• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polacy i luksus. Pomorskie firmy wśród liderów marek premium

Monika Sołoduszkiewicz
5 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas. Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas.

Zakup dobra luksusowego jest związany z wartością dodaną o charakterze niematerialnym. Może być to przynależność do wyższej klasy społecznej, snobizm czy po prostu przyjemność. Cechy użyteczne mają tu znaczenie drugorzędne, bo towary marek premium kupuje się dla wartości symbolicznych. Te produkty mają być rozpoznawalne, zwracać uwagę albo reprezentować wysoką jakość.



Luksus kojarzy ci się z:

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas. Wartość rynku dóbr luksusowych 2014 roku wyniosła 12,6 mld złotych, co oznaczało wzrost o 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2015 roku odnotowano 13-proc. wzrost, a wartość rynku oszacowano na 14,3 mld złotych. Chociaż główna w tym zasługa imponujących wyników sprzedaży luksusowych samochodów i kosmetyków, to eksperci przekonują, że równie obiecującymi segmentami rynku są biżuteria i zegarki oraz usługi hotelarskie i SPA (na przestrzeni najbliższych trzech lat wzrost w tych gałęziach rynku może wynieść odpowiednio 21 i 35 proc.). Wedle danych KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce osiągnie w 2018 roku poziom 17 mld złotych. Już w tym roku liczba osób zamożnych w Polsce przekroczy 1 milion. Szacuje się, że o dochodach powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie możemy mówić w przypadku 969 tys. osób.

Z grupy 100 subiektywnie wybranych marek, eksperci KPMG wyróżnili 20 polskich firm z różnych segmentów rynku. Wśród marek kojarzonych z luksusem znalazły się m.in. Apart, La Mania, Ochnik, Dr Irena Eris, Emanuel Berg, Vistula, W.Kruk, Kazar, Yes, Wittchen czy gdański Sunreef Yachts.

Respondenci pytani o znajomość polskich marek odzieżowych - luksusowych i premium - wymieniają nazwy Vistula, Bytom, Próchnik oraz La Mania, Solar, Simple czy Patrizia Aryton. W raporcie KPMG uwzględniono, że 78 proc. badanych deklarowało, iż posiada lub posiadało odzież tych marek. Wśród najczęściej wymienianych polskich projektantów znaleźli się: Maciej Zień, Gosia Baczyńska, Paprocki i Brzozowski oraz Ewa Minge. W segmencie marek obuwniczych najbardziej popularne okazały się firmy Gino Rossi, Wittchen, Ochnik, Batycki oraz Kazar.

- Zagraniczne marki premium to w zasadzie marki z wieloletnią tradycją. W Polsce niestety ciągle się uczymy i rozwijamy. Dotyczy to szczególnie branży modowej. Inna jest też świadomość klienta. Na Zachodzie to matka uczy swoją córkę nosić Chanel. Domy mody to wieloletnia tradycja rzemiosła i stylu przekazywana od pokoleń. U nas ta tradycja po wojnie została zniszczona. My dopiero poznajemy, czym są rzemiosło, styl, jakość. Po zachłyśnięciu się konsumpcją i sieciówkami w latach 90. stopniowo zaczynamy dostrzegać inne wartości, takie jak klasyka, produkty lokalne, biznes odpowiedzialny społecznie. Na rynku pojawia się nowe pokolenie, które nie doświadczyło skazy komunizmu i czerpie z najlepszych wartości - czytamy w wypowiedzi dla KPMG Wojciecha Chochołowicza, dyrektora marketingu Gino Rossi.
Już w tym roku liczba osób zamożnych w Polsce przekroczy 1 milion. Szacuje się, że o dochodach powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie możemy mówić w przypadku 969 tys. osób.
Za luksusowe marki kosmetyczne uznaje się te bazujące na naturalnych i organicznych produktach, posiadające spersonalizowaną ofertę albo wyróżniające się innowacyjnością. Na podium znalazła się Dr Irena Eris, jedyna polska firma, która została przyjęta do ekskluzywnego Comité Colbert, założonego przez Jeana-Jacquesa Guerlaina. Klub zrzesza marki, które działają w obszarze promocji idei związanych z luksusem m.in. Boucheron, Cartier, Chanel, Dior, Hermès, Hotel Ritz, Louis Vuitton. Kolejne firmy kosmetyczne wskazane przez badanych to Dermika, Organique, Phenome, Synesis. Co ciekawe zamożni Polacy, dokonując zakupów zegarków wybierają duże, ogólnopolskie sieci salonów takich jak Apart, W.Kruk lub Yes zamiast kameralnych, ekskluzywnych butików czy pracowni zegarmistrzowskich.

Zobacz także: Drogi przedmiot pożądania, czyli luksus wart miliony

Grawerowane inicjały na spinkach do mankietów, monogram haftowany na poszewce marynarki albo ulubione nuty zapachowe w perfumach. Dla konsumentów możliwość uczestniczenia w procesie powstawania produktu ma coraz większe znaczenie, dlatego wśród polskich marek premium nieustannie pojawiają się nowe formy indywidualnych zamówień. Ponadto zamożni i bogaci nabywcy coraz częściej deklarują, że to metka z informacją "Made in Poland" zachęca ich do zakupów.

- Luksus definiuje przede wszystkim poziom życia i zasobność portfela. Dla jednego będzie to wyjście na uroczystą kolację do restauracji raz w roku, dla drugiego koszula od cenionego w świecie mody projektanta, dla jeszcze innego miesięczne wakacje na Bali. Jedno jest pewne, z roku na rok granice przesuwają się, bo też "luksus" jest łatwiej dostępny. W ogromnym stopniu pozwala na to Internet. Potrzeba posiadania zaczyna się dziś właśnie w sieci. Projektanci promują swoje produkty nie tylko na Facebooku. Wiedzą, jak ważna w dzisiejszych czasach jest siła obrazu i prezentują ubrania na Instagramie. Z kolei na Twitterze ogromny potencjał widzą marki samochodowe, które coraz chętniej przeznaczają ogromne budżety na promowanie wpisów w tym serwisie. Poza zwykłą promocją spotykamy się również z informacjami dotyczącymi promocji czy kodów rabatowych. A to przyciąga wzrok wszystkich, bez względu na status społeczny i powoduje, że daną marką interesujemy się bardziej niż kiedykolwiek. Jedno jest pewne, aby zagwarantować sobie przewagę konkurencyjną, producenci dóbr luksusowych muszą korzystać z nowych technologii i być obecni tam, gdzie ich potencjalni klienci. Przemyślane i odpowiednie komunikowanie na stronie internetowej czy za pomocą mediów społecznościowych, może uczynić internet ich głównym kanałem dystrybucji - tłumaczy Daria Maczukin, Account Executive w Personal PR.
Do przodu, ale powoli

Utrzymujący się wzrost siły nabywczej konsumentów powoduje, że rośnie liczba odbiorców dóbr luksusowych. Należy jednak zaznaczyć, że segment ten rozwija się wolniej niż pozostałe, a Polska nie jest szczególnie atrakcyjnym krajem dla światowych marek. Chociaż sprzedaż dóbr luksusowych w internecie stale rośnie, to pozostanie on raczej jednym z kanałów dystrybucji.

