Turystyka kamperowa w Polsce nie jest tak popularna, jak w Skandynawii, Holandii czy Niemczech, jednak z roku na rok przybywa sprowadzanych - między innymi do Trójmiasta - aut pełniących przez okres wakacji funkcję przewoźnego domu.
Cena wysokiej klasy kampervana Hymer na podwoziu Mercedes Spritnter lub Iveco Daily, wyposażonego w najwyższej klasy sprzęt łazienkowy i kuchenny to wydatek rzędu 600 tysięcy złotych. Podobne ceny spotkamy weryfikując auta Bürstner. W niższym przedziale cenowym znajdziemy między innymi popularne kampervany Rimor i McLouis, a także modele Forda i Fiata.
Bardziej luksusowym rozwiązaniem są kampery zintegrowane (integral), których zabudowa połączona jest z szoferką, zaś sam pojazd tworzy jednolitą bryłę. Największą zaletą tego typu aut jest lepsza aerodynamika oraz oryginalne rozwiązania proponowane przez poszczególnych producentów. W produktach Carthago na podwoziu MAN do naszego domu na kółkach będziemy mogli na przykład spakować nawet małe, czteroosobowe auto. Jeśli chodzi o budżet, to przekroczyliśmy właśnie milion złotych i nie jest to jeszcze maksymalna suma, jaką moglibyśmy wydać na zakup tego typu pojazdu. Największe i najdroższe pojazdy kempingowe produkowane są w USA, z myślą o pełnym luksusie użytkowania; korzystają z nich w końcu, między innymi, znane zespoły muzyczne podczas tras koncertowych. Marathon Coach czy Fleetwood RV Jamboree, nie zmieściłyby się jednak niestety na większości kempingów w Europie.
Wyposażenie deLuxeKupując kamper zwykle od razu decydujemy się na określoną, powiązaną z producentem aut ofertę wyposażenia i po prostu odhaczamy na liście kolejne opcje rozbudowy modelu podstawowego, począwszy od liczby akumulatorów i dachowych baterii słonecznych, przez klimatyzację, aż po liczbę telewizorów (przymocowanych na stałe do ścian i wysuwanych z sufitu), standard nagłośnienia, ogrzewanie podłogowe w łazience i ewentualną kuchenkę mikrofalową.
-
Najbardziej popularnym producentem wyposażenia kuchni kamperów średniej klasy jest firma Thetford - mówi
Ewa Lewandowska-Barszczak z gdańskiej firmy LuxCamper, zajmującej się wypożyczaniem tego typu pojazdów. -
Inwestując w wyższej klasy kuchenki Smef musimy się liczyć ze sporą dopłatą. Nie powinniśmy się też upierać przy wstawieniu do kampera takiego samego sprzętu, jaki mamy w domu. Kuchenka w kamperze powinna działać zarówno na zewnętrzne, dostępne do kempingu źródło zasilnia prądem (230 V), jak i na samochodowy akumulator (aby można było przygotować posiłek w trakcie jazdy) oraz na butlę gazową.W praktyce może się więc okazać, że piekarnik nie przygotuje nam różnych dań na różnych poziomach w z góry zaplanowanym czasie (jak to potrafią na przykład produkty firmy Franke), jednak znajdujące się na wyposażeniu kampera butle gazowe o pojemności starczającej zwykle na kilka sezonów intensywnego użytkowania, pozwolą nam zjeść ciepły posiłek z dala od wszelkich źródeł zasilania.
-
Należy też pamiętać, że wyposażenie drugiego rzędu, takie jak pościel, talerze i sztućce nigdy nie wchodzi w zakres wyposażenia świeżo kupowanych pojazdów - zaznacza Ewa Lewandowska-Barszczak. -
Wypożyczając kamper musimy więc wziąć ze sobą poduszkę i coś do przykrycia.
Dzika północ
znakomity pomysł na każde wakacje
39%
ciekawe urozmaicenie raz na jakiś czas i na wyjątkową podróż
32%
styl życia, który nie musi odpowiadać każdemu
22%
niepotrzebne łączenie kłopotów z odpoczynkiem
7%
W średniej wielkości kamperze o powierzchni około 15 metrów kwadratowych (z szoferką) może jechać i sypiać siedem osób. Jednym z najpopularniejszych kierunków, który wybierają Polacy kupujący i wypożyczający te pojazdy są kraje skandynawskie, w szczególności Norwegia. -
Standardowy okres wynajmu kampera to dwa tygodnie, jednak dwukrotnie zdarzyli nam się także klienci, którzy wypożyczyli pojazd na dwa miesiące - mówi Lewandowska-Barszczak.
Na trasie zmierzających na północ turystów z Niemiec czy Holandii ważnym punktem podróży jest też oczywiście Gdańsk. Zwiększony ruch w interesie z roku na rok zauważa także
Zbigniew Lew, specjalizujący się w serwisie części turystycznej kamperów.
-
Naprawiamy lodówki, kuchenki, ogrzewanie, prysznice i instalację wodną kamperów - mówi. -
W sezonie letnim przyjeżdżają do nas zarówno stali klienci, jak i turyści. Trafiają do mnie głównie starsze samochody z usterkami zarówno mechanicznym, jak i elektronicznymi. Kampery nie są mniej ani bardziej trwałe niż inne auta.