 0

    • Jeśli

      chodzi o Europę to znaczną większość ropy mamy z Rosji i krajów byłego ZSRR będących pod jej wpływem...

      • 2 0

  • (2)

    Musze to z przykroscia powiedziec, takie jest moje zdanie. Hybrydy to samochody dla d.ebili.
    Prawda jest taka, ze sama produkcja baterii oraz silnikow elektrycznych pochlania wiecej energii i nakladow, niz "normalny" samochod. O skladowanie baterii nikt sie oczywiscie nie pyta, bo producenci wciskaja papke by byc zielonym i ekologicznym...smiem twierdzic, ze problem z utylizacja/skladowaniem baterii moze byc porownywalny w przyszlosci w skali jak z azbestem w Polsce.
    Jedyne sluszne rozwiazanie hybrydy, ktore ma jakas pr zyszlosc to KERS (Kinetic Energy Recovery System) rodem z Formuly 1. Silnik elektryczny jest zalaczany, gdy potrzebny jest "kopniak" mocy i to jest przydatne np podczas wyprzedzania badz ruszania.

    • 6 2

    • poza tym w Polsce energia elektryczna

      pochodzi z elektrowni węglowych, a nie atomowych i w związku z tym mozna nawet powiedzieć, ze "czysta" to ona nie jest ani tania.

      • 4 1

    • Bida z nedza zawsze jakos sie musi usprawiedliwic.

      • 0 0

  • niby można też kupić taką hybrydę dla ubogich - ~100 tys PLN (typu Prius)

    to nawet wtedy taka inwestycja zwróci się dopiero po 20 latach - suma sumarum nie warto

    • 5 1

  • Kazdy Polak powinien miec nowoczesne autko hybrydowe

    Wstyd mi za polaków którzy jeszcze nie mają wypasionego nowoczesnego samochodu hybrydowego tym bardziej że żyjemy na Zielonej Wyspie.

    • 1 3

  • Kiedy w koncu Porsche pojdzie po rozum do glowy i wyprodukuje wypasione auto miejskie? (2)

    Nie kazdy kto chce kupic Porsche chce nim sie scigac na torach wyscigowych. Po co komu w miescie 400-500 KM ?? Po co komu 400-500 koni na autostradach gdzie sa przepisy drogowe?
    Niech zrobia wypasione auto o mocy 100-150 km ktore bedzie mało paliło i bedzie git ! Po co oni robią samochody ktore sa praktycznie bezuzyteczne (no chyba ze ktos kupuje porsche i jezdzi nim po torach wyscigowych )

    • 4 1

    • (1)

      Bo to jest Porsche, a nie Twoj Matiz.

      BTW: co za idiotyczne wypowiedzi sa w tym watku.

      • 1 4

      • ale po co robic samochody bezuzyteczne ?

        Czy nie mozna zrobci napraswde wypasionego samochodu ale do jazdy miejskiej ? Mysle ze porsche poszedl juz i tak troche po rozum do glowy bo wypusił suv i to nawet w dieslu a takze limuzyne. Swego czasu oszołmy takze pisały - " że co, że Porsche limuzyny i suvy ma robic ?!" A teraz sie okazuje ze gdyby nie panamera i cayenne to praktcyznie porsche w Polsce by nie istniał bo tylko te modele "nie porsche" sie sprzedają.. Mysle ze predzej czy póżniej wypuszcza typowe auto miejskie z małą iloscią koni i z malutkim silnikiem bo jaki sens jest robic drogie i bezuzyteczne samochody. Bo ile mozna sprzedac bezuzytecznych samochodów w cenie niezłego domu ?

        • 2 0

  • Nie ma się czym chwalić. Auta, które kosztują po 400tyś i palą średnio po 7-8l/100km to żadna rewelacja.

    • 0 0

  • Oszczednosci?

    Jakos nie moge sie przekonac ze system start-stop oszczedza silnik.

    • 1 0

  • hybryda Toyoty

    własnie zastanawiam się nad zmianą samochodu i szukam informacji dotyczących auto hyrbydowych. zastanawiam się czy warto. poprzednie auta miałam japońskiej produkcji, wiec tym razem też chcualabym wybrac np jakąś Toyotę. mają bardzo dużą ofertę aut hybrydowych. zastanawiam się między Aurisem kombi a Avensisem. oba w hybrydzie. jak sądzicie co będzie lepsze? polecacie jeszcze jakieś inne auta z tym rodzajem napędu?

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane