wiadomości - Moda & Uroda

stat

Luksusowe samochody, sztuka i ubrania. Co kupują zamożni Polacy?

Blisko 88 proc. bogatych Polaków podkreśliło, że dobra i produkty luksusowe pomagają im budować profesjonalny wizerunek.
Blisko 88 proc. bogatych Polaków podkreśliło, że dobra i produkty luksusowe pomagają im budować profesjonalny wizerunek. Fotolia/olly

Rzeczy luksusowe to takie, które cechują się wysoką jakością wykonania, niebagatelną ceną, bywają unikatowe i często występują w limitowanych seriach. Niezmiennie stają się obiektami pożądania wciąż nowych konsumentów, których z roku na rok jest w Polsce coraz więcej. Za nami siódma już edycja raportu KPMG, badającego preferencje Polaków w obrębie rynku produktów i usług premium. Postanowiliśmy sprawdzić, co z niego wynika.



Czym się kierujesz kupując dobra luksusowe?

najważniejsza jest unikalność produktu

6%

kluczowe znaczenie ma wysoka jakość

58%

walory estetyczne są na pierwszym miejscu

13%

tradycja i prestiż marki są dla mnie ważne

10%

liczy się opinia i rekomendacje osób trzecich

4%

traktuję je jako inwestycję

9%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 572
Na dobra i usługi luksusowe w 2016 roku Polacy wydali łącznie 16,4 mld złotych, co oznacza 15-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wedle prognoz KPMG i Euromonitor International wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w ciągu kolejnych czterech lat wzrośnie aż o 27 proc., osiągając pułap blisko 21 mld złotych. W kategorii odzież i dodatki w latach 2016-2020 można liczyć na 28-proc. wzrost. Wedle szacunkowych danych w segmencie kosmetyków i perfum wyniesie on nawet 47 proc. Chociaż największy udział w rynku dóbr luksusowych w Polsce mają obecnie samochody - jego wartość wynosi 8,5 mld złotych - to sektor odzieży i dodatków plasuje się na drugim miejscu z wartością na poziomie 2,2 mld złotych.

W 2016 roku grupa zamożnych i bogatych Polaków miała powiększyć się o blisko 55 tys. nowych osób i przekroczyć milion. Co więcej, eksperci zwracają uwagę, że stały wzrost dochodów Polaków i rosnące potrzeby klasy średniej sprawią, że ten trend się utrzyma, a w ciągu kolejnych trzech lat liczba zamożnych i bogatych wzrośnie o kolejne 30 proc. Ich dochód netto w 2019 roku wyniesie około 220 mld złotych.

Szacuje się, że liczba najzamożniejszych Polaków tzw. HNWI (High Net Worth Individuals), czyli osób posiadających płynne aktywa o wartości powyżej 1 mln dolarów wynosi ponad 41 tysięcy. W Polsce 1 na 100 osób zalicza się do grupy HNWI, w Szwajcarii, co dziesiąta. Ankietowanych na potrzeby badania podzielono na trzy kategorie - zamożni, czyli o dochodach netto w przedziale 7,1-10 tys. złotych; bardzo zamożni zarabiający między 10 a 20 tys. złotych i bogaci, uzyskujący dochód powyżej 20 tys. złotych.

- Choć na rynku trójmiejskim nie mamy wielu reprezentantów grupy najzamożniejszych mieszkańców Polski, którzy zapewniają stały dopływ gotówki w segmencie dóbr luksusowych, to dla branży modowej największe znaczenie mają osoby, które dopiero przekraczają próg określonych w tej klasie dochodów. To one czują potrzebę ugruntowania swojej pozycji przez zasilanie budżetów butików multibrandowych z branży premium i budowanie swojego wizerunku w oparciu o produkty, na które je stać. I na tę grupę można liczyć w branży mody trójmiejskiej - mówi Marianna Kupść z A STUDIO Agencja Kreatywna. I dodaje:

- Warto zastanowić się natomiast, co czyni produkt luksusowym? Obok takich wartości jak tradycja, czy znacząca pozycja na rynku światowym (czym pochwalić się mogą właściwie tylko marki zagraniczne), najbardziej liczy się "customer experience", czyli tzw. doświadczanie zakupów. I tu znowu pojawia się szansa dla trójmiejskich butików, które oprócz bogatej oferty mogą zapewnić doznania luksusu w postaci profesjonalnej konsultacji, designerskiego wystroju wnętrz, poczęstunku szampanem czy innych zabiegów, które urozmaicą zakupy. Wszystko wskazuje na to, że mimo trudnego zaplecza polityczno-gospodarczego, które spowolniło rozwój branży modowej na całym świecie, w Trójmieście zamiłowanie do mody z górnej półki będzie sukcesywnie rosło, co przyczyni się do zwiększenia dostępności produktów premium dla mieszkańców metropolii.

Czytaj także: Polacy i luksus. Pomorskie firmy wśród liderów marek premium

W grupie ankietowanych o zarobkach przekraczających 20 tys. złotych aż 97 proc. deklarowało, że nabywa dobra luksusowe. Respondenci biorący dział w badaniu, wśród cech wyróżniających produkty luksusowe najczęściej wskazują wysoką jakość, niezawodność i dobre wzornictwo. Blisko trzy czwarte badanych podkreśla, że kupując dobra luksusowe kieruje się przede wszystkim walorami estetycznymi. Dla co trzeciej osoby kluczowym czynnikiem jest unikalność, a 30 proc. uzależnia decyzję od rekomendacji osób trzecich. Blisko 88 proc. bogatych Polaków jest zdania, że dobra i produkty luksusowe pomagają im budować profesjonalny wizerunek.

- Odzież od projektantów bardzo drogich marek wyróżnia się przede wszystkim limitowaną liczbą, daje poczucie posiadania produktu przeznaczonego dla bardzo wąskiej grupy. To poprzez odzież można się na co dzień wyróżnić z tłumu, zwrócić na siebie uwagę. Spośród wszystkich dóbr luksusowych ubrania kupuje się stosunkowo często, więc ich nabywanie może być formą rozrywki, dowartościowania czy też rekompensaty za ciężką pracę, włożoną w to, by na te produkty zarobić. Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce stale rośnie, a co za tym idzie, producenci dóbr luksusowych mają powody do radości, bo wartość tego sektora rynku stale się zwiększa. Chociaż mocno odstajemy pod tym względem od takich krajów jak Francja, Anglia czy Niemcy, jednak tendencja jest rosnąca, co dobrze świadczy o portfelach Polaków - podkreśla Aleksandra Berezecka, dyrektor ds. projektów i marketingu w agencji reklamowej zjednoczenie.com.
Respondenci o dochodach przekraczających 20 tys. złotych miesięcznie uznali, że o luksusowej sukience możemy mówić wydając kwotę minimum 2,3 tys. złotych, w przypadku torebki od 3,1 tys. złotych, a ceny butów z wyższej półki rozpoczynają się od 1,4 tys. złotych. Mężczyźni wskazywali, że za dobrej klasy garnitur są gotowi zapłacić od 4,3 tys. złotych, koszt ekskluzywnego zegarka to minimum 6,1 tys. złotych, a butów 3,1 tys. złotych. Chociaż udział segmentu odzieży i dodatków na rynku dóbr luksusowych stale wzrasta, to stanowi on tylko 5,5 proc. całego rynku odzieżowego w Polsce. Dla porównania we Francji jest to 23 proc., a we Włoszech 21 proc.

- W Polsce zaledwie 3 proc. podatników jest uznawanych za osoby zamożne i bogate. Żeby znaleźć się w takim gronie należy osiągać minimalny dochód wysokości 7,1 tysięcy złotych brutto. Analiza kategorii, którą można uznać za najbardziej codzienną, czyli odzież i dodatki wypada dość zaskakująco. Przy założeniu, że ankietowany deklaruje, że kupuje luksusową sukienkę za 2 tys. złotych, w moim odczuciu jest to zamożność nieco na wyrost - zauważa Aleksandra Berezecka.
Chociaż rynek dóbr kolekcjonerskich charakteryzuje się niewielką płynnością i wymaga cierpliwości, bo nie sposób przewidzieć, kiedy nastąpi jego dynamiczny wzrost, to cieszy się dużą popularnością wśród bogatych i zamożnych ankietowanych. Rynek luksusowej biżuterii jest obecnie trzykrotnie większy niż rynek luksusowych zegarków. Odwrotnie niż w Szwajcarii i Chinach, gdzie wydatki na czasomierze znacznie przekraczają te na biżuterię. Wedle prognoz, w ciągu najbliższych czterech lat segment biżuterii i zegarków pozostanie najszybciej rosnącym na rynku - ze średnim rocznym wskaźnikiem wzrostu wynoszącym 10 proc.

Równie obiecującymi segmentami tego rynku są luksusowe samochody, alkohole i artykuły piśmiennicze. Rynek ekskluzywnych zegarków i biżuterii wciąż jest postrzegany przez respondentów jako dobra lokata kapitału i rodzaj inwestycji alternatywnych. Najpopularniejszym sposobem inwestowania nadal jest kupowanie akcji i lokat bankowych. Zaledwie 3 proc. respondentów inwestuje w stare samochody. Coraz więcej zamożnych i bogatych konsumentów skłania się ku inwestycji w rynek dzieł sztuki - aż 35 proc. zamożnych Polaków inwestuje w sztukę lub planuje to zrobić.

Czytaj także: W Trójmieście sprzedano polski obraz za prawie milion złotych

KPMG w Polsce od 1990 roku świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz doradztwa biznesowego. W raporcie wykorzystano m.in. dane firmy Euromonitor International, Eurostatu, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Credit Suisse i Economist Inteligence Unit.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (185)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Najnowsze artykuły

wydarzenia