Kolekcjonujesz malarstwo lub fotografię? Zobacz, jak oprawić obraz, żeby wydobyć z niego to, co najlepsze.
Tylko nieliczni są szczęśliwymi posiadaczami obrazów takiej rangi, jak ten - ze Szkoły z Fontainebleau, który obecnie znajduje się w zbiorach paryskiego Luwru. Żaden obraz nie zyskuje jednak od razu miana dzieła sztuki, a dla kolekcjonera taka ocena jest bardzo subiektywna. Jak historia zweryfikuje obrazy, które dziś wiszą na ścianach naszych domów? Czas pokaże. Jedno jest pewne - każdy obraz zasługuje na odpowiednią oprawę.
prostą, nowoczesną ramę
55%
coś stylowego, dla kontastu
14%
Jak zauważa Andrzej Rischka z firmy Aris, dobieranie ramy do obrazu może stanowić wyzwanie dla niejednej osoby, więc samo w sobie bywa postrzegane jako sztuka. -
Do mojej pracowni przychodzi wielu studentów i absolwentów ASP, którzy zwracają się często o poradę, jaką ramę dobrać do swojego obrazu - mówi
Andrzej Rischka z firmy Aris.
Niektórzy, być może dlatego, że nie wiedzą jak to zrobić, obrazów nie oprawiają wcale. -
Każdy obraz namalowany na płótnie potrzebuje profesjonalnej ramy - czyli wykończenia - przekonuje
Beata Bultrowicz z ArtDecorRama. -
Obraz staje się pełniejszy, dobrze dobrana rama nadaje charakter dziełu, współgra i tworzy całość. Rama nie może przytłaczać obrazu. Oczywiście istnieją podobrazia tzw. 3D, które już nie potrzebują ramy - poprzez zamalowanie boków tworzą same w sobie obramowanie - mówi.
Rama staje się częścią dzieła sztuki. -
Źle dobrana może wprowadzić dużą dysharmonię. Dobrze dobrana - znacznie podnieść walory artystyczne. Dlatego dobierając ramę musimy skupić się przede wszystkim na obrazie, który chcemy oprawić. Nie bierzmy pod uwagę koloru klamek i żyrandoli jak również koloru mebli - mówi Andrzej Rischka.
W swoim warsztacie trzyma się określonych zasad.
Do obrazów bogatych poleca ramy bez ornamentów, a bogate ornamentowe ramy doradza do portretów i obrazów świętych, ze względu na większą ilość tła. -
Do abstrakcji proponuję ramy wąskie o jednolitych barwach, ale o dużej głębokości felcu chowającego w całości blejtram. W wypadku obrazów na blejtramach, muszą być na tyle głębokie, aby schowały blejtram lub na tyle szerokie, aby zakryły blejtram swoją szerokością - tłumaczy Andrzej Rischka.
Przy zamawianiu ramy do obrazu brane są pod uwagę wymiary w felcu. Określają one rozmiar ramy do gotowego obrazu na każdym podobraziu: blejtramie, płycie pilśniowej, sklejce i tekturze.
Rama powinna współgrać w obrazem, jego tematyką i stylem, ale też z otoczeniem. Beata Bultrowicz przy doborze ramy zawsze bierze pod uwagę kompozycje obrazu, jego kolorystykę, ale też wystrój wnętrza w którym będzie eksponowany. -
Kolor ścian i meble oraz wiek odbiorcy też jest bardzo ważnym aspektem. Złote, rzeźbione ramy dobrze wyglądają na ciemnych ścianach natomiast obrazy batalistyczne lub marynistyczne powinny być oświetlone - mówi.
Inaczej oprawimy fotografię. Do tego potrzebne nam będzie passe-partout oraz rama za szkłem. -
Kolor passe-partout powinien być dobierany do kolorów dominujących, np. przy fotografiach czarno-białych najlepiej użyć wszelkiego rodzaju szarości, zieleni lub grafitów, przy starych fotografiach w sepii, jak również przy zdjęciach przedstawiających ludzi najbezpieczniejszym kolorem jest ecru i jego pochodne - wyjaśnia ekspert.
Na dzień dzisiejszy modę w ramiarstwie, podobnie jak w innych obszarach wzornictwa, dyktują Włosi. -
To głównie tam kreowane są trendy - kolorystyka oraz kształty profili ram. Dzisiaj odchodzi się już od rzeźbionych ram na "stary styl", większość preferuje nowoczesne, proste geometryczne kształty, które nie rozpraszają uwagi odbiorcy - zauważa Bultrowicz.
Ceny ram do obrazów są bardzo zróżnicowane i zależą od wielkość i użytych do tego materiałów. Przykładowo za obraz na płótnie o wymiarach 20 cm x 30 cm zapłacimy około 200 zł. Za większy obraz nawet kilka tysięcy złotych.