• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetestowaliśmy najnowsze BMW X5

Michał Jelionek
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe BMW X5 Nowe BMW X5

Nowe BMW X5 oficjalnie zadebiutowało na trójmiejskim rynku pod koniec listopada. Teraz mieliśmy okazję przyjrzeć się flagowemu SUV-owi spod znaku biało-niebieskiej szachownicy z bliska.



X5 to jeden z kluczowych modeli w szerokiej gamie bawarskiego producenta. To bestseller, który pokochały rzesze kierowców na całym świecie. Najlepszym tego dowodem są liczby. Od momentu debiutu premierowej odsłony niemieckiego SUV-a w 1999 roku BMW sprzedało ponad 2,2 mln egzemplarzy X5. Jesteśmy przekonani, że czwarta generacja, która w nomenklaturze BMW otrzymała kod fabryczny G05 (zastępuje F15), znacznie podbije te statystyki.

  • Najbardziej charakterystycznym elementem w wyglądzie nowego BMW X5 jest sporych rozmiarów grill.
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
Zacznijmy od faktu, że najnowsze X5 względem swojego poprzednika urosło. SUV jest teraz dłuższy o 36 mm (mierzy 4922 mm), szerszy o 66 mm (2004 mm) i wyższy o 19 mm (1745 mm). Rozstaw osi został zwiększony o 42 mm (2975 mm). Auto zostało zbudowane na platformie BMW Cluster Architecture (CLAR), którą wcześniej wykorzystano m.in. w Serii 7.

Zdecydowanie najbardziej rozpoznawalnym elementem wyglądu zewnętrznego nowej X5 jest podwójny grill. Maskownica chłodnicy, czyli tzw. nerki są po prostu ogromne, ale jak dobrze wiemy, to jeszcze nie jest szczyt możliwości bawarskich projektantów (czytaj: BMW X7). I tak naprawdę zestawiając obok siebie najnowsze X5 z poprzednikiem - wbrew pozorom nie jest łatwo oba auta odróżnić. Naszym zdaniem auto wygląda atrakcyjnie, ale czy atrakcyjniej od trzeciej generacji? Kwestia gustu.

Nowe BMW X5 względem swojego poprzednika nieznacznie urosło. Nowe BMW X5 względem swojego poprzednika nieznacznie urosło.
Sylwetka pozostała bez zmian, styliści dorzucili od siebie kilka nowości. W pasie przednim okrągłe światła przeciwgielne zostały zastąpione płaskimi, podłużnymi. Oczywiście przestylizowano także zderzak i reflektory.

Standardowo BMW X5 wyposażone jest w reflektory diodowe. Opcjonalnie, przy dopłacie 7300 zł, można zamówić światła laserowe z diodowymi reflektorami adaptacyjnymi. W tej technologii zasięg nieoślepiających świateł drogowych zwiększa się do 500 metrów.

Warto dodać, że do auta przy odpowiedniej dopłacie (około 5 tys. zł) można domówić aż 22-calowe obręcze kół.

  • Projektanci przestylizowali także tył nowego X5.
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
Interesująco prezentuje się tył nowego X5. Styliści spłaszczyli nieco światła LED, zastosowali także bardziej agresywne przetłoczenia w dzielonej klapie, która otwiera się na dwa sposoby. Warto podkreślić, że w najnowszej generacji w pełni automatycznie otwiera się zarówno górna, jak i dolna pokrywa (w F15 automatycznie otwierała się tylko górna klapa).

Wedle własnych preferencji można skonfigurować m.in. wysokość otwierania się górnej klapy oraz czy obie pokrywy mają otwierać się jednocześnie. Oczywiście przy pneumatycznym zawieszeniu (dopłata 6437 zł), można również obniżyć lub podnieść próg załadunku. To taki ukłon w kierunku osób, które bardzo często korzystają z bagażnika. A ten ma pojemność 650 litrów i 1860 litrów po złożeniu kanapy w drugim rzędzie. Warto dodać, że istnieje możliwość zamówienia trzeciego rzędu siedzeń.


  • Naszpikowane nowinkami technologicznymi wnętrze.
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
Zaglądamy do naszpikowanego nowinkami technologicznymi wnętrza. W pierwszej kolejności w oczy rzucają się dwa potężne, ponad 12-calowe ekrany - pierwszy pełni funkcję zegarów, a drugi odpowiada za multimedia. Szczególne wrażenie robi BMW Live Cockpit Professional, czyli cyfrowe zegary za kierownicą. Z początku obsługa nie jest intuicyjna. Opcji i możliwości personalizacji jest tak dużo, że trzeba się po prostu tej intuicji nauczyć.

Multimediami można sterować na kilka sposobów: przyciskami na kierownicy, kontrolerem iDrive, palcem na ekranie dotykowym czy za pomocą głosu i gestów. Bardzo efektownie prezentuje się konsola środkowa ze wspomnianym już kontrolerem iDrive o kryształowej strukturze.

Na liście wyposażenia opcjonalnego znaleźć można m.in. 20-głośnikowy system audio Bowers & Wilkins, podgrzewane podłokietniki i uchwyty na kubki w konsoli środkowej, panoramiczny dach czy czterostrefową klimatyzację.

A co z przestronnością kabiny? W pierwszym rzędzie jest wystarczająco dużo miejsca. Niestety, jak na auto z prawie 3-metrowym rozstawem osi, miejsca na nogi dla pasażerów drugiego rzędu nie ma zbyt wiele. Nowością, a zarazem ciekawym udogodnieniem dla osób, które zasiądą na tylnej kanapie, są gniazda USB typu C zainstalowane z tyłu w przednich fotelach.

  • Efektowna konsola środkowa z "kryształowym" kontrolerem iDrive.
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
  • Nowe BMW X5
Oczywiście klasa premium ma to do siebie, że reprezentujące ją samochody muszą po prostu od kół po sam dach być naszpikowane systemami wspomagającymi kierowcę. Lista asystentów podnoszących bezpieczeństwo w BMW X5 jest naprawdę długa. To m.in. aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, asystent kierowania i pasa ruchu, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu i przed zjechaniem z pasa ruchu, asystent zmiany pasa ruchu, asystent pasa ruchu z ochroną przed kolizją boczną i asystentem omijania, ostrzeganie przed ruchem poprzecznym, ostrzeganie przed pierwszeństwem przejazdu i przed jazdą pod prąd.

Nowością jest asystent zatrzymania awaryjnego, który bezpiecznie zatrzyma pojazd, gdy kierowca zasłabnie. Ciekawym rozwiązaniem jest także asystent cofania, który zapamiętuje około 50-metrowy odcinek przejechany do przodu i bez ingerencji kierowcy potrafi pokonać go również cofając.

Nowe BMW X5 Nowe BMW X5
Pod maskę testowanego przez nas egzemplarza trafił silnik M50d, czyli sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 3 litrów i mocy 400 KM (760 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Bardzo żwawy silnik został zestrojony z bardzo precyzyjną i szybką, 8-stopniową skrzynią Steptronic. Osiągi? X5 do "setki" przyspiesza w 5,2 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. I rzeczywiście, pod stopą czuć tę moc. To piekielnie szybki samochód.

Co do prowadzenia X5 - niemiecki SUV został wyposażony w zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który m.in. skręca tylne koła. Taki zabieg służy efektywniejszemu pokonywaniu zakrętów, głównie przy większych prędkościach.

Nowe BMW X5 Nowe BMW X5
Dla osób, które planują i w końcu zdecydują się wjechać BMW X5 w nieco bardziej wymagający teren przygotowano pakiet xOffroad. W jego skład wchodzą: wspomniane już pneumatyczne zawieszenie zwiększające prześwit o 4 cm (standardowy wynosi 21,5 cm), elektrycznie sterowana blokada tylnego dyferencjału, programy offroadowe czy osłony podwozia. Dodajmy, że kąt natarcia wynosi 25,2 stopnia, kąt zejścia 22,3 stopnia, kąt rampowy to 20,2 stopnia, natomiast głębokość brodzenia oscyluje w granicach 50 cm.

Cennik nowego BMW X5 startuje od kwoty 330 800 zł (xDrive 30d). Testowany przez nas egzemplarz został bogato skonfigurowany, a jego cena to 570 tys. zł.

Samochodu do testów użyczył dealer BMW Zdunek.

Miejsca

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko Dodge RAM - idealne autko na drobne zakupy na dzielni czy podwiezienie dziecka do przedszkola.

    • 8 8

  • Miałem dwie generacje x5 (7)

    Nowe z salonu E53 3.0d, potem nowe E70 3.0sd - auta jeździły świetnie, były dobrze spasowane, nie paliły dużo jak na swoje gabaryty, ale z generacji na generację stawały się coraz bardziej delikatne - nie tandetne, ale delikatniejsze. Zastanawiałem się nad F15 ale po jeździe próbnej zrezygnowałem i kupiłem Toyotę Land Cruiser J150 2,8 d-4d. I to była przepaść jeśli chodzi o możliwości poza asfaltem - ten samochód w stosunku do BMW jest jak ciągnik rolniczy, w pozytywnym tego słowa znaczeniu (fakt silnik jest o wiele mniej dynamiczny od BMW, zawieszenie jest bardziej miękkie, skrzynia nie działa tak jak w x5) ale to auto jest jak czołg - na dobrych oponach wjeżdża tam gdzie X5 lub Q7 nawet nie ma sensu próbować, ciąga przyczepy, nie psuje się wcale (czego o e70 nie mogę powiedzieć...)

    • 13 3

    • jak mieszkasz na wsi to faktycznie kup sobie traktor (3)

      f15 czy inne x5 to auto miejskie, wiec po co zaklinać rzeczywistość

      • 2 4

      • Odpowiesz sobie na to (2)

        gdy będziesz chciał holować autem coś cięższego - jacht, lawetę lub inne auto....

        • 5 0

        • Od tego to mam pana Jasia i jego elteciaka.

          • 0 2

        • bronę, rozsiewacz...

          • 4 0

    • ...a potem wyjechałem nimi z garażu i... czar prysnął.

      • 0 0

    • Współczuję Ci, że tak długo męczyłeś się z drganiami w kabinie

      i tym donośnym czytaj głośnym dźwiękiem silnika. Jak na klasę premium to słabo było - od wersji F15 powoli się zmienia i mam nadzieję, że z modelem G05 poszli po rozum do głowy w Bawarii

      • 0 0

    • Jak ktoś potrzebuje jeździć po błocie to Land Cruiser jest lepszy.

      Z tym się zgadzam ale większość ludzi kupuje takie auta bo chcą poczuć się bezpiecznie i być wyjątkowym. A przyznasz, że Toyota przy BMW wygląda jak stodoła przy pałacyku.

      • 2 4

  • Ale tak konsola środkowa z "kryształem" jest mega obciachowa :) (1)

    Takie samochody powiny mieć klasę.

    • 15 2

    • równają poziomem do ich właścicieli.

      • 4 0

  • no i po co komu takie auto ?

    to tylko maszynka do wyciągania pieniędzy od tych co muszą się dowartościować kupując coś tak beznadziejnego

    • 12 5

  • Kiedyś wypożyczyłem w Gdańsku BMW X1 (4)

    Do dziś pamiętam pełne zdumienia spojrzenia pieszych i rowerzystów, których przepuszczałem na przejściach i przejazdach (zgodnie z przepisami). Widać nie spodziewali się tego po kierowcy BMW. Trochę mnie to zniechęciło do tej marki. Także marny promień skrętu X1, ale to już inna historia.

    • 16 6

    • Czemu minusujesz? (1)

      Czy każdy musi pragnąć posiadać samochód dla nowobogackich buraków?

      • 1 4

      • Brawo Ty

        Zaliczanie innego uczestnika ruchu do grona „buraków” na podstawie marki użytkowanego auta jest smutne.

        • 0 0

    • Miałem podobnie (1)

      Dostałem kiedyś do wypróbowania Alpinę B7. Myślałem, że ludzie się pozabijają, bo oprócz tego, że auto robi wrażenie to własnie przepuszczałem ludzi i używałem kierunkowskazów!
      Do dziś sie zastanawiam co bardziej szokowało ludzi, auto czy kierunkowskazy :D

      • 5 1

      • Wspaniała historia

        Jak wygląda reakcja zaskoczonego uczestnika ruchu na włączony kierunkowskaz? Pokazuje coś, mówi, woła?
        Uprzedzenia wobec tej marki przybierają czasami groteskowe formy...

        • 0 0

  • (6)

    I pierwsza wymiana oleju po 30tys km. 3 lata i silnik do śmieci.

    • 8 2

    • (2)

      Ja miałem X5 z 2013 roku od nowości, wymiana oleju co 30 000, jak miał 200 000 na budziku wystawiłem i sprzedałem, żadnych problemów.

      • 0 3

      • obejrzyj film Micha.

        • 3 2

      • A potem się obudziłeś i odłożyłeś żelaźniaki do szuflady...

        • 2 0

    • (2)

      A kto komu każe czekać do 30.000? Wystarczy zajechać do serwisu i wymienić nawet po 8000.

      • 1 0

      • (1)

        BMW tak nakazuje.

        • 0 3

        • To są minimalne wymagania. Ja wymieniam co roku, przy przebiegu ok 15000, nie kasując wskazań przeglądu.

          • 1 0

  • (3)

    U Niemców 75tys, a u nas 330tys

    • 5 2

    • (2)

      Dokładnie. 37 pensji magazyniera z Bielefeldu. No a u nas...

      • 5 0

      • (1)

        A u nas ok. 80-90 pensji analogicznego magazyniera. Obaj nie mają szans na taki samochód.

        • 5 0

        • Szansę mają pod warunkiem że zrezygnmują z kupna mieszkania na rzecz tego auta, ale kto jest tak głupi.

          • 4 1

  • brzydki.

    • 6 4

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • ta atrapa chłodnicy jakaś taka za malutka...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja