wiadomości - Design

stat

Jak (i w co) oprawić dzieło sztuki?

"Gabrielle d'Estrées i jedna z jej sióstr" obraz pochodzący ze Szkoły z Fontainebleau ze zbiorów paryskiego Luwru.
"Gabrielle d'Estrées i jedna z jej sióstr" obraz pochodzący ze Szkoły z Fontainebleau ze zbiorów paryskiego Luwru. fot. Michalina Domoń / Trojmiasto.pl

Kolekcjonujesz malarstwo lub fotografię? Zobacz, jak oprawić obraz, żeby wydobyć z niego to, co najlepsze.



Tylko nieliczni są szczęśliwymi posiadaczami obrazów takiej rangi, jak ten - ze Szkoły z Fontainebleau, który obecnie znajduje się w zbiorach paryskiego Luwru. Żaden obraz nie zyskuje jednak od razu miana dzieła sztuki, a dla kolekcjonera taka ocena jest bardzo subiektywna. Jak historia zweryfikuje obrazy, które dziś wiszą na ścianach naszych domów? Czas pokaże. Jedno jest pewne - każdy obraz zasługuje na odpowiednią oprawę.

Abstrakcję oprawiłbyś w:

prostą, nowoczesną ramę 55%
coś stylowego, dla kontastu 14%
nie oprawiłbym wcale 31%
zakończona Łącznie głosów: 85
Jak zauważa Andrzej Rischka z firmy Aris, dobieranie ramy do obrazu może stanowić wyzwanie dla niejednej osoby, więc samo w sobie bywa postrzegane jako sztuka. - Do mojej pracowni przychodzi wielu studentów i absolwentów ASP, którzy zwracają się często o poradę, jaką ramę dobrać do swojego obrazu - mówi Andrzej Rischka z firmy Aris.

Niektórzy, być może dlatego, że nie wiedzą jak to zrobić, obrazów nie oprawiają wcale. - Każdy obraz namalowany na płótnie potrzebuje profesjonalnej ramy - czyli wykończenia - przekonuje Beata Bultrowicz z ArtDecorRama. - Obraz staje się pełniejszy, dobrze dobrana rama nadaje charakter dziełu, współgra i tworzy całość. Rama nie może przytłaczać obrazu. Oczywiście istnieją podobrazia tzw. 3D, które już nie potrzebują ramy - poprzez zamalowanie boków tworzą same w sobie obramowanie - mówi.

Rama staje się częścią dzieła sztuki. - Źle dobrana może wprowadzić dużą dysharmonię. Dobrze dobrana - znacznie podnieść walory artystyczne. Dlatego dobierając ramę musimy skupić się przede wszystkim na obrazie, który chcemy oprawić. Nie bierzmy pod uwagę koloru klamek i żyrandoli jak również koloru mebli - mówi Andrzej Rischka.

W swoim warsztacie trzyma się określonych zasad. Do obrazów bogatych poleca ramy bez ornamentów, a bogate ornamentowe ramy doradza do portretów i obrazów świętych, ze względu na większą ilość tła. - Do abstrakcji proponuję ramy wąskie o jednolitych barwach, ale o dużej głębokości felcu chowającego w całości blejtram. W wypadku obrazów na blejtramach, muszą być na tyle głębokie, aby schowały blejtram lub na tyle szerokie, aby zakryły blejtram swoją szerokością - tłumaczy Andrzej Rischka.

Przy zamawianiu ramy do obrazu brane są pod uwagę wymiary w felcu. Określają one rozmiar ramy do gotowego obrazu na każdym podobraziu: blejtramie, płycie pilśniowej, sklejce i tekturze.

Rama powinna współgrać w obrazem, jego tematyką i stylem, ale też z otoczeniem. Beata Bultrowicz przy doborze ramy zawsze bierze pod uwagę kompozycje obrazu, jego kolorystykę, ale też wystrój wnętrza w którym będzie eksponowany. - Kolor ścian i meble oraz wiek odbiorcy też jest bardzo ważnym aspektem. Złote, rzeźbione ramy dobrze wyglądają na ciemnych ścianach natomiast obrazy batalistyczne lub marynistyczne powinny być oświetlone - mówi.

Inaczej oprawimy fotografię. Do tego potrzebne nam będzie passe-partout oraz rama za szkłem. - Kolor passe-partout powinien być dobierany do kolorów dominujących, np. przy fotografiach czarno-białych najlepiej użyć wszelkiego rodzaju szarości, zieleni lub grafitów, przy starych fotografiach w sepii, jak również przy zdjęciach przedstawiających ludzi najbezpieczniejszym kolorem jest ecru i jego pochodne - wyjaśnia ekspert.

Na dzień dzisiejszy modę w ramiarstwie, podobnie jak w innych obszarach wzornictwa, dyktują Włosi. - To głównie tam kreowane są trendy - kolorystyka oraz kształty profili ram. Dzisiaj odchodzi się już od rzeźbionych ram na "stary styl", większość preferuje nowoczesne, proste geometryczne kształty, które nie rozpraszają uwagi odbiorcy - zauważa Bultrowicz.

Ceny ram do obrazów są bardzo zróżnicowane i zależą od wielkość i użytych do tego materiałów. Przykładowo za obraz na płótnie o wymiarach 20 cm x 30 cm zapłacimy około 200 zł. Za większy obraz nawet kilka tysięcy złotych.

Opinie (15) 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze artykuły

wydarzenia