- Wyraźnie widać to w poprzednim raporcie KPMG, gdzie podano wartość rynku luksusowej odzieży przypadającą na osobę dorosłą. Wydatki na odzież we Francji to kwota rzędu 174 euro na mieszkańca, a w Polsce tylko 14. Według danych Euromonitora udział polskiego rynku w segmencie tzw. osobistych dóbr luksusowych wynosi tylko 1/3 proc. rynku. Według badań Bain & Company dla włoskiego stowarzyszenia Fondazione Altagamma w roku 2013 obroty na rynku tzw. osobistych dóbr luksusowych wynosiły 217 mld euro, przy czym wartość sprzedaży internetowej wyniosła tylko 12,2 mld euro, czyli około 1/20 rynku. Według ich przewidywań w roku 2020 sprzedaż w tej kategorii wzrośnie do 310 mld euro, a internetowa do 44 mld euro (nie będzie to nawet 1/6 światowego rynku) z tym jednak zastrzeżeniem, że internet ma szczególne znaczenie w przypadku kategorii dodatki oraz ubrania: na 12,2 mld sprzedaży dóbr luksusowych w Internecie 41proc. przypada na dodatki, a 28 proc. na ubrania - pisze dr hab. Tomasz Sikora z SGH, autor publikacji "Zachowania nabywców produktów luksusowych".
KPMG w Polsce od 1990 roku świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz doradztwa biznesowego. W grudniu 2015 roku ukazał się szósty raport KPMG dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce. Ostatnia edycja została poświęcona polskim markom premium i luksusowym. Na potrzeby badania przyjęto, że polska marka to taka, która jest własnością firmy z przewagą kapitału polskiego lub ma polskie korzenie, a jej produkty są wytwarzane na terytorium Polski.W raporcie wykorzystano także dane pochodzące z Euromonitor International, Eurostatu, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Credit Suisse oraz Economist Inteligence Unit. Zobacz także: LPP wynajmuje w Londynie lokal za 675 mln zł

Miejsca

Zobacz także

Opinie (94)

  • 7100 brutto hahaha to niby osoba zamozna ? (2)

    chyba 27100 brutto !

    • 36 5

    • (1)

      Pamietam jak konczac studia tyle zarabialem. To byly dobre czasy

      • 5 2

      • Chyba przed denominacją...

        • 2 1

  • I'm not rich but i live like a millionaire (15)

    podrozuje, zwiedzam miejsca w ktorych nikt z mojego otoczenia nie byl, ciesze sie kazdym dniem, mam kochajaca rodzine i chociaz nie zarabiam duzo i mam hipoteczny na glowie oraz wiecznie zepsute stare auto to i tak wole takie zycie niz to, o ktorym piszecie w trojmiasto deluxe :)

    • 62 8

    • (13)

      Bo nie wiesz jak można przyjemnie żyć, mam auto marki premium 100 metrowe mieszkanie nie pracowałem ponad 3,5 roku zrobiłem sobie przerwę. Do pracy jadę na 4godziny na 10 lub na 14. Auto się nie psuje, jem zdrowo i wysypiam się. Mam lekką nadwyżkę finansową.

      Kiedyś przez 2,5 roku pracowałem na etacie za 1280zł mc i to był mój największy koszmar, wiecznie niewyspany bez chęci do życia jak robot.

      A teraz siłownia 4-6 razy w tygodniu zupełnie inne życie.

      Luksus to nie pieniądze a:

      Wolność, swoboda, wysypianie się, brak stresu związanego z podstawową egzystencją, podróże, nadwyżka finansowa, zdrowie, zdrowe jedzenie, pasje, sport, emocje, rodzina jak ktoś lubi ja akurat wolę auta ;) i motocykle....

      • 27 13

      • wolności nigdy pełnej nie masz (1)

        • 2 0

        • oczywiscie, ograniczasz się sam

          poprzez swoje istnienie

          • 1 0

      • wolność (3)

        wolność to umysł a nie pieniądze...
        dodam że wiem co to przepych i dobrobyt , owszem lubię to ale rzeczy materialne przemijają , wolność to umysł ...
        Masz jakieś jakieś auto według Ciebie Premium - powiedzmy BMW za 100.000 pln , masz mieszkanie za 600.000 pln , nosisz ciuchy od Bossa i Gucci
        Jeździsz na wakacje za 7000 dwa razy w roku , to powiem Tobie tak
        ja mam auto za 400.000 pln (ML AMG) ,i jacht motorowy za 250.000 mam pokaźny dom w dobrej lokalizacji gdzie za meble zapłaciłem 200.000, ciuchy szyje na miarę u dobrego krawca. Wakacje mogę spędzać choć tego nie robię kilka razy w roku za 15.000 pln wyjazd.
        A i tak jest mnóstwo ludzi ode mnie bogatszych , od tych bogatszych są kolejni itd.
        Mam w d*pie pieniądze choć wiem że pomagają w życiu , dąże do tego aby na starość cieszyć się moimi przyjaciółmi ,rodziną , tym co mam w głowie bo cała reszta zostanie tutaj... i nikt mnie nie będzie osądzą po tym ile miałem tylko jaki byłem. Zapamiętaj to sobie BOGACZU ;)
        WOLNOŚĆ TO UMYSŁ !!!
        Pozdrawiam

        • 10 6

        • Niestety Robert ale najwyraźniej pieniędzy w d*pie nie masz i z twojej niespójnej wypowiedzi wynika że ostro fantazjujesz. Ubrania szyjesz na miarę ale już wakacje za15 tyś są dla ciebie luksusem tego samego pokroju.Gdybyś napisał że jest to 15 tyś za dzień brzmiałbyś bardziej wiarygodnie. Ktoś kto sprawia sobie tyle zachodu z ubraniami zdecydowanie przywiazuje uwagę do wyglądu i bycia ocenianym przez innych przez pryzmat posiadania (chyba że jesteś tak pokraczny że nie możesz znaleźć dla siebie ubrań w sklepie). Masz "pokaźny dom" i meble za 200 tyś -kolejna niespójność w przypadku górnej półki.
          Na umeblowanie jednego pomieszczenia w takiej rezydencji można spokojnie wydać 50 tyś, na kuchnię 100 tyś - nie, nie przesadzam chyba że te luksusy kupowaleś w Leroy-Merlin lub innej sieciówce dla milionerów. Nie wdpominasz o wbudowanych rozwiązaniach które ludzie z pieniedzmi bardzo sobie cenią i które kosztują czasem wiecej niż masz meble. Masz jednak rację ze wolność to stan
          umysłu. Dodam że wolność to także wolność słowa.

          • 3 2

        • (1)

          BMW za 100.000 to jakiś używany szmelc ;) Nie noszę gucciego ani Bossa nie zwracam uwagę na marki ubraniowe. Mam dom w mniejszym mieście i mieszkanie w centrum trójmiasta. Na wakacje wyjeżdżam tak często jak mam na to ochotę i wydaję na to różne kwoty.

          MLA nie produkują od jakiegoś czasu i 63 amg nie startował nowy od 400 tys :), zastąpił go GLE, który startuje od 550tys + opcje.

          • 3 4

          • wolność

            Przyjacielu nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi gdyż jesteś bardzo mocno zaślepiony materializmem . Nie ma znaczenia czy masz auto za 100.000 czy milion euro. Jak się rozejrzysz kiedyś dookoła (musisz do tego dorosnąć) to zobaczysz ze świat to ludzie a nie materializm.
            Popatrz na ludzi którzy nie maja tyle kasy co Ty a mimo tego potrafią się śmiać i być szczęśliwi , a do tego nie są egoistami .
            Wybacz mi mój ton bo być może nie powinienem e ten sposób się do Ciebie zwracać ale czuję w Twojej wypowiedzi typowo snobistyczny i samochwalczy ton .
            Wyobraź sobie że ktoś bardzo bliski ktoś kogo kochasz zapada na bardzo ciężką chorobę i leczenie kosztuje majątek, co wybierasz ? ryzyko utraty całego majątku i leczenie tej osoby czy drugi wariant ?
            wiem że to extreme przykład ale to się zdarza , ludzie stają przed takim wyborem.
            Co Ty byś wybrał ???
            ps moje auto kupione kilka lat temu w salonie kosztowało 430 tys pln. dzisiaj jest warte może 50 a może 100 tys. nie ma to dla mnie większego znaczenia .
            Wolność to umysł Bogaczu ;)

            • 7 3

      • gdy ktoś cieszy się, że się wysypia to ok,

        ale gdy ktoś przechwala się tym co ma materialnego, to znaczy, że jest cały czas na etapie niewoli materialnej ( w gruncie rzeczy nie zadowolony z tego co ma),
        no i zarozumialstwa

        • 3 1

      • (1)

        chciałabym zaprzeczyć ale tak właśnie jest, człowiek zamożny nigdzie się nie spieszy i nic nie musi, tylko robi jak ma na to ochotę. Ja zamożna niestety nie jestem, aczkolwiek mam pracę zdalną i wspaniale jest wstawać jak się wyśpisz, pracować tyle ile ma się ochoty danego dnia, i jeśłi o 12:27 jest super słońce wstaje od biurka i idę na rower bo tak. Fantastyczna sprawa. Gdyby tylko jeszcze kasa się już kompletnie sama zarabiała bez mojego udziału hehe.

        • 16 1

        • zamożny...czyli moja kochana sąsiadka, wspaniała pani

          jest b.zamożna !
          wysypia się, nie spieszy się , starcza jej z niewysokiej emerytury na opłaty i nawet skromne jedzenie,
          jest uczynna, życzliwa, nie narzeka,kiedy pielęgnuje ogród, nuci...co bardzo lubię słuchać,
          gdy przy uchylonym oknie pracuję przy komputerze...

          • 15 1

      • (2)

        90 m2 ma moj garaż hahaha

        • 4 4

        • kto się tutaj chwali, prześciga kto ma więcej...pachnie mi to kompleksami....

          • 3 0

        • A mój ma 300m2 i co z tego?

          • 3 1

      • to prawie tak jak bezrobotni )

        Bezrobotni maja widocznie filozofie milionerow ) ... -- '' Luksus to nie pieniądze a:

        Wolność, swoboda, wysypianie się, brak stresu związanego z podstawową egzystencją'' )

        • 18 2

    • Fajnie że jesteś zadowolony ze swojego życia in oby takich ludzi było więcej ale z pewnością nie żyjesz jak milioner bo to oni mają ekskluzywny dostęp do miejsc które są poza zasięgiem innych. Ja tez podróżuję w miejsca, do których ludzie z mojego otoczenia nie zaglądają ale nie widzę w tym nic luksusowego, co najwyżej "off the beaten path"

      • 2 0

  • Mnie kiedys rozbawil pewien sasiad mieszkajacy w tzw. wielkiej plycie '' ) (4)

    Otoz zrobil remont swojego wiekowego mieszkania i chcial sie tym remontem pochwalic bo mowil ze na bogato zrobil )........jakiez bylo moje zdziwienie jak zobaczylem w tzw. duzym pokoju imitacje kominka z bodaj marmuru na ktorym staly dawne bibeloty lecz tam gdzie inni maja naturalne palenisko on wstawil plazme TV ) .......tak wyglada luksusowy kominek w bloku ! . jak widac tworczosc i dazenie do standardu ''premium '' nie zna granic ).

    • 54 6

    • (1)

      Kompleksy haha

      • 4 1

      • ciekawe, że o tym wspomniałeś....

        • 1 1

    • jego dom jego sprawa

      • 13 2

    • To mogło być na bogato. Niektórzy ładują ciężki szmal w wystrój a niestety bez gustu i kiczowato.

      • 17 2

  • (9)

    Ach Ci bogacze,zamożni...
    Powiem Wam tak drodzy czytelnicy. Znam naprawdę mase ludzi i jest tak,że jeden ma np. BMW za 200 tys,ale nigdzie nie wyjeżdza z rodziną nawet na weekend na "głupie" Mazury a drugi ma BMW,15-letnie i jak ma kaprys to jedzie do Berlina ot tak sobie do super restauracji gdzie zostawia 200 euro za pyszne frykasy i śpi w super hotelu. Po prostu używa życia. Więc kto w takim wypadku jest "bogaty,zamożny"???

    • 97 16

    • Podobno bogaty jest ten , kto ma czas dzisiaj (1)

      czyli emeryci

      • 13 1

      • to prawda, bo nic nie musisz

        musi to tylko parobek w polu u pana zasuwać

        • 3 0

    • Paradoksalnie zamozni prowadza skromne i oszczedne zycie kolego! (1)

      na pokaz zyja tzw. nowobogaccy '' a nie zamozni. Prezesi wielu znanych swiatowych koncernow jezdza na rowerze do pracy a wlasciciel Ikei jezdzi starym bodaj 30 letnim volvo . W zamoznosci kolego wcale nie chodzi o pieniadze lecz wielu to trudno pojac. Pozdro.

      • 28 2

      • dokładnie, bo już się wszystkim nacieszyli

        i teraz mogą się cieszyć prostym, spokojnym życiem,
        takie śmieszne koło się zatacza

        • 5 0

    • obaj lub żaden

      w każdym razie każdy na coś innego wydaje pieniądze, a sposób wydatkowania żadnego nie jest ani lepszy ani gorszy

      • 1 0

    • Pieniądz lubi cieszę.
      To co wiesz to hałas.

      • 19 0

    • Bogaci

      to latają nie jeżdżą :)))))

      • 34 1

    • ani jeden, ani drugi.

      zamożny nie wybiera między autem, a wycieczką.
      zamożnego stać na wszystko.

      • 48 3

    • a masz znajomych, którzy jeżdżą innymi autami niż BMW?

      • 38 13

  • Ale gdzie tu marki premium?

    Może poza Sunreef Yachts reszta wymienionych marek to zwykłe sieciówki tylko z większą marżą, dostępne w każdym dużym CH w Trójmieście.

    • 14 0

  • jest ci panie firma Premium na Grabówku ...

    nazywa to się składnica materiałów wtórnych czyli tzw. " Złomowiec " skupują wszelakie dobra z aluminiowymi puszkami po piwie włącznie !..

    • 10 0

  • 7100 brutto to nie jest mało

    Ale czy to już zamożność? Raczej wyższa klasa średnia

    • 10 5

  • Jaki kraj taki luksus. Wymienione marki nie dają powodów do narzekania ale bez przesady. To Polacy są w dalszym ciągu biedni i w ten sposób produkty dobrej stają się synonimem luksusu.

    • 14 0

  • wittchen (5)

    był swego czasu do dostania w biedrze więc chyba nie jakaś specjalnie premium marka

    • 52 4

    • i tak i nie, nie w tym problem (2)

      Adidas czy Nike może sprzedawać wybrane modele za 150pln np. w Daichmann, mimo to nie psuje im to marki, bo zupełnie inne modele przygotowują do butików gdzie ceny za modele zlimitowanych serii to 600-1000pln, czy też zupełnie inne modele przygotowują dla zawodowców dla poszczególnych dyspcyplin będąc liderami na tym rynku

      • 2 4

      • adidas i nike

        to segment popularny. biedronka im nic nie psuje.
        lloyd to premium.
        kielman to luksus.

        • 5 1

      • Ale jaja

        Adidas,Nike.

        • 5 3

    • Ale nie był to cały asortyment tylko wybrane rzeczy , rękawiczki torebki najgorsze modele wiec z tym Witcheen tak nie do końca. To porządne rzeczy a cena jest ok

      • 0 1

    • popatrz na składy zwykłych soków czy napojów w biedrze znanych marek

      a pózniej na składy tych samych soków i marek w mniejszych sklepach to się dowiesz

      • 4 1

  • ludziom myli się pojęcie luksusu i premium (1)

    większość wymienionych polskich marek, może ewentualnie być rozpatrywana w segmencie premium. Sz.Pani Redaktor powinna na to zwrócić uwagę i wyjaśnić czytelnikom.

    • 54 4

    • właśnie to chciałem napisać już po przeczytaniu tytułu.

      a potem dla większości polaków mercedes i bmw to klasa luksusowa, ale volvo z premium nie ma nic wspólnego... :DDD
      a o rollsach i astonach to ledwie co słyszeli.
      a zapytani o luksusowe marki odzieżowe odpowiadają adidas

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane