• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polacy i luksus. Pomorskie firmy wśród liderów marek premium

Monika Sołoduszkiewicz
5 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas. Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas.

Zakup dobra luksusowego jest związany z wartością dodaną o charakterze niematerialnym. Może być to przynależność do wyższej klasy społecznej, snobizm czy po prostu przyjemność. Cechy użyteczne mają tu znaczenie drugorzędne, bo towary marek premium kupuje się dla wartości symbolicznych. Te produkty mają być rozpoznawalne, zwracać uwagę albo reprezentować wysoką jakość.



Luksus kojarzy ci się z:

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce stale wzrasta. Prognozy KPMG i Euromonitor International wskazują na dobre perspektywy rozwoju tego rynku, jednak z uwagi na coraz większe jego nasycenie, tempo wzrostu może być słabsze niż dotychczas. Wartość rynku dóbr luksusowych 2014 roku wyniosła 12,6 mld złotych, co oznaczało wzrost o 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2015 roku odnotowano 13-proc. wzrost, a wartość rynku oszacowano na 14,3 mld złotych. Chociaż główna w tym zasługa imponujących wyników sprzedaży luksusowych samochodów i kosmetyków, to eksperci przekonują, że równie obiecującymi segmentami rynku są biżuteria i zegarki oraz usługi hotelarskie i SPA (na przestrzeni najbliższych trzech lat wzrost w tych gałęziach rynku może wynieść odpowiednio 21 i 35 proc.). Wedle danych KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce osiągnie w 2018 roku poziom 17 mld złotych. Już w tym roku liczba osób zamożnych w Polsce przekroczy 1 milion. Szacuje się, że o dochodach powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie możemy mówić w przypadku 969 tys. osób.

Z grupy 100 subiektywnie wybranych marek, eksperci KPMG wyróżnili 20 polskich firm z różnych segmentów rynku. Wśród marek kojarzonych z luksusem znalazły się m.in. Apart, La Mania, Ochnik, Dr Irena Eris, Emanuel Berg, Vistula, W.Kruk, Kazar, Yes, Wittchen czy gdański Sunreef Yachts.

Respondenci pytani o znajomość polskich marek odzieżowych - luksusowych i premium - wymieniają nazwy Vistula, Bytom, Próchnik oraz La Mania, Solar, Simple czy Patrizia Aryton. W raporcie KPMG uwzględniono, że 78 proc. badanych deklarowało, iż posiada lub posiadało odzież tych marek. Wśród najczęściej wymienianych polskich projektantów znaleźli się: Maciej Zień, Gosia Baczyńska, Paprocki i Brzozowski oraz Ewa Minge. W segmencie marek obuwniczych najbardziej popularne okazały się firmy Gino Rossi, Wittchen, Ochnik, Batycki oraz Kazar.

- Zagraniczne marki premium to w zasadzie marki z wieloletnią tradycją. W Polsce niestety ciągle się uczymy i rozwijamy. Dotyczy to szczególnie branży modowej. Inna jest też świadomość klienta. Na Zachodzie to matka uczy swoją córkę nosić Chanel. Domy mody to wieloletnia tradycja rzemiosła i stylu przekazywana od pokoleń. U nas ta tradycja po wojnie została zniszczona. My dopiero poznajemy, czym są rzemiosło, styl, jakość. Po zachłyśnięciu się konsumpcją i sieciówkami w latach 90. stopniowo zaczynamy dostrzegać inne wartości, takie jak klasyka, produkty lokalne, biznes odpowiedzialny społecznie. Na rynku pojawia się nowe pokolenie, które nie doświadczyło skazy komunizmu i czerpie z najlepszych wartości - czytamy w wypowiedzi dla KPMG Wojciecha Chochołowicza, dyrektora marketingu Gino Rossi.
Już w tym roku liczba osób zamożnych w Polsce przekroczy 1 milion. Szacuje się, że o dochodach powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie możemy mówić w przypadku 969 tys. osób.
Za luksusowe marki kosmetyczne uznaje się te bazujące na naturalnych i organicznych produktach, posiadające spersonalizowaną ofertę albo wyróżniające się innowacyjnością. Na podium znalazła się Dr Irena Eris, jedyna polska firma, która została przyjęta do ekskluzywnego Comité Colbert, założonego przez Jeana-Jacquesa Guerlaina. Klub zrzesza marki, które działają w obszarze promocji idei związanych z luksusem m.in. Boucheron, Cartier, Chanel, Dior, Hermès, Hotel Ritz, Louis Vuitton. Kolejne firmy kosmetyczne wskazane przez badanych to Dermika, Organique, Phenome, Synesis. Co ciekawe zamożni Polacy, dokonując zakupów zegarków wybierają duże, ogólnopolskie sieci salonów takich jak Apart, W.Kruk lub Yes zamiast kameralnych, ekskluzywnych butików czy pracowni zegarmistrzowskich.

Zobacz także: Drogi przedmiot pożądania, czyli luksus wart miliony

Grawerowane inicjały na spinkach do mankietów, monogram haftowany na poszewce marynarki albo ulubione nuty zapachowe w perfumach. Dla konsumentów możliwość uczestniczenia w procesie powstawania produktu ma coraz większe znaczenie, dlatego wśród polskich marek premium nieustannie pojawiają się nowe formy indywidualnych zamówień. Ponadto zamożni i bogaci nabywcy coraz częściej deklarują, że to metka z informacją "Made in Poland" zachęca ich do zakupów.

- Luksus definiuje przede wszystkim poziom życia i zasobność portfela. Dla jednego będzie to wyjście na uroczystą kolację do restauracji raz w roku, dla drugiego koszula od cenionego w świecie mody projektanta, dla jeszcze innego miesięczne wakacje na Bali. Jedno jest pewne, z roku na rok granice przesuwają się, bo też "luksus" jest łatwiej dostępny. W ogromnym stopniu pozwala na to Internet. Potrzeba posiadania zaczyna się dziś właśnie w sieci. Projektanci promują swoje produkty nie tylko na Facebooku. Wiedzą, jak ważna w dzisiejszych czasach jest siła obrazu i prezentują ubrania na Instagramie. Z kolei na Twitterze ogromny potencjał widzą marki samochodowe, które coraz chętniej przeznaczają ogromne budżety na promowanie wpisów w tym serwisie. Poza zwykłą promocją spotykamy się również z informacjami dotyczącymi promocji czy kodów rabatowych. A to przyciąga wzrok wszystkich, bez względu na status społeczny i powoduje, że daną marką interesujemy się bardziej niż kiedykolwiek. Jedno jest pewne, aby zagwarantować sobie przewagę konkurencyjną, producenci dóbr luksusowych muszą korzystać z nowych technologii i być obecni tam, gdzie ich potencjalni klienci. Przemyślane i odpowiednie komunikowanie na stronie internetowej czy za pomocą mediów społecznościowych, może uczynić internet ich głównym kanałem dystrybucji - tłumaczy Daria Maczukin, Account Executive w Personal PR.
Do przodu, ale powoli

Utrzymujący się wzrost siły nabywczej konsumentów powoduje, że rośnie liczba odbiorców dóbr luksusowych. Należy jednak zaznaczyć, że segment ten rozwija się wolniej niż pozostałe, a Polska nie jest szczególnie atrakcyjnym krajem dla światowych marek. Chociaż sprzedaż dóbr luksusowych w internecie stale rośnie, to pozostanie on raczej jednym z kanałów dystrybucji.

- Wyraźnie widać to w poprzednim raporcie KPMG, gdzie podano wartość rynku luksusowej odzieży przypadającą na osobę dorosłą. Wydatki na odzież we Francji to kwota rzędu 174 euro na mieszkańca, a w Polsce tylko 14. Według danych Euromonitora udział polskiego rynku w segmencie tzw. osobistych dóbr luksusowych wynosi tylko 1/3 proc. rynku. Według badań Bain & Company dla włoskiego stowarzyszenia Fondazione Altagamma w roku 2013 obroty na rynku tzw. osobistych dóbr luksusowych wynosiły 217 mld euro, przy czym wartość sprzedaży internetowej wyniosła tylko 12,2 mld euro, czyli około 1/20 rynku. Według ich przewidywań w roku 2020 sprzedaż w tej kategorii wzrośnie do 310 mld euro, a internetowa do 44 mld euro (nie będzie to nawet 1/6 światowego rynku) z tym jednak zastrzeżeniem, że internet ma szczególne znaczenie w przypadku kategorii dodatki oraz ubrania: na 12,2 mld sprzedaży dóbr luksusowych w Internecie 41proc. przypada na dodatki, a 28 proc. na ubrania - pisze dr hab. Tomasz Sikora z SGH, autor publikacji "Zachowania nabywców produktów luksusowych".
KPMG w Polsce od 1990 roku świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz doradztwa biznesowego. W grudniu 2015 roku ukazał się szósty raport KPMG dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce. Ostatnia edycja została poświęcona polskim markom premium i luksusowym. Na potrzeby badania przyjęto, że polska marka to taka, która jest własnością firmy z przewagą kapitału polskiego lub ma polskie korzenie, a jej produkty są wytwarzane na terytorium Polski.W raporcie wykorzystano także dane pochodzące z Euromonitor International, Eurostatu, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Credit Suisse oraz Economist Inteligence Unit. Zobacz także: LPP wynajmuje w Londynie lokal za 675 mln zł

Miejsca

Zobacz także

Opinie (94)

  • (1)

    Chyba nie wiecie co to znaczy byc zamożnym ... Piszecie wciąż o klasie sredniej

    • 23 1

    • Bo w Polsce nie ma klasy średniej........... Są tylko biedni, bogaci i ci pomiędzy ale to nie klasa średnia bliżej im do biednych.

      • 15 3

  • Marki premium (4)

    Marki premium, marki luksusowe, ziewam tak że prawie zasnąłem.

    Skoro mam samolot, helikopter, jakieś tam domy w europie i w azji, mam po prostu masę pieniędzy to naprawdę ktoś wierzy w to, że mnie obchodzą marki premium? Mam się podniecać tym, jakie samochody mam i za ile?

    Mi to zwisa.

    Otóż kochani czytelnicy, jak ma się wielkie pieniądze i głowę na karku to kupuje się nie to co jest "deluxe" i "luksusowe" a to, co nam po prostu pasuje. Nazwa i marka nieistotna, istotne czy mi się podoba i robi to co chcę. Znam jednego człowieka z Meksyku, który mógłby kupić całe Trójmiasto i spłacić dług krajowy. Człowiek ten nosi na ręce zegarek ekstra luksusowej marki Timex. Czemu? Bo go lubi i w nosie ma wydawanie na Francki Mullery, Piagety czy inne horologiczne wynalazki. To jest wolność, że masz środki finansowe aby mieć i robić to co chcesz a nie to co komu innemu ma się podobać. Ach i jeszcze jedno: Wulgarne i poniżajace komentarze w stosunku do mniej zamożnych rzucają głównie prostacy, którzy dochapali się paru groszy i skrzydła im urosły. Człowiek na poziomie nigdy nie piętnuje biedniejszych od siebie, choćby nie wiem jak wielka była to przepaść. Ponieważ wie, że każdy z nas skończy tak samo, a od bogactwa do biedy droga bywa bardzo krótka. Poza tym co to za wstyd nie mieć pieniędzy?

    Każdy ma swoją drogę. Powodzenia.

    • 54 7

    • popieram

      Mądrze napisane

      • 17 2

    • Ok

      Zgadzam się z tą wypowiedzią. Kiedyś zarabiałam w granicach 3000 dzisiaj mam powyżej 20 tyś/msc i zauważyłam że z czasem gdy pieniędzy przybywało więcej ceniłam sobie to że mogę Kupić rzecz która mi się podoba dla siebie nie dla innych. Skupiłam uwagę na jakości życia i na rodzinie. Jedyne co najbardziej podziwiam to młodość która jest piękna i doskonała sama w sobie. Poza tym gdy osiąga się środki w późniejszym okresie tak jak ja mając 50 na karku cokolwiek bym nie założyła nie zwraca się na to uwagi. Liczy się młodość

      • 4 0

    • Brawo!

      Rozsądnie i bez obrażania, w 10!

      • 1 0

    • zawsze znajdzie się wieksza ryba.

      • 1 0

  • Dobrze przygotowany artukuł, konkretny, poparty cyframi. Brawo!

    • 5 12

  • gino rossi ma może luksusowa nazwę (1)

    ale buty (...) nic nie warte. nadają się może do jazdy samochodem, bo przy chodzeniu się rozpadają

    • 18 1

    • Panowie z pod Słupska kupili firmę za 10-15 funtów

      • 1 0

  • Jaki kraj taki luksus. Wymienione marki nie dają powodów do narzekania ale bez przesady. To Polacy są w dalszym ciągu biedni i w ten sposób produkty dobrej stają się synonimem luksusu.

    • 14 0

  • 7100 brutto to nie jest mało

    Ale czy to już zamożność? Raczej wyższa klasa średnia

    • 10 5

  • jest ci panie firma Premium na Grabówku ...

    nazywa to się składnica materiałów wtórnych czyli tzw. " Złomowiec " skupują wszelakie dobra z aluminiowymi puszkami po piwie włącznie !..

    • 10 0

  • Ale gdzie tu marki premium?

    Może poza Sunreef Yachts reszta wymienionych marek to zwykłe sieciówki tylko z większą marżą, dostępne w każdym dużym CH w Trójmieście.

    • 14 0

  • Jażeli chodzi o luksus w Polsce to tylko ADIDAS sie liczy ! (2)

    • 8 1

    • trzy paski (1)

      • 5 0

      • Ołjes !!!!!!!!

        • 1 0

  • Polacy, jesteśmy montownią Europy Zach., przepraszam ale to prawda... (2)

    • 4 0

    • od czegoś trzeba zacząć (1)

      ale musicie wybrać,
      Oświecenie albo jego wróg, Watykan

      • 1 2

      • Pan jest Miłością

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane