• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Luksus czy fanaberia? Torebki w cenie samochodów

Monika Sołoduszkiewicz
20 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kampania domu mody Dior, jesień-zima 2014/2015. Kampania domu mody Dior, jesień-zima 2014/2015.

Trendy w modzie zmieniają się szybko, dynamicznie, co sezon. Chociaż świat mody co kilka miesięcy zaskakuje nas czymś nowym, to istnieją rzeczy ponadczasowe, klasyczne i nieśmiertelne. Należą do nich kultowe torebki, tzw. it bags. Modele 2.55 Chanel, Birkin Hermes czy City Bag Balenciaga. Potrafią kosztować nawet do kilkuset tysięcy dolarów, są zaprojektowane tak, by służyć przez całe lata. Przekazywane z pokolenia na pokolenie, nie tylko urastają do rangi legend, ale też mogą okazać się dobrą inwestycją kapitału.



It bag to twoim zdaniem:

Fenomen najbardziej pożądanych modeli torebek na świecie polega na tym, że łączą w sobie dwie idee: są uniwersalne i zawsze na czasie. Mają klasyczne, eleganckie kształty, a jedynie ich wzory, faktura skóry i kolor podlegają sezonowym modyfikacjom. Chociaż historia it bag sięga niemal sześćdziesięciu lat wstecz, to prawdziwy szał na kultowe torebki rozpoczął się w latach 90. Epoka minimalizmu w modzie sprawiła, że przemysł oryginalnych dodatków rozwijał się w zastraszającym tempie.

- O tym, że torebka staje się it bag decyduje ponadczasowa funkcjonalność. Zauważmy, że nie mówimy tu o jednym, jedynym modelu, a co najmniej kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu na przestrzeni wielu lat. Torebka musi idealnie pasować do osobowości noszącej ją kobiety, dlatego każda z nas inaczej myśli o kultowych modelach i w końcu z własnych powodów wybiera swoją wymarzoną it bag - mówi Grażyna Paturalska, stylistka, projektantka i specjalista ds. wizerunku.

  • Hermes, model Birkin, od 12 tys. dolarów.
  • Dior, model Lady Dior, od 4 tys. dolarów.
  • Celine, model Luggage, od 2000 euro.
  • Hermes, model Kelly, od 9 tys. dolarów.
  • Mulberry, model Alexa, od 1450 euro.
  • Gucci, model Boston, od 1600 euro.
  • Fendi, model Baguette, od 2000 dolarów.
  • Celine, model Tie, od 2000 euro.
  • Louis Vuitton, model Speedy, od 2850 dolarów.
  • Louis Vuitton, model Neverfull, od 1350 dolarów.
  • Celine, model Luggage, od 2000 euro.
  • Michael Kors, model Jet Set, od 300 dolarów.
Jednym z pierwszych modeli it bag jest torebka 2.55 Chanel. Pojawiła się w 1955 roku (stąd jej nazwa) i stała się projektem ponadczasowym, który do dziś jest kopiowany przez sieciówki na całym świecie. Bywała już słomkowa, wzorzysta i zamszowa. W każdym sezonie przybiera nowe barwy. W przeciwieństwie do torebek Hermesa nie jest produkowana ręcznie. Klasyczny model 2.55 wyróżnia pikowana skóra, prostokątne zapięcie, czerwono-brązowa podszewka i łańcuszek zamiast rączek. Znane na całym świecie zapięcie w kształcie połączonych literek C i łańcuszek przeplatany skórą, to pomysły Karla Lagerfelda z 1980 roku.

Model "sac a depreches" pojawił się w sklepach już w latach 30., jednak swoją popularność i nazwę zawdzięcza księżnej Grace Kelly, która na fotografiach z 1956 roku torebką od Hermesa starała się ukryć zaawansowaną ciążę. Klasyczna torebka Kelly jest dziś prawdziwym rarytasem. Elegancki trapezowy kształt, szwy w podwójnych rzędach, podłużne, złote zapięcie i charakterystyczna rączka. Po najnowsze wzory tworzą się kolejki oczekujących. Proces produkcyjny trwa przeszło 18 godzin, a torebki od początku do końca są wykonywane przez jedną osobę. Każdą z nich wyróżnia 2600 ręcznie przeszytych szwów oraz stempel z datą produkcji i nazwiskiem rzemieślnika.

- It bag to fenomen świata mody, który został marketingowo odkryty! Kobiety kochają modę, ale wcale nie mniej niż... praktyczność użytkowania. Zmiany w kultowych modelach to nowy sposób patrzenia na trendy. Decydują o tym kolor i faktura, bo one muszą być na czasie. Ale co do formy, to powinna pozostać doskonała, uniwersalna, ponadczasowa. I dlatego myślę, że w dużym uproszczeniu można powiedzieć, że klasyka zawsze będzie na czasie. Jest to w pewnym sensie antidotum na brak stylu lub panoszącą się coraz szerzej modę na "bylejakość" w każdej dziedzinie naszego życia - podkreśla Grażyna Paturalska.

Młodsza siostra modelu Kelly pojawiła się na rynku w 1984 roku. Torebka zyskała rozpoznawalną dziś na całym świecie nazwę za sprawą przypadkowego spotkania dyrektora Hermesa Jeana -Louisa Dumasa z aktorką i piosenkarką Jane Birkin. Sama aktorka z rozbrajającą szczerością przyznała, że ma tylko jeden model Birkin, a popularność tej torebki przerosła jej własną.

Skórzana torba o tradycyjnym prostokątnym kształcie z charakterystyczną klapą była znacznie pojemniejsza od modelu Kelly. Podobnie jak w przypadku starszej wersji, produkcja Birkin również odbywa się ręcznie, a jej sekret tkwi w technice opracowanej wraz z początkiem istnienia marki, gdy Hermes produkował siodła. Pierwsza wersja tego modelu mierzyła ok. 35 cm szerokości. Obecnie na rynku dostępne są różne wielkości Birkin, których rozmiar waha się między 25 a 55 cm. Co ciekawe, to mniejsze modele są droższe. Do produkcji wykorzystuje się najróżniejsze skóry: krokodyli, jaszczurek, cielęce, kozie i strusie. Charakterystyczne elementy- kłódka, kluczyk i guzki na spodzie wyrabiane są ze złota lub platyny. Tygodniowo powstaje 5 modeli torebki Birkin, wszystkie szyje się w centrali firmy w Paryżu.

Torebki Birkin nie są sprzedawane przez internet, a w butikach. Chociaż oficjalnie zarząd firmy Hermes zniósł legendarne, długie listy oczekujących na Birkin, to przyznaje, że kupno torebki wymaga częstego pojawiania się w butikach i "nawiązania osobistej więzi z jednym ze sprzedawców".

Kolejnym przykładem kolekcji toreb, która weszła do światowego kanonu jest model Lady Dior. Swoją nazwę zawdzięcza księżnej Walii Dianie, która otrzymała ją w prezencie od Bernedette Chirac. Bardzo szybko zyskała popularność, a John Galliano torzył coraz to nowe jej wersje. Mała, skórzana torebka wykonana z pikowanej skóry charakteryzuje się wyraźnym logo w formie metalowej zawieszki. Każdy model powstaje ze 130 kawałków skóry. Występuje w wielu wariantach kolorystycznych, w nadchodzącym sezonie w kolorze burgunda i fuksji.

- Warto poszukać w Sieci filmy ukazujące proces produkcji torebek, na przykład Dior. Jest to rzemiosło w najczystszej postaci. Na te dzieła sztuki rzeczywiście czeka się około roku i tylko wybrańcy mają możliwość złożenia takiego zamówienia i bynajmniej nie jest to kwestia zasobności portfela. Są one sprzedawane tak wymagającemu klientowi, że nie sądzę, aby można było im coś zarzucić w kwestii jakości - mówi Marcelina Rozmus, projektantka torebek i właścicielka pracowni Mana Mana.

  • Chanel, Flap Bag 2.55, cena od 3000 dolarów.
  • Dior, model Lady Dior, od 4 tys. dolarów.
  • Hermes, model Birkin, od 12 tys. dolarów.
  • Dior, model Lady Dior, od 4 tys. dolarów.
  • Gucci, model Boston, od 1600 euro.
  • Celine, model Trapeze, od 2000 euro.
  • Dior, model Lady Dior, od 4 tys. dolarów.
  • Gucci, model Boston, od 1300 euro.
  • Longchamp, model La Pilage, od 1800 dolarów.
  • Louis Vuitton, model Speedy, od 3150 dolarów.
  • Michael Kors, model Jet Set, od 300 dolarów.
  • Louis Vuitton, model Lockit, od 4800 dolarów.
  • Balenciaga, model City Bag, od 1800 dolarów.
Inwestycja czy szaleństwo? Według doniesień portalu Business of Fashion ceny w branży mody stale rosną, a w ostatnich pięciu latach poszły w górę nawet o 70%. Okazuje się, że na torebkach Birkin można nieźle zarobić. Na aukcjach organizowanych przez Christie's w ostatnich kilku latach osiągały zawrotne ceny między 60 a 200 tysięcy dolarów. Unikatowe modele, np. ten wykonany ze skóry krokodyla z zapięciami inkrustowanymi diamentami, należą do najdroższych.

- Prawda jest taka, że wszystko już było i to, co pozornie nowe jest tylko "wariacją na temat", dlatego wychodzę z założenia, że nawet jeśli produkt jest dobry, wartościowy, świetnie uszyty, to i tak nie obroni się bez ogromnego zaplecza marketingowego, za czym idą oczywiście bardzo duże pieniądze. W przeważającej części jest to bajka opowiedziana wokół produktu, jego otoczka i zastępy kreatywnych ludzi, głowiących się nad strategią. Cywilizacja ma to do siebie, że układa świat w pewnym porządku, między innymi wertykalnie - nic więc dziwnego w tym, że pewne kręgi dążą do otaczania się przedmiotami, które wyraźnie sygnalizują pozycję majątkową. Jeśli ktoś o tym marzy, czemu nie? - zaznacza Marcelina Rozmus.

Są kobiety, które zawsze podążają za trendami i co sezon wymieniają starą torebkę na nową. Są też takie, które przez lata są wierne jednemu modelowi, a gdy się zniszczy, kupują kolejny - dokładnie taki sam. Świetnie rozwijająca się marketingowa machina sprawiła, że kobiety śledzące modę uwierzyły, że określony model luksusowej torby jest tym, na co nie tylko chcą, ale i muszą sobie pozwolić. Obecnie ekskluzywne torebki można nie tylko spłacać w miesięcznych ratach, jak kredyt na mieszkanie, ale i wypożyczać.

Nic dziwnego, że co kilka sezonów pojawia się nowa, kultowa torebka. Carolina Herrera wprowadza właśnie na rynek kolejną. Model inspirowany paryską architekturą nosi nazwę Vendome, ma trapezowy kształt i jest uszyty z kilku kolorów skóry.

Na trójmiejskich ulicach najczęściej widujemy torebki od Michaela Korsa. Różnorodne rodzaje skór, bogata paleta kolorystyczna i zróżnicowane rozmiary czynią z nich jedne z najbardziej uniwersalnych dodatków.Nie mniejszą popularnością cieszą się propozycje od Louisa Vuittona - Neverfull i Speedy. Jednym z kultowych modeli torebek dostępnych w Trójmieście jest też La Pilage marki Longchamp.

Wszystkim miłośniczkom it bag przychodzi z pomocą internet, gdzie bez trudu upolujemy cenowe okazje, a wprawne oko i znajomość tematu pozwolą uniknąć podróbek.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • zly kaszub

    Najlepsze są siatki z biedronki albo lidla....

    • 4 0

  • Dlaczego

    aby reklamować torebkę trzeba tak się rozkraczyć?

    • 3 0

  • Lecę do Lidla

    :D

    • 2 0

  • skad tyle zazdrosci, to sa rzeczy na ktore moga sobie pozwolic nieliczni (2)

    i to jest piekne ze wydanie $30-100 tys to dla tych ludzi zaden uszczerbek w budzecie ale chociaz odrozniaja sie od innych. Kazda marka ma kilka wersji produktu chocby CK inna jakosc i cena w saloniefirmowym a inna jakosc i cena w TK maxie. Akurat Hermes i reszta firm sa bardzo drogie (sam mam pasek Hermesa za $900 - prezent). tylko do takich rzeczy musi isc reszta: dom, zegarek, buty etc. Osobiscie Rolexa nie posiadam ale chcialbym

    • 3 1

    • Odróżniać się od innych można, nawet ubierając się w lumpexie (1)

      ...tylko trzeba to potrafić.
      Żaden pasek ani Rolex nie świadczy o człowieku, a wyłącznie o jego portfelu czy upodobaniach.

      Jak dla mnie kult przedmiotów i wydawanie na nie fortuny jest po prostu objawem zidiocenia.

      • 0 1

      • Żeby ubierać się w lumpeksach trzeba mieć cały czas tego świata a i tak chodzisz w znoszonych, zdefasonowanych rzeczach.

        • 0 0

  • I jedno i drugie... (1)

    Luksus to, fanaberia, a na dodatek deczko chore.
    Bo chorym jest moim zdaniem zaplacic 200 tysiecy dolcow za torebke....

    • 2 1

    • Pewnie chodziło o jakiś model który wyszedł dokładnie w kilku egzemplarzach i kupiła go Lady Gaga albo trzecia z żon szejka :)

      • 0 0

  • LV my love

    zakochałam się, oszalałam więc... :) odłożyłam i kupiłam LV - ktoś kupuje samochody, ktoś motorówki lub wypasiony sprzęt narciarski.. ja spełniłam marzenie i jestem szczęśliwa :) marzenia trzeba spełniać :) i nikomu to osądzać :)... skoro kogoś stać i się to komuś bardzo podoba to czemu nie?!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja