• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakupy z ekspertem. W czym pomoże stylista?

Monika Sołoduszkiewicz
8 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kto korzysta z usług stylistek? Kobiety pozostają głównymi klientkami tej branży - najwięcej jest zapracowanych mam i kobiet prowadzących własny biznes.

Kto korzysta z usług stylistek? Kobiety pozostają głównymi klientkami tej branży - najwięcej jest zapracowanych mam i kobiet prowadzących własny biznes.

Podobno pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, lecz co mają powiedzieć osoby, które chcą lub z racji wykonywanego zawodu zawsze powinny wyglądać nienagannie, ale nie lubią robić zakupów lub mają problem z odnalezieniem własnego stylu? Niektóre z nich korzystają z usług eksperta. Porozmawialiśmy z trójmiejskimi stylistkami o ich pracy i sprawdziliśmy, kto najchętniej korzysta z takich usług.



Co skłoniłoby cię do skorzystania z usług stylisty?

Obok osobowości, umiejętności interpersonalnych i uśmiechu niebagatelną rolę odgrywa strój. Odpowiednio wybrany ubiór w jednej chwili pozwoli przekazać rozmówcy informacje na temat tego, czy odnieśliśmy sukces, jaki jest nasz status materialny i nastawienie do ludzi. Osiągnięcie harmonii pomiędzy wewnętrznym mniemaniem o sobie a zewnętrznym obrazem to często zadanie dla specjalisty.

- Większość moich klientek to młode mamy, które po dłuższej przerwie i przepełnieniu szafy wygodnymi dresami, chcą ponownie zadbać o stylowy aspekt swojej garderoby, odnaleźć się w aktualnych trendach i nauczyć się komponować stylizacje, które pasują do ich obecnego stylu życia. Kolejna grupa to panie oraz panowie, którzy ze względu na brak czasu i chęci na częste, samodzielne zakupy, wybierają regularne spotkania co kilka miesięcy. Skupiamy się na skompletowaniu spójnej szafy, głównie pod kątem pracy, która zobowiązuje do dobrze zorganizowanej i nienagannej garderoby - mówi Dorota Florek, DF Fashion Styling.
- Z porad stylistów wciąż chętniej korzystają kobiety niż mężczyźni. Najczęściej są to osoby po czterdziestym roku życia, aktywne zawodowo i poszukujące nowych, ciekawych form wyrażenia siebie w związku z wykonywanym zawodem i chęcią świadomego budowania wizerunku osobistego lub biznesowego. Nie chodzi tu tylko o sposób ubierania się, ale również o porady w dziedzinie savoir vivre'u. Współpraca z empatycznym stylistą to znacznie więcej niż "pogotowie stylistyczne". Zdarzają się nierzadko kobiety po pięćdziesiątce, które przechodzą trudny okres przemian w życiu, np. rozstanie z wieloletnim partnerem czy utrata pracy, i nie mogą odnaleźć się w nowej sytuacji. Często brakuje im poczucia własnej wartości i samoakceptacji związanej z procesem upływu czasu - zaznacza Grażyna Paturalska, Styl w wielkim mieście.
Czytaj także: Agnieszka Świst-Kamińska: o roli wizerunku w biznesie i polityce

Z porad stylizacyjnych korzystają prawnicy, biznesmeni, celebryci i gwiazdy, a każda z tych grup chce jednak wysyłać światu inny komunikat. Jednym z zadań stylistów i doradców jest budowa solidnej marki i profesjonalnego wizerunku klientów indywidualnych. Coraz częściej zdarza się jednak, że kreują spójny wizerunek pracowników wielu branż - od kosmetycznej poprzez lotniczą na biznesowej kończąc.

- Temat spotkań ze stylistą staje się coraz bardziej popularny. Współpracuję z klientami indywidualnymi oraz markami odzieżowymi. Od kilku sezonów mam przyjemność prowadzić projekt "zakupów ze stylistką" dla marki Patrizia Aryton, który cieszy się popularnością wśród klientek - komentuje Magdalena Właszynowicz, Osobisty Doradca Wizerunkowy.
- Rynek stylistów w Polsce zaczyna się specjalizować, nie każdy stylista pracuje jako osobisty doradca. Niektórzy wybierają pracę jako stylista dla marek odzieżowych i tworzą sezonowe kampanie, inni cenią sobie możliwość pomagania i inspirowania innych bezpośrednio poprzez wspólne zakupy - zauważa Dorota Florek.
- Współpracuję zarówno z firmami, tworząc dla nich zasady dress code'u firmowego, jak i z klientami indywidualnymi. Konsultacje dla firm dotyczą wypracowania zasad służbowego stroju, włączając w to wybór lub uszycie odpowiednich ubrań. Klienci indywidualni stawiają na jednorazowe usługi oraz metamorfozy. Obserwuję stały wzrost popytu na taką usługę, choć nie da się jeszcze tego porównać do skali zapotrzebowania na nią w krajach Europy Zachodniej - mówi Grażyna Paturalska.
Wiele kobiet zna uczucie, kiedy spoglądając do szafy szczelnie wypchanej ubraniami dochodzi do wniosku, że nie ma się w co ubrać. Stylista pomoże ją uporządkować, będzie towarzyszył w zakupach, dobierze ubrania odpowiednie nie tylko dla wykonywanej profesji i figury, ale też zasobności portfela. Nasze rozmówczynie podkreślają, że nie chodzi o pogoń za trendami i upychanie w szafach klientek coraz to nowszych ubrań, ale umiejętne połączenie klasycznej mody z wchodzącymi na rynek nowinkami.

- Z usług stylisty korzystają zarówno panie, jak i panowie. W większości są to osoby po trzydziestym roku życia, które rozpoczęły już pracę zawodową, zajmują stanowiska kierownicze lub aspirują na określone pozycje. Zmiany wizerunku często wiążą się także z chęcią wprowadzenia zmian w życiu prywatnym, np. ze znalezieniem partnera. Od kilku sezonów można zauważyć większe zainteresowanie panów korzystających z doradztwa stylistów. Na ulicach widać coraz więcej stylowych, zadbanych mężczyzn, jednak to panie są odważniejsze i chętniej wprowadzają zmiany. Najczęściej są to mamy wracające do pracy po urlopie macierzyńskim, które z uwagi na zmianę wagi, sylwetki potrzebują generalnego odświeżenia garderoby. Inny typ to kobiety, które od lat kupują sztampowo te same ubrania, a chciałyby spróbować czegoś nowego. Ostatni, to klientki pracujące w firmach, w których obowiązuje dress code, najczęściej osoby pracujące w bankach, kancelariach, działach księgowości. Nowością wśród moich klientek są mamy, które przyprowadzają swoje córki, świeżo przed rozpoczęciem ich pierwszej pracy - podkreśla Magdalena Właszynowicz.
- Zauważyłam, że z roku na rok coraz więcej osób zwraca uwagę na wygląd zewnętrzny. Często też w pracy wymagają od nas znajomości dress code'u i umiejętności podkreślania swoich kompetencji zawodowych za pomocą kolorów i garderoby. Korzystając z usług stylisty możemy przede wszystkim liczyć na doradztwo w zakresie doboru garderoby i dodatków do sylwetki, wieku i okazji. Dzięki takiej konsultacji dowiemy się również, w jakich kolorach wyglądamy atrakcyjnie, a jakich warto unikać, bo nie współgrają z naszym typem urody - mówi Aleksandra Matuszak, Centrum Kreowania Wizerunku.
Kto korzysta z usług stylistek? Kobiety pozostają głównymi klientkami tej branży - najwięcej jest zapracowanych mam i kobiet prowadzących własny biznes. Coraz częściej po porady w kwestiach wizerunkowych zgłaszają się mężczyźni. Klienci stawiają na współpracę długofalową i często sięgają po telefon do stylisty w sytuacjach awaryjnych, czyli przed zbliżającą się ważną uroczystością.

- Być może zabrzmi to paradoksalnie, ale zakupy ze stylistą to duża oszczędność. Żegnamy się z sytuacją, gdy pomimo szafy pełnej ubrań nie wiemy, co na siebie założyć, nie wiemy, co do nas pasuje albo jak łączyć zestawy pod kątem kolorystyki. Zakupy ze stylistą to również odkrywanie siebie na nowo - wspólnie weryfikujemy, które fasony i kolory nam służą, a na co nie warto tracić pieniędzy ani czasu. Zazwyczaj pomagam klientom komponować garderobę na nadchodzący sezon. Dobieram gotowe stylizacje i komplety w zależności od okoliczności, stylu życia i pracy. Mamy tendencję do noszenia ubrań w ten sam, wyuczony sposób, a bardzo często okazuje się, że nasza szafa ma niewykorzystany potencjał - tłumaczy Dorota Florek.
- Z usług stylistów korzysta coraz więcej osób. Są to aktywne zawodowo kobiety i mężczyźni w przedziale wiekowym 30-50 lat. Najczęściej są to stylizacje biznesowe, na ważne spotkania prywatne lub sesje zdjęciowe. Uzasadniają to tym, że "bieganie" po sklepach jest dla nich męczące, nie mają czasu, żeby śledzić trendy w modzie i dlatego chcą skorzystać z doradztwa stylisty. Są też klienci, którym zależy na analizie zawartości ich szafy i zaproponowaniu nowych rozwiązań wizerunkowych. Niektórym paniom jest bardzo ciężko pożegnać się z ubraniami, które zalegają w szafie od wielu lat. Stylista wspólnie z klientem analizuje fasony ubrań, ustala, co na chwilę obecną pasuje do naszej figury, co warto odrzucić, a co przerobić u krawcowej i dalej cieszyć się ciekawymi stylizacjami - zaznacza Aleksandra Matuszak.
Usługi stylisty i doradcy towarzyszącego nam w zakupach wbrew pozorom nie są przeznaczone tylko dla sławnych i bogatych. Koszt porad stylizacyjnych w trójmieście to ok. 100 złotych za godzinę. Budżet, jaki powinniśmy przeznaczyć na dzień zakupów ze stylistą waha się od 300 do 500 złotych.

Czytaj także: Klasyka się nie starzeje, czyli elegancka moda biznesowa

Zobacz także

Opinie (34) 4 zablokowane

  • (2)

    Spoko, każdemu wedle potrzeb. Jest popyt to jest i podaż na usługi; nie mnie to oceniać.
    Tak tylko o stylistach ogólnie. Mówi się, że szewc bez butów chodzi. Jak kiedyś zobaczyłem pewnego znanego polskiego stylistę - Pana Jacykówa - pomyślałem tylko "rany ja miałbym się mu pozwolić ubierać?!". Nie chodzi o to, że jest odmiennej orientacji tylko na logikę to jak wygląda chyba stanowi bardzo poważne ostrzeżenie o tym jak ubiera klientów, nie? Na tej samej zasadzie nie dam się tknąć dentyście z paradontozą czy przewieźć niewidomemu taksówkarzowi.

    • 7 1

    • (1)

      Oglądałam kilka programów z p. Jacykowem i wbrew pozorom to twardo stąpający po ziemi człowiek. Sam mówił, że moda uliczna, codzienna to zupełnie inna kategoria niż moda przemysłu rozrywkowego. Oglądałam program gdzie dziewczynie zrobił remanent w szafie i sam poprzerabiał, poprzeszywał jej ubrania. Od tego czasu mam do niego szacunek. Nie dość, że bardzo ładnie klasycznie ją ubrał to jeszcze sam szył. Ale wiadomo co sobie pogwiazdorzy to sobie pogwiazdorzy. Pozdrawiam :)

      • 2 1

      • Ale patrząc na to, jak się ubiera, obawiałbym się o to, jak mnie ubierze.

        • 1 0

  • Ten temat był już poruszany. Nie ma już nic innego o czym warto pisać czy też biznes stylistek tak kuleje że trzeba znowu podjąć próbę naganiania klientów?

    • 8 0

  • "Najczęściej są to mamy wracające do pracy po urlopie macierzyńskim, które z uwagi na zmianę wagi, sylwetki potrzebują generalnego odświeżenia garderoby."

    Ciekawie brzmi określenie "odświeżenie garderoby" w kontekście kupienia ubrań (najczęsciej) w większym rozmiarze, bo w dawne się już ktoś nie mieści.

    Ja bym to nazwała aktualizacją garderoby, bo to "odświeżenie" nie jest w stanie pokryć smutku związanego z pożegnaniem np. z jeansami, w których miało się taki fajny tyłek...

    • 3 2

  • I wszystkie Lale takie same. Te same brwi od kosmetyczki, usta glononojady, te same ciuchy z sieciówek i torebka noszona na przedramieniu i damy -niby celebrytki na ściance. Słabo się robi- bo widać ze ciuch -może i fajny ma fason- ale materiał słabej jakości.

    • 13 1

  • Moim

    ekspertem jest Grażyna.

    • 4 0

  • (1)

    Moja córka jest w 1 kl gimnazjum. Dopiero gdy ubrala do szkoly nowe buty markowe, koleżanki laskawie zwrocily na nia uwagę. Do tej pory nie miała w klasie ż kim pogadać, prócz chłopaków.

    • 2 0

    • Koleżanki nic nie warte. Niech da sobie z nimi spokój.

      • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja