- 1 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (135 opinii)
2 maja 1974 r. otwarto lotnisko w Rębiechowie. Najpierw las i błoto, dziś 6 mln pasażerów
Niech żyje święto ludzi pracy - krzyczała czerwona winieta na pierwszej stronie "Dziennika Bałtyckiego" na początku maja 1974 roku. Do otwarcia nowego lotniska w Gdańsku pozostał jeden dzień. Dziś Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy kończy 50 lat.
Święto przy robocie, a nie na pochodzie
Nowe lotnisko najpierw pachniało wyrębem. Wcześniej w tym miejscu był las. I mała podgdańska wieś Rębiechowo.
Gdy zapadła decyzja o przeniesieniu dotychczasowego lotniska z Wrzeszcza, gdzie zamiast samolotów miała pojawić się zabudowa mieszkaniowa, w Rębiechowie ruszyła wycinka. Trzeba było zrobić miejsce pod długi na 2,8 tys. metrów pas startowy, płytę postojową i budynek do obsługi pasażerów.
Na miejscu przez kilkanaście miesięcy pracowało w sumie 1,2 tys. budowniczych z 40 przedsiębiorstw z generalnym wykonawcą na czele, a więc Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych.
Na początku 1973 roku, a więc na rok przed otwarciem, późna zima dała wszystkim w kość. Prace ziemne postępowały powoli, a ekipom budowlanym dokuczał nie tylko niskiej jakości sprzęt, ale też zacinające opady, które z podmokłego terenu zrobiły błotne grzęzawisko, co utrudniało wylewanie fundamentów. Ostatecznie jednak budowa lotniska ruszyła z kopyta i port powstał w ciągu 25 miesięcy, a nie - jak pierwotnie zakładano - 33.
Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę
W ramach inwestycji towarzyszących dokonano wywłaszczenia gruntów 18 gospodarstw rolnych, wykarczowano 36 hektary lasu, zmodernizowano i wybudowano nowe drogi dojazdowe. Wielkim placem budowy była już wówczas powstająca od roku Obwodnica Trójmiasta. Na jej otwarcie trzeba było jeszcze poczekać do połowy grudnia 1977 roku.
- Będziemy pracować do ostatnich godzin przed uroczystym otwarciem, toteż majowe święto wypadnie chyba przy robocie, a nie w pochodzie pierwszomajowym - żałowali gorzko robotnicy, cytowani przez reporterkę "DB", gdy ta odwiedziła teren budowy na kilka dni przed oficjalną inauguracją lotniska.
Robotnikom w budowie i przygotowaniu lotniska na uroczystość otwarcia pomagało też wojsko. W końcówce kwietnia każdego dnia 150 żołnierzy w niebieskich beretach porządkowało lotniskowe tereny, a roboty było mnóstwo. Od szalunków przy drodze dojazdowej, przez instalację stacji wysokiego napięcia, oświetlenia, aż po urządzenia sterownicze. Do ostatnich chwil przed przecięciem wstęgi sporo działo się też w pierwszym terminalu (nazywanym jeszcze wówczas dworcem), gdzie na kilka godzin przed przyjęciem pierwszych pasażerów montowano meble i oświetlenie.
Otwarcie lotniska zbiegło się ze zmianami zasad bezpieczeństwa
Tu na chwilę otwórzmy nawias. W pierwszej połowie lat 70. podróżowanie samolotem po Europie z dzisiejszej perspektywy wyglądało bowiem zupełnie inaczej. Gdy Gdańsk szykował się do otwarcia nowego lotniska, na świecie toczyła się debata nad bezpieczeństwem pasażerów. Przy czym zagrożenie stanowiły nie maszyny, lecz ludzie, a konkretnie porywacze samolotów w Stanach Zjednoczonych, którzy wykorzystując minimalne środki bezpieczeństwa na lotniskach, bez trudu uprowadzali samoloty, by lądować np. na komunistycznej Kubie.
Skala uprowadzeń była na tyle duża, że dała początek debacie nad zmianami zasad bezpieczeństwa w portach lotniczych, gdzie - przy początkowych oporach linii lotniczych obawiających się spadku zainteresowania lataniem - stanęły pierwsze wykrywacze metalu i bramki bezpieczeństwa.
Co ciekawe, pojawiały się też inne pomysły na poskromienie porywaczy, np. montaż zapadni przed kokpitem pilotów, strzałki ze środkami usypiającymi dla najbardziej krewkich pasażerów czy konieczność podróżowania w specjalnych rękawicach, by uniemożliwić użycie ostrych narzędzi czy broni.
Na szczęście te absurdalne pomysły nigdy nie weszły w życie i dziś mogą nam posłużyć wyłącznie jako tło do opowieści o lataniu w latach 70.
Skromna siatka połączeń
Równolegle do rewolucji zasad bezpieczeństwa zmieniały się też sposoby np. dystrybucji biletów lotniczych. Odtąd do samolotów nie wsiadało się tak jak dotychczas - jak do drogiej taksówki, niemal wprost z ulicy, kupując bilet... u obsługi samolotu. Sprzedażą biletów zajęły się biura podróży i linie lotnicze, dzięki czemu miały nad tym większą kontrolę i mogły w bardziej przewidywalny i elastyczny sposób planować siatkę połączeń.
Odloty i przyloty na żywo w twoim telefonie
A ta w Gdańsku wyglądała początkowo - najoględniej mówiąc - bardzo skromnie. Rozkład lotów zmieścił się na jednej, niewielkiej planszy i obejmował połączenia z Gdańska do Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Rzeszowa.
W latach 70. lotnictwo pasażerskie w Polsce było pod kontrolą państwową, a głównym przewoźnikiem były Polskie Linie Lotnicze LOT, z flotą samolotów produkcji radzieckiej. Pasażerowie wsiadali wówczas na pokład głównie tupolewów i iłów. Latanie jeszcze przez długie lata było zarezerwowane dla ludzi zamożnych czy elit politycznych.
Szczególne znaczenie lotniska dla Pomorza
Wśród oficjeli, którzy pofatygowali się na otwarcie pierwszego wybudowanego od podstaw przez władze PRL portu lotniczego, pojawili się m.in. wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd oraz wiceministrowie Jan Raczkowski i Marian Olewiński. Gości witał I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm oraz wojewoda Henryk Śliwowski, a meldunek o przejęciu portu lotniczego do eksploatacji złożył Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych (obecnie spółka Polskie Porty Lotnicze).
A było co otwierać.
I co podziwiać.
Nowe lotnisko zajmowało powierzchnię ponad 200 hektarów. Poza pasem startowym, drogą kołowania i płytą postojową obok stanęły dwa budynki: dworzec towarowy, zaadoptowany tymczasowo na terminal pasażerski, a także budynek służący obsłudze technicznej.
- W nowoczesnym społeczeństwie komunikacja lotnicza spełnia niezwykle ważne funkcje, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami - mówił podczas otwarcia wicepremier Mitręga. - Zbliża narody i przyczynia się do rozwoju współpracy międzynarodowej. W rozwoju tym region gdański będzie miał znaczenie szczególne. Niech nowy port lotniczy służy dobrze jego mieszkańcom i całemu krajowi - dodawał.
Plany na lata 80. udało się zrealizować dopiero w 2006 roku
Gdy oficjalna część uroczystości dobiegła końca, na lotnisku pojawili się pierwsi pasażerowie. O godz. 13:00 na płycie usiadł miękko czterosilnikowy turbośmigłowy samolot Ił-18 z pasażerami z Wrocławia. Niecałą godzinę później zgromadzeni gapie i goście podziwiali z kolei pierwszy odlot. Tym razem samolotu do Warszawy.
Tomasz Kloskowski: Mamy plan na rozbudowę lotniska przez kolejnych 30 lat
Według planów ówczesnych dygnitarzy, gdańskie lotnisko już za kilka lat miało stać się międzynarodowym portem lotniczym i - po kolejnej rozbudowie, najpóźniej na początku lat 80. - obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie. Historia pokazała, że plany te trzeba było nieco zweryfikować, bo wynik ten udało się osiągnąć dopiero w... 2006 roku.
W tym roku celem jest ponad 6 mln pasażerów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-02 08:15
CPK, Port w Gdyni. (56)
To są inwestycje które rozwiną i rozwinęły Polskę.
Rozumiem że nie każdy dorósł do takich działań.
Jest przeciwna ekipa CPK tak jak była przeciwna ekipa dla budowy portu w Gdyni.
Ludzie lubiący ciepłą wodę w kranie a reszta to imposybilizm.- 181 121
-
2024-05-05 19:04
CPK to tylko dla napychania kabzy swoim.
Niczego tam nie budują. Osiem lat to jedna dało się coś zrobić oprócz brania kasy, a tam zero. Wiatr hula po polach.
- 1 2
-
2024-05-04 23:34
CPK?
Czyli w kwestiach inwestycji lotniczym ufasz ludziom którzy:
- zbudowali lotnisko w Radomiu
- okazało się że nikt nie chce z niego latać
- zrobili analizy i stwierdzili ze nikt nie lata, bo lotnisko jes za małe (ale za to bliżej do Egiptu, więc się na bank oplaci)
- praktycznie zburzyli stare lotnisko i przekraczając ponad dwukrotnie bidze Ti kilkukrotnie harmonogram, wybudowali większe lotnisko
- z lotniska nadal nikt nie lata
Ale z CPK na pewno mają rację.- 0 2
-
2024-05-03 11:38
Na szczescie
Jest pan H i on dostaje pensje za pilnowanie cpk. Wiec to na pewno nie sluzy by dawc swoim pienidze z budzetu!
- 3 1
-
2024-05-02 16:09
Koalicja 13 Grudnia i ich niemiecki namiestnik nie służą Polsce chyba?
- 14 21
-
2024-05-02 15:13
Kto rowna cpk do Portu w Gdyni nadaje sie w kaftan bezpieczenstwa z napisem pis (2)
- 28 19
-
2024-05-02 20:37
Jak w jaftan
to tylko z napisem KO
- 8 9
-
2024-05-02 16:10
W kaftan to tych co donosili na Polskę Peło to chyba było?
- 11 17
-
2024-05-02 12:56
trolling
CPK to śmierć lokalnych lotnisk wywłaszczenie setek i tysięcy rodzin z ich siedlisk a do tego kasiora dla swoich
- 18 28
-
2024-05-02 11:56
A wiesz kołku zbożowy ile dostępu do morza Polska wtedy miała? (1)
Czy w sr*mfonie nie wyczytałeś?
Kolejny dzwon od Marcina na pikniku Baranów.- 15 19
-
2024-05-02 12:20
wystarczająco, żeby zbudować port - ówczesne okno na świat (eksport, import, transatlantyki)
ty i tak tego nie zrozumiesz, jedz dalej swoją kiełbasę z grilla peowcu
- 20 12
-
2024-05-02 11:50
Włącz myślenie, widziałeś ten rozklad lotów po Polsce (2)
A dzisiaj Lot nie lata z Gdańska ani Krakowa, ani do Katowic a Wawy było 6 lotów dziennie.
Projekt CPK zrobił brat prezesa spółki, bez żadnych analiz. Nikt tego nawet nie przeczytał tylko rząd to klepnął i wszyscy mamy w to uwierzyć jako prawdę objawioną.- 25 21
-
2024-05-02 19:16
To znaczy co bylo zrobione bez analiz (1)
Zarówno umiejscowienie lotniska jak i kolejowy Y czy linia do Gdanska mają z 15 letnią historię i poprzedni rząd Tuska / POPSL już miał takie analizy. Łapiesz się na jakieś artykuły, a dokumenty z analizami są w sieci
- 6 7
-
2024-05-04 23:36
Rozbudowa Radomia tez miala analizy.
Papier przyjmie wszystko, a rzeczywistości jaka jest każdy widzi. Dopóki Jarek nie chlapną że zbudują duuuże lotnisko, to PiS chciał rozwijać Okęcie + Modlin. Zrobili nawet na to analizy:D
- 0 0
-
2024-05-02 10:45
(3)
Tak jak Radom rozwineło pisolotnisko im. suskiego czy przekop za 2 mld rozwineło port w Elblągu.
Te "inwestycje" rozwinęło tylko kieszenie pisooligarchów.
Motto PiS: jeszcze nigdy tak niewielu nie wydoiło tak wielu w tak krótkim czasie- 35 25
-
2024-05-02 16:12
Tu chyba wychodowany na TVN tak bredzisz? (1)
- 14 15
-
2024-05-03 07:23
Nikt nie oczekuje ze taka ofiara pispropagandy zrozumie
:)
- 4 1
-
2024-05-02 11:35
kulawy i jego grupa patrzą wyłącznie na własne geszefty:))))
- 14 15
-
2024-05-02 10:25
port lotniczy w Gdyni porównywać do CPK (1)
człowieku...
- 9 17
-
2024-05-02 11:47
Rozumiem teraz, dlaczego w szkołach jest mówi się o czytaniu ze zrozumieniem. Chyba nie byłeś na tych lekcjach.
Logiczne, że chodzi o port morski Gdynia, który gdy powstawał miał wielu przeciwników, głównie niemieckich mieszaczy, którzy głosili, po co port >>morski
- 14 6
-
2024-05-02 10:20
co ma gdańskie lotnisko do CPK? (10)
Jak lecę na wakacje albo służbowo to wiadomo, że wybieram połączenie z Gdańska. Dojazd do CPK (400km), nawet przy super pociagu wydłuza podróż o minimum 3-4 godziny.
CPK jest dla cargo i ludzi z mazowieckiego.- 19 16
-
2024-05-02 12:22
Cargo jest również dla ciebie (3)
nawet nie wiesz jak to wpływa na cenę towarów z importu
- 10 8
-
2024-05-02 16:29
a słyszałeś, że w Gdańsku jest ruch cargo?
teraz, nie w 2035
- 11 5
-
2024-05-02 16:13
Dokładnie tak. Wpływy z ceł ogromne. Ale totalnie wyhodowani na WSI 24 całą dobę wolą by Niemcy miały zyski
- 13 7
-
2024-05-02 16:09
Ty wiesz o czym mówisz
Rzeczy przewożone samolotem i porównanie cenowe? Ty naprawdę wiesz o czym mówisz. Jak zależy ci na cenie to nie wysyłasz tego samolotem, a statkiem. Cargo samolotowe, to wtedy, gdy liczy się czas, a nie cena. Dla samego Cargo to można rozbudować Radom lub Łódź mają dużo lepsze położenie względem autostrad już teraz. Istnieje infrastruktura, ale
Rzeczy przewożone samolotem i porównanie cenowe? Ty naprawdę wiesz o czym mówisz. Jak zależy ci na cenie to nie wysyłasz tego samolotem, a statkiem. Cargo samolotowe, to wtedy, gdy liczy się czas, a nie cena. Dla samego Cargo to można rozbudować Radom lub Łódź mają dużo lepsze położenie względem autostrad już teraz. Istnieje infrastruktura, ale potrzeba najważniejszego. Czyli firm, które tam zrobią swoje centra logistyczne, bo to nie chodzi o to czy CPK powstanie czy nie. Ale kto będzie zlecał przewóz Cargo, bo jeżeli żadna z większych firm w PL nie zdecyduje się na taki ruch to budowa CPK nic nie zmieni ilości cargo.
- 7 6
-
2024-05-02 11:13
(5)
Tyle że z Gdańska polecisz tylko w niektórych, zazwyczaj niezbyt atrakcyjnych kierunkach. Jeśli chcesz lecieć gdzieś indziej czy zamierzasz lecieć na inny kontynent to lecisz z huba. I wtedy wiezie Cię niemiecka Lufthansa na niemieckie lotniska we Frankurcie czy Monachium. A mógłbyś taniej i w tym samym czasie dojechać na CPK, do tego podatki zostałyby w Polsce.
- 18 13
-
2024-05-02 16:31
ciekawe, bo ja słyszę że turyści z Trójmiasta muszą tłuc się do poznania albo Warszawy
a nawet do Katowic czy Krakowa
Z CPK to niby kto będzie latał? Krasnoludki?- 3 4
-
2024-05-02 11:25
(3)
Ale taniej nie będzie. Przykłady zagraniczne pokazują też że ludzie wolą samolot i samolot niż kolej/autobus - samolot. Nie musisz jechać z bagażem, odprawę masz już na starcie.
A to ile będzie połączeń zależy nie od lotniska a od linii...to że będzie duże lotnisko nie oznacza że lot będzie miał dużo połączeń. Nikt o przyszłości LOT nieAle taniej nie będzie. Przykłady zagraniczne pokazują też że ludzie wolą samolot i samolot niż kolej/autobus - samolot. Nie musisz jechać z bagażem, odprawę masz już na starcie.
A to ile będzie połączeń zależy nie od lotniska a od linii...to że będzie duże lotnisko nie oznacza że lot będzie miał dużo połączeń. Nikt o przyszłości LOT nie myślał...a ten jest poza wszystkimi JV i ma ogromne problemy z nowymi kierunkami....to mała linia w świecie dużych graczy. Zamiast zająć się rozwojem LOTu zajęto się marzeniami o cpk. Mamy świat pełen dużych pustych lotnisk i tu będzie tak samo bez rozsądnego planu dla lot- 8 10
-
2024-05-02 16:30
Ale oni tego nie rozumieją (2)
Że tu nie w CPK trzeba inwestować, a w LOT. Bo budowa CPK bez rozwoju lotu, to będzie idealne rozwiązanie dla Wizzair i Ryanair i to oni zyskają. Zyskają też inne duże linie, którym będzie łatwiej przerzucać na własne huby i tyle.
Polska zainwestuje miliony, a śmietankę spiją inni. Albo porządnie zainwestujemy w LOT, albo przykryjemy go czapką.- 3 2
-
2024-05-02 20:38
Deficyty umysłowe masz nabyte czy wrodzone?
Tanie linie lotnicze nie będą korzystać z CPK, bo będzie to dla nich nieopłacalne. Dlatego tak krytykują budowę CPK. Chcesz inwestować w LOT bez dużego lotniska centralnego?
Skąd i dokąd będą wykonywane loty przy zwiększonej ilości samolotów LOT?- 4 0
-
2024-05-02 19:23
No właśnie CPK jest glównie dla rozwoju lotu
O ile unia czegoś nie wymyśli to z Gdańska, Poznania, Wroclawia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa ludzie będą latać na przesiadki w CPK, ale z takiej Bydgoszczy, Torunia, Wlocławka, Plocka, Radomia, Lublina, Kielc, Czestochowy, Kalisza, Piotrkowa to już kolej będzie alternatywą dla samochodu
- 4 0
-
2024-05-02 09:45
Porównanie CPK do lotniska w Gdyni - litości... (5)
- 7 21
-
2024-05-02 10:48
ulituj się nad swoim czytaniem ze zrozumieniem - nie o lotnisko chodzi a o budowę portu w Gdyni w czasach II RP
- 16 1
-
2024-05-02 10:20
kosakowo stronk
- 2 5
-
2024-05-02 09:49
Nie do lotniska
Do portu... morskiego
- 10 0
-
2024-05-02 09:48
Czytanie ze zrozumieniem. (1)
Do portu w Gdyni. Zbudowanego 100 lat temu z niczego. Litości.
- 18 0
-
2024-05-02 10:21
ale port już stoi
to co mają zburzyć i jeszcze raz wybudować czy o co chodzi? cpk nie będize w pomorskim
- 3 12
-
2024-05-02 09:33
Niemcy nie sa entuzjastami rozwoju Polski (5)
Macie być rezerwuarem niewolniczej siły roboczej i rynkiem zbytu dla tandety. PO to nam przysłali ryżego lenina, aby rozwalał kraj od srodka i realizował niemiecki plan
- 31 21
-
2024-05-02 12:02
Ciekawe że rządowi i dudzie te limuzyny niemieckie nie pasowaly (1)
- 5 11
-
2024-05-03 07:22
Albo pislamistom ich TDI
Potem jeszcze kotwica na klapę że pamiętają i wtedy sehr gut
- 1 1
-
2024-05-02 10:50
(2)
i dlatego budują fabryki w Polsce? przestań słuchać dziada żoliborskiego, który nawet samolotem boi się latać
- 13 16
-
2024-05-02 11:08
(1)
Jeśli już budują jakieś fabryki w Polsce, to budują je dla siebie i tylko dlatego, że mają tu tanią siłę roboczą.
- 15 6
-
2024-05-02 12:03
To lepiej żeby nie budowali??
- 9 9
-
2024-05-02 08:29
Zaomniałes o przekopie i kanale do Elbląga na który wydano kilka miliardów. (13)
Dzisiaj tamtędy codziennie przepływaja dwa kajaki i jeden ponton. I jest nauczka że nie można powierzać władzy człowiekowi który nigdy nie miał żony ani dzieci a jedyne czego się dorobił to odciski na prawej dłoni :))))))
- 34 40
-
2024-05-02 11:29
Nierząd PO PSL w Elblągu storpeduje wszystko dla swojego małpiego biznesu jakim jest parking dla TIRów.
i aby zadowolić Władymira Władymirowicza .
- 15 11
-
2024-05-02 09:44
Była umowa (2)
miedzyrządowa z 1946 roku o swobodnym przepływie przez Cieśninę Pilawską no Appelbaumowy minister kiedy był ministrem obrony odtajnił miedzyrządowe dokumenty Układu Warszawskiego objęte klauzulą tajności do 2025 roku no to Ruskie wycofali się z umowy o swobodnym przepływie. Głupota kosztuje nas miliardy złotych. Powinni skonfiskować mu wszystko co ma w III RP i pognać jak najdalej od Polski.
- 9 13
-
2024-05-02 12:04
Blaszczak ujawnił tajne plany dla sukcesu pisu w ostatniej kampanii wyborczej
- 5 10
-
2024-05-02 10:51
idąc tym tropem, za to co zrobił Macierewicz rękami Misiewicza, powinni nas z NATO wytentego...
- 6 5
-
2024-05-02 09:09
Trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło jak PZPR groźną organizację (1)
- 20 18
-
2024-05-02 12:05
Trzeba zacząć od delegalizacji pisu
- 5 9
-
2024-05-02 09:08
Trzeba powstrzymać Ryżego niemieckiego szaleńca który demoluje państwo Polskie. Pod sąd natychmiast (1)
- 25 24
-
2024-05-02 10:52
najpierw trzeba zamknąć tych, którzy sprzedali Lotos Arabom a stacje Węgrom, sojusznikom Putina. PO nic takiego nie zrobiła
- 16 13
-
2024-05-02 08:38
Tobie wystarczy kładka Trzaskowskiego z nikąd do nikąd. (4)
- 32 24
-
2024-05-02 15:07
Powiedz to warszawiakom (1)
- 0 2
-
2024-05-02 21:07
Warszawiacy po kadencji Trzaska będą głosować
Na kładkę.
- 1 1
-
2024-05-02 11:17
znalazłeś już słynne ławeczki patriotyczne?
- 10 5
-
2024-05-02 10:53
a co wybudował PIS? przekopali się przez Mierzeję i to by było na tyle - no może jeszcze trzeba dodać zburzenie Ostrołęki
- 9 12
-
2024-05-02 15:14
Tytuł artykułu wskazuje jak by las i błoto było złem na tym swiecie a tony betonu jakimś najwiekszym dobrem, nie przeczeze lotnisko to była dobra inwestycja ale zastanowil bym sie nad wydźwiękiem jaki uzyskał ten artykuł poprzez ten tytul
- 6 2
-
2024-05-02 14:50
Piątek 26 KLM (1)
Europa na lotnisku pełną gębą czekanie na wyjście z samolotu prawie pół godziny bo nie mogą rękawa dopasować podstawili schody plan B za torami budują biurowce a zwykle wyjście z samolotu problem czas żeby lotnisko było lotniskiem a nie imprezy na płycie
- 35 14
-
2024-05-02 17:15
Możesz jeszcze raz napisać o co ci chodzi?
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.