• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni

Aleksandra Sobocińska
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz. System ładowania energii, w połączeniu z nowoczesnym silnikiem elektrycznym, pozwala na cichą i komfortową podróż z prędkością przelotową do 12 km/godz.

Trójmiejska stocznia Green Dream Boats na początku Nowego Roku zaprezentowała wieloosobową łódź solarną, której kilka sztuk już pływa po morzach, jeziorach i oceanach całego świata. Tesla-21 jest przyjazna środowisku i bezpieczna, a jej stylistyka jest taka sama, jak w luksusowych jachtach.



Dzięki napędowi na energię słoneczną, łódka ma zerową emisję hałasu i spalin, można zatem pływać nią w strefie ciszy. Jednostka jest modelem dedykowanym osobom, które lubią spędzać czas na wodzie, w towarzystwie rodziny i przyjaciół, czy też partnerów biznesowych. O pomyśle na Teslę-21, jej przeznaczeniu, kreowaniu i możliwościach rozmawialiśmy z Pawłem Jacheć, menadżerem projektu oraz Mirosławem Skwarkiem, współwłaścicielem Green Dream Boats.

Aleksandra Sobocińska: Skąd pomysł na stworzenie takiej łodzi? Czy inspirowaliście się podobną jednostką, stworzoną niegdyś przez naukowców z PG?

Paweł Jacheć: Pomysł powstał całkiem niezależnie od projektu naukowców z PG.

Mirosław Skwarek: Od dawna myśleliśmy o stworzeniu łodzi, która łączyłaby najnowsze zdobycze technologiczne oraz byłaby przyjazna dla środowiska. Miała to być łódź łatwa w obsłudze, którą może prowadzić właściwie każdy, bez specjalnych uprawnień. Łódź miała pływać praktycznie po wszystkich wodach, włącznie z tymi ze strefą ciszy w parkach narodowych czy rezerwatach przyrody. Dodatkowo bardzo zależało nam, żeby łódź nie była uzależniona tylko pojemnością baterii - stąd pomysł na łódź solarną.

Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek. Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek.
Gdzie budujecie łódki?

Paweł Jacheć: Z powodu ogromnego zainteresowania naszymi łodziami, budujemy je teraz w dwóch lokalizacjach - w Rumi oraz w Gdańsku na terenie dawnej gdańskiej stoczni.

Kto zaprojektował Teslę?

Paweł Jacheć: Projekt wstępny Tesli stworzył kilka lat temu Bartosz Puchowski. Bartosz jest inżynierem, konstruktorem oraz wielkim pasjonatem nowych technologii. W zeszłym roku zdobył pierwsze miejsce na mistrzostwach świata w wyścigach łodzi solarnych (World Cup of Solar Powered Boats).

Mirosław Skwarek: Dzięki naszej współpracy i wielu godzinom spędzonych nad projektem powstała łódź, która łączy w sobie wszystkie najważniejsze atuty solarnej łodzi wyścigowej (lekkie nowoczesne materiały, specjalny kształt kadłuba, efektywne zarządzanie energią) oraz idealnej łodzi rekreacyjnej, czyli dużo przestrzeni, mnóstwo udogodnień oraz łatwość w prowadzeniu. Dodatkowo, każda Tesla-21 jest wyposażona w unikalny składany elektrycznie daszek, który nie tylko można całkowicie zamknąć i zabezpieczyć łódź w marinie czy podczas transportu, ale również możemy go obniżyć podczas pływania na dowolną wysokość - tak, aby bezproblemowo przepłynąć pod mniejszymi mostami. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy wspólnie stworzyć nasz pierwszy zielony sen, "Green dream".

Na jakiej zasadzie działa Tesla-21?

Paweł Jacheć: Łódź posiada dwa źródła energii. Pierwszy to marynistyczne żelowe akumulatory o dużej wydajności oraz drugi - panele fotowoltaiczne, które mogą dostarczyć do 1000 wat energii. Dzięki tej energii napędzamy 2kW elektryczny silnik. W słoneczne dni, przy prędkości crusingowej 10km/h możemy pływać praktycznie bez ograniczeń.

Czy łódka pływa w pochmurne dni?

Mirosław Skwarek: Łódź nie tylko może pływać w pochmurne dni, ale również może pływać do 8 godzin po zmierzchu. Specjalnie dla klientów lubiących nocne wycieczki przygotowaliśmy specjalne LEDowe oświetlenie kokpitu, które nie dość, że przepięknie oświetla całą łódź, również nie pobiera dużo prądu.

Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek. Paweł Jacheć i Mirosław Skwarek.
Ile kosztuje Tesla 21 i jakie są możliwości jej personalizacji?

Paweł Jacheć: W pełni wyposażona łódź dostępna jest dla klientów w cenie około 150 tys. zł netto. Mówimy tutaj o łodzi wyposażonej w składany elektryczny daszek wraz z panelami fotowoltaicznymi, silnik, wygodną luksusową tapicerkę, przedni materac do opalania, dwie lodówki, monitor stanu baterii, czy też manetkę z wyświetlaczem, na którym widzimy aktualną prędkość, zużycie mocy oraz dystans, jaki możemy przepłynąć.

Mirosław Skwarek: Jeżeli chodzi o opcje dodatkowe, to każdy z naszych klientów może wybrać sobie kolor łodzi, teak na podłodze, radio czy większy silnik 4kW. Oprócz tego, proponujemy klientom dodatkowe kolorowe oświetlenie LED między kadłubami oraz wiele innych dodatków.

Dla kogo dedykowana jest Tesla?


Paweł Jacheć: Tesla-21 to model odpowiedni dla każdego, kto pragnie cieszyć się czasem przyjemnie spędzonym na wodzie, w miłym towarzystwie rodziny i przyjaciół, czy też w ramach spotkań biznesowych. Wśród naszych klientów mamy zarówno firmy czarterowe, jak i prywatnych, indywidualnych klientów. Przygotowujemy również wersję dla wędkarzy chcących pływać po akwenach, na których nie można używać silników spalinowych.

Czy to prawda, że Tesla ma być dostępna również dla turystów odwiedzających Gdańsk? Na
jakich zasadach będzie można ją wynająć?


Mirosław Skwarek: Tak, jak najbardziej. Kilka naszych łodzi będzie dostępnych w Gdańsku na Motławie, w okolicach zatoki Puckiej oraz Chałup. Jeden z naszych klientów również planuje używanie łodzi we Wrocławiu i Krakowie. Jesteśmy bardzo dumni, że w Polsce tak wiele osób dostrzega potencjał, jaki mają nasze łodzie - zarówno jako łodzie czarterowe jak i do użytku prywatnego.

Co więcej, nasz klient z Gdańska planuje wypożyczać łodzie wraz ze skipperem (kierowcą) już od 150 zł za godzinę. Grupa 8-osobowa będzie mogła wynająć łódź za niecałe 20 zł od osoby, myślę, że wiele osób skorzysta z takiej możliwości. Pozwoli to większej liczbie turystów oraz mieszkańcom zobaczyć piękny Gdańsk od strony wody i to w kameralnym gronie.

  • Kadłub katamaranu jest aerodynamiczny, dzięki czemu zapewnia minimalny opór wody.
  • Łodzie wyposażone są w składany, utwardzany daszek (hardtop bimini), który stanowi świetną osłonę przed nadmiarem słońca, a po złożeniu chroni kokpit przed zniszczeniem podczas transportu czy dokowania.
  • 21-stopowa łódka może pomieścić na swoim pokładzie osiem osób.
  • Użytkownicy Tesli-21 mogą odpoczywać na dużej, U-kształtnej, kanapie z regulowanym stołem jadalnym lub opalać się na tarasie słonecznym (na sundeck\'u).
  • W pochmurne dni i po zachodzie słońca system wykorzystuje specjalne, dedykowane akumulatory do zastosowań morskich. To rozwiązanie umożliwia pływanie do ośmiu godzin bez konieczności zewnętrznego ładowania.

Słyszałam, że zainteresowanie jednostką przekracza granice Polski. Gdzie możemy spotkać Teslę-21?

Paweł Jacheć: Już w tym sezonie wiosenno-letnim będzie można zobaczyć nasze łodzie w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Holandii, Chorwacji a nawet Czarnogórze czy też tak egzotycznym Dubaju.

Czy Tesla to jedyny model Green Dream Boats, czy może planujecie nowe projekty?

Paweł Jacheć: Cały czas myślimy o nowych modelach łodzi zarówno jedno- jak i wielokadłubowych. Już w tej chwili intensywnie pracujemy nad projektem 14-metrowym oraz nad Teslą-22 sport czy też Teslą-32, większą siostrą Tesli-21.

Kto de facto tworzy firmę Green Dream Boats? Ilu ludzi zatrudniacie?

Mirosław Skwarek: Firmę Green Dream Boats tworzą pasjonaci ekologicznych rozwiązań, nowoczesnych technologii, a przede wszystkim wielcy miłośnicy jachtów i przebywania na wodzie. Mamy to szczęście, że w Trójmieście możemy czerpać z doświadczenia i wiedzy w zakresie inżynierii, projektowania oraz energii odnawialnych. Bardzo nas cieszy, że obecnie przy naszych projektach ma zatrudnienie kilkadziesiąt osób.

Łodzią solarną po Motławie

mat. archiwalne trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (75) 2 zablokowane

  • Prezentacja łodzi Tesla na kadłubie jednostki stoczni SKEIRON (6)

    Dość ciekawy sposób prezentowania swoich planów i osiągnięć pozując do zdjęć na jachcie motorowym SKEIRON D50 stoczni jachtowej SKEIRON, który nie ma nic wspólnego z Green Dream Boats.
    Tym bardziej, że zdjęcia te wykonane zostały bez naszej zgody i wiedzy.
    Z punktu widzenia etyki nic ująć nic dodać.

    • 7 1

    • To moze kogos trzeba wywalic

      z roboty, Panie Andrzeju?

      • 0 1

    • Gdzie jest Socznia Skeiron ? (1)

      Chętnie podjadę zobaczyć te hale ? Gdzie to jest ? Czy ktoś pracował w tej STOCZNI ? Czy ktoś słyszał w ogóle o takim miejscu ? Jak duże to hale ? Jakie ma udźwigowienie ?

      • 1 1

      • kto pracował w stoczni Skeiron

        pracowało ego P Andrzeja Popławskiego

        • 0 1

    • kto słyszał o stoczni Skeiron ? (1)

      nie ma i nie było takiej stoczni Skeiron !!!
      D50 była budowana w stoczni BYS !!!

      • 0 0

      • To bardzo ciekawe!

        Rzeczywiście, gdy przeczytałem Pana komentarz zacząłem szukać zarówno stoczni skeiron jak i jednostki D50 ale niczego podobnego nie znalazłem. Nie znalazłem również stoczni BYS.

        Proszę coś więcej o tej stoczni napisać.

        Pozdrawiam,

        • 0 0

    • Taak, moralnie to całkiem wątpliwe...

      ...ale dzięki temu i dzięki reakcji przedstawiciela skeiron'a wiemy już , że inna, większa polska stocznia buduje takie wspaniałe 50-cio stopowe jednostki. Ja również zwróciłem uwagę na tę imponującą jednostkę i zastanawiałem się, czy to może jakiś nowy, przyszły produkt obu stojących na zdjęciu panów. Dzięki wpisowi przedstawiciela stoczni skeiron wiem, że jest to jednostka już obecnie produkowana. Gratuluję i życzę Wam powodzenia!

      • 0 0

  • Łódka

    Widziałem te łódki w Jastarni można sobie nimi po pływać lub wynająć.

    • 0 0

  • Ciekawe ile płacą robolom

    pewnie płacom robolom po max 15 zł/h na umowę zlecenie, stąd też łódź będzie sukcesem finansowym kolejnej trójmiejskiej firmy!!! Brawo! Wszystkie fortuny w PL zbudowane są na krzywdzie tysięcy biedaków.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja