• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bogaci o zakupach. Jak wyglądał rynek dóbr luksusowych w 2017 roku?

Monika Sołoduszkiewicz
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Hasłem przewodnim ósmej edycji raportu KPMG jest portret bogatego Polaka, czyli takiego, którego dochody wynoszą ponad 20 tys. złotych brutto miesięcznie. Hasłem przewodnim ósmej edycji raportu KPMG jest portret bogatego Polaka, czyli takiego, którego dochody wynoszą ponad 20 tys. złotych brutto miesięcznie.

Co najmniej raz w miesiącu kupuje luksusowe ubrania i dodatki. Stroni od cygar, ale za to chętnie inwestuje w metale szlachetne. Jaki jest portret bogatego Polaka Anno Domini 2017? Dowiemy się tego z raportu KPMG o rynku dóbr luksusowych w Polsce.



Co może wpływać na decyzje zakupowe?

Ubiegłoroczne prognozy znalazły potwierdzenie w tegorocznych wynikach ankiet. Wciąż przybywa osób zamożnych, a wszystkie segmenty rynku dóbr luksusowych zanotowały wzrost wartości w stosunku do minionych dwunastu miesięcy. W raporcie przyjęto podział na zamożnych, bogatych i bardzo bogatych, przy czym do pierwszej grupy zalicza się osoby o zarobkach przekraczających 7,1 tys. zł brutto; do drugiej tych, których miesięczny dochód przekracza 20 tys. zł brutto; natomiast w trzeciej kategorii znaleźli się zarabiający powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie.

Liczba zamożnych Polaków wynosi obecnie około 1,1 miliona i jest wyższa o ponad 60 tysięcy w stosunku do poprzedniego roku. Największa grupa bogatych podatników to mieszkańcy województw mazowieckiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Pomorskie plasuje się w tym rankingu na 6. miejscu. Liczba podatników o dochodach wyższych niż 7,1 tys. złotych brutto obejmuje 67 tysięcy osób. W grupie bogatych, czyli o miesięcznych dochodach przekraczających 20 tys. złotych, znalazło się blisko 9,5 tysiąca mieszkańców pomorskiego. Natomiast grono osób bardzo bogatych, zarabiających powyżej 50 tys. złotych miesięcznie, liczy około 2,3 tys. osób. Liczba Polaków zaliczających się do kategorii HNWI, czyli dysponujących majątkiem, który przekracza 1 mln dolarów, wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 16 tysięcy i wynosi 57 tysięcy. W tej grupie aż 203 osoby zgromadziły kapitał, którego wartość przewyższa 100 mln dolarów.

- Stały wzrost liczby zamożnych i bogatych konsumentów, regularnie korzystających z dóbr luksusowych stanowi wyzwanie nie tylko dla producentów, ale również dla specjalistów od wizerunku, marketingu i sprzedaży. Taka sytuacja wymaga od nich przedefiniowania strategii komunikacyjnych, dopasowania działań do zmieniających się potrzeb oraz - co najważniejsze - wnikliwej analizy powiększającej się grupy docelowej. Dotychczasowe działania wizerunkowe marek ekskluzywnych cechowały niestandardowe formy promocji, dyskretne przekazy marketingowe oraz nastawienie na długofalowe efekty. Świetny przykład na tym polu stanowi raczkujący polski system hotelarski - mówi Kamila Kotowska, Account Manager w Personal PR i dodaje:

- Komunikując się z konsumentem zamożnym, należy pamiętać, iż oczekuje on przede wszystkim indywidualnego podejścia, spersonalizowanego przekazu oraz jakości i komfortu. Niezwykle ważne jest również umiejętne, wyważone i dyskretne informowanie o unikalności oferowanych usług. Zdaniem autorów raportu wartość rynku luksusowych hoteli oraz SPA do 2021 roku wyniesie prawie 2,3 mld złotych, a województwo pomorskie jest już w tym momencie na trzecim miejscu pod względem liczby dostępnych miejsc w hotelach 5-gwiazdkowych.

Hasłem przewodnim ósmej edycji raportu jest portret zamożnego Polaka. Dlatego obok informacji o tym, jak mają się poszczególne segmenty rynku dóbr luksusowych, dowiemy się też, jaką część swojej aktywności bogaci Polacy poświęcają na pracę, a ile na przyjemności. W raporcie przeczytamy, jak chętnie sięgają po zabiegi medycyny estetycznej oraz jaki procent z nich korzysta z usług stylistów. Zdradzą swoje nawyki zakupowe i ulubione inwestycje. Czy ten portret będzie autentyczny i miarodajny? Z pewnością jest ułamkiem rzeczywistości osób bogatych, pamiętajmy bowiem, że portret nakreślony w publikacji jest efektem ankiet przeprowadzonych na próbie 97. respondentów zarabiających ponad 20 tys. zł brutto miesięcznie.

Wśród ankietowanych 15 proc. korzysta okazjonalnie z usług stylisty, a 26 proc. regularnie odwiedza gabinety medycyny estetycznej. Z kolei aż 71 proc. deklaruje, że w ogóle nie korzysta z możliwości szycia garderoby u projektantów mody ani usług szycia miarowego. Bogaci chętnie wyjeżdżają: co czwarty ankietowany spędza za granicą od 1,5 do 3 miesięcy w roku. Zagraniczny wypad to znakomita okazja do zakupów, co przyznaje blisko połowa respondentów. Na "celowniku" zarabiających powyżej 20 tys. zł miesięcznie najczęściej znajdują się ubrania (95 proc.), biżuteria, zegarki (48 proc.) oraz elektronika (33 proc.). Nieco mniej popularne są meble, samochody i dzieła sztuki.

Jak często kupują dobra luksusowe? Prawie co drugi badany poszukuje biżuterii lub zegarków co najmniej raz do roku. Zaledwie 10 proc. kupuje torebki i akcesoria raz lub kilka razy w miesiącu, ale już 27 proc. respondentów z taką częstotliwością uzupełnia swoją szafę o nowe ubrania. Ankietowani wskazują, że za produkt luksusowy uznaliby garnitur lub sukienkę o średnich cenach 4600 i 3300 zł. Męskie buty to wydatek rzędu 1500 zł, natomiast za damskie szpilki i botki są gotowi zapłacić ok. 1800 zł. Flakon ekskluzywnych perfum ma dla badanych wartość 755 zł. Średnia cena luksusowego naszyjnika to 8200 zł, ale męski zegarek byłby już 5 tysięcy zł droższy.

- Z roku na rok zauważalna jest coraz większa świadomość klientów w temacie dóbr luksusowych. W naszych galeriach handlowych przybywa coraz więcej sklepów premium. Produkt luksusowy aktualnie staje się bardziej dostępny w Polsce i nie ma już tak dużej potrzeby, aby wyjeżdżać po niego za granicę. Klienci wybierają produkty luksusowe, ponieważ szukają estetyki oraz dobrej jakości. Kupują produkty, które ze względu na sposób wykonania oraz szlachetne materiały będą im służyć długo oraz mają ponadczasowy design. Inna grupa klientów wybiera produkt premium, aby zbudować wizerunek osobisty. Wykorzystanie w ubiorze produktu premium pozwala się im wyróżnić i budować swój status społeczny. Panie najchętniej kupują płaszcze z wysokiej jakości tkanin, tj. kaszmiru, alpaki, wełny dziewiczej. Wśród akcesoriów tej grupy największym zainteresowaniem cieszą się torebki oraz zegarki. Panowie w pierwszej kolejności wybierają markowe garnitury, następnie buty i zegarki - komentuje Magdalena Właszynowicz, Osobisty Doradca Wizerunkowy.
Respondenci wskazują, że najchętniej wybieraną przez nich formą lokowania kapitału są nieruchomości i produkty inwestycyjne. Inwestycje alternatywne wciąż pozostają niszą i w deklaracjach badanych przegrywają z zamiarem lokowania kapitału w start-upach (18 proc.). Zaledwie 13 proc. ankietowanych nabywa zegarki, a co dziesiąty inwestor postawił na zabytkowe samochody. Segment dzieł sztuki cieszy się powodzeniem wśród 27 proc. bogatych Polaków, a 19 proc. planuje takie inwestycje w przyszłości. Co czwarty ankietowany lokuje kapitał w metalach szlachetnych. Inwestycja w instrumenty muzyczne nie leży w kręgu zainteresowania badanych, aż 89 proc. z nich wskazuje, że nie ma takich planów.

Czytaj także: Luksusowe samochody, sztuka i ubrania. Co kupują zamożni Polacy?

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce jest szacowana na ponad 21 mld złotych. Jego największymi segmentami, podobnie jak w latach ubiegłych, pozostają luksusowe samochody oraz ekskluzywna odzież i dodatki. Należy jednak pamiętać, że łączna wartość dwóch ostatnich kategorii jest pięciokrotnie niższa w stosunku do rynku samochodów klasy premium. Pod względem tempa wzrostu na prowadzenie wysuwa się segment luksusowej biżuterii i zegarków, którego wartość wynosi około 653 mln złotych. Wedle prognoz, dynamiczny wzrost tej gałęzi rynku utrzyma się, a już za trzy lata może wzrosnąć o 50 proc. w stosunku do 2017 roku. Eksperci KPMG oraz firmy Euromonitor International są optymistyczni względem dalszego wzrostu wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce. W następnych latach wartość rynku może osiągnąć wzrost na poziomie 48 proc. i w 2021 roku wynieść ponad 31 mld złotych.

Łączna wartość rynku odzieży i akcesoriów wyniosła w 2017 roku prawie 2,5 mld złotych, osiągając wzrost na poziomie 5,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Chociaż odzież i obuwie należą do najchętniej kupowanych dóbr luksusowych, to segment ekskluzywnej odzieży i dodatków wciąż stanowi zaledwie 6,1 proc. całego rynku odzieżowego w Polsce. W kategorii luksusowej biżuterii i zegarów mamy do czynienia z tradycyjnym podziałem. Aż 80 proc. rynku zegarków zdominowały produkty przeznaczone dla mężczyzn, natomiast 78 proc. segmentu biżuterii należy do kolekcji damskich. Chociaż luksusowe kosmetyki i perfumy wydają się niewielkim segmentem rynku, to jego wartość jest porównywalna z grupą, do której należą biżuteria i zegarki. Aż 59 proc. wartości tego rynku należy do ekskluzywnych perfum. Obok zapachów komponowanych w ramach oferty największych domów mody, klienci równie chętnie poszukują niszowych marek.

KPMG jest międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych, zatrudniającą obecnie 189 000 osób w 152 krajach na całym świecie. Od 1990 r. w Polsce świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz gospodarczego. Doradza polskim i międzynarodowym firmom oraz instytucjom ze wszystkich sektorów gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem branży dóbr konsumpcyjnych, usług finansowych, private equity, motoryzacyjnej, nieruchomości i budownictwa, technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (TMT), transportowej (TSL), produkcji przemysłowej, a także sektora publicznego.

Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie KPMG.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (100) 10 zablokowanych

  • bogaci inwestują w metale szlachetne a więc Marcin P to dobroczyńca

    bo jego Amber Gold umożliwiał każdemu by mógł poczuć się bogatym.

    • 1 0

  • Jaka firma taki raport

    No to polecieli autorzy artykułu po bandzie z niską jakością, ale cóż znajdzie się garstka firm, która zapłacici mega kasę za markę, a w dzisiejszych czasach znana marka nie musi oznaczać luksusu
    Gratuluję KPMG takiego poziomu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja