• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym kuszą nas luksusowe marki?

Katarzyna Lepianka-Głuszkiewicz
31 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Marki luksusowe stosują różne zabiegi mające na celu zwabić klienta. Często przywiązanie zdobywają latami, stając się bezkonkurencyjnymi na rynku. Marki luksusowe stosują różne zabiegi mające na celu zwabić klienta. Często przywiązanie zdobywają latami, stając się bezkonkurencyjnymi na rynku.

Logo Ralph Lauren na koszulce, jabłuszko Apple na laptopie, gwiazda Mercedesa na samochodzie i LV na torebce. Dlaczego lubimy otaczać się rozpoznawalnymi markami? W jaki sposób firmy budują przywiązanie i sprawiają, że chcemy posiadać ich produkty? Największe koncerny nie pozwalają o sobie zapomnieć i zrobią wiele, żeby tak zostało. O to, żeby zależało nam na posiadaniu luksusowych produktów dba szereg specjalistów.



Czy często kupujesz produkty znanych marek?

Luksusowe przedmioty są coraz bardziej pożądane. Rośnie liczba zamożnych Polaków, a wraz z nią sprzedaż drogich rzeczy. Marki luksusowe od lat robią wszystko, co w ich mocy, żebyśmy "dobrze wybierali". Decyzja o zakupie konkretnych produktów nie zawsze jest świadoma, nawet jeśli wydaje nam się inaczej.

- Nie da się zaprzeczyć, że ludzie mając wybór, niemal zawsze optują za przedmiotem droższym i bardziej luksusowym. Tak działa ludzka psychika. Gdyby jednak dać im ten sam wybór nie podając cen i nazw prezentowanych marek, możemy z całą pewnością założyć, że rezultat będzie zaskakująco inny. Bo nawet jeśli znane logo nie jest synonimem jakości, jest zawsze źródłem poczucia wyjątkowości, prestiżu i przynależności do określonej grupy społecznej, a to wartości, które przyciągają ludzi od wieków. Dlatego też luksusowe marki kuszą swoich potencjalnych klientów tym, co pozwoli im wyróżnić się z tłumu tzw. "massmarketowych Kowalskich" - wysoką ceną, ściśle limitowanym nakładem czy wreszcie poczuciem władzy - mówi Michał Kozański, specjalista budowania wizerunku, założyciel firmy Re:kreacja stylu.
  • Zapach Chanel No. 5 L`Eau jest unowocześnioną wersją klasycznego No.5.
  • Agnieszka Radwańska od dawna jest twarzą Lexusa
  • Klasyczny trencz i szalik marki Burberry
  • Klasyczne polo Lacoste to flagowy produkt marki
Historia i tradycja - na tych wartościach bazuje większość topowych firm, które często od kilkudziesięciu lat notują stały wzrost sprzedaży. Należące do elitarnego grona takie marki jak: Apple, Nike, Toyota, Chanel, Louis Vuitton, Mercedes czy BMW budowały swoją pozycję latami, dziesiątkami drogich kampanii i opowiadaniem historii - często związanej z powstaniem firmy, biografią właściciela czy tym, co działo się przez lata działalności.

Spójrzmy chociażby na komunikację, jaką prowadzi Apple. Siła marki, oprócz dobrego designu i wysokiej jakości, oparta została na biografii charyzmatycznego Steve'a Jobsa. Popularność filmów i książek o tej tematyce mówi sama za siebie. Tak więc nie kupujemy tylko produktu, ale również uczucia, historie i przywiązanie do marki. Buduje się je między innymi za pomocą kampanii reklamowych.

Ciekawym przykładem jest cykl filmów "The House of Rolls-Royce", której narratorką jest Kate Winslet, a całość opowiada o tym, jak narodziła się statuetka "The Spirit of Ecstasy", która od 1911 roku montowana jest na masce każdego modelu samochodu. Podobnym działaniem zdobyła fanów marka Burberry, pokazując historię Thomasa Burberry - twórcę marki z okazji 160. rocznicy jej powstania.

Jeszcze jednym przykładem, "chwytającym za serce", jest seria filmów "The Proposal" marki Cartier, opowiadająca trzy historie oświadczyn. W ten oto sposób pokazują produkt, ale w odpowiednim kontekście - wzruszający moment zaręczyn jest tutaj umyślnie wpleciony, żeby zwiększyć zaangażowanie klienta. Identyfikację z danym produktem powoduje również współpraca ze znanymi osobami - takimi, które są ikonami urody, elegancji, klasy czy wreszcie idealnego życia.

- Najbogatsi Polacy spośród wszystkich towarów luksusowych najwięcej pieniędzy wydają na perfumy, odzież, obuwie i alkohol. Jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami i mamy swoje ulubione marki, którym jesteśmy wierni. Kobiety między 30. a 40. rokiem życia lubią wydawać pieniądze na ekskluzywną odzież. Najczęściej wybierane firmy to Armani, Gucci i Chanel. W przypadku mężczyzn podstawowym wyznacznikiem luksusu jest samochód. Nie pozostają też obojętni wobec zegarków. W końcu to męska biżuteria, która stanowi o ich statusie materialnym. Warto jednak pamiętać, że sam Giorgio Armani powiedział, że elegancja nie polega na tym, aby zostać zauważonym, ale żeby zostać zapamiętanym - podkreśla Alicja Skwarło, doradca wizerunkowy.
Produkty luksusowe dają poczucie wyjątkowości, wiążą się z prestiżem i jakością. Warto jednak pamiętać o tym, co powiedział Giorgio Armani - elegancja nie polega na tym, aby zostać zauważonym, ale żeby zostać zapamiętanym.
Wieloletnie doświadczenie buduje przewagę nad innymi, raczkującymi przedsiębiorstwami, które oferują podobne produkty, jednak zostają niezauważone. Ci znani wprowadzają modele, które z biegiem lat otrzymują miano legendarnych. Tak stało się w przypadku produktów z butiku Chanel - torebka 2.55, zwana "chanelką", perfumy NO.5 czy sukienka - mała czarna, która jest symbolem kobiecej elegancji. Podobnie jest z szalikiem Burberry w charakterystyczną kratkę, która stała się elementem wielu ubrań i gadżetów tej marki. Ponadczasowe okazało się również klasyczne polo z dużym krokodylem w logo. Lacoste założyło w 1933 roku dwóch tenisistów: René Lacoste i André Gillier, nie zdając sobie sprawy, że ich logo stanie się jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Niejednokrotnie słynne modele ulegają odświeżeniu i wypuszczane są ich nowe wersje. Dobrym przykładem jest wprowadzenie na rynek zapachu No. 5 L`Eau w 2016 roku wzorowanego na klasycznym Chanel No.5.

Czym się kierujemy kupując marki luksusowe?

- Jednym z powodów, dla których ludzie decydują się na zakup dóbr luksusowych, może być potrzeba wynagrodzenia sobie ciężkiej pracy - zakup produktu może być traktowany jako rodzaj nagrody. W odpowiedzi na te potrzeby marki uchodzące za luksusowe dbają o otoczkę związaną z samym zakupem - od starannie dopracowanego opakowania, po dobrze wyszkoloną i profesjonalną obsługę w punktach sprzedaży. Dbałość o te aspekty daje kupującym poczucie wyjątkowości - opowiada Aleksandra Berezecka z agencji reklamowej Zjednoczenie.com.
Nie każdy analizuje zakup poszczególnego produktu - nie sprawdza, nie porównuje jakości, materiału, produkcji. Często jedynym wyznacznikiem jest cena - im droższy produkt, tym lepszy - tak myślimy. Wielokrotnie za sporą sumą idzie najwyższa jakość, jednak nie zawsze. W naszych głowach istnieje jednak przekonanie, że jeśli przeznaczymy sporą sumę pieniędzy na samochód, portfel czy zegarek, to będą nam długo służyć.

Przy zakupach ulegamy także tak zwanej presji społecznej. Chcemy posiadać najładniejsze, najlepiej pachnące, robiące wrażenie na innych rzeczy. Próbujemy zaimponować naszemu otoczeniu, budując poczucie przewagi. Z jednej strony chcemy mieć markowe produkty, żeby móc się pochwalić przed innymi, a z drugiej naśladujemy swoich znajomych albo celebrytów, bo chcemy być równie modni, co oni.

- Produkty luksusowe dają poczucie wyjątkowości, wiążą się z prestiżem i jakością. Kupując markowe gadżety i ubrania chcemy zapewnić sobie luksus posiadania produktów przeznaczonych dla ograniczonej grupy klientów, produktów z pierwiastkiem czegoś wręcz magicznego, pochodzących z rąk wielkich projektantów i ich domów mody. Jednak warto zagłębić się trochę bardziej w sam mechanizm rynku produktów luksusowych, by móc ocenić, czy dany produkt jest rzeczywiście wart swojej ceny, czy idzie za tym solidna jakość. Kupując produkty markowe myślimy, że wiąże się to z gwarancją, że dana rzecz jest modna, pożądana, a co za tym idzie - pozwoli nam poczuć, że jesteśmy stylowo ubrani - nic bardziej mylnego. Bardzo często kupujemy takie rzeczy nie dlatego, że nam pasują, a jedynie z chęci posiadania - mówi Dorota Florek, stylistka.
Ważną rolę odgrywają tu znane twarze, aktorzy, piosenkarze i inne ikony popkultury. Stają się niejednokrotnie niedoścignionym wzorem, a przedmioty, które ich otaczają są obiektem westchnień ich fanów.

- Marki luksusowe to styl życia i zbliżenie się do gwiazd, naszych idoli. Nie kupujemy bielizny Calvina Kleina, bo jest ona najwygodniejsza, ale dla bycia (podświadomie) bardziej jak David Beckham czy Cristiano Ronaldo. To właśnie wielkie nazwiska są siłą napędową marek wielkich modowych brandów - podsumowuje Łukasz Dusza, właściciel bloga Time for design.
  • Kultowy model torebki Chanel 2.55 (zwanejclassic flap bag)
  • Rolls Royce Sweptail jest wart prawie 47 mln zł.
  • Pierścionek z diamentami od Cartier.
  • Siła marki Apple opiera się między innymi na biografii jej charyzmatycznego założyciela - Steve'a Jobsa.
  • David Beckham promował swoją twarzą wiele marek, m.in. Tudor, Adidas, Belstaff, czy od kilku lat sieć H&M.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (12) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Rzeczy markowe to wygląda inaczej od zwykłych rzeczy czasami. Jaki piękny pierścionek!!!

    • 0 1

    • Aż zdrowotne taki nosić.

      • 0 1

  • Auto (1)

    BMW czy merc to raczej nie jest auto prestiżowe, rozumiem Maserati czy Range Rover ale niemieckie marki to najwyżej premium

    • 1 1

    • Range rover to luksus ? Haha puknij sie ? Jest to fajne auto ale nie luksusowe

      • 0 1

  • (3)

    Wymieniane w artykule marki nie są aż tak luksusowe. Może w Polsce gdzie wszystko jest ma opak i w dalszym ciągu panuje bieda. Na zachodzie te luksusy są dostępne dla zarabiających przeciętną krajową. Najbogatsi nie wydają najwięcej pieniędzy na obuwie, ubrania itp. Najbogatsi najwięcej pieniędzy przeznaczają na kolejne inwestycje a nie na szmaty.

    • 51 7

    • "Logo Ralph Lauren na koszulce, jabłuszko Apple na laptopie, LV na torebce", w sumie to nie jest tak duży luksus, na pewno ponad przeciętne koszta zakupy, ale większe wrażenie robią ceny np. torebek Hermesa. Tylko u nas w Polsce jest dziwne pojęcie, że jak ktoś nosi ubrania Tommiego lub torebki MK to luksus, a za granicą to są normalne marki. Iphone? W Stanach ma każdy.

      • 1 1

    • Oto znawca przepraszam Znawca (1)

      • 4 12

      • chyba nazbyt mocno naszpikowałeś swoją wypowiedź argumentami... trochę dociąłeś LG, nie ma co :)))

        • 3 1

  • jak marka niegłupią ma politykę i nie durnieje z reklamami, to i owszem można popierać i kupować

    ale zagraniczniaki I tak mają nas w d,... polskie warto wspierać, ale zysk pojawi się dopiero za kilka lat

    • 3 2

  • rubiny bezbarwne nie istnieją

    prezentowany pierścionek to Cartier Destinee model z platyny wysadzany diamentami

    • 15 0

  • Czym przyciągają? Ceną i w sumie nic więcej, jakość taka sama. Materiał może droższy, ale czy lepszy? Funkcjonalność zegarka za 20 zł jest identyczna, jak tego za 20000, ale nie ma ryzyka odrąbania razem z nim ręki. Opcja pokazania się tez wygląda fajnie jak ktoś lubi po oczach innym dawać. Jednym słowem Nędzność. Są na świecie ludzie bogaci, a nawet o nich nie słyszeliście, bo nie lubią pokazywać się z kasą, ot co.

    • 15 13

  • Karl says:

    Prezentowana torebka to nie 2.55, ale Classic Flap.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja