• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sztuka kocha modę, czyli projektanci w operze

Monika Sołoduszkiewicz
29 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Mariaż sztuki i mody ma bardzo długą tradycję. Aleksandra Kurzak w sukni projektu Gosi Baczyńskiej. Traviata, Giuseppe Verdi. Mariaż sztuki i mody ma bardzo długą tradycję. Aleksandra Kurzak w sukni projektu Gosi Baczyńskiej. Traviata, Giuseppe Verdi.

Don Giovanni, Eugeniusz Oniegin, Madame Butterfly, Carmen czy Traviata, to tylko część tytułów, które dzięki polskim projektantom mogły zyskać zupełnie nowy charakter. Za sprawą wystawy "Opera Haute Couture" w warszawskim Teatrze Wielkim, mamy okazję podziwiać kostiumy sceniczne stworzone przez Gosię Baczyńską, Macieja Zienia, Tomasza Ossolińskiego, Joannę Klimas czy Arkadiusa. Większość prezentowanych kostiumów ma pewną cechę wspólną, ponieważ projektanci zostali zaproszeni do współpracy przez reżysera Mariusza Trelińskiego.



Lista projektantów, którzy na przestrzeni lat tworzyli kostiumy do oper, spektakli czy baletu jest nie tylko długa, ale i imponująca. Coco Chanel projektowała kostiumy dla zespołu Balety Rosyjskie a Karl Lagerfeld, nawiązał do tej współpracy przy okazji obchodów stulecia zespołu, projektując suknię primabaleriny. Kolejne nazwiska świata mody, które pojawiły się na plakatach teatralnych i operowych to m. in: Christian Lacroix, Miuccia Prada, Yves Saint Laurent i Giorgio Armani. Kostium sceniczny, niezależnie od nazwiska projektanta, powinien jednak spełniać określoną rolę.

Jak często chodzisz do opery lub teatru?

- Kostium sceniczny należy do grupy środków inscenizacyjnych i ma spełniać funkcję wehikułu treści i sensów, jakie realizatorzy spektaklu chcą zakomunikować odbiorcy. Takie oddziaływanie kostiumu odbywa się dwutorowo: może na przykład ewokować emocje widza przez oddziaływanie jakiegoś elementu, który określa kontekst kulturowy, przywołując określone skojarzenia, co narzuca interpretację postaci. Albo czysto plastycznie, na zasadzie budowania napięcia estetycznego formą lub barwą - mówi Hanna Szymczak, scenograf Opery Bałtyckiej.

O wariacje na temat baroku pokusił się zapomniany już skądinąd na polskim rynku Arkadius. Strukturalne kostiumy zaprojektowane do głośnego "Don Giovanniego" w reżyserii Mariusza Trelińskiego, wzbudzały zachwyt publiczności zarówno w Warszawie, jak i Los Angeles. Arkadius z charakterystyczną dla siebie przesadą potraktował konstrukcje sukien wspartych na tzw. panier, czyli rodzaju stelaża, mającego poszerzać suknię jedynie po bokach. Abstrakcyjne projekty wyróżniały się nie tylko odważnymi kolorami, ale i nadrukami kobiecych twarzy oraz pejzaży.

Joanna Klimas wprowadziła dużo koloru w interpretację kostiumów do "Eugeniusza Oniegina" Czajkowskiego. Wśród sukni uwagę widzów, przykuwa zwłaszcza ta w kolorze fuksji z imponującej długości trenem, pasiasta z turniurą albo rozcięta forma, eksponująca konstrukcję stelaża.

Bez wątpienia, jednymi z najpiękniejszych kostiumów prezentowanych w Teatrze Wielkim są te stworzone przez Gosię Baczyńską i Tomasza Ossolińskiego do "Traviaty" Giuseppe Verdiego. Nowoczesne garnitury ze srebrnym połyskiem, współgrają z mieniącymi się w świetle reflektorów wieczorowymi sukniami, ozdabianymi cekinami. Gdzieniegdzie wychyla się narzuta z piór, w różnych odcieniach błękitu, zarzucona na czarno-białe body.
  • Suknia z okazałym stelażem, projektu Arkadiusa do "Don Giovanniego".
  • Kostiumy projektu Paprocki & Brzozowski do spektaklu "Windows".
  • "Don Giovanni", Arkadius.
  • Kostiumy projektu Gosi Baczyńskiej, "Sen nocy letniej".
  • Kreacja z "Traviaty" w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
  • "Eugeniusz Oniegin", detal sukni autorstwa Joanny Klimas.
  • Spektakl "Sen nocy letniej" Izadory Weiss i kostium autorstwa Gosi Baczyńskiej.
  • Gosia Baczyńska, sukienka Violetty z "Traviaty".
Gosia Baczyńska jest także autorką kostiumów do "Iwony, Księżniczki Burgunda" w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego, czy "Snu Nocy Letniej" Izadory Weiss. Ten ostatni spektakl został uznany przez magazyn "Dance Europe" za najlepszą światową premierę 2013 roku i wielokrotnie mogliśmy go oglądać w Operze Bałtyckiej. Kolejnym spektaklem Izadory Weiss, przy którym współpracowali polscy projektanci był "Windows" z kostiumami autorstwa duetu Paprocki & Brzozowski. A jak wygląda praca projektanta przy tworzeniu kostiumów operowych czy teatralnych? Cóż, nie ma tu pełnej dowolności, jak w przypadku pracy nad kolekcją, a kluczowym słowem jest kompromis pomiędzy projektantem, reżyserem a scenografem.

-Ostateczna forma dzieła jest wynikiem współpracy między realizatorami. Scenograf czy kostiumograf, a w tym przypadku projektant, pełni taką właśnie funkcję - tworzy koncepcję kostiumów w ścisłej współpracy z reżyserem czy choreografem spektaklu. Jak wiadomo decyzje estetyczne, dotyczące np. kolorystyki kostiumów, są arbitralne. Kostiumograf proponuje określone rozwiązania formalne i kolorystyczne i konsultuje je ze współrealizatorem. Często stroną w tej współpracy jest także scenograf, z którym omawia się gamę kolorystyczną, w jakiej mają zostać opracowane kostiumy. O wyborze rodzaju tworzywa, z jakiego wykonuje się kostiumy decydują właściwości materiału. Oprócz tego, projekt determinuje ergonomia, konstrukcja oraz detal kostiumu, ponieważ nie mogą one utrudniać np. wykonania choreografii - tłumaczy Hanna Szymczak, scenograf Opery Bałtyckiej.

- Teatr Muzyczny w Gdyni, zatrudnia wielu wspaniałych specjalistów i mistrzów krawieckich. Od projektu, złożonego przez kostiumologa do gotowego kostiumu, zwykle mijają 3 miesiące.Kostium sceniczy musi być tak dopasowany do postaci kreowanej przez aktora, aby pomagać mu w stworzeniu kreacji scenicznej. Jest szyty na miarę, często kostiumolog musi brać pod uwagę sugestie aktora np. dotyczące potrzeb kieszeni, paska, wysokości butów itp. Kostiumolog powinien dostosowywać swoje wizje kostiumowe do epoki danej sztuki. Powinien brać pod uwagę zadania, które aktor ma do spełnienia, np. tancerze muszą mieć specjalnie podcinane pachy czy wszywane kliny w kroku, aby mogli wykonywać zadania stworzone przez choreografa. Przy okazji realizacji spektaklu reżyserowanego przez Adama Hanuszkiewicza "Przed premierą czyli z życia krawcowych musicalowych" kostiumy były projektowane przez Xymenę Zaniewską - zaznacza Aleksandra Borowiak, rzecznik prasowy Teatru Muzycznego w Gdyni.

W jednej ze scen Traviaty czarna suknia z cekinów zostaje przyszpilona pikami, a Violetta wychodzi z niej w kolejnej. Majestatyczne suknie powinny być nie tylko estetyczne, ale też wykonane z możliwie trwałych, dobrej jakości materiałów tak, by mogły przetrwać nawet kilkaset spektakli.

- Trudno o jakąś prawidłowość albo zasadę w kwestii materiałów. Używa się tego, co najlepiej zrealizuje zaprojektowaną formę i będzie pracowało w określony sposób. To może być jedwabne crepe satin albo skóra albo lniany żakard czy bawełniana dzianina. Wszystko zależy od tego, jaki efekt chce się uzyskać - podkreśla Hanna Szymczak.

Wystawę "Opera Haute Couture" możemy zobaczyć w Galerii Opera w warszawskim Teatrze Wielkim do 15 lutego. Najbliższy spektakl "Sen nocy letniej" w Operze Bałtyckiej odbędzie się 6 marca o godz. 19.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (6) 2 zablokowane

  • Sen nocy letniej porusza. (3)

    Piękny spektakl. Cudowne kostiumy porywającą muzyka i ruch który elektryzuje...
    Idę w marcu na pewno...

    • 8 2

    • zgadzam się! (1)

      również wybieram się ponownie ;)

      • 5 0

      • marzec

        Idz idz, jak będą mieli kim go zagrac :)

        Super muzyka i wygodne fotele.

        • 4 1

    • sen

      No to mam pytanie czy nowy kostium oberona też projektowała pani gosia? A ta reszta łachów to teź ona?

      skoro kostium jest taki ważny to dlaczego wszystkie balety btt są w samych gaciach ???

      i pytanie do dyr W. Jak tam sklad btt ?odeszła 5 tancerzy w styczniu,to kto miał racje panie dyrektorze? Vide art z zeszłego roku.

      • 6 0

  • Jacy projektanci??? Polska język trudna język.

    Kostium: specjalnie projektowany przez scenografa strój aktorski, charakteryzujący graną przez aktora postać i będący istotnym elementem widowiska teatralnego kropka

    Tytuł projektanta pozostawcie inżynierom a krawca zwijcie krawcem scenografa scenografem muzyka muzykiem bo mają oni wszyscy nowe projekty ale nic nie projektują!!!

    A skoro dział de luxe to można chyba ortografii wymagać oraz znajomości języka polskiego?

    • 5 1

  • Byłem, widziałem

    Widziałem większość spektakli w Operze Narodowej, z których kostiumy zostały zaprezentowane na wystawie. Sama wystawa też jest fenomenalna - niesamowite wrażenie robi kostium, który zupełnie inaczej wygląda z perspektywy pierwszego balkonu w Teatrze Wielkim i z odległości pół metra. Dostrzega się po prostu więcej detali! Uważam, że Gosia Baczyńska projektuje fenomenalne kostiumy dla opery, zawsze jest to najwyższej jakości majstersztyk. Nie inaczej jest z pozostałymi projektantami - ich kostiumy to połączenie niezwykłego designu i starannego wykonania. Świetnymi projektantami teatralnymi są także Małgorzata Słoniowska czy Zofia de Ines. Choć nie znanymi na polskich wybiegach.

    Natomiast nie wiem, skąd takie mądre wypowiedzi u pani Szymczak - bo mam wrażenie, ze na projektowaniu ona po prostu się nie zna. A przynajmniej tak kretyńskich kostiumów, jak w jej wykonaniu dla Opery Bałtyckiej, nie zobaczy się nigdzie. Ot, chociażby kostiumy w ostatniej "Tosce" - wybierane chyba na poniedziałkowej dostawie w lumpeksie. Bo takich łachów nie uszyłaby najgorsza teatralna krawcowa. Zresztą każdy spektakl, do którego przyłozy palec ta Wybitna Kostiumograf to plastyczno - projektancki bełkot.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja na 6 rąk

385 zł
degustacja

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja