• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze

Michał Jelionek
15 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.



Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.

Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.

Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.

- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.

- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.

- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (75) 1 zablokowana

  • No ale kiedy morzna go kupić, (1)

    i gdzie ? W Galerii czy na allegro ?

    • 3 0

    • na matołusz.pl albo olpisx.pl

      • 1 3

  • czy na tym samolocie można wykonać efektowny korkociąg (5)

    tak gdzieś 150 metrów na wodą...

    • 4 4

    • można!

      nawet zanurkować! do odważnych świat należy.

      • 3 1

    • dziś w Pile testowali, wcześniej niejaki szufa tez tam...

      • 0 0

    • (1)

      hahahahahahaha 450 stóp na wodą korkociąg, brawooooo! taniej jest mimo wszystko skoczyć pod pociąg, ale kto w takim momencie pieniądze by liczył

      • 2 0

      • bezpieczna maszyna

        ma pasy przecież

        • 1 0

    • Daro

      Nie wystarczy baterii...

      • 0 0

  • Trochę to brzmi bez sensu (1)

    zasięg 160km i konieczność lądowania i godzinnego ładowania baterii, co oznacza że podróżować można ze średnią prędkością 80km/h, a w praktyce jeszcze mniej bo trzeba gdzieś podkołowa, podłączyć, odłączyć

    Samochodem szybciej

    • 0 4

    • koń, to zawsze koń

      W razie czego poje trawę z pobocza, nie hałasuje, nie wymaga dowozu drogiego paliwa, jak trzeba coś cięższego, czy więcej ludzi przewieźć to można zaprzęgnąć 2 lub 4 konie.

      • 3 0

  • A ja go dziś podziwiałam cały dzień na niebie w Pruszczu jak sobie latał, ale wolę straszę samoloty mają super dźwięk silnika lubię jak latają nad miastem

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    no jo ! - a nic nie stoi napisane ile oni chco za to cacko ?

    • 0 0

  • 350kg tylko? (1)

    to jak powieje, to chyba nieźle rzuca tym samolotem...

    • 1 1

    • Prix

      Oj rzuca!

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    Tak naprawdę to samolot na węgiel. Prąd tylko transmituje anergię. Ale gdyby do ładowania używać wiatraków, to byłoby prawie perpetuum mobile.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jesteśmy w tyle (2)

    Świetnie, widzę, że postęp dokonuje się we wszystkich środkach transportu. W Stanach i Norwegii jeździ mnóstwo Tesli, jeszcze parę lat i branża lotnicza pójdzie też w tym kierunku. Jak widać można. I nie zapominajmy - paliwo za jeden przelot to 20zl.

    • 1 1

    • tak - tesla w podstawowym wyposażeniu to ok 100 tys euro

      samochód dla klasy średniej
      jak Matołusz dofinansuje - ma kosztować 5 stów
      możesz przejechać ok 450 km na jednym ładowaniu w zależności od silnika

      a już widzę elektryczne dżambo dżety wyprodukowane przez państwową fabrykę samolotów w Świdniku

      • 0 0

    • w okolicy Vancouver odbywają się już loty komercyjne z pasażerami samolotem elektrycznym (przerobionym spalinowym). zamierzają zelektryfikowac większość floty do obslugi lokalnych połączeń pasażerskich

      • 0 0

  • Ludzie, nie bojajcie się elektryków

    • 2 1

  • Sport dla milionerów

    Przez 50 lat nic w tym aeroklubie nie zrobili. Pewnie wrota od hangaru dalej nie naprawione.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja