wiadomości - Moda & Uroda

stat

Dojrzali mężczyźni podbijają świat mody

Modele - seniorzy  coraz częściej pojawiają się w kampaniach kosmetyków, marek odzieżowych i produktów luksusowych.
Modele - seniorzy coraz częściej pojawiają się w kampaniach kosmetyków, marek odzieżowych i produktów luksusowych. fot. Fotolia/rastlily

Myśląc o modelkach zazwyczaj przywołujemy obraz długonogiej, szczupłej młodej dziewczyny. W kampaniach reklamowych coraz częściej widujemy jednak mężczyzn w średnim wieku. Nobliwi panowie na wybiegach to zdaniem niektórych znak czasów i odpowiedź świata mody na realia życia w starzejącym się społeczeństwie.



Nasz stosunek do piękna zmienia się z każdą dekadą. Jeszcze 20 lat temu w pokazach mody nie widywaliśmy ludzi w średnim wieku, ciał pokrytych licznymi tatuażami albo albinosów. Modele na dobre zagościli na wybiegach za sprawą kolekcji Calvina Kleina, Ralpha Laurena i Giorgio Armaniego w latach 70. ubiegłego wieku.

Dojrzali mężczyźni i moda:

powinni unikać nadmiernej ekstrawagancji

6%

najlepiej, gdyby trzymali się klasyki

28%

mają prawo do eksperymentowania ze stylem

63%

zabawa modą jest dobra dla młodzieży

3%
- Granica "starości" przesunęła się znacznie. Mężczyzna 50+ jest doskonałym celem dla branży mody: walczy jak lew o własną atrakcyjność, przedłużenie młodości, seksualności. Dobry wygląd pomaga mu w tym, a jego dojrzały wiek - często w przeciwieństwie do kobiet rówieśniczek - to jego niezaprzeczalny atut. Młodość szybko przemija, co nie oznacza wcale, że uroda także. Zmienia się na różnych etapach naszego życia, a czasami nawet w wersji dojrzałej zyskuje coś, czego trudno dopatrzeć się w młodości. Tym czymś jest piękno dojrzałego wieku, mądrość życiowa, sprawność fizyczna i umysłowa oraz siła, która uderza nie tylko z samej twarzy, ale i całej postawy - mówi Grażyna Paturalska, autorka kolekcji ubrań oraz książki poświęconej męskiemu stylowi.
Utarło się, że kobiety w modelingu pracują znacznie krócej niż mężczyźni. Poza nielicznymi wyjątkami, lata świetności ich karier przypadają między 20. a 30. rokiem życia. Zarabiają więcej od swoich kolegów, ale to modele dłużej pozostają w zawodzie. Przekonał się o tym m.in. Tony Spineli, który gościł na okładce męskiego Vogue'a w 1978 roku i z sukcesem powrócił do zawodu po ponad 20-letniej przerwie.

Mężczyźni po pięćdziesiątym roku życia to najbardziej zamożna i szybko rozwijająca się grupa demograficzna. Doświadczeni i posiadający określony kapitał, stali się ważnymi odbiorcami kampanii marek luksusowych. I tutaj, odwrotnie niż w przypadku marketingu skierowanego do kobiet, kosmetyków do cery dojrzałej z pewnością nie reklamują dwudziestolatkowie.

- Warto zastanowić się do kogo ma dotrzeć kampania promowana przez dojrzałych mężczyzn. Przede wszystkim trzeba zauważyć, że styl dzisiejszych pięćdziesięciolatków zmienił się w pewnym stopniu. Dzisiaj panowie w tym wieku coraz częściej zwracają uwagę na to, co noszą i chcą wyglądać dobrze. W dalszym ciągu na ulicach spotkamy więcej niewyróżniających się mężczyzn w podeszłym wieku, jednak coraz częściej okazuje się, że mężczyźni również interesują się tym, co chcą na siebie włożyć. Dlatego też kampanie - szczególnie produktów luksusowych - promowane przez dojrzałych mężczyzn mogą dodatkowo umocnić pozycję marki związanej z tradycją, czy z podstawowymi wartościami. Może to być w pewnym stopniu uzyskanie nowej grupy docelowej osób, które wyznają te wartości. Ale może to również zachęcić osoby w podobnym wieku do zaczerpnięcia inspiracji. Ponieważ zwykle taka osoba jest świadoma tego kim jest, jej styl jest ukształtowany i jest odzwierciedleniem jej osobowości, jest więc bardziej przekonujący. A co może bardziej skłonić do zakupu potencjalnego klienta niż właśnie autentyczność? - podkreśla Aneta Bronka, Junior Account Manager w Personal PR.

Marketingowcy zwracają uwagę, że ludzie lepiej reagują na zdjęcia reklamowe, które odzwierciedlają ich grupę docelową. Modele - seniorzy pojawiają się w kampaniach kosmetyków, marek odzieżowych i produktów luksusowych. Znakomita większość odbiorców kampanii nie będzie się identyfikować z młodym mężczyzną prowadzącym Aston Martina i pijącym koniak wart kilkanaście tysięcy dolarów. Co innego, gdy w podobnej reklamie obsadzi się kogoś dojrzalszego.

- Mężczyzna po 50-tce w kampanii produktów luksusowych, to najlepszy z możliwych wyborów. Nikt nie będzie bardziej wiarygodny! Dojrzały, interesujący mężczyzna sprzedaje wizerunek człowieka sukcesu, którego na te luksusowe dobra stać. W przeciwieństwie do marzeń i dążeń młodego mężczyzny, przed którym najczęściej daleka i niełatwa droga do ich realizacji. Mężczyzna dojrzały staje się często symbolem stabilizacji, która imponuje i nęci młode kobiety - zwraca uwagę Grażyna Paturalska.
Urodzony w 1936 roku Wang Deshun robi karierę w zawodzie modela. Energii i sylwetki mógłby mu z pewnością pozazdrościć niejeden trzydziestolatek. Chiński aktor zadebiutował na wybiegu w wieku 79. lat stając się inspiracją dla mężczyzn na całym świecie. Atrakcyjność fizyczna osób starszych jest wciąż rzadko podejmowanym tematem. Wang udowadnia, że to nie metryka, a stan ducha i witalność decydują o tym jak wyglądamy.

- Początkowo szokowały zarówno starsze panie, jak i starsi panowie. Jednak wraz z upływem czasu ich obecność szokuje coraz mniej. Ludzie zdają sobie sprawę z tego, że obecnie moda nie zna granic terytorialnych, rasowych ani wiekowych. Starsi panowie potrafią szokować pomysłami i jednocześnie inspirować swoim podejściem do mody. Połączenie wiedzy, którą zdobyli podczas swojego dotychczasowego życia oraz obowiązujących trendów sprawia, że otrzymujemy coś fajnego, świeżego, ponadczasowego i wyjątkowego. Doceniła ich także branża modowa. Blogi starszych panów obserwuje wielu młodych mężczyzn. Natomiast zainteresowanie modą wynika z pewnością z faktu, że w dzisiejszych czasach moda jest dla wszystkich, można się nią bawić i eksperymentować. Co więcej mamy blogi i media społecznościowe, które pozwalają dzielić się swoimi pomysłami, stylizacjami i wiedzą o modzie. Mężczyźni po 50. nie mieli takich możliwości jeszcze kilkanaście lat temu. Dlatego spełniają się teraz - mówi Agnieszka Świst-Kamińska, właścicielka Szkoły Męskiego Stylu.
Antony Fitzgerald to aktor i tancerz, który rozpoczął karierę w branży mody, gdy dobiegał pięćdziesiątki. Philippe Dumas po wielu latach pracy w branży filmowej i reklamowej w wieku 60. trafił do agencji modeli. Rosnącą popularność w mediach społecznościowych zawdzięcza swojej imponującej brodzie. Jak podkreśla Francuz, styl nie ma nic wspólnego z metryką, a modelki - seniorki Iris Apfel i Carmen Dell'Orefice uważa za piękne kobiety.

Czytaj także: Dojrzałe piękno. Świat mody obala stereotypy dotyczące wieku

Poszukiwanie stylu i zabawa modą nie są zarezerwowane dla młodych ludzi. Zdaniem Grażyny Paturalskiej w pewnym wieku możemy pozwolić sobie na większą nonszalancję:

- W "pewnym wieku" nie tylko możemy, ale i powinniśmy pozwolić sobie na większą nonszalancję i odrobinę szaleństwa. Nonszalancja to styl nie tylko ubierania się, ale przede wszystkim sposób bycia. Jeśli więc w młodości nie podobał się nam styl "nobliwego, starszego pana" w kamizelce, koszuli w kratę i spodniach w kant, to tym bardziej nie będzie się on nam podobał, kiedy już osiągniemy "pewien wiek". Styl, jeśli się go ma, nie rozróżnia wieku, podlega ciągłej ewolucji i idzie z nami tak długo, jak długo czujemy smak życia.

Opinie (55) 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze artykuły

wydarzenia