wiadomości - Aktualności

stat

Co kupują bogaci? Rynek dóbr luksusowych w 2018 roku

Zarówno rynek dóbr luksusowych, jak i liczba zamożnych Polaków z roku na rok rośnie.
Zarówno rynek dóbr luksusowych, jak i liczba zamożnych Polaków z roku na rok rośnie. fot. Nejron/123rf.com

Z roku na rok przybywa bogatych Polaków. Chętnie kupują luksusowe samochody, biżuterię i zegarki. Nie stronią od inwestowania w odzież i akcesoria premium. W którym województwie mieszka najwięcej zamożnych Polaków i na co wydają swoje pieniądze? Dowiedzieliśmy się tego z raportu KPMG o rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2018 roku.



Zbliżające się wydarzenia w Trójmieście


Dlaczego decydujesz się na zakup luksusowych produktów?

to element mojego życia - stać mnie na nie

7%

poprawiają mój wizerunek biznesowy

3%

odznaczają się wysoką jakością i dobrym designem

25%

mogę się nimi pochwalić przez znajomymi

4%

są nagrodą za ciężką pracę

17%

nie kupuję produktów premium, ponieważ uważam, że są zbędne

44%
Jak wynika z raportu opublikowanego przez KPMG rynek dóbr luksusowych ma się bardzo dobrze. Jego wartość w Polsce w 2018 roku wyniosła niemal 24 mld zł. W porównaniu z poprzednim rokiem to o 13,8 procent więcej. Znacząco zwiększyła się liczba osób zamożnych mieszkających w Polsce - według szacunków w zeszłym roku takich osób powinno już być ponad 1,3 miliona.

Do grupy zamożnych Polaków zalicza się osoby, których miesięczne dochody przekraczają 7,1 tys. zł brutto miesięcznie. Za bogate osoby uznawane są te, których miesięczny dochód to co najmniej 20 tys. zł, a bardzo bogaci to ci z dochodem powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie.

Zobacz także: Młodzi i koniecznie bogaci. Moda na luksus wśród najmłodszych

Najwięcej bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, śląskie i wielkopolskie. W województwie pomorskim mieszka 78 tysięcy zamożnych osób, w tym 12 tysięcy bogatych i tylko 3,3 tysiąca bardzo bogatych. Natomiast liczba osób o rocznych dochodach powyżej miliona złotych brutto wynosi 1,1 tysiąca.

W porównaniu do poprzedniego roku zwiększyła się wartość wszystkich segmentów luksusowych dóbr konsumpcyjnych. Ponadto prognozy sugerują, że w najbliższych latach utrzyma się trend wzrostowy. Najszybciej będą rosnąć segmenty luksusowej biżuterii i zegarków, samochodów luksusowych oraz premium, a także alkoholi.

- Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma się coraz lepiej. Ludzie zaczynają zwracać większą uwagę na kreowanie marki luksusowej, co jest procesem długotrwałym. Ważna jest historia powstania danego produktu oraz data rozpoczęcia działalności firmy. Klienci oczekują od luksusowych produktów wykonania najwyżej jakości i staranności. Choć czasami dużą wagę odgrywa prostota danego pomysłu. Liczą się również potrzeby, jakie pojawią się na rynku. Serca klientów podbijają unikaty, czyli modele, które wyróżniają się stylistyką lub prostotą wykonania. Wcale nie muszą być one przerysowane. Zależy im na tym, aby luksusowe produkty i usługi dały im maksimum zadowolenia. Luksus to połączenie funkcjonalności i uniwersalności - opowiada Agnieszka Świst-Kamińska ze Szkoły Męskiego Stylu.
Liczba osób zaliczanych do kategorii HNWI, czyli dysponujących majątkiem ponad 1 mln dolarów, wzrosła w stosunku do poprzedniego roku i wynosi obecnie 62 tysiące osób. Majątek o wartości powyżej 50 mln dolarów posiada 359 osób. Jedynie 17 Polaków posiada majątek o wartości wyższej niż 500 mln dolarów.

Na potrzeby raportu za dobro luksusowe uznaje się każde dobro (w tym także usługę) opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru.


Co kupują bogaci Polacy?



Największe zyski z dóbr luksusowych zanotowano, podobnie jak w poprzednich latach, w segmencie samochodów luksusowych oraz premium. W ubiegłym roku wartość tego rynku szacowana była na kwotę 15,5 mld zł. Drugim najważniejszym segmentem jest luksusowa odzież i akcesoria, którego wartość to ok. 2,9 mld zł. Kolejnymi ważnymi kategoriami na rynku dóbr luksusowych są luksusowe nieruchomości, usługi hotelarskie i SPA, a także alkohole.

Zobacz także: Najdroższe samochody sprzedane w Trójmieście w 2018 roku

- Z roku na rok jest coraz większe zainteresowanie produktami luksusowymi. Daleko nam jeszcze do Włoch, Francji czy Wielkiej Brytanii, ponieważ uzależnione jest to od naszego budżetu. Zauważalna jest jednak coraz większa dostępność tych produktów w galeriach handlowych. Przykładem są np. sklepy Hugo Boss, Michael Kors czy Max Mara, które znajdziemy w wielu dużych miastach. Największe zainteresowanie mają produkty damskie. Panie kupują najchętniej płaszcze, torebki oraz biżuterię i tutaj oferta na rynku jest duża. Panowie sięgają po garnitury oraz akcesoria uzupełniające, czyli paski i buty.

Osoby ze świata biznesu, z uwagi na liczne spotkania i wyjazdy zagraniczne zobowiązane są do reprezentatywnego wyglądu, a co za tym idzie, inwestowania w wysokiej jakości produkty - mówi Magdalena Właszynowicz, doradca wizerunkowy.

Zobacz także: Prywatne zakupy, czyli kto może kupować po godzinach

W segmencie samochodów luksusowych oraz premium zanotowano 17-procentowy wzrost względem poprzedniego roku. Ponad 10-procentowy wzrost odnotował segment biżuterii i zegarków. Szczególnie dużą dynamiką charakteryzuje się rynek zegarków, którego całkowita wartość w przeciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć dwukrotnie. Wzrost o 7,2 proc. w porównaniu do poprzedniego roku odnotowała kategoria, w skład której wchodzą: odzież, obuwie oraz akcesoria. Jest to drugi największy segment dóbr luksusowych w Polsce, a jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld złotych. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się również sprzedaż kosmetyków i perfum. Co ciekawe, w tej kategorii w Europie prym wiedzie francuski rynek, który jest siedemnaście razy większy od polskiego.

- W komunikatach reklamowych dotyczących dóbr luksusowych argumenty racjonalne ustępują emocjonalnym. Marka produktu luksusowego podkreśla ekskluzywny styl życia konsumenta. Z natury jest trudno dostępna, prestiżowa i innowacyjna. Użytkowość produktów luksusowych ma znaczenie drugorzędne, najistotniejsze są wyobrażenia związane z symboliką marki oraz doświadczenia związane z ich posiadaniem. Na wartości zyskuje personalizacja produktu, podkreślająca indywidualizm i wartości osobiste klienta, któremu nie wystarcza już przynależność do elit, który poprzez produkt dąży do realizacji swoich unikatowych pragnień i cech osobowości. W marketingu dóbr luksusowych duże znaczenie mają starannie dobrani ambasadorzy marki, lokowanie produktu, historia marki, współpraca z artystami oraz wydarzenia, w których marka bierze udział - przekonuje Magdalena Rudzińska-Młynarska, właścicielka agencji reklamowej Avocado.
Zamożni Polacy chętnie inwestują w nieruchomości, również te z najwyższej półki. Największa liczba luksusowych apartamentów i rezydencji w Polsce znajduje się w Warszawie. Oprócz stolicy stosunkowo dużym rynkiem nieruchomości luksusowych odznaczają się Kraków, Wrocław, Poznań i Trójmiasto. Z roku na rok rośnie również liczba luksusowych hoteli i SPA. Łącznie w Polsce znajduje się 68 hoteli pięciogwiazdkowych. W rankingu pięciu najpopularniejszych powiatów według liczby noclegów znalazł się Gdańsk na piątym miejscu za Warszawą, Krakowem, powiatem kołobrzeskim i tatrzańskim. Turyści coraz częściej są w stanie zapłacić więcej za luksusowy hotel z szerokim zapleczem rekreacyjnym. O rozwoju tego rynku świadczy również ilość powstających stylowych miejsc, wyróżniających się wystrojem np. poprzez przygotowanie tematycznych pokoi czy umieszczenie we wnętrzu dzieł sztuki współczesnej.

Zobacz także: Pięć hoteli z wyjątkowym spa w Trójmieście

Bogaci chętnie kupują nie tylko samochody, ale także jachty i samoloty. Z raportu wynika, że w Polsce na osoby fizyczne oraz firmy jest zarejestrowanych 1305 samolotów i 221 śmigłowców, a ponad 80 proc. z nich należy do firm.

Zobacz także: Zwiedziliśmy jacht wart ponad 75 mln zł

Natomiast polskie stocznie jachtowe należą do najnowocześniejszych w Europie. Ze względu na wysoką cenę popyt na luksusowe jachty w Polsce jest niewielki, dlatego większość produkcji przeznaczona jest na eksport. Głównymi kierunkami sprzedaży polskich jachtów luksusowych są Stany Zjednoczone, Europa Zachodnia, Rosja oraz Bliski Wschód.

Przewiduje się, że rynek dóbr luksusowych będzie stale się rozwijał. Głównymi czynnikami wzrostu będą przede wszystkim większa zamożność społeczeństwa oraz zmiany w stylu życia, które sprawiają, że produkty premium stają się popularne i modne. Szacuje się, że w 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych przekroczy 39 mld zł.

KPMG jest międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych, zatrudniającą obecnie 189 tys. osób w 152 krajach na całym świecie. Od 1990 r. w Polsce świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz gospodarczego. Doradza polskim i międzynarodowym firmom oraz instytucjom ze wszystkich sektorów gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem branży dóbr konsumpcyjnych, usług finansowych, private equity, motoryzacyjnej, nieruchomości i budownictwa, technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (TMT), transportowej (TSL), produkcji przemysłowej, a także sektora publicznego.

Opublikowany raport jest dziewiątym z rzędu podsumowaniem rynku dóbr luksusowych. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie KPMG.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (160)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze artykuły

wydarzenia