• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni

Aleksandra Sobocińska
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz. System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz.

Trójmiejska stocznia Green Dream Boats na początku Nowego Roku zaprezentowała wieloosobową łódź solarną, której kilka sztuk już pływa po morzach, jeziorach i oceanach całego świata. Tesla-21 jest przyjazna środowisku i bezpieczna, a jej stylistyka jest taka sama, jak w luksusowych jachtach.



Dzięki napędowi na energię słoneczną, łódka ma zerową emisję hałasu i spalin, można zatem pływać nią w strefie ciszy. Jednostka jest modelem dedykowanym osobom, które lubią spędzać czas na wodzie, w towarzystwie rodziny i przyjaciół, czy też partnerów biznesowych. O pomyśle na Teslę-21, jej przeznaczeniu, kreowaniu i możliwościach rozmawialiśmy z Pawłem Jacheć, menadżerem projektu oraz Mirosławem Skwarkiem, współwłaścicielem Green Dream Boats.

Aleksandra Sobocińska: Skąd pomysł na stworzenie takiej łodzi? Czy inspirowaliście się podobną jednostką, stworzoną niegdyś przez naukowców z PG?

Paweł Jacheć: Pomysł powstał całkiem niezależnie od projektu naukowców z PG.

Mirosław Skwarek: Od dawna myśleliśmy o stworzeniu łodzi, która łączyłaby najnowsze zdobycze technologiczne oraz byłaby przyjazna dla środowiska. Miała to być łódź łatwa w obsłudze, którą może prowadzić właściwie każdy, bez specjalnych uprawnień. Łódź miała pływać praktycznie po wszystkich wodach, włącznie z tymi ze strefą ciszy w parkach narodowych czy rezerwatach przyrody. Dodatkowo bardzo zależało nam, żeby łódź nie była uzależniona tylko pojemnością baterii - stąd pomysł na łódź solarną.

Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek. Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek.
Gdzie budujecie łódki?

Paweł Jacheć: Z powodu ogromnego zainteresowania naszymi łodziami, budujemy je teraz w dwóch lokalizacjach - w Rumi oraz w Gdańsku na terenie dawnej gdańskiej stoczni.

Kto zaprojektował Teslę?

Paweł Jacheć: Projekt wstępny Tesli stworzył kilka lat temu Bartosz Puchowski. Bartosz jest inżynierem, konstruktorem oraz wielkim pasjonatem nowych technologii. W zeszłym roku zdobył pierwsze miejsce na mistrzostwach świata w wyścigach łodzi solarnych (World Cup of Solar Powered Boats).

Mirosław Skwarek: Dzięki naszej współpracy i wielu godzinom spędzonych nad projektem powstała łódź, która łączy w sobie wszystkie najważniejsze atuty solarnej łodzi wyścigowej (lekkie nowoczesne materiały, specjalny kształt kadłuba, efektywne zarządzanie energią) oraz idealnej łodzi rekreacyjnej, czyli dużo przestrzeni, mnóstwo udogodnień oraz łatwość w prowadzeniu. Dodatkowo, każda Tesla-21 jest wyposażona w unikalny składany elektrycznie daszek, który nie tylko można całkowicie zamknąć i zabezpieczyć łódź w marinie czy podczas transportu, ale również możemy go obniżyć podczas pływania na dowolną wysokość - tak, aby bezproblemowo przepłynąć pod mniejszymi mostami. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy wspólnie stworzyć nasz pierwszy zielony sen, "Green dream".

Na jakiej zasadzie działa Tesla-21?

Paweł Jacheć: Łódź posiada dwa źródła energii. Pierwszy to marynistyczne żelowe akumulatory o dużej wydajności oraz drugi - panele fotowoltaiczne, które mogą dostarczyć do 1000 wat energii. Dzięki tej energii napędzamy 2kW elektryczny silnik. W słoneczne dni, przy prędkości crusingowej 10km/h możemy pływać praktycznie bez ograniczeń.

Czy łódka pływa w pochmurne dni?

Mirosław Skwarek: Łódź nie tylko może pływać w pochmurne dni, ale również może pływać do 8 godzin po zmierzchu. Specjalnie dla klientów lubiących nocne wycieczki przygotowaliśmy specjalne LEDowe oświetlenie kokpitu, które nie dość, że przepięknie oświetla całą łódź, również nie pobiera dużo prądu.

Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek. Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek.
Ile kosztuje Tesla 21 i jakie są możliwości jej personalizacji?

Paweł Jacheć: W pełni wyposażona łódź dostępna jest dla klientów w cenie około 150 tys. zł netto. Mówimy tutaj o łodzi wyposażonej w składany elektryczny daszek wraz z panelami fotowoltaicznymi, silnik, wygodną luksusową tapicerkę, przedni materac do opalania, dwie lodówki, monitor stanu baterii, czy też manetkę z wyświetlaczem, na którym widzimy aktualną prędkość, zużycie mocy oraz dystans, jaki możemy przepłynąć.

Mirosław Skwarek: Jeżeli chodzi o opcje dodatkowe, to każdy z naszych klientów może wybrać sobie kolor łodzi, teak na podłodze, radio czy większy silnik 4kW. Oprócz tego, proponujemy klientom dodatkowe kolorowe oświetlenie LED między kadłubami oraz wiele innych dodatków.

Dla kogo dedykowana jest Tesla?


Paweł Jacheć: Tesla-21 to model odpowiedni dla każdego, kto pragnie cieszyć się czasem przyjemnie spędzonym na wodzie, w miłym towarzystwie rodziny i przyjaciół, czy też w ramach spotkań biznesowych. Wśród naszych klientów mamy zarówno firmy czarterowe, jak i prywatnych, indywidualnych klientów. Przygotowujemy również wersję dla wędkarzy chcących pływać po akwenach, na których nie można używać silników spalinowych.

Czy to prawda, że Tesla ma być dostępna również dla turystów odwiedzających Gdańsk? Na
jakich zasadach będzie można ją wynająć?


Mirosław Skwarek: Tak, jak najbardziej. Kilka naszych łodzi będzie dostępnych w Gdańsku na Motławie, w okolicach zatoki Puckiej oraz Chałup. Jeden z naszych klientów również planuje używanie łodzi we Wrocławiu i Krakowie. Jesteśmy bardzo dumni, że w Polsce tak wiele osób dostrzega potencjał, jaki mają nasze łodzie - zarówno jako łodzie czarterowe jak i do użytku prywatnego.

Co więcej, nasz klient z Gdańska planuje wypożyczać łodzie wraz ze skipperem (kierowcą) już od 150 zł za godzinę. Grupa 8-osobowa będzie mogła wynająć łódź za niecałe 20 zł od osoby, myślę, że wiele osób skorzysta z takiej możliwości. Pozwoli to większej liczbie turystów oraz mieszkańcom zobaczyć piękny Gdańsk od strony wody i to w kameralnym gronie.

  • Kadłub katamaranu jest aerodynamiczny, dzięki czemu zapewnia minimalny opór wody.
  • Łodzie wyposażone są w składany, utwardzany daszek (hardtop bimini), który stanowi świetną osłonę przed nadmiarem słońca, a po złożeniu chroni kokpit przed zniszczeniem podczas transportu czy dokowania.
  • 21-stopowa łódka może pomieścić na swoim pokładzie osiem osób.
  • Użytkownicy Tesli-21 mogą odpoczywać na dużej, U-kształtnej, kanapie z regulowanym stołem jadalnym lub opalać się na tarasie słonecznym (na sundeck\'u).
  • W pochmurne dni i po zachodzie słońca system wykorzystuje specjalne, dedykowane akumulatory do zastosowań morskich. To rozwiązanie umożliwia pływanie do ośmiu godzin bez konieczności zewnętrznego ładowania.

Słyszałam, że zainteresowanie jednostką przekracza granice Polski. Gdzie możemy spotkać Teslę-21?

Paweł Jacheć: Już w tym sezonie wiosenno-letnim będzie można zobaczyć nasze łodzie w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Holandii, Chorwacji a nawet Czarnogórze czy też tak egzotycznym Dubaju.

Czy Tesla to jedyny model Green Dream Boats, czy może planujecie nowe projekty?

Paweł Jacheć: Cały czas myślimy o nowych modelach łodzi zarówno jedno- jak i wielokadłubowych. Już w tej chwili intensywnie pracujemy nad projektem 14-metrowym oraz nad Teslą-22 sport czy też Teslą-32, większą siostrą Tesli-21.

Kto de facto tworzy firmę Green Dream Boats? Ilu ludzi zatrudniacie?

Mirosław Skwarek: Firmę Green Dream Boats tworzą pasjonaci ekologicznych rozwiązań, nowoczesnych technologii, a przede wszystkim wielcy miłośnicy jachtów i przebywania na wodzie. Mamy to szczęście, że w Trójmieście możemy czerpać z doświadczenia i wiedzy w zakresie inżynierii, projektowania oraz energii odnawialnych. Bardzo nas cieszy, że obecnie przy naszych projektach ma zatrudnienie kilkadziesiąt osób.

Łodzią solarną po Motławie

mat. archiwalne trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (75) 2 zablokowane

  • Brawo! (1)

    Brawo Mirek i Paweł, powodzenia!

    • 37 13

    • Dałem minusa...

      • 9 4

  • Będzie sprzedaż w systemie ratalnym? (2)

    • 8 0

    • (1)

      Nawet jesli
      nie oplaca sie kupwac - akumulatory zyja 600 cykli ładowania.
      po 1,5 roku bank do wymiany

      • 6 2

      • akumulatory AGM maja po 12 lat gwarancji

        • 1 0

  • O ile znam Amerykanów wkrótce pozew o używanie nazwy bez uiszczenia opłaty. (8)

    • 22 4

    • (3)

      Przypomnę tylko, że TESLA zanim stało się nazwą elektrycznego auta w Stanach produkowanego, najpierw było nazwiskiem jednego z najwybitniejszych fizyków wszechczasów i wynalazców :)

      • 6 0

      • to chyba jasne
        ale samo używanie znanego nazwiska też nie jest takie całkiem proste

        • 1 0

      • nie tak dawno temu zakazano w polsce uzywania nazwy Oskar - i co z tego że był oskar kolberger czy ze jest to zwykłe imię

        • 0 0

      • Powiedz to McDonaldowi

        i innym Mercedesom

        • 0 0

    • Czesi też mogą mieć pretensje

      Tesla to przecie taka ichnia "Unitra".

      • 3 0

    • Bardzo wątpliwe. Tesla udostępnia za darmo swoje patenty, więc raczej o nazwę nie będą się kłócić, tym bardziej, że działają na innych niszach rynkowych. Poza tym Musk jest jednym z niewielu porządnych ludzi i zależy mu na rozpowszechnieniu napędów elektrycznych dla samej idei, a nie pieniędzy.

      • 2 0

    • Ja bym nazwał imieniem jakiegoś pogańskiego boga słońca (1)

      jak im tam było?

      • 0 0

      • Donald!

        • 3 1

  • (6)

    Zielona energia rodem z Polski! Brawo!

    • 9 6

    • (5)

      Wolałbym coś innego zielonego...z Polski.
      Elo!

      • 2 3

      • mielismy zielona wyspe i cudaka (4)

        • 4 2

        • (3)

          dalej mamy, ale tuman po gimnazjum nie jest w stanie zrozumiec, ze "zielona wyspa" oznacza dodatni wzrost gospodarczy.

          • 1 6

          • He, he ale lamus

            • 2 2

          • (1)

            Nie wierzę, że jeszcze tacy naiwni ludzie istnieją...

            • 3 1

            • na etacie owszem...

              • 1 2

  • Technika, technika pani redaktor (5)

    Nie to żebym się czepiał ale, cytuję podpis pod zdjęciem:
    "Kadłub katamaranu jest aerodynamiczny, dzięki czemu zapewnia minimalny opór wody."

    "Aero" to zdaje się jest coś o powietrzu, a "opór wody" to jest "hydro" coś tam.

    • 24 2

    • (3)

      Z drugiej strony na kadłub działają tez siły atmosfery... i co ty na to? Einsteinie?

      • 3 6

      • czy atmosfera to tylko powietrze (aero) ? (1)

        • 0 2

        • A co jeszcze innego miało by wchodzić w skład atmosfery...?

          • 0 1

      • Umiesz czytać ze zrozumieniem?

        "aeordynamiczny"....."minimalny opór wody".

        • 2 1

    • ona sie zna na jedzeniu tylko

      Co sie dziwić, ona tylko chodzi po restauracyjkach ze swoim korsem i nagrywa filmiki w necie więc nie wymagajmy za duzo.....

      • 1 2

  • 12 km/h? (5)

    Nic mi to nie mówi... ile to będzie węzłów?

    • 5 7

    • mila/h

      ciołku, mila/h to węzeł!

      • 0 6

    • (1)

      wystarczy 12 : 1,7

      • 0 1

      • Mila morska to 1852 metry (1851 do 1853).

        • 4 0

    • ~6.5 węzła

      • 0 0

    • ok. 6,5 wezla

      • 1 0

  • (2)

    A jak słonko zajdzie?

    • 7 7

    • to wiosła w dłoń :) (1)

      • 4 0

      • To zostaje jeszcze 8 godzin pływania na akumulatorach. Nie potrafisz zapamiętać co przed chwilą czytałeś?

        • 9 1

  • 10km/h to ja nawet rowerem nie potrafię tak szybko :) (1)

    • 1 5

    • plywasz rowerem solarnym?

      • 2 1

  • Ta łódź może być lepsza (2)

    Dodajcie do niej ładowanie akumulatorów z energii fal, przecież fale są zawsze, energia też będzie zawsze!

    • 4 8

    • (1)

      I ladowisko dla helikoptera w ogniu.

      • 6 0

      • I dla helikoptera w wodzie.

        • 1 0

  • Rusztowanie rodem z PGRu (11)

    Panowie, zegarki fajne, kajak ze słoneczką bateryjką też fajny w katalogu, ale obawiam się, że prawda po zakupie szybko wypłynie. Jakość będzie zbliżona do rusztowania ze zdjęcia a śliczne zegarki przestaną podnosić telefony w sprawach reklamacji.

    • 27 16

    • bardzo trafne (5)

      Racja na drobiazgi trzeba zwracac uwage
      Rusztowanie i hala o zgrozo to jak tam moze powstac cos dobrego jak
      sam fundament slaby
      Garniturem i zegarkiem prawdy sie nie ukryje ze hala pewnie wynajeta
      a pan Kaziu rusztowanie zbil z desek zeby bylo taniej
      Wkrety pewnie w tapicerce z ocynkow a nie z inoxa
      kabelki samochodowe a prs tej konstrukcji nawet nie wachal

      • 10 2

      • Polecam (4)

        maść na ból odbytu bo wyczuwam cebulową zawiść.

        • 6 13

        • jednak srubeczki z ocynku (2)

          No coz widze ze masz stare rodzinne sposoby.Przetestowane wielokrotnie
          Mam przeczucie ze to prawda kole w oczy :))
          i srubeczki sa cynkowane a kabelki bez atestow
          Jak czujesz bratku pieczenie to sam skorzystaj z starej twojej rodzinnej metody
          Srubeczki da sie wymienic na inox z kabelkami troszke ciezki temat :)))
          Tak czy siak stara rodzinna metoda napewno pomoze
          pozdrawiam cieplo

          • 9 2

          • Rodzinne metody, rodzinne sposoby (1)

            Monotonny jesteś marian. Pochwal się, czym ty błysnąłeś? I nie chodzi mi o picie wina na czas.

            Nic? Może kiedyś i o tobie będzie artykuł na trójmiasto...

            • 0 2

            • blysniecie

              Ocynk na poczatku blyszczy jak inox lecz po paru miesiacach przechodzi w odcieni szarosci marnieje i blednie
              Pozniej robi sie rdzawy i wszystko co w okolicy zaczyna miec
              kolorek rdzawy szczegolnie jak istnieje kontakt z bialymi elementami
              kazda poranna rosa jest jak sr*czka blysniecia gasna a pozostaje
              gowniany zaciek
              To przykre lecz prawdziwe jak klient po paru miesiacach patrzy na
              to za co zaplacil tak wiele i widzi tylko rdzawe zacieki :)))

              • 2 0

        • ja wyczuwam brunatną mentalność...

          • 0 7

    • (2)

      100/100
      tak wygląda w "Polsce" BHP i troska o robotnika...
      ale sikor jest...

      • 12 1

      • bhp owiec (1)

        a co w tych rusztowaniach jest nie tak ? trochę pracowałem na rusztowaniach - wyglądają normalnie, chodzi wam o to że są nie umyte do zdjęcia ?

        • 3 2

        • Zasady

          Albo rusztowanie kask i stoj robocz
          wysokosc jest powyzej 1.3 metra wiec pasy
          albo garniak i biuro :))

          • 4 1

    • Capitalist from The East.. (1)

      Widać, że BHP to się panowie uczyli chyba z Sunreef'u.. Taka, smutna prawda.

      • 2 0

      • Bo to jest

        w Sanrefie!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja