- 1 Kreacje z gdyńskiego czerwonego dywanu (51 opinii)
- 2 Wyjątkowo mocna Klasa S w Gdyni (107 opinii)
Nowe Audi A8 zostało subtelnie odświeżone
Czwarta generacja flagowej limuzyny ze stajni Audi przeszła właśnie kurację odmładzającą. W najnowszym A8 zastosowano kilka kosmetycznych zmian stylistycznych, a także wdrożono unowocześnione rozwiązania technologiczne. Bez zmian pozostała oferta silnikowa - co istotne, zachowało się czterolitrowe V8. Cennik luksusowego sedana startuje od 442 tys. zł. Za wydłużoną wersję trzeba dopłacić 20 tys. zł.
Zacznijmy od stylistyki, która zmieniła się dość subtelnie. Niemcy nie lubią radykalnych zmian, i to doskonale widać w odświeżonym A8. Najwięcej poprawek zastosowano w pasie przednim. Projektanci z Ingolstadt przemodelowali osłonę chłodnicy Singleframe, która jest teraz szersza, a jej grill zdobi chromowana rama rozszerzająca się ku górze. Samo wypełnienie atrapy chłodnicy nie do końca mi się spodobało, z bliska wygląda dość tandetnie, ale to kwestia gustu. Delikatnie zmieniono także atrapy bocznych wlotów powietrza, które ustawiono bardziej pionowo.
Nowe są diodowe, kątowe reflektory w technologii Digital Matrix LED. Każdy składa się z około 1,3 mln mikroluster, które mają umożliwić precyzyjne sterowanie oświetleniem.
W tylnej części zmiany są jeszcze mniej widoczne. Zainstalowano cyfrowe światła OLED, które są standardem w każdej wersji wyposażenia. Oprócz dynamicznych kierunkowskazów oraz powitalnych i pożegnalnych sekwencji światła OLED we współpracy z systemem wsparcia kierowcy oferują także funkcję identyfikacji zbliżającego się obiektu: wszystkie segmenty OLED zostają aktywowane, jeżeli w odległości do 2 m od zaparkowanego A8 pojawi się inny pojazd.
Podczas zakupu klienci będą wybierać między jednym z dwóch (a w przypadku S8 nawet trzech) wzorów świetlnych.
Czytaj także:
Nowy Mercedes-Benz Klasy S - motoryzacyjny majstersztyk
Odświeżone Audi A8 daje klientom jeszcze większe możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego limuzyny. Wszystko za sprawą pakietu "chrom" i - po raz pierwszy w A8 - pakietu S line. Ten drugi nadaje pasowi przedniemu bardziej charakternego wyglądu, jeszcze bardziej odróżniającego go od modelu bazowego.
Konfigurator A8 został wzbogacony o cztery nowe lakiery metaliczne (zieleń district, błękit firmament, szarość Manhattan i błękit ultra) i pięć matowych (szarość daytona, srebro floret, zieleń district, szarość terra i biel glacier).
Trójmiejskie salony motoryzacyjne
Audi A8 mierzy 5,19 m długości (rozstaw osi mierzy równe 3 m), 1,95 m szerokości i 1,47 m wysokości. Karoseria A8 składa się w 58 proc. z aluminium.
Przedział pasażerski zbudowano z formowanych na gorąco komponentów stalowych i uzupełnionych panelem tylnym wykonanym z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym, charakteryzującym się bardzo wysoką wytrzymałością i wyjątkowo odpornym na siły skrętne.
Zaglądamy do wnętrza A8. Nad wykończeniem kabiny nie ma sensu się rozpisywać. To wzór. Zresztą Audi od lat słynie z bardzo wysokiej jakości, a w A8 czuć to jeszcze bardziej.
Robiący wrażenie kokpit składa się z trzech sporych ekranów - dwa z nich znajdują się w kolumnie centralnej i odpowiadają za multimedia (10,1 cala i 8,6 cala), natomiast trzeci umiejscowiony jest przed oczami kierowcy i pełni funkcję wirtualnych zegarów (Audi virtual cockpit). Opcjonalnie można domówić dwa ekrany Full HD dla pasażerów tylnego rzędu, przymocowane do zagłówków przednich foteli (testowany egzemplarz nie został w nie wyposażony). Dodatkowe ekrany wyświetlają zawartość urządzeń przenośnych, posiadają także funkcję odbioru streamingu audio i video, np. ze znanych platform.
Dodajmy, że A8 zostało seryjnie wyposażone w nawigację MMI Navigation plus, która bazuje na modułowej platformie MIB3 trzeciej generacji.
Jak wspomniałem na wstępie - nie zmieniła się gama oferowanych silników. Wciąż dostępny jest ośmiocylindrowy motor TFSI o pojemności 4 litrów, który niestety nie trafił pod maskę testowanego egzemplarza. Musiałem zadowolić się trzylitrowym V6 diesla o mocy 286 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Duży moment robi różnicę. Przekazywany jest na wszystkie koła (napęd quattro), natomiast silnik został zestrojony z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic.
Ta ponad dwutonowa limuzyna z bazowym silnikiem do "setki" rozpędza się w 5,9 sekundy, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Średnie spalanie w cyklu mieszanym oscylowało w granicach 9,5-10 l na 100 km.
Audi A8 oferuje w sumie aż 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich są elementami wyposażenia standardowego. Funkcje zostały podzielone na trzy grupy: Park, City i Tour. Topowy pakiet Plus oferuje zbiór wszystkich trzech. Czymś, co z pewnością wyróżnia ten pakiet, jest asystent parkowania zdalnego. Może on automatycznie pokierować A8 i wprowadzić je na równoległe do drogi miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowca nie musi nawet siedzieć w pojeździe.
City obejmuje m.in. asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360 stopni, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w przypadku kolizji.
Pakiet Tour jest wyjątkowo wszechstronny. Jego centralnym elementem jest adaptacyjny asystent jazdy, który dostosowuje wzdłużne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w całym zakresie prędkości.
Cennik odświeżonego Audi A8 startuje od kwoty 442 tys. zł (za dłuższą wersję A8L trzeba dopłacić 20 tys. zł). Testowany egzemplarz w wersji 50 TDI został wyceniony na kwotę 570 tys. zł.
Samochód do jazd testowych przekazała firma Audi City Gdańsk. To nowy, kameralny obiekt należący do firmy Plichta, który mieści się w nowoczesnym biurowcu w Oliwie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-18 09:54
Dresy są w zestawie? - czy jako wyposażenie dodatkowo płatne? (1)
Jak bardzo trzeba obniżyć swoje IQ, żeby go kupić? Czy opcja z kierunkowskazami w ogóle będzie w sprzedaży? Szkolenie "jak się zachowywać jak cham na drodze" też jest oferowane na miejscu?
- 3 5
-
2022-03-18 13:03
Ten komentarz mowi wiele, ale wylacznie tylko o tobie. Jakie trzeba miec kompleksy, zeby "wys*ac" taki komentarz. Znaczek Audi to chyba twoj zapalnik?
- 3 0
-
2022-03-15 19:01
Reprezentacyjny itp (1)
zwłaszcza na trasy. Na miasto tak sobie
- 12 3
-
2022-03-16 15:10
szmelc jakich mało za taczkę kasy
- 2 0
-
2022-03-15 13:09
Nuda (3)
Od 30 lat to samo, tylko zmiana wyposazenia i lamp
- 39 10
-
2022-03-15 13:24
Xd co? Dlatego sa różne wersje marek
- 3 9
-
2022-03-15 19:11
A co mają zrobić, co robi twoja ulubiona dacia?
- 3 4
-
2022-03-15 20:46
Polski Fiat,Polonez,Tarpan,Syrena,Jelcz,Star,Żuk,Nysa
wszystkie obecnie w wersji Stealth
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